Бюджетний дефіцит і його вплив на розвиток економіки

Про матеріал
Розглянуто проблему бюджетного дефіциту в Україні. Оcновним джерелом покриття дефіциту є зовнішні позики, наслідком використання яких є зростання державного боргу. Значні обсяги боргу потребують великої кількості ресурсів на його обслуговування та погашення. Це збільшує витратну частину бюджету та провокує зростання бюджетного дефіциту. Ключові слова: Бюджет, державні доходи та видатки, бюджетний дефіцит.
Перегляд файлу

БЮДЖЕТНИЙ ДЕФІЦИТ І ЙОГО ВПЛИВ

НА РОЗВИТОК ЕКОНОМІКИ

 

Анотація.  В статті розглянуто проблему бюджетного дефіциту в Україні. Оcновним джерелом покриття дефіциту є зовнішні позики, наслідком використання яких є зростання державного боргу. Значні обсяги боргу потребують великої кількості ресурсів на його обслуговування та погашення. Це збільшує витратну частину бюджету та провокує зростання бюджетного дефіциту.

Ключові слова: Бюджет, державні доходи та видатки, бюджетний дефіцит.

Виклад основного матеріалу:

Державний бюджет - головний фінансовий план держави, найбільший централізований грошовий фонд, що перебуває у розпорядженні уряду. Стан бюджетного фонду залежно від співвідношення дохідної і витратної частин бюджету може бути дефіцитним, профіцитним і збалансованим.

Коли видатки бюджету перевищують його доходи, виникає від'ємне бюджетне сальдо, або дефіцит бюджету [1]. Рівень бюджетного дефіциту належить до найважливіших індикаторів фінансової безпеки держави. Згідно з даними міжнародної статистики оптимальна величина бюджетного дефіциту в індустріально розвинутих країнах коливається у межах 3-4 % від розміру ВВП за середньосвітової його величини 4,5 %.

Таблиця 1

Механізм формування та використання бюджетного фонду

Державні доходи

Державні видатки

Податкові надходження

Економічна діяльність держави

Неподаткові надходження

Соціальна сфера і захист населення

Доходи від операцій з капіталом

Державне управління, правоохоронна діяльність

Бюджетні трансфери

Національна оборона

Цільові бюджетні фонди

Зовнішньоекономічна діяльність

 

Обслуговування державного боргу

 

За напрямом дефіцитного фінансування розрізняють активний і пасивний бюджетні дефіцити. Активний дефіцит характеризується спрямуванням коштів на інвестування економіки, що сприяє зростанню ВВП. Пасивний дефіцит характеризується спрямуванням коштів на покриття поточних видатків (соціальні трансферти, виплата зарплати у бюджетній сфері та інші) [4, с.181].

Основною причиною виникнення бюджетного дефіциту є відставання темпів зростання бюджетних доходів порівняно зі зростанням бюджетних видатків. Конкретні причини такого відставання зумовлені:

- кризовими явищами в економіці, що супроводжуються спадом виробництва, зниженням ефективності окремих галузей, інфляцією;

- надмірними витратами на забезпечення державного управління;

- надзвичайними обставинами (війни, епідемії, масштабні стихійні лиха);

- надмірним зростанням соціальних видатків порівняно із темпами зростання ВВП;

- необхідністю здійснення значних державних вкладень у розвиток економіки з метою її структурної перебудови. Це явище відображає не кризу в економічному житті суспільства, а державне регулювання економіки, спрямоване на забезпечення прогресивних зрушень у суспільстві.

В Україні бюджетний дефіцит зумовлений низкою негативних явищ:  зниженням ефективності виробництва; значним зростанням та нераціональною структурою бюджетних видатків; видатками на проведення антитерористичних дій на сході країни; наявністю значного тіньового сектора в економіці і низькою податковою дисципліною; недосконалістю і частими змінами законодавства. Ці та ряд інших причин призвели до дестабілізації економіки, зниженню доходів бюджету, нарощуванню інфляції, зростанню цін, що в свою чергу призвело до зниження добробуту населення. Фактори, що відображають політичну ситуацію в країні впливають на формування бюджету та використання бюджетних коштів.

Рис. 1. Дефіцит бюджету України

Україна увійшла в 2015 рік із безпрецедентним розміром державного боргу. Він склав 1,1 трлн. грн., що порівняно з початком 2008 року більше ніж у 12 разів. Дефіцит бюджету в 2014 році перевищив 200 млрд грн. [3]

Протягом останніх років склалася така ситуація: доходи бюджету зростають разом із дефіцитом бюджету, який зростає швидше, ніж доходи. Кредити міжнародних організацій лише збільшують дефіцит за рахунок нарощування зовнішнього державного боргу, що не є позитивною тенденцією дохідної частини бюджету.[2, с. 137]

Теоретично намагаючись збалансувати бюджет, уряд повинен або підвищити ставки податків, або скоротити державні витрати, або використовувати комбіновані заходи. Простота цих рекомендацій щодо подолання бюджетного дефіциту є досить ілюзорною. Як показує досвід багатьох країн, така політика потребує тонкого збалансованого поєднання заходів з підвищення дохідної бази і скорочення видатків. Адже державні видатки мають різний характер - споживчий та інвестиційний. Тому мова йде про скорочення непродуктивних витрат і зростання інвестицій у виробництво і в "людський капітал" - освіту, охорону здоров'я, соціальні компенсації.

Як стверджують сучасні фінансові теорії, дефіцит може бути корисним у випадку, коли при спаді виробництва держава витрачає більше грошей, ніж одержує: він забезпечує збільшення попиту, в тому числі купівельної спроможності населення. Споживачі більше купують, підприємці - більше продають. Внаслідок цього зростають обсяги виробництва і скорочується безробіття.

Розробка і послідовна реалізація заходів, спрямованих на збільшення доходів бюджету і скорочення його видатків, регулювання бюджетного дефіциту, керування його розміром у сукупності з іншими антикризовими заходами, будуть сприяти поверненню України на шлях соціально-економічного розвитку.

Висновки. Протягом останніх років державні видатки в Україні більші за бюджетні доходи, зростає бюджетний дефіцит. Одним з джерел його покриття є зовнішні позики. Державний борг має стійку тенденцію до зростання. Державна політика у бюджетній сфері потребує реформування. Слід звернути особливу увагу на інструменти та важелі (у податковій та інвестиційній сферах), які дозволять збалансувати державні доходи та видатки.

СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ:

  1. Бюджетний кодекс України. Редакція від 04.03.2015.// [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/2456-17
  2. Куніцин О.М. Дефіцит державного бюджет України: причини та заходи щодо вирішення проблеми/О.М. Куніцин// Управління розвитком. – №15 (156). – 2013. – с.137
  3. Пинзеник В. М. Що відбувається з обмінним курсом. 27.02.2015.// [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://economics.lb.ua/state/2015/02/27/297018_shcho_vidbuvaietsya_z_obminnim_kursom.html
  4. Паєтко Т.В. Інституціональна природа дефіциту бюджету та державного боргу в Україні// Економіка промисловості.− №1-2 (61-62).− 2013. – с.181.

 

 

 

docx
Додано
21 квітня 2019
Переглядів
4068
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку