28 вересня о 18:00Вебінар: Формування навичок розв'язування задач із хімії засобами дистанційного навчання

Будова та функції скелета людини

Про матеріал
Інтегрований урок з біології для 8 класу, який охоплює навчальний матеріал з хімії та біології. Урок проведений в ігровій формі, розрахований на 45 хвилин. До уроку додається презентація.
Перегляд файлу

Конспект інтегрованого уроку  біології. 8 клас

Тема: «Будова та функції скелета людини»  (слайд 1)

Мета: (слайд 2) розглянути  особливості будови відділів  скелета людини та визначити його функції;

навчити порівнювати будову скелета людини та тварин, знаходити спільні й відмінні риси;

навчити застосовувати набуті знання з хімії на уроках біології  та знаходити  зв’язок цих двох предметів

розвити уяву про взаємозв’язок будови скелета різних відділів  з виконуваними функціями; 

виховати почуття бережного відношення до свого організму та  довкілля в цілому

 

Обладнання та матеріали: малюнки, таблиці, відео «Будова скелета», презентація, кістки курячі (просмажена та сира).

 Тип уроку: інтегрований (біологія та хімія)

Форма уроку: гра

Основні поняття і терміни: скелет, череп, хребет, хребці, атлант, епістрофей, крижі, куприк, грудна клітка, пояс верхніх кінцівок, вільна верхня кінцівка, пояс нижніх кінцівок, вільна нижня кінцівка.

Віршована форма завдань, вірш про скелет, всі завдання складені автором, під час підготовки розповідей, що готували учні, використовувались джерела інтернету.             

В житті постійно треба йти та рухатись  людині,

Це нам відомо всім: дорослим  і  дитині,

Тож тільки  научились ми ходити,

Ще більше  рідний край свій почали любити.

Ведемо своїх діток  і  вони ходити  зможуть,

Бо руки наші й віра,  дітям  допоможуть

Ступати впевнено у світ ясний та рідний, На степ широкий, весняний та плідний.

                                              (Іванова О. Я. вчитель біології та хімії)

 

Хід уроку

1.       Організація класу (привітання, оголошення теми, мети)

2.       Актуалізація опорних знань. (Перевіримо домашнє завдання)

3 команди (по 7 – 8) чоловік.  (За кожну правильну відповідь команди отримують зірочку) 

Завдання №1. Розминка. Закінчіть речення

1 . Тканина кровоносних судин ця немає,

Міцні суглобові поверхні всіх кісток вкриває,

Пружніша за кісткову, менш тверда,

Її складові – це клітини, колаген, вода…(хрящова)  

2.  Один із видів хряща, дуже пластичний отримав назву … (еластичний)

3.  Цей хрящ знаходиться в людини між хребцями,

Утворюючи диски, що розміщенні шарами… (волокнистий).

4.  До складу кістки входять жири, білки та інші речовини,

Які утворюють хімічний склад клітини,  Цих речовин у кістці  не маленька доля, Ви здогадались всі – це…( мінеральні солі).

5.  За допомогою скелета  тіло певну форму зберігає, Нестача вітаміну D та А на ріст кісток впливає,

А є в кістках червоний мозок, це таке утворення,

Що забезпечує процеси… ( кровотворення)

6.  А як вам ось така загадка, 

Кістки є плоскі – це лопатки…

Хребця – короткі губчасті, 

Кістки кінцівок… ( трубчасті) Завдання № 2. Поясніть побачене 

 Команди отримують для перегляду 2 кістки (перша без будь-якої термічної обробки, а інша просмажена  при t=50-800  в електричній духовій шафі). 

Потрібно визначити зовнішні відмінності між кістками та пояснити,чому просмажена кістка крихка?

(При повільному просмажуванні кістки на полум’ї, вода із неї випаровується, органічні речовини згоряють і кістка стає дуже крихкою. Відповідно органічні речовини надають кісткам гнучкості та пружності, а неорганічні – твердість та міцність.)

Завдання № 3. Розв’яжіть задачу

(Вчитель роздає кожній команді по  конверту,  у якому знаходиться умова задачі для розв’язання. На розв’язування 2-3 хв.) (додаток 1)  

Завдання № 4. Напишіть можливі хімічні реакції металів (Са, Аl, Mq…) та солей, що входять до складу кістки, з хлоридною кислотою. (додаток 2) Завдання № 5.  Визначте тип з’єднання кісток

 3 малюнка, 3 учні (по одному з кожної команди) вибирають та визначають, який тип з’єднання кісток зображено на малюнку(малюнки лежать перевернуті на столі зображенням донизу). (додаток 3)

  Малюнок хребта (з’єднання напіврухоме), черепа (нерухоме), суглоба (рухоме).

Завдання № 6. Допишіть речення

 (На аркушах написані речення, з пропущеним словом)

1.Товсті пучки, утворені еластичною сполучною тканиною… ( зв’язки)

    У довжину кістки ростуть за рахунок… ( хряща )

    Найбільше з неорганічних речовин у кістці, солей… (кальцію)

2.             У товщину кістки ростуть , за рахунок … (окістя)

    Складний білок, основна органічна речовина кістки… (колаген)

    В порожнинах трубчастих кісток дорослих людей, знаходиться сполучна         тканина - … (жовтий) кістковий мозок. 

3.             В проміжках між кістковими пластинками, знаходиться… (червоний)     кістковий мозок.

    До системи органів опори та руху відносять скелет, зв’язки, сухожилля  та … (м’язи)

    Ріст кісток в організмі людини регулюється … (гормоном) росту.

Завдання № 6. Розпізнай мікропрепарат

 Відгадайте, що ви бачите на мікропрепараті? Наявні 3 мікроскопа та  мікропрепарати хрящової та кісткової тканин. Виходять 3 учня (по одному з команди).

Завдання № 7. Знайдіть послідовність та зв'язок між поданими словами.

 (Розмістіть послідовно та поясніть, чому ви їх так розмістили)  Конверти із словами (додаток 4):

Завдання № 8. Що цікавого ви знаєте про склад кісток? Розповіді дітей.

(додаток 5)

 

Фізкультхвилинка.

 

-  Яка фізіологічна система людини працювала під час вправи?

 

3. Пояснення  нової теми та заповнення схеми в зошиті. (слайд 3) (на слайді пояснення до схеми скелета з’являється поступово  що дає можливість одночасно працювати учням в зошитах)

Скелет людини це пасивна частина опорно – рухової системи. Його складовою частиною являються кістки.  До  складу скелета  входить 206 кісток (інколи в деяких людей в окремих відділах ця кількість  може бути різною). 

Скелет голови (череп), скелет тулуба, скелет верхніх кінцівок (пояс верхніх кінцівок та скелет вільних верхніх кінцівок), скелет нижніх кінцівок (пояс нижніх кінцівок та скелет вільних нижніх кінцівок).

Скелет голови (череп) має мозкову та лицеву частини. У мозковому відділі міститься головний мозок, органи слуху й рівноваги. Мозковий відділ складається з таких кісток: парні тім’яні та скроневі (розміщений слуховий отвір)  і непарні – лобна й потилична, на якій є великий потиличний отвір, через який порожнина черепа з’єднується зі спинномозковим каналом.  

Лицевий відділ черепа становлять 15 кісток, найбільшими з яких є парні верхньощелепні, виличні та непарна нижньощелепна – єдина рухома кістка черепа. На щелепах розташовані зуби, корені яких входять до спеціальних кісткових комірок цих кісток. Мозковий відділ черепа людини більший за лицьовий, оскільки мозок людини більш розвинений, ніж в інших ссавців.

А от унаслідок зміни виду їжі щелепи в людини значно менші.

Весь череп пронизаний порами через, які проходять капіляри, нерви.

Скелет тулуба становить хребет і кістки грудної клітки. Хребет, або хребетний стовп - це головна вісь тіла, умістилище для спинного мозку.  Він має 33-34 хребці. У хребті виділяють  п’ять відділів: (шийний - (7 хребців), грудний – (12), поперековий (5), крижовий (5), куприковий (4-5).  При переході хребта від шийного до крижового відділу, в порівнянні з хребтом тварин,  маса та площа хребців в хребті людини збільшується, крижові хребці зростаються, утворюють міцну крижову кістку, або крижі. Закінчується хребет зрощеними недорозвиненими хребцями – куприком. Це рудиментні хвостові хребці, які у тварин утворюють хвіст.  Хребет має чотири вигини, які надають йому пружності: ця властивість дає змогу запобігти струсу мозку під час стрибків.

Грудна клітка утворена грудними хребцями, дванадцятьма парами ребер і плоскою грудною кісткою, або грудиною. З нею за допомогою хрящів сполучені передні кінці десятьох пар верхніх ребер, а задні їх кінці напіврухомо з’єднані з грудними хребцями. Це забезпечує рухливість грудної клітки під час дихання. Дві нижні пари ребер коротші за інші й закінчуються вільно. Грудна клітка захищає серце й легені, печінку й шлунок. У чоловіків вона ширша, ніж у жінок. Також має відмінності за формою в порівнянні із тваринами.

Скелет кінцівок складається з двох відділів:  скелет верхніх кінцівок  та скелет нижніх кінцівок. Скелет верхніх кінцівок в свою чергу утворений  поясом верхніх кінцівок  (парні кістки ключиці та лопатки) та  скелетом  вільних верхніх кінцівок (плече  - плечова кістка, передпліччя – ліктьова і променева кістки, кисть – зап'ясток, п’ясток і фаланги пальців).

Лопатка - плоска трикутна кістка, з’єднана з ребрами та хребетним стовпомлише за допомогою м’язів. Ключиця є трохи зігнутою кісткою, яка одним кінцем з’єднана з лопаткою, а іншим — з грудною кісткою. Зовнішній кут лопатки разом з головкою плечової кістки формує плечовий суглоб. Кістки скелета верхніх кінцівоку чоловіків масивніші, ніж у жінок. 

     Плечова кістка сполучена ліктьовим суглобом з кістками передпліччя, а передпліччя рухомо з’єднується з кістками кисті. Скелет зап’ястка утворений кількома короткими губчастими кістками. П’ять найдовших кісток п’ясті становлять скелет долоні й дають опору фалангам —кісткам пальців. Фаланги кожного пальця рухомо з’єднані між собою і з відповідними кістками п’ясті. Особливістю будови кисті людини є розташування фаланг великого пальця, який може розміщуватися перпендикулярно до всіх інших. Це дає змогу людині виконувати різноманітні точні рухи.

     Скелет нижніх кінцівок утворений  поясом  нижніх кінцівок ( тазовий пояс, або таз ) та  скелет вільних нижніх кінцівок ( стегно – стегнова кістка, гомілка – великогомілкова, малогомілкова кістка, стопа – передплесно, плесно і фаланги пальців та надколінок – трикутна кістка).   

Тазовий пояс утворений двома масивними плоскими тазовими кістками. Ззаду вони міцно сполучені з крижовим відділом хребта, а спереду — одна з одною. У кожній тазовій кістці є куляста западина, з якою сполучається голівка стегнової кістки, утворюючи тазостегновий суглоб. Тазовий пояс підтримує внутрішні органи знизу. Таку будову він має лише в людини, що обумовлено прямоходінням. Тазовий пояс у жінок ширший, ніж у чоловіків. 

       Стопа людини, на відмінну від вищих хребетних, має склепіння. Така будова пом’якшує поштовхи під  час руху. Кістки скелета ніг у чоловіків масивніші, ніж у жінок.

Повернемось до будови хребта та більш детальніше розглянемо будову хребців окремих хребців. Кожен хребець складається з масивного тіла, дуги й кількох відростків, до яких прикріплюються м’язи (слайд 4). Хребці розташовані один за одним так, що тіла становлять хребетний стовп, а  кільця – хребетний канал, який формує кістковий футляр для спинного мозку. Перший хребець шийного відділа  називається атлант, він відрізняється від інших своєю будовою (слайд 5), саме цей хребець забезпечує рух голови вперед та назад. Другий хребець називається епістрофей, який має теж свої особливості будови (слайд 5), він забезпечує рух голови вправо та вліво.  

Скелети людини і ссавців складаються з одних і тих самих відділів (скелет голови, скелет тулуба, пояси кінцівок і скелети вільних кінцівок), утворених подібно розташованими кістками. Риси схожості скелетів доводять тваринне походження людини.

Однак скелет людини має ряд особливостей, які істотно відрізняють його від скелетів ссавців. (слайд 6,7,8)

Скелет людини — це тверда структура, утворена сукупністю кісток, яка служить опорою людського тіла. Кількість кісток залежить від анатомічних особливостей; наприклад, в окремих людей наявна більша, ніж звичайно, кількість ребер чи хребців. Маса скелета, в середньому, становить близько 20% від загальної маси тіла.

Скелет виконує такі функції (слайд 9):

   захисна 

   сприяє збереженню форми тіла

   опорна

   рухова

   кровотворна

   обмін мінеральних речовин.

   

 - Підсумовуючи свою розповідь я пропоную вам переглянути відео

«Будова скелета» (відео-додаток)

  

4. Закріплення теми

Завдання  № 1. Знайдіть зайву кістку. (додаток 6)

 (3 конверти з назвами кісток одного відділу скелета, одна кістка зайва)

Конверт № 1. (Скелет голови (череп). Кістки: тім’яні, скроневі, лобна… і ключиця)

Конверт  № 2. (скелет вільних верхніх кінцівок. Кістки: плечова, ліктьова, променева… і потилична)

Конверт №  3. (Скелет тулуба. Кістки: хребці, ребра, грудина… і стегнова)

Завдання №2.   «Вірю чи не вірю» або «так чи ні»  

1.   В хребті людини 33 -34 хребця. (Так)

2.   Пояс верхніх кінцівок складається з двох лопаток та двох ключиць. (Так)

3.   В черепі всі кістки зрощені нерухомо. (Ні)

4.   У дітей, в хімічному складі скелета, переважають органічні речовини.

(Так)

5.   У людини 12 пар ребер. (Так)

6.   Напіврухоме з’єднання кісток називається швом (Ні)

Завдання №3. Складіть хребет (додаток 7)

Виходять 6 учасників (по два з кожної команди), беруть по одному аркушу паперу з написами. (Написи: шийний, грудний, поперековий, крижовий, куприковий), а один учень, бере аркуші з цифрами (7, 12, 5, 5, 4 -5). 

Всі учасники вишиковуються  в послідовності розміщення відділів в хребті людини, а шостий учасник  пропонує по черзі кожному хто вийшов  вибрати ту цифру, яка відповідає даному   відділу хребта.  Всі перевіряють правильність розташування відділів та відповідності кількості хребців в хребті людини, звіряючи з малюнком.

Завдання № 4. На аркушах команди отримують назву відділу скелета

(Череп, скелет тулуба, скелет вільних нижніх кінцівок) (додаток 8) Кожен учасник команди повинен назвати одну кістку даного відділу.

Завдання № 5. Дайте визначення. (додаток 9)

Атлант – це… (перший хребець шийного відділу).

Епістрофей – це… (другий хребець шийного відділу хребта).

Ребра – це… (плоскі дугоподібні кістки …).

Завдання № 6 .  Складіть скелет.

По 1 учаснику з команди, 6 малюнків з частинами скелету. Скласти на дошці, використовуючи магніти.

Завдання № 7. Що цікавого ви знаєте про скелет? Розповіді дітей (випереджаюче домашнє завдання). 

 

- На  ріст та розвиток скелета людини впливають:

      продукти харчування та раціон;

      спосіб життя;

      генетичні дані;

      стан навколишнього середовища.

 

5. Підсумок уроку. Підрахування зірочок та виставлення оцінок командам

 

- Отже, скелет голови надійно мозок захищає.

Він у потиличній частині отвір має.

Його кістки, як голкою прошиті,

Весь відділ мозковий в єдине ціле злитий, Лиш одна нижня щелепа рухома Із даного уроку вам відомо.

В скелеті тулуба: хребет та грудна клітка

Разом із ребрами це як захисна «сітка», Для органів, що в ній розміщені в порядку,  Коли ми лежимо чи робимо зарядку.

Хребет: 5 відділів, утворені хребцями…

Напіврухомо з’єднані  хрящами

Перші хребці, атлант, епістрофей,

Є абсолютно в кожного з людей.

 Є тазові кістки, ключиці та лопатки…

Ви вправно розгадали всі  завдання та загадки.

Верхні кінцівки: кістка плечова, Також є променева й ліктьова,

І кисть. Рука - надійна наша,

Однакову будову має і моя… і ваша…

 Кінцівки нижні - це стегно, гомілка та стопа, Кожна людина впевнено ступа!

(Іванова О. Я., вчитель біології та хімії)

 

Тож будьте активними, рухливими, здоровими та щасливими!

 

5. Домашнє завдання. 

