Компетентнісно орієнтовані завдання до теми "Лексика та фразеологія" 10 клас. Система завдань, яка допоможе учням перевірити свої знання з данної теми, розвивати словниковий запас, культуру мовлення, особисті здібності.
Компетентнісно орієнтовані завдання
|
Беренсон Сусанна Аркадіївна, учитель української мови та літератури НВК № 299 Оболонського району м. Києва
|
10-11 клас
Діти, ви знаєте, що в нашому місті є молодіжне видання «Квест». Уявіть, що його власник оголосив набір співробітників до інтернет-філії. Необхідно укомплектувати штат для роботи у виданні. Сьогодні ми проведемо відбірковий тур.
Для того, щоб визначити, хто з вас може впоратися з посадою, проведемо декілька турів.
ТУР І.
Уважно прочитай слова, постав в них наголос.
1. кидати; 2. завдання; 3. загадка; 4. кропива; 5. помилка; 6. завжди; 7. асиметрія; 8. перебіг (подій); 9. донька; 10. курятина; 11. індустрія; 12. грошей.
Згрупуй слова за місцем наголосу: заповни другий рядок таблиці відповідними номерами слів.
З наголосом на 1-ому складі |
З наголосом на 2-ому складі |
З наголосом на 3-ому складі |
З подвійним наголосом |
№ |
№ |
№ |
№ |
Ключ
З наголосом на 1-ому складі |
З наголосом на 2-ому складі |
З наголосом на 3-ому складі |
З подвійним наголосом |
№ 1,3,9,10, 12 |
№ 2,8,11 |
№ 4,7, |
№ 5,6 |
Кожна правильна відповідь-1 бал.
Підсумки відбіркового туру:
12 балів - «Ви прийняті».
11-10 балів - «Ви в резерві».
9-8 балів - «Вибачте, ця посада не для Вас»
ТУР ІІ.
До редакції газети, де ви працюєте, звернувся учень, який не розуміє різниці між стійкими поєднаннями і крилатими словами. Допоможіть йому розібратися.
1. Виділи серед запропонованих словосполучень крилаті слова, впиши номери цих виразів в рядок контролю.
1. І чужому научайтесь, й свого не цурайтесь.
2. Гроші не пахнуть.
3. Авгієві стайні.
4. А все - таки вона крутиться
5. Берегти як зіницю ока.
6. Кожному мила своя сторона.
7. Молодість – найкраща пора життя.
8. Щастя без розуму - дірява торбина.
9. Нове життя нового прагне слова.
10. Немає честі нападати ззаду.
Крилаті слова: № |
2. Сформулюй критерій, який допоможе учневі розрізняти крилаті слова і стійкі сполучення (фразеологізми). Роботу можна виконувати в парі.
Крилаті слова ______________________________________
Ключ.
Крилаті слова: №1, 2, 4, 9,10.
Кожна правильна відповідь - 2 бали.
Правильне формулювання критерію відмінності крилатих слів - мають автора Правильне формулювання критерію відмінності крилатих слів - додає 2 бали.
Підсумки відбіркового туру:
12-11 балів - «Підвищення в посаді - кореспондент»
10-9 балів - «Залишаєтесь на колишній посаді»
8 балів і менше - «Працюйте над собою, читайте більше!»
ТУР ІІІ.
Твій помічник-кореспондент забув, у яких випадках кома перед сполучником «як» не ставиться. Допоможи йому, визнач, в яких реченнях перед сполучником «як» НЕ потрібна кома.
Визнач, в яких з даних речень кома перед сполучником «як» НЕ ставиться. У відповіді запиши номери обраних речень. Якщо виникли труднощі звернися до довідкового матеріалу. Роботу можна виконувати в парі.
1. Цей хлопець як спортсмен дуже перспективний.
2. Перед тим як розпочати роботу, ми ще раз перевірили прилади.
3. Любіть Україну як сонце любіть. (В. Сосюра)
4. Затрималися не довше як на двадцять хвилин.
5. Як біле молоко розіллявся туман понад річкою.
6. Дощ ллє як з відра.
7. Голова без розуму як ліхтар без свічки.
Відповідь: № |
Ключ
Відповідь: № 1, 2, 4, 6,7.
Кожна правильна відповідь -2 бали.
Підсумки відбіркового туру:
10 балів - «Прийнято коректором з перспективою підвищення на посаді»
8 балів - «Залишаєтесь на колишній посаді»
6 балів і менше - «Ми подумаємо щодо Вашої кандидатури і зателефонуємо пізніше ...»
Довідка
КОМА НЕ СТАВИТЬСЯ |
|
У сталих фразеологічних зворотах перед порівняльним сполучником |
Дощ ллє як з відра. Почервонів як рак. |
Перед іменною частиною складеного присудка, приєднаною за допомогою сполучників як, мов, ніби тощо |
Руки зробилися як лід. |
Перед зворотами, що вводяться в речення за допомогою сполучника як і мають значення «у ролі кого, чого» |
Про масштаби Довженка як письменника можна судити з його найбільшої літературної праці — «Зачарованої Десни». Розглядаємо вашу відповідь як згоду. |
Перед як, ніж у виразах (не) більш як, (не) раніше ніж, (не) довше ніж і т. ін. |
Сидів не більш як півгодини. Роботи вистачило не довше ніж на два дні. |
ТУР ІV.
Метранпаж працював декілька днів поспіль, виконуючи термінове замовлення, і дуже втомився. Набираючи текст, він випадково розсипав набір і пари слів розсипалися. Якщо метранпаж вчасно не здасть роботу, його звільнять.
1. Дізнайтеся значення слова «Метранпаж» (За допомогою пошукової системи).
2. Допоможіть метранпажу зберегти робоче місце. Поєднайте слова з двох стовпчиків, щоб вийшов фразеологізм. Дайте його пояснення (за необхідності, використовуйте Інтернет).
1. Герострат п’ята
2. Тантал перемога
3. Дамокл ложе
4. Гомер муки
5. Прокруст сміх
6. Ахіллес слава
7. Пірр труд
8. Сізіф меч
Відповідь.
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
Ключ
Кожна правильна відповідь – 1,5 бали.
1. «Геростратова слава» - ганебна слава (слава, рівнозначна вічній ганьбі; так характеризують людей, які прославилися тільки деструктивними та руйнівними діями).
2. «Танталові муки» означає страждання, яких зазнає людина від усвідомлення близькості бажаної мети і неможливості її досягти.
3. «Дамоклів меч» - прихована пастка.
4. «Гомеричний сміх» - нестримний, голосний сміх.
5. «Прокрустове ложе» означає штучну мірку, формальний шаблон, під який силоміць підганяють реальне життя: факти та явища, творчість, ідеї тощо.
6. «Ахіллесова п’ята» - слабке, вразливе місце.
7. «Піррова перемога» означає перемогу, яка дістається дуже великою ціною; або перемога, що рівнозначна поразці.
8. «Сізіфова праця» - це безплідна, важка, нескінченна, а то й зовсім непотрібна праця
Підсумки відбіркового туру:
10,5-12 балів - «Ви молодець. Метранпаж не втратив роботу»
7,5 - 9 балів - «Ви намагалися допомогти. Метранпажу оголосили догану, але залишили на робочому місці»
6 балів і менше - «На жаль, метранпажа звільнили»
ТУР V.
Власник видання сподівається вийти на міжнародну аудиторію. Тому претендент на посаду має володіти хоча б однією іноземною мовою.
Підберіть «вітчизняний» фразеологічний зворот, однаковий за значенням з наведеними запозиченими виразами і поясніть значення.
1. Англійська: бути зайнятим як бджола.
Французька: стріляти з чотирьох рушниць.
Іспанська: випльовувати печінки.
Німецька: не знати ні відпочинку, ні спокою.
2. Англійська: це ще все в повітрі.
Французька: це ще не в кишені.
Іспанська: написано на піску.
Німецька: це поки написано на зірках.
3. Англійська: бити повітря.
Французька: бити шпагою по воді.
Іспанська: ходити колами навколо колодязя.
Німецька: обмолочувати порожню солому.
4. Англійська: жити в конюшині.
Французька: як півень в мармеладі.
Іспанська: плавати в достатку.
Німецька: як черв'ячок в салі.
5. Англійська: Легко, як колоду упустити
Китайська: Так же легко, як повернути долоню
Французька: Як палець в ніс засунути
Відповіді.
1.
2.
3.
4.
5.
Ключ.
Кожна правильна відповідь – 2 бали.
1. Крутитися як білка в колесі - бути весь час заклопотаним.
2. Вилами по воді писано - про щось малоймовірне, таке, що може й не відбутися.
3. Товкти воду в ступі - займатися чим-небудь непотрібним.
4. Як сир у маслі
5. Як двічі два
Підсумки відбіркового туру:
10 балів - «Підвищення в посаді - власна колонка у виданні»
8 балів - «Залишаєтесь на колишній посаді»
6 балів і менше - «Працюйте над собою, вчить мови!»
Підсумок.
Оцініть рівень своїх успіхів у відбіркових турах. Хто у всіх турах набрав максимальний бал?
Отже, хтось із вас уже сьогодні може претендувати на посаду співробітника молодіжної газети і отримати місце роботи. Комусь потрібно більше працювати над собою і спробувати знову, щоб не почути завуальовану відмову - «Ми Вам зателефонуємо».