Навчити дітей читати - одне з найважливіших завдань школи. Тому формування читацької компетентності є дуже важливим. Саме тому я пропоную добірку вправ для розвитку читацьких навичок третьокласників. Адже пам ять людини має таку властивість, як забування. А можливо, дана добірка стане у нагоді вчителю, який тільки починає свій педагогічний шлях.
Навчити дітей добре читати – одне з найважливіших завдань школи. В.О. Сухомлинський зазначав, що без високої культури читання немає ні школи, ні справжньої розумової праці, що погане читання – ніби брудне вікно, крізь яке нічого не видно.
Сучасна дитина легше «співпрацює» з комп’ютером, аніж із буквами. Та все ж навички читання не втрачають актуальності, адже досі більшість інформації в інтернеті або текстова, або супроводжувана текстом. Читання є однією з передумов успішної адаптації молодшого школяра і в навчальному закладі, і в суспільстві загалом. Тому в сучасних умовах освіти досить актуальним є формування і розвиток читацької компетентності, розвиток читацьких навичок тощо.
Читацька компетентність - це не лише навичка власне читання, а уміння та навички, знання й цінності, завдяки яким людина може шукати інформацію для вирішення пізнавальних завдань. Сформована читацька компетентність – це крок до морального, інтелектуального, фізичного самовдосконалення, що спонукає до самоосвіти, саморозвитку та самомотивації читання. Для розвитку читацьких компетенцій сензитивним є саме молодший шкільний вік Якщо інтерес до читання не сформовано в початковій школі, це негативно вплине на подальше навчання та розвиток. Формування читацької компетентності реалізується саме через розвиток читацьких навичок учнів. Саме тому ми пропонуємо наступні вправи.
Вправи для розвитку читацьких навичок третьокласників:
1) прочитати текст у темпі «Швидкого поїзда»;
2) прочитати спочатку уважно і повільно, а потім швидше і голосніше;
3) «Розплутати клубок», скласти скоромовку;
4) промовити поданий текст в трьох темпах: повільно і тихо, голосніше і швидше, швидко і голосно;
5) гра «Комп'ютер». Учитель читає скоромовку, а учні слухають і запам'ятовують;
6) гра «Чистомовку в риму вимовляй та слова додавай»;
7) чітко, розмірено, але без помилок і зупинок прочитати 20 слів;
8) прочитати швидко, не зупиняючись, якомога більше слів на одному видиху;
9) читати повільно, «співаючи» («Колобок іде по стежці»), читати швидко, «утікаючи» («Колобок тікає від вовка»);
10) читання за встановлений час;
11) читати мовчки, думати, про кого читаєте. Читати ще раз мовчки, уголос називати птахів (тварин, риб,...);
12) читати швидко, збільшуючи темп;
13) прочитати слова. Сказати, яке з прочитаних слів зустрілося двічі;
14) гра «Прочитати швидко слова». Назвати слово, яке відрізняється від інших однією чи двома буквами;
15) гра «Заховались слова», знайти їх. Правильно прочитати в різних темпах (повільно, швидко):
АВЗАРТ (азарт, ваза, завтра);
РАГБ (граб), СДЬОГІНО (сьогодні), НЯСЕ (ясен);
ИСНИЦЯ (синиця), ОВКВ (вовк), ЧОРВД (вчора);
16) дописати 3 (три) словом до таких словосполучень: 3 (вога), 3 (тон), 3 (мати), 3 (бука), 3 (фон). Прочитати у різних темпах;
17) читання деформованих слів;
18) замінити одну букву в словах і утворити нові: дуб - зуб - куб; гірка - нірка - зірка - дірка – сірка;
19) додати букву і прочитати слова: кі....(т); лис...(т); с...м(о); с...м(а);
20) читати, доповнюючи склади:
мали —... воро — ... лопа — ...
кали —... коро—... лози —...;
21) прочитати слова та поділити їх на дві колонки: ПИЛИП ДІД РАК РИС ПІП БІБ ПОТОП РІК ДІЛ СОРТ СЕРП ШРАМ ОКО КОРОК ЗАРАЗ ШАЛАШ;
22) загадки - «метаграми»:
Без «т» — коли вода кипить,
Я вгору піднімаюся.
А з «т» — у школі всяк сидить
За мною і навчається. (Пара - парта).
З «п» — на лобі виступає,
З «к» — він мишку упіймає. (Піт — кіт);
23) ребуси:
←
с 3 бок 100 ля пі 2 л
(стрибок) (столяр) (підвал)
ко + осел (колесо);
34) переставити букви місцями і прочитати слова:
54312 45123
СОСНА НАСОС
35) прочитати зашифровку:
- Діти, уважно розгляньте зашифровку. Які літери ви бачите? (П, л, и, к, а).
- Поміркуйте, яке слово тут зашифроване? (Пилка, липка).
Колективно з'ясовується значення слова, уводиться дане слово в речення;
36) вправа «Губи»;
37) «Блискавка»;
38) «Віконце»;
39) «Стоп – вперед!»;
40) «Буксир»;
41) «Таблиці – чарівниці»;
42) «Частковий пропуск голосних (іменники, прикметники, дієслова)»;
43) «Відтвори закінчення»;
44) «Зміни закінчення»;
45) «Прочитай слова, переставляючи склади»;
46) «Веселі читалочки»;
47) «Читалочки - зєдналочки» ;
48) «Читалочки – складалочки»;
49) «Чарівні квадрати»;
50) «Сходи – читалочки»;
51) «Ланцюжки»;
52) «Піжмурки»;
53) «Цікаві читалочки»;
54) «Читалочки - загадки»;
55) «Що не так?»;
56) «Лабіринти - читалочки»;
57) «Буквоспринт» тощо.
Путивльська загальноосвітня школа
І-ІІІ ступенів №2 ім. Г.Я. Базими
3 клас
Підготувала вчитель:
Качур О.О.
Путивль-2017