Домашнє завдання: параграф 10 вчити. Скласти таблицю

Відділи скелета

Назва кісток

 

Висновок

Під час проведення даного уроку були використані  різні  форми та методи  навчання яки сприяли розкриттю міжпредметних зв’язків біології та хімії. Багатоманітність форм, методів і прийомів сприяє зниженню втомленості учнів, підвищує рівень пізнавальної активності, розвиває критичне мислення, креативність, сприяє формуванню предметних та життєвих компетентностей. Учні виявляли себе у кожному завданні дужо відповідально, так як грали командою. Кожна дитина виявляла зацікавленість додати балів команді та мала можливість виявити себе саме у тих завданнях, які для неї виявились цікавішими, легшими або зрозумілішими. 

Активізації пізнавальної діяльності, розвитку мислення, пам’яті, уваги, мови, уяви, сприяло використання біологічних та хімічних задач, інтерактивних вправ.  Заповнення схеми в зошиті одночасно з переглядом мультимедійної презентації, перегляд відеофрагмента під час пояснення нової теми,  дозволили учням на достатньому та високому рівні узагальнити та систематизувати програмовий матеріал і створювали сприятливі умови для формування знань з теми. На етапі узагальнення та засвоєння знань учнів були підібрані та застосовані  різнорівневі завдання. 

Отже, під час проведення інтегрованих уроків є можливість досягати високого і стійкого пізнавального інтересу, сформувати глибокі знання учнів, створити ситуацію наукового пошуку, коли учень сам стає першовідкривачем відомих істин. Проведення нестандартних уроків відповідає тенденціям сучасного уроку, зокрема таким, як відмова від авторитетного стилю навчання, курс на ініціативу учнів, увага до вироблення вміння самостійно працювати, обґрунтовано приймати рішення, набувати необхідних життєвих компетенцій.

 

 

 

 

Перелік посилань

1.                      Базанова Т.І.,  Павіченко Ю.В., Тіткова А.М., Кармазіна  І.С., Лінніченко В.М.  Біологія підручник для 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів, «Світ дитинства» Харків 2009

2.                      Вервес Ю.Г., Балан П.Г., Серебряков В.В Біологія, підручник для загальноосвітніх шкіл, 7 клас, Київ видавництво «Генеза» 2001

3.                      Гончарова Н.Г. Інтегрований урок як напрям інтерактивного навчання // Біологія. – 2006. №32.

4.                      Ильченко В.Р. Перекрестки физики, химии и биологии.–М.: Просвещение, 1986

5.                      Запорожець Н.В., Влащенко С.В. Біологія 8 клас Харків АН ГРО ПЛЮС 2008

6.                      Ковальчук Л., Лущ Л. Міжпредметні звязки у процесі вивчення хімії в загальноосвітній школі [електроний ресурс] вісник Львів УН – ТУ випуск 24.

7.                      Кулагін П.Г. Міжпредметні зв’язки в процесі навчання М.: Просвіта, 1981   8. Матяш Н Ю., Шабатура М.Н. Підручник біологія 9 клас Київ «Генеза» 2009

9.                      Обербайл  Клаус  Витамины целители//Пер.с немец. М.В. Ярышев. – Самара: «Негоциант»,2005

10.                  Сало Т.О., Деревинська Л.В., Сало О.В. Біологія людини 8 клас

Навчальний посібник, Харків 2002

11.                  Серебряков В.В., Балан П.Г. Біологія 8 клас Київ «Генеза» 2008

12.                  Степанюк А.В., Міщук Н.Й., Гладюк Т., Жирська Г., Барна Л. 

підручник біологія 9 клас Тернопіль видавництво «Підручники і посібники 2009 

13.                  Страшко   С.В., Горяна Л.Г., Білик  В.Г., Ігнатенко С.А підручник біологія 9 клас, Київ «Грамота» 2009 

14.                  Шушкевич Ю. Інтеграція – шлях сучасного навчання. Завуч. – 2002. - № 14

15.                  Ярошенко О.Г. Хімія. Підручник для 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів. — К., 2009

16.                  https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D0%BA%D0%B5%D0%BB%D0 %B5%D1%82_%D0%BB%D1%8E%D0%B4%D0%B8%D0%BD%D0%B8

 

 

 

 

pdf
Додав(-ла)
Іванова Оксана
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
13 березня 2019
Переглядів
1598
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку