Буква «ЩА»,позначення нею звукосполучення (ШЧ).

Про матеріал

Мета: уточнити і закріпити знання учнів про букву Щ її звукове значення; удосконалювати мислительні процеси аналізу; вміння виконувати звуко-буквений аналіз слів

Перегляд файлу

Урок української мови 2 клас

Вчитель:    Гаспарян Л.В.

Тема:          буква «ЩА»,позначення нею звукосполучення (ШЧ).

Мета:   уточнити і закріпити знання учнів про букву Щ її звукове значення; удосконалювати мислительні процеси аналізу; вміння виконувати звуко-буквений  аналіз слів; вміння ділити слова на склади; наголошувати  слова; закріплювати вміння зв’язно висловлювати свої думки, розвивати     фонематичний слух, пізнавальний інтерес; виховувати шанобливе та турботливе ставлення до природи ,охайність ,бажання працювати.

Тип уроку:  осмислення знань і формування на їх основі умінь і навичок.    

Хід уроку

Девіз уроку:

Не просто слухати, а чути

Не просто дивитись, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно й плідно працювати.

І.Мотивація навчальної діяльності.

-Діти, сьогодні я йшла до класу і мені директор віддав листа,який надійшов саме нам учням 2-А класу ( відкриваю листа і зачитую)

Доброго ранку, любі діти!

Я квітка-семицвітка.

Запрошую вас зі мною навчатись і грати. Для цього ви повинні відривати по одній пелюстці й виконувати мої завдання. А хором промовляти такі слова:

Пелюстку відірвемо,

Гуртом усе почнемо.

За гарні, чіткі й правильні відповіді я подарую вам маленькі квіточки.

(закріплюю квітку на дошці)

ІІ.Актуалізація знань.

1 пелюстка (червона) Зі мною будете грати, знання закріпляти.

-Які незвичайні букви є в нашому українському алфавіті?

( я, ю, є, ї, ь, щ) Наведіть приклади .

-Чим вони незвичайні?

-А які незвичайні є буквосполучення?

-А звукосполучення?

-А ось з якою буквою ми детальніше познайомимося сьогодні ви дізнаєтеся , виконавши вправу «Вилучи зайве»

Закресліть однакові букви(працюють парами).

ШШШШБШШУШШКШШШВШШШШШАШШШШШШЩШШШШШАШШШ

- Сьогодні на уроці ми більше дізнаємося про букву Щ та звуки, які вона позначає.

-А що ми знаємо про букву Щ?

Привітання букви Щ ПРЕЗЕНТАЦІЯ

Хвилинка каліграфії

Щ щ ПРЕЗЕНТАЦІЯ

ІІІ.Тренувальні вправи на осмислення знань.

1).2 пелюстка (жовта) Ми зараз будемо  удосконалювати побудову звукових моделей слів.

Відгадайте загадки і зробіть звуко-буквений аналіз слів-відгадок.

-Зуби гострі має,

Хвостом виляє,

Не ричить, завжди мовчить.

А в казці розмовляє,

Добрим людям допомагає. (Щука) [- - о - о] 4 б., 5зв..

-Довго мене немає - все помирає,

А як прийду - знов оживає. (Дощ)  [- о- -] 3 б., 4 зв..

Підсумок: -Отже чому у цих словах різна кількість звуків і букв?

2).-Діти, а ви знаєте, що буква « ща » може утворювати нові слова?

-А давайте спробуємо.

 

 

 

                       ОДЕННО      (кожного дня)

                       ОГОДИНИ    (кожну годину)

Щ        ОКА               (бічна частина обличчя)

                        ИГОЛЬ          (невеличка співоча пташка з яскравим строкатим

                                               оперінням. Ласкаво щиглик.(Тем.сл.стр.187)

-Як ви розумієте слово «строкатий»? (різнобарвний, різнокольоровий).

Запишіть ці слова, поставте наголос, поділіть для переносу.

Підсумок.

-Діти, так що може утворювати буква  «ща»? ( Утворює нові слова)

3)3 пелюстка (малинова).

Вправа 107.

Учні слухають текст і відповідають на запитання.

-Чому щиглика вважають однією з найкращих пташок?

-Де оселяються щиглики?

-Чому щиглики - корисні птахи?

-На що схоже гніздо щиглика?

-А зараз ми розберемо слово «щиголь» (самостійно).

Щиголь - [- - о – о =] 6 б., 6 зв..

-Я не зрозуміла, чому однакова кількість букв і звуків?

                                Фізхвилинка

         Гра «Оживи предмет»

Білочка - стрибають.

Лисичка - крутять хвостиком.

Чапля - стоять на одній нозі.

Ведмідь - ходять вайлувато.

                             Гра «Роби як я»

Учні заплющують очі, а вчитель робить окремі шумові дії (оплески, тупотіння, стукіт по парті ручкою і т.д.). Діти на слух відтворюють те саме.

4)-А зараз ми познайомимося ще з одним із текстів про пташок і, я сподіваюся, запам ятаємо правила поведінки у природі.

Вправа 108.

-Вам всі слова зрозумілі?

-А що таке ліщина? (Рослина, горіховий кущ).

-Як ви думаєте, чи правильно вчинив Сашко?

-А які ви знаєте правила поведінки у природі?

Підсумок.

Презентація про поведінку в лісі.

-У нашому тексті дуже багато використали слово Сашко.

Якими словами ми можемо його замінити? (Він, хлопчик).

Презентація

Підсумок.

-Отже, які слова нам допомогли уникнути повторення слова «Сашко»?

(він, хлопчик)

5).4 пелюстка (синя)

Робота в групах.

Правила роботи в групі.

-Як потрібно працювати в групі, щоб всім було цікаво і приємно?

-Працювати так, щоб не заважати іншим.

-Вислуховувати думки кожного члена групи.

-Працювати дружно.

-І зараз ми з вами будемо вчитися вживати слова із буквою «ща» в своєму мовленні.

-Із поданих слів скласти речення.

1 група.

вікном, Під, щиглик, щодня, щебече.

2група.

ящірка, На, гріється, щебені.

3група.

щуку, Юрко, і , спіймав, ляща.

-Запишіть одне із речень.

Підсумок.

-Отже, яка наша мова?(Мелодійна , співуча)

-Знайдіть слово, в якому на 2 звуки більше, ніж букв. (Ящірка належить до плазунів. Із настанням холодів вони засинають. Щоб обдурити хижака і вижити, ящірки змушені залишати йому свій хвіст. Через певний час у неї відростає новий хвіст.)

-Як ви думаєте, це приємно ящірці?

-Хто таку тварину знає:

Губить хвіст, коли тікає.

Не шукає й не пита,

Хто знайшов її хвоста,

Бо секрет для себе має -

Хвіст швиденько відростає.(Ящірка)   [= о - = о - - о] 6 б., 8 зв..

6).5 пелюстка. (зелена)

Бліц-турнір.

Відгадай слово за описом.

-Рослина, яку використовують для приготування борщу. (Щавель)

-Дитинча собаки, лисиці, вовка. (Щеня)

-Шкідливий гризун, значно більший за крису. (Щур, пацюк).

-Країна,  також місцевість, де людина народилась; рідний край (Батьківщина).

-Як ви гадаєте, від якого якого слова походить слово Батьківщина?

(Батько)

-Як ми називаємо ці слова? (Родичі)

-А як називається наша Батьківщина? (Україна)

-Як ми будемо писати це слово? (З великої букви)

-Це слово словникове, правопис якого нам треба запамятати.

(Записуємо і розбираємо)

Батьківщина- [-о= =о- - -о –о]-11 б.,11 зв..

7).Вибірковий диктант.

-Записати у два стовпчика слова: хто? який?

Щука, дощовий, ящірка, щиглик, щирий, кращий.

8).Робота в парах.

-Виправте помилки.

ШЧАВЕЛ, ЙАЩІРКА, ЩЕНЙА, ШЧУКА

Розташуйте слова в алфавітному порядку.(Щавель, щеня, щука, ящірка)

IV Вправи  з  розвитку  мовлення.

