Церковні та релігійні проблеми в Україні XVI ст. Виконала: Вчитель історії та правознавства. Школи І-ІІІ ступеня №256 м. Києва. Марко Ліля Петрівна
Номер слайду 2
Дізнайтеся з додаткових джерел/пригадайте, що таке Реформація. Коли і з яких причин вона розпочалася в Європі? Які зміни вона спричинила в політичному та культурному житті європейських країн?У ХVІ ст. православна церква перебувала у скрутному становищі. Після падіння Константинополя в 1453 р. православні патріархи потрапили в політичну залежність від Османської імперії. Землі України майже не відчували духовного впливу й підтримки центру світового православ’я. Водночас проголошений у 1589 р. Патріархом московський митрополит претендував на роль духовного лідера православних. Це непокоїло українських церковних діячів.
Номер слайду 3
В останній третині XVI ст. католицька церква активно реформувалася. Це проявлялося в підвищенні освітнього рівня духовенства, відкритті спеціальних освітніх закладів, впровадженні суворої дисципліни і нових вимог до вірян.
Номер слайду 4
Номер слайду 5
У православних Речі Посполитої посилювалося відчуття меншовартості власної церкви. І справа була не тільки в тиску католицтва — православна церква мала значні внутрішні проблеми. Першою з них було право патронату світських володарів. Представники шляхетського стану за власний кошт утримували церкву, вони впливали на всі церковні справи аж до призначення священників і єпископів. Інша проблема полягала в низькому освітньому рівні православного духівництва: частина священників була неписьменною, вони не могли скласти конкуренцію освіченим католицьким богословам.
Номер слайду 6
Номер слайду 7
Реформація і контрреформація в УкраїніУ 30–40-х роках XVI ст. Реформація досягла теренів Речі Посполитої. Протестантами ставали переважно представники шляхти і магнатських родів. Хоч Реформація виникла в лоні католицької церкви, відколовши від неї значну частину вірян, вона послужила водночас поштовхом для оновлення православної церкви.
Номер слайду 8
Проявом оновлення православної церкви був перший переклад Святого Письма староукраїнською літературною мовою, здійснений в 1556–1561 рр. та відомий як Пересопницьке Євангеліє
Номер слайду 9
Слідом за Реформацією на землях Речі Посполитої поширилася Контрреформація — реакція католицької церкви на загрозу, яка виникла. Головними засобами боротьби з протестантизмом католики обрали освіту, церковну проповідь, розповсюдження книжок. На теренах Речі Посполитої активно діяв орден єзуїтів. Створені ним єзуїтські колегіуми давали найкращу на той час освіту, поєднуючи її з католицьким вихованням учнів. На українських землях були створені 13 таких колегіумів, зокрема у Львові, Луцьку, Перемишлі та Кам’янці.
Номер слайду 10
Православні братства. Книговидання. Василь-Костянтин Острозький. Вплив Реформації спричинив те, що православні міщани за зразком протестантських самоврядних громад почали створювати братства. Перше братство було засноване в 1542 р. у Львові. Невдовзі вони з’явилися і в інших містах. Братства підтримували православних ремісників і торговців, займалися доброчинністю, утримували православні храми. Особливим напрямом їхньої діяльності була освіта. У 1585 р. створена братська школа у Львові, при ній заснована друкарня. Освіта в братських школах була організована за європейським зразком і спиралася на вивчення «семи вільних мистецтв», до яких зазвичай додавалися грецька і церковнослов’янська мови.
Номер слайду 11
Номер слайду 12
Самоврядні братства набули великої ваги. Найбільші з них домоглися права ставропігії — прямого підпорядкування константинопольському патріарху. Так вони стали не просто незалежними від місцевих єпископів і духівництва, а намагалися встановити свій контроль над церковними справами. Це спричинило загострення відносин між братствами та православними ієрархами. Захисниками православної віри були не тільки міщани, а й шляхта, яка на Волині та Київщині була переважно православною. Найяскравішою постаттю серед оборонців православ’я був князь Василь-Костянтин Острозький.
Номер слайду 13
У 1576 р. в Острозі князь заснував академію на противагу єзуїтським колегіумам і протестантським школам. Так було започатковано новий тип навчального закладу — слов’яно-греко-латинську школу.
Номер слайду 14
Через два роки на запрошення князя В.-К. Острозького до Острога переїхав Іван Федорович. У 1581 р. він видав «Острозьку Біблію» — перше у світі друковане Святе Письмо слов’янською мовою. Князь В.-К. Острозький просував ідею переведення центру патріархату з османського Константинополя до православного Острога. План не був реалізований, але він свідчив про великі амбіції українських магнатів.
Номер слайду 15
Виникнення ідеї церковної унії. Полемічна література. Незважаючи на те, що розкол у християнській церкві тривав з ХІ ст., в обох церквах завжди були прихильники відновлення єдності християнства. Ще в 1439 р. у Флоренції було зроблено спробу відновити єдність християнських церков під владою Папи Римського — проголошено Флорентійську унію. Але насправді ця унія так і не відбулася через глибокі суперечності між церквами. Наприкінці XVI ст. ідея унії християнських церков знову ожила. Ідея церковної унії сприяла розвиткові полемічної літератури. У 1577 р. побачив світ трактат єзуїта Петра Скарги «Про єдність Божої Церкви під одним пастирем». У трактаті П. Скарга вказував на необхідність унії православної та католицької церков у Речі Посполитій.
Номер слайду 16
Отже, протягом XVI ст. у православній церкві України наростали кризові явища. Пошуки виходу із цієї кризи привели до позитивних зрушень в українській культурі.
Номер слайду 17
Домашнє завдання!Параграф 5-6. Виконати завдання на ст. 81.