Буква Яя. Позначення буквою я звука [а]у сполученні з [й] та іншими м’якими приголосними.

Про матеріал
Буква Яя. Позначення буквою я звука [а]у сполученні з [й] та іншими м’якими приголосними.
Перегляд файлу

Дата: 12.02.2021

Клас: 1

Хто проводить: Перекупка Вікторія

Предмет:  читання

Тема. Буква Яя. Позначення буквою я звука [а]у сполученні з [й] та іншими м’якими приголосними.

Мета:ознайомити учнів з літерою Я, я, її звуковим значенням на початку слова або складу та після голосного, поглибити знання школярів про позначення буквою я звука [а] у сполученні з [й] та іншими м’якими приголосними. Виробляти навички читання слів та речень з буквою Я, я. Вдосконалювати навички звукового та звуко-буквеного  аналізу слів. Розвивати логічне, творче мислення та комунікативні вміння й навички учнів. Виховувати бережне ставлення до природи.

Обладнання:  плакат «Країна Букварія»,  малюнок ялинки,  променеподібні таблиці, плакат з буквою «Я», скоромовки.

Хід уроку

  1. Організація класу

Учитель: Ранок! Сонце піднімається. Наш перший класс із гостями вітається. 
Учні:Добрий день! 

Учитель:Доброго ранку я зичу тому, хто прийшов працювати до класу. 
Учні:Чому? 

Учитель:Бо я люблю дітей і свій 1клас! 

Учні:Чому? 

Учитель:Бо чекаю любові і плідної праці. 

Учні: Ми любимо працю і будем старатися! 

Учитель: Тож нині завдання такі на уроці:

Не просто слухати, а чути,

Не просто дивитись, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати,

Дружно й творчо працювати.

2Актуалізація опорних знань

  1. Метод „Мозковий штурм”

Діти, сьогодні ми з вами продовжимо подорож по країні Букварії і познайомимося з новою літерою. Але спочатку давайте згадаємо разом ті букви, які вже вивчили.

(На дошці малюнок країни Букварії, в якій живуть вивчені літери:АЕИІОУБВГ Ґ ДЗЙКЛМНПРСТХЧЬ)

-         Назвіть букви, що позначають голосні звуки.

-         Назвіть букви, що позначають приголосні звуки.

-         Знайдіть серед них ту букву, що вивчали на попередньому уроці (Х).

-         Який звук вона позначає: голосний чи приголосний?

Мовна розминка

-         А зараз ми з вами попрацюємо над скоромовкою (вивішується на дошці).

Їде лісом їжачок

Їжить голки до гілок:

- «Яблук мені не скидайте,

Мою їжу не чіпайте».

а)читання вчителем;

б) читання «відлунням»;

в) читання «пошепки»;

г) читання сильними учнями;

Гра „Розсипані слова” (робота в групах)

Завдання. Скласти речення зі слів-розсипанок:

лісом, Їжачок, ішов.

Ніс, голках, на своїх, яблуко.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

  1. Гра «Склади дерево»

-  Діти, принцеса Букварії передала вам частинки картинки деревця, яке росте у її володіннях. Допоможіть мені, будь ласка (скласти картинку деревця  на дошці).

-  Як називається це деревце? (Ялинка)

-  Давайте вимовимо це слово.

-  Які звуки ви чуєте на початку? ([йа])

-  А зараз послухайте, яка дивна пригода трапилася у казковій країні

Букварії. Ясного сонячного дня вийшла на прогулянку буква А. На квітучій галявині вона побачила іншу букву. Сумно було гуляти одній букві А, й вона підбігла до незнайомки.

-  Ти хто? – запитала буква  А.

-  Я буква Й. бачиш який капелюшок захищає мене від сонечка. А ти хто?

-  Я буква А! – гордо відповіла та, - Давай з тобою дружити і разом грати на галявинці.

-  Давай, - сказала Й.

Вони взялися за руки і, кружляючи у танку, вигукували звуки, які вони позначали. Скрізь лунало Й+А= ЙА!!!

Неподалік проходила принцеса Букварії. Вона почула, як красиво звучать два звуки разом і наказала надрукувати нову букву Я, я в Абетці.

(З`являється на дошці плакат з літерою Я, я)

[йа]         я

[а]

  1. Аналіз графічної структури літери Я, я

Десь пропала буква О.

Ми шукаємо давно.

Де ж поділася вона? –

Не знайдемо дотемна.

А вона, от чудасія!

Всілась букві Л (ел) на шию

І від радості сія:

Ось де я! Ось де я!

-  То на які букви схожі елементи букви Я, я?

Гордовито Я, я ступає,

Нашу азбуку кінчає.

-  Що означають ці слова?

-  Буква Я, я тридцять третя в алфавіті. Давайте вимовимо її разом.

Побудова звукової моделі до слова «Ялинка»

-                     Утворення й читання обернених складів за променеподібними таблицями

               К                   Ч

               Р                   Л

Я            З                    В            Я

              М                   С

              Н                    Т

-  Який звук позначає буква Я, коли стоїть після приголосного?([а])

-  Коли буква Ястоїть на початку складу, які звуки вона позначає? ([йа])

Фізкультхвилинка

Раз! Два! Всі присіли,
Потім в гору полетіли.
Три! Чотири! Нахилились,
Із струмочка гарно вмились.
П'ять! Шість! Всівеселі
Кружимось на каруселі.
Сім! Вісім! В поїздсіли,
Ніжками затупотіли.
Дев'ять! Десять! Відпочили
І за парти дружно сіли.

Робота над загадкою

Подорожуючи по країні Букварії, ми натрапили ще на одне деревце.

-         Що це за деревце ? Відгадайте.

На я починається.

На я закінчується,

У саду росте,

На ній плоди є.      (яблуня)

(з`являється запис на дошці)

-  Давайте прочитаємо це слово (ЯБЛУНЯ).

-  Подивіться на нього. Що в ньому цікавого? ( в ньому 2 букви я)

Звуковий аналіз слова-відгадки „яблуня”

-  Давайте зробимо звукову модель цього слова.

-  Перша буква я стоїть на початку слова. Які звуки вона позначає? Вимовимо їх.

-  Друга буква я стоїть в кінці третього складу. Який звук стоїть перед нею? (приголосний)

-  Вона його пом’якшує . Яка цікава робота у букви я!

Гра „Впіймай звук”

Вчитель читаєвірш, а дітиповинніплескати в долоні, коли почують звук [йа].

Яна яблуко дістала

На ялиночку чіпляла.

Яринка, Ярослав і Ната,

Прийдуть на новорічне свято.

Робота у малих групах

-  Ви прослухали вірш. На яке свято прийшли діти? Давайте зараз розділимося на чотири групи, і кожна отримає своє завдання:

  • запроситидітейдоскладуіменяких входить звук [йа];                    
  • принести подарунки: квіти, ляльковийодяг;                    
  • приготуватисвяткові  гостинці з цим звуком;
  • назватизвірів, птахів, комах, щозавітали на новорічне свято.

-Давайте ще разом прочитаємо ці слова(Ярослав, Ярина, Яна, яблуко, лілія, конвалія, плаття, лисиця).

-  Де знаходиться літера я в перших чотирьох словах?

-  Скільки звуків вона позначає?

Буква я на початку слова позначає два звуки.

-  Де знаходиться літера я у наступних двох словах? Після якого звука?

-  Скільки звуків позначає?

Буква я після голосного позначає два звуки –[йа].

-  Де знаходиться літера я в останніх двох словах? Після якого звука?

-  Скільки звуків позначає?

Буква я після приголосного позначає один звук –[а] і пом’якшує попередній приголосний.

Робота над скоромовкою

Ярослав та Яна яблука збирали

І маленьку ящірку в траві налякали.

а) читання вчителем;

-  В яких словах зустрічається буква я?

- В якій позиції вона знаходиться?

б) читання учнями.

Робота з Букварем  (с. 144-145)

а) До поданих звукових моделей підібрати слова

б) Робота із поданими схемами (с. 144)

в) Читання слів за вчителем.

Самостійно ще раз прочитайте колонки слів.

г) Робота над текстом вірша (с. 145)

-  Про яких тваринок іде мова у вірші?

  • Читання вірша учителем;
  • Читання вірша мовчки;
  • Читання вірша ланцюжком;

Завдання для дівчаток:

-         Скласти речення за малюнком про мишеня.

-         Завдання для хлопців:

-         Скласти речення за малюнком про кошеня.

IV. Закріплення вивченого матеріалу

  1. Робота з деформованим текстом

Яринки, лялька, гарна. У.

ляльку, Ясею, Яринка, назвала.

бант, голові, яскравий, на, Ясі, У.

сестри, подарунок, То, Зорянки.

ходять, Яринка і Ясочка, разом , гуляти.

  1. Перевірка  виконаних завдань

V. Підсумок уроку

- Яку букву ми вивчали сьогодні на уроці?

-  Які звуки вона позначає, коли стоїть на початку слова або складу?

-  А якщо стоїть після приголосного?

-  А що відбувається з приголосним звуком, коли після нього стоїть буква я?

-  Ми вивчили багато про букву Я, я. Нехай вона займе почесне місце у містечку Алфавітне.

Гра «Мікрофон»

-  Чи сподобався вам урок?

-  Що нового ви дізналися на ньому?

-  Принцесі Букварії дуже сподобалось як ви працювали на уроці, і вона

запрошує вас відвідувати частіше Букварію.

 

Конспект перевірили і до проведення уроку допустили:

 

 

Вчитель:                                                   Довгаль К.О.

 

Оцінка за урок: ___

 

 

 

 

doc
Додано
3 січня
Переглядів
575
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку