Заклад загальної середньої освіти Мервинський ліцей Берестечківської міської ради Волинської області
Це мова моя,
це мова моєї країни!
Інтелектуальний конкурс
Валентина Гримайло, учитель української мови та літератури
2024
Мета: перевірити рівень засвоєння учнями знань з української мови та літератури; вчити висловлювати й обrрунтовувати свою думку; розвивати пам’ять, мислення, увагу, зв’язне мовлення; виховувати любов до рідної мови, інтерес до навчання, повагу до однокласників.
1 ведучий. Багато є таємниць у світі, і одна з найбільших – це мова. З раннього дитинства й до глибокої старості людина невіддільно пов’язана з мовою, єдиним знаряддям, що підвищує людину над світом, робить її нездоланною в пошуках істини. Любов до Батьківщини неможлива без любові до рідного слова. Тільки той може осягнути своїм розумом і серцем красу, велич і могутність держави, хто збагнув відтінки й пахощі рідного слова, хто дорожить ним, як честю рідної матері, як добрим ім’ям своєї родини. Мов на світі багато, але найріднішою є та, яку ти почув у перші хвилини свого життя.
2 ведучий. Мово рідна. Ти ж, як море, безкрая, могутня, глибока. І котиш хвилі своїх лексиконів, а їм нема кінця-краю. Рідна мова… Вона неповторна, співуча й мелодійна, переткана червоною калиною, барвінком, вишневим цвітом та запашною рутою-м’ятою. Сила слова безмежна. Вона здатна зробити диво.
2 ведучий. Мова – це барвиста квітка, яка прослалася з глибини віків у майбуття. Тримаючись за неї, ми долаємо перепони й круті гори. Рідна мова служить нам завжди. Не можна ходити по рідній землі, не чаруючись виплеканою народом у віках рідною мовою, бо шлях до істини й добра, краси й величі лежить через слово:
1 ведучий . Тож станем перед Богом на коліна,
Схилимо у шані голови свої,
Щоб наша мова, рідна, солов’їна,
Цвіла, як весняні гаї.
1 ведучий. Сьогодні вашій увазі ми пропонуємо інтелектуальну філологічну гру «Це мова моя, це мова моєї країни».
2 ведучий.
1. Державна мова України. (Українська).
2. Частина мови про ознаку предмета. (Прикметник).
3.Чим починається діалог? (Тире).
4. Знак у слові В’ячеслав. (Апостроф).
5. Речення з однією граматичною основою. (Просте).
6. Займенник з однієї букви. (Я).
7. Розділ науки про правопис. (Орфографія).
1 ведучий.
8. Остання буква в слові шістдесят. (Т).
9. Сьомий відмінок нашої мови. (Кличний).
10.У що береться пряма мова? (У лапки).
11. Буква без звука. (М’який знак).
12. Частина слова, що змінюється. (Закінчення).
13. Частина мови про кількість предметів. (Числівник).
14. Розділ науки про звуки мови. (Фонетика).
15. Розмова двох осіб. (Діалог).
2 ведучий. Яку фразу найчастіше говоримо ми, учні, на уроках? Не знаю. Тому зараз пропоную вам заморочити собі голови і сказати, як колись Архімед: «Евріка! Я знаю!».
1 ведучий. Доберіть синонім до слів:
● життєпис (біографія).
● іграшка (забавка, цяцька),
● маля (дитинча, малюк, немовля, крихітка),
● розумно (мудро, розважно, розсудливо, тверезо),
● бешкетувати (бушувати, буянити, галабурдити, колобродити, хуліганити)
●
2 ведучий. До слів доберіть антоніми:
● працювати (дармувати, ледарювати),
● сварка (примирення)
● рідний (чужий)
● ранній (пізній)
1 ведучий. І на останок скажіть нашій мові компліменти. Яка наша мова?
1 ведучий. Багато є таємниць у світі, і одна з найбільших – це мова. З раннього дитинства й до глибокої старості людина невіддільно пов’язана з мовою, єдиним знаряддям, що підвищує людину над світом, робить її нездоланною в пошуках істини. Любов до Батьківщини неможлива без любові до рідного слова. Тільки той може осягнути своїм розумом і серцем красу, велич і могутність держави, хто збагнув відтінки й пахощі рідного слова, хто дорожить ним, як честю рідної матері, як добрим ім’ям своєї родини. Мов на світі багато, але найріднішою є та, яку ти почув у перші хвилини свого життя.
2 ведучий. Вона неповторна, співуча й мелодійна, переткана червоною калиною, барвінком, вишневим цвітом та запашною рутою-м’ятою. Сила слова безмежна. Вона здатна зробити диво.
1 ведучий. Сьогодні вашій увазі пропонуємо інтелектуальну філологічну гру «Це мова моя, це мова моєї країни». Отож, дайте відповідь на питання.
2 ведучий.
1. Державна мова України. (Українська).
2. Частина мови про ознаку предмета. (Прикметник).
3.Чим починається діалог? (Тире).
4. Знак у слові В’ячеслав. (Апостроф).
5. Речення з однією граматичною основою. (Просте).
6. Займенник з однієї букви. (Я).
7. Розділ науки про правопис. (Орфографія).
1 ведучий.
8. Остання буква в слові шістдесят. (Т).
9. Сьомий відмінок нашої мови. (Кличний).
10.У що береться пряма мова? (У лапки).
11. Буква без звука. (М’який знак).
12. Частина слова, що змінюється. (Закінчення).
13. Частина мови про кількість предметів. (Числівник).
14. Розділ науки про звуки мови. (Фонетика).
15. Розмова двох осіб. (Діалог).
2 ведучий. Яку фразу найчастіше говоримо ми, учні, на уроках? «Не знаю». Тому зараз пропоную вам заморочити собі голови і сказати, як колись Архімед: «Евріка! Я знаю!».
1 ведучий. Доберіть синонім до слів:
● життєпис (біографія).
● іграшка (забавка, цяцька),
● маля (дитинча, малюк, немовля, крихітка),
● розумно (мудро, розважно, розсудливо, тверезо),
● бешкетувати (бушувати, буянити, галабурдити, колобродити, хуліганити)
2 ведучий. До слів доберіть антоніми:
● працювати (дармувати, ледарювати),
● сварка (примирення)
● рідний (чужий)
● ранній (пізній)
1 ведучий. І на останок скажіть нашій мові компліменти. Яка наша мова?