6 пелюстка (сіра)

 Робота над текстом О.Пчілки «По щирості».

-Про що говорили батько з сином?

-Чому хоче навчити батько сина?

-Яке слово на букву Щ ви зустріли у тексті? (Щирість)

-Як ви розумієте це слово? (Прямий, відвертий, безкорисливий, правдивий, від душі)

(Тем.словник Стр.310.)

-Знайдіть у тексті слова близькі за значенням до слова ГОВОРИТЬ (каже, мовить, відповідає).

-Знайдіть у тексті слово, протилежне за значенням до слова ПИТАЄ (відповідає).

V.Підбиття підсумків. Рефлексія.

7 пелюстка (фіолетова).

Продовж речення.

-Звуки ми … 

-Букви ми …

-Буква Щ позначає …

 Хибне чи істине моє твердження:

-Букви Я, Ю, Є завжди позначають два звуки (НІ)

-Буква Ї завжди позначає два звуки (ТАК)

-Сполучення ДЖ, ДЗ позначають один звук (ТАК)

-Звук Й завжди твердий (НІ)

-У слові стільки складів, скільки приголосних (НІ)

-А як називається почуття повного задоволення? (ЩАСТЯ)

-Давайте спробуємо підібрати слова, близькі за значенням до слова «щастя» (благодать, задоволення).

-Яку людину можна назвати щасливою?

-Чи вважаєте ви себе щасливими?

-А я щаслива працювати з вами.

VI.Оцінювання

 -Давайте підрахуємо наші квіточки.

(Добре, молодці, чудово)

VII.Домашнє завдання.

Стор.40 , впр.109. Творче: підібрати прислів я, в якому є слова з буквою «ща»,

Пояснити,  як ви його розумієте.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.Показую слово, а діти говорять скільки в ньому звуків.

Я , ДЗЬОБ, ЯМА, ЩО, ЛІС, ДЖМІЛЬ, СОН

2.Творче завдання.

Прочитати віршик,вставляючи пропущені літери.

…иглик   …иро   ебетав,

…игленяток   научав:

-…об    …асливими  вам  стати,

Треба  вміти  …ебетати!

-Яку букву вставили на місці пропусків? (Щ)

-Чому навчав тато-щиглик своїх діточок? (Щебетати)

-А для чого їм потрібно вміти щебетати? (Щоб бути щасливими)

3.Гра «Знайди предмет»

А) сполучення ДЖ

Б) сполучення ДЗ

В)сполучення ШЧ

-Чим відрізняються ці сполучення?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Доброго ранку, любі діти!

Я квітка-семицвітка.

Запрошую вас зі мною навчатись і грати.

Для цього ви повинні відривати по одній

пелюстці і виконувати мої завдання.

А хором промовляти такі слова

«Пелюстку відірвемо,

Гуртом усе почнемо».

За гарні  чіткі й правильні відповіді я подарую

вам маленькі квіточки.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Я

ДЗЬОБ

ЯМА

ЩО

ЛІС

ДЖМІЛЬ

СОН

 

 

 

 

 

 

 

 

 

…иглик   …иро   …ебетав,

…игленяток   научав:

-…об    …асливими  вам  стати,

Треба  вміти  …ебетати!

 

…иглик   …иро   …ебетав,

…игленяток   научав:

-…об    …асливими  вам  стати,

Треба  вміти  …ебетати!

 

…иглик   …иро   …ебетав,

…игленяток   научав:

-…об    …асливими  вам  стати,

Треба  вміти  …ебетати!

…иглик   …иро   …ебетав,

…игленяток   научав:

-…об    …асливими  вам  стати,

Треба  вміти  …ебетати!

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
3.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
4.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Бондар Тетяна Миколаївна
    Гарний урок. Чітка структура уроку. Вдалі завдання, вправи.
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    3.0
    Відповідність темі
    4.0
docx
Пов’язані теми
Українська мова, Розробки уроків
НУШ
Додано
24 вересня 2018
Переглядів
3741
Оцінка розробки
4.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку