Виховний захід «Усім відомий Тарас Шевченко»
Мета: глибше ознайомити дітей з життям і творчістю великого українського поета Т.Г.Шевченка, вчити сприймати зміст поезій на слух, відображати його в малюнках; розвивати пам׳ять, увагу, спостережливість; виховувати любов до свого народу, до української мови.
Обладнання: мультимедійна презентація,
інтерактивний плакат Genial.li з посиланнями.
Щовесни, коли тануть сніги,
І на рясті просяє веселка.
Повні сил і живої снаги.
Ми вшановуємо пам'ять Шевченка
Вчитель. Кожен народ має своїх геніїв. Тих, доля яких нерозривно пов'язана з долею народною; тих, чиїми устами говорить увесь народ; тих, талант яких, як і любов до людей і до своєї батьківщини, є невичерпними. І саме ця невгасима любов робить їх безсмертними.
Вчитель. Про велику й справді геніальну людину, діяльність якої є величавою поемою, згустком великої трагедії мільйонів гноблених, про одного з найбільших велетнів світової історії й поведемо сьогоднішню нашу розмову.
Учень 1 . Тарас Шевченко... Такий великий, що бути більшим не можна. Як Україна. Як світ. Ріс безрідним сиротою, а став найріднішим усім нам із покоління і в покоління. Був кріпаком, а заговорив і показав шлях до свободи. Жив у імперії сваволі, насильства й наруги, кликав порвати кайдани і йти просто, щоб не було за собою і зерна неправди.
Учень 2. Мордувався в тюрмі народів і був свідком зречення материнської мови, культури й історії, а залишився вірним ідеалом волі й братерства, горів очисним вогнем сумління і вражав своїм запитанням, як полум'ям сорому: хто ж ми, чиїх батьків, ким і за що закуті...Він безсмертний, як саме життя, тому став нашою долею і заповітом. І на сторожі правди, любові і честі стоїть його слово.
Учень 3. Найбільш точно, мабуть, сказав про Тараса Шевченка інший великий поет України - Іван Франко: "Він був сином мужика і став володарем у царстві духа".
"Він був кріпаком і став велетнем у царстві людської культури..."
"Він був самоуком і вказав нові, світлі і вільні шляхи професорам і книжним ученим".
Вчитель-ведучий. Сьогодні вся українська громадськість відзначає роковини від дня народження Тараса Григоровича Шевченка. З ім’ям цього митця ви знайомі вже багато років і вивчали відомості про його життя та творчість, читали його поетичні твори. Тож давайте Перегорнемо деякі сторінки життя великого Кобзаря.
Пісочна анімація.
Т.Г.Шевченко – поет, мислитель, палкий патріот України. Він пробуджував любов до своєї Батьківщини , кликав сильних на подвиги, вселяв у слабких надію і віру.
Яким він був, Шевченко? Яким був його життєвий шлях?
Більш за все на світі малий Тарас полюбляв слухати казки, байки, які розповідали старі люди.
Одного разу він почув від свого діда байку про залізні стовпи, які підпирають небо.
-А де ті стовпи? – запитав малий Тарас,
_Та десь у полі, де край неба торкається землі, -посміхаючись відповів дідусь.
І ця дитина зі своєю яскравою уявою та допитливістю не могла забути ті дивні стовпи та більш за все хотіла їх побачити.
Зранку взяло воно шматок хліба та й побігло у поле шукати їх, шукало, шукало та й не знайшло, заблукало, і коли зорі вже засвітились на небі – в село приїхали чумаки, які знайшли самотню дитину, яка сиділа у полі та розглядала зірки у небі . Це був маленький Тарас. На все життя залишилась та його дитяча уява , допитливість та рішучість і любов до краси, яка відобразилась в його творчості: в картинах і поезії.
Але були в житті поета і сумні спогади.
Народившись в сім’ї кріпака, Тарас осиротів, коли йому було лише 11 років, мачуха його ненавиділа за впертий та свободолюбивий характер, била, тому Тарас тікав з дому , ховався в бур’яні, де зробив собі хатку. В цій халабуді він проводив багато часу, а його сестри носили йому їжу. Щоб менше бачити Тараса мачуха відправляла його пасти ягнят.
Пізніше Тарас став прислуговувати поміщику. Пан зауважив, що хлопець має талант, тому відправив його на навчання малярству до Яна Рустема, портретиста, викладача Віленського університету.Пан Енгельгард перебрався у Петербург, де Тарас продовжив навчання.
У 24 роки Шевченка звільнили з кріпацтва, Його друзі Жуковський та Брюллов провели благодійний аукціон , де зібрали гроші і за ці кошти викупили Тараса.
Після звільнення Шевченко вступив до Академії Мистецтв , вивчав живопис та твори письменників. І людиною бідною він не був. Коли отримав волю, його статки стали доволі високими, бо мав Шевченко попит на свої художні роботи. І не знав би Тарас Григорович горя, і малював би, одружився би, як мріяв, і ніколи не потрапив би до заслання, якби не написав свого «Кобзаря».
У 1846 році Т.Шевченко вступив у Кирило-Мефодіївське братство й пише революційну збірку «Три літа». Саме за ці твори поета заарештовують у 1847 році та відправляють в заслання в Орську фортецю. Там він служить солдатом . Микола І видав наказ, який забороняв поету писати та малювати . Це не зупинило Шевченка , він творив потайки. Деякі начальники офіцери, які розуміли, що таке мистецтво, що таке поезія – до нього дуже добре ставились. Значить було в його творах щось зрозуміле і кріпакам, і панам, і офіцерам
В 1848 році Шевченка як художника включили в експедицію до Аральського моря. Там він створював акварельні пейзажі та портрети.
У 1857 році Шевченко повернувся в Україну завдяки клопотанням графа Толстого та його дружини. Через десятирічне заслання у Шевченка похитнулося здоров’я і він помер, але його творчість знайшла відгук у серцях людей. Чи не єдиною книжкою у більшості хат України був «Кобзар» .Вірші з нього вчили напам’ять, за ним училися читати. Революційна творчість Шевченка сформувала національно- політичну свідомість України.
І зараз , все, що писав Великий Кобзар залишається актуальним, начеб-то він це говорить не колись давно, а сьогодні, нам з вами.
Вчитель. Я пропоную вам вшанувати пам'ять про цю визначну людину вашими знаннями про Тараса Шевченка та його творчість. Запрошую взяти участь у пізнавальній вікторині «Усім відомий Кобзар».
Вчитель. Полум’яне слово Шевченка-поета немов летючою стрілою вражає, пориває серця людей до національного самоусвідомлення. І в цьому заслуга творів, у яких Шевченко звернувся до історичного минулого.
Невимовною тугою, наприклад, звучать поетичні рядки, що передають козацький сум за рідним краєм – Україною ...
Декламування вірша «Думка»
Учень декламує.
Яка основна думка твору? : наймилішим для кожної людини є те місце, де вона народилася, живе, — батьківська хата, люди, природа, і коли втрачається це все, то відчуваєш себе нещасним, самотнім. У ньому розкриті емоційні переживання : передана туга за рідним краєм, засторога від покидання рідної домівки.
«Садок вишневий коло хати» Автор анімації Олена Тітова, а озвучать її наші дівчатка.
Вчитель.Тарас Шевченко - геніальний поет, правдолюб, борець, охоронець української культури та мови. Він є гордістю українського народу, його славою. Ця людина знана в усіх куточках світу, а твори його відомі кожному серцю.
А які вислови Шевченка припали вам до душі?
Прислів’я, меми
Вчитель. Пісенність Шевченкової поезії невичерпна. Багато його віршів покладено на музику.
- Діти, які ви знаєте пісні на вірші Т.Г. Шевченка?
Є три твори, які українці співають, стоячи: гімн ''Ще не вмерла Україна'', духовний гімн ''Боже, великий, єдиний'' і ''Реве та стогне''. Усі троє - наш скарб.
Перегляд виконання композиції «Реве та стогне Дніпр широкий…» у виконанні хору ім..Г.Вірьовки.
Вчитель. Нині, як і щороку, ми провели Шевченківське свято, аби не просто вшанувати пам’ять про геніального поета, а й відчути невмируще слово серцем, повірити йому, бо кому ж тоді ще вірити, як не Шевченкові, який життя своє віддав за Україну, за нас із вами, за те, щоб ми були вільними, гордими людьми.
І нехай вогник Кобзаря завжди горить у ваших серцях, посилаючи промені любові до природи, людини, рідного слова, і пече гнівом до несправедливості.