Людина – це те, ким вона хоче бути.
Шолом Алейхем
Вибір професії – це процес, що складається з низки етапів, тривалість яких залежить від зовнішніх умов і індивідуальних особливостей.
Професія – рід трудової діяльності чи занять, що вимагають певної підготовки та є джерелом існування людини.
Орієнтація – вміння розібратися в навколишньому оточенні або напрямі діяльності.
У широкому значенні «профорієнтація» - система суспільного й педагогічного впливу на молодь із метою її підготовки до свідомого вибору професії та система державних заходів, що забезпечує науково обґрунтований вибір.
У вузькому значенні «профорієнтація» - цілеспрямована діяльність щодо формування в учнів внутрішньої потреби й готовності до свідомого вибору професії.
Профорієнтація в особливому сенсі – тривалий і цілком незворотний соціальний процес засвоєння особистістю тієї чи іншої професії.
Отже, профорієнтація здійснюється ніби на 2 рівнях – суспільному й
особистісному, що взаємопов’язано.
Професійна орієнтація в школі – це система навчально-виховної роботи, спрямованої на засвоєння учнями необхідного обсягу знань про соціально-економічні та психофізичні характеристики професій.
Головними завданнями профорієнтаційної роботи в школі є:
Основними напрямами проф-орієнтаційної роботи в школі є: професійна інформація, професійне виховання та професійна консультація.
Форми роботи: профорієнтаційні уроки; екскурсії; тренінгові заняття; години спілкування; класні години з профорієнтації; зустрічі з фахівцями різних професій; професіографічні дослідження; батьківські збори з профорієнтаційної тематики тощо.
Система роботи з учнями включає в себе проведення психодіагностичної роботи (анкетування, тестування, опитування), проведення рольових ігор, вправ на професійну тематику, дослідницьку роботу та створення мультимедійних презентацій, що дає змогу учням урізноманітнити знання про види професій, усвідомити важливість правильного вибору своєї професійної діяльності в майбутньому, співвіднести свої можливості й здібності зі своїми бажаннями та поєднати з вимогами часу (попит на ринку праці, актуальність).
Основними факторами вибору професії є:
Об’єктивні фактори:
Соціальні характеристики:
При виборі професії особливу увагу приділяють таким факторам:
Завдання профорієнтаційної роботи:
До вибору професій потрібно ставитись дуже відповідально.
Адже якщо напрям професійної діяльності обрано неправильно, то ця справа не приноситиме людині задоволення, і психологічно особистість не буде готова до вироблення кращих результатів, показників, деградуватиме.
Бронницька СЗШ І-ІІ ступенів