Ч. ДІККЕНС «РІЗДВЯНА ПІСНЯ В ПРОЗІ». КОРОТКІ ВІДОМОСТІ ПРО ПИСЬМЕННИКА. ПОДОРОЖІ СКРУДЖА В РІЗДВЯНУ НІЧ У ПРОСТОРІ Й ЧАСІ ЯК МОЖЛИВІСТЬ ОСЯГНУТИ СВОЄ ЖИТТЯ.

Про матеріал
ОЗНАЙОМИТИ УЧНІВ З БІОГРАФІЧНОЮ ДОВІДКОЮ ПРО ПИСЬМЕННИКА; ВИРОБЛЯТИ ВМІННЯ АНАЛІЗУВАТИ ЗМІСТ ХУДОЖНЬОГО ТВОРУ; РОЗВИВАТИ НАВИЧКИ АНАЛІЗУ ТЕКСТУ, ВИРАЗНОГО ЧИТАННЯ, ІНСЦЕНУВАННЯ, ТВОРЧУ УЯВУ, АБСТРАКТНЕ МИСЛЕННЯ; ФОРМУВАТИ ГУМАНІСТИЧНІ ІДЕАЛИ — СУМЛІННЯ, СПРАВЕДЛИВОСТІ, МИЛОСЕРДЯ.
Перегляд файлу

Урок світової літератури

 6 КЛАС. Урок 1

Тема. Ч. Діккенс «Різдвяна пісня в прозі». Короткі відомості про письменника. Подорожі Скруджа в різдвяну ніч у просторі й часі як можливість осягнути своє життя.

Цілі: ознайомити учнів з біографічною довідкою про письменника; виробляти вміння

аналізувати зміст художнього твору; розвивати навички аналізу тексту, виразного

читання, інсценування, творчу уяву, абстрактне мислення; формувати гуманістичні

ідеали — сумління, справедливості, милосердя.

Обладнання: портрет Ч. Діккенса, дзвіночок.

Є темні сили на землі, та тим яскравішим здається світло.

Ч. Діккенс

ХЩ УРОКУ

І. Актуалізація опорних знань

Учитель. Сьогодні ми розпочнемо знайомство з творчістю великого англійського письменника Ч. Діккенса. Ви мали випереджальне завдання: прочитати статтю підручника про Ч. Діккенса.

Пригадайте, що ви дізналися про письменника. {Відповіді учнів.)

А зараз я вам роздам текст збільш повною інформацією про Ч. Діккенса. Працювати з

ним будемо, використовуючи систему «Поміч».

коли опрацюєте текст, на основі позначок укладемо список нової інформації.

Укладання списку нової інформації, що позначена у текстах позначкою «+» Учитель. Отже, слава прийшла до Діккенса після виходу оповідання «Обід на поплар-уок». а попереду були ще роки важкої письменницької праці: романи «олівер Твіст», «Ніколас Нікльбі», «Домбі й син», «Холодний дім», збірки «Американські нотатки» і, нарешті, «Різдвяні оповідання», з якими ми сьогодні познайомимось. Збірка «Різдвяні оповідання» побачила світ в 1843 ропі. У ній відбились погляди Ч. Діккенса на суспільство. Сам письменник розглядав цей твір як соціальну програму, заклик до єднання багатих і бідних. Але його надії були нездійсненними, Мрії — ілюзорними. Та ангор не втомлювався звертатися до людей з проповіддю добра і взаємодопомоги, він прагнув різдвяним дзвоном розбудити людські душі. Діккенс вірив у всемогутню силу слова «Різдвяних оповідань», які б мали з'являтися щороку в дні Різдва, щоб славити сина Божого, наставляти людей на шлях істини, добра. Він

бачив у різдвяних святах вияв не тільки релігійних почуттів народу, а й уродженої

доброти та життєрадісності, щирих веселощів, без яких життя бідняків було б ЩЕ убогішим.

Звернення до запису на дошці

«Це радісні дні — дні милосердя, доброти, всепрощення. Це єдині дні в усьому

календарі, коли люди, наче з мовчазної згоди, вільно розкривають одне одному серця».

Бесіда за запитаннями:

  • Про які дні йдеться у тезі, яку ми щойно прочитали?
  • Коли відзначають Різдво в Англії та в Україні?
  • А як святкують Різдво в Україні?
  • Чим Різдво є для кожного з вас?

Учитель. У ці дні кожна людина чекає на диво, бо душа потребує його. Для одних дивом буде річ, про яку давно мріяв, для інших — зустріч з друзями, рідними людьми.

а є й такі, для яких дивом буде зустріч з цікавою книгою, що здатна перенести нас у невідомі краї, подарувати зустріч з улюбленими героями. саме така зустріч чекає на нас на сьогоднішньому уроці.

Нашим завданням буде розгляд змісту оповідання «Різдвяна пісня в прозі». Ми вирушимо в уявну подорож сторінками «Різдвяної пісні», разом'3 героєм помандруємо у часі й просторі, допоможемо йому осягнути його життя і зробити певні висновки.

ми з вами володіємо навичками складання сенканів. тому в кінці уроку попрошу синтезувати інформацію і факти у стисле висловлювання, тобто сенкан, на тему «Скрудж» або «Різдво». Щоб ви не забули про це, завдання я запишу на дошці. Отже, вирушаємо в уявну подорож сторінками «Різдвяної пісні». Перенесемось в Англію. Лондон... Вечір напередодні Різдва. (Встає Скрудж.)

Симулятивна гра — випереджальне завдання

Ну що ви все про святки та про святки! Багато вам користі від цих святок? Дурниці це все! Нісенітниця!

Учитель. Шановний пане! Даруйте, але хто ви такий?

  • Діти, ви знаєте цього пана?
  • Чому він такий сердитий?
  • Чому Скрудж не любить Різдва?

Учитель. Ви прочитали оповідання «Різдвяна пісня в прозі» і знаєте містера Скруджа. Зараз ми ближче познайомимося з ним. Сторінка першої нашої уявної подорожі — «Знайомство з містером Скруджем».

Зараз ми працюватимемо зі стратегією «Гронування». Ми побудуємо гроно на тему «Скрудж».

Учитель. Що за звук? Звідки він іде?

© (Учні відповідають, що звук дзвіночків почув Скрудж, сидячи в кріслі у себе вдома, а

згодом в кімнаті з'явився привид його компаньйона Марло)

Про що нагадує Скруджу Дух Марло і для чого він уведений до твору?

© (Привид провістив прихід трьох Духів: Минулого, Теперішнього та Майбутнього

Різдва)

Продовжуємо подорож сторінками твору і разом зі Скруджем чекатимемо появу Духів. А поки що ви отримуєте завдання: укласти план — карту подорожей Скруджа різдвяної ночі:

Перша група — подорожей з Духом Минулого Різдва. Друга група — з Духом Теперішнього Різдва. Третя група — з Духом Майбутнього Різдва.

Учитель. Сторінка друга нашої подорожі — «Зустріч з Духом Минулого Різдва».
Симулятивно-рольова гра ^

Учень. Я Дух Минулого Різдва, останнього Скруджевого Різдва. Я прийшов задля його добра.

-v

Учитель. Знайдіть у тексті і прочитайте опис Духа Минулою Різдва. Порівняйте: до нас прийшов саме той Дух чи може якийсь зовсім інший?

  • Чому Скрудж не любить Різдва?
  • Куди повів Скруджа Дух Минулого Різдва?
  • У чому була сила Духа Минулого Різдва?
  • Чи хотів Скрудж бачити тіні минулого?

Робота з планом подорожі, підготовленим першою групою.

Учитель. Перегорнемо третю сторінку уявної подорож і сторінками оповідання.

Третя сторінка — «Прихід Духа Теперішнього Різдва». і% Симулятивно-рольова гра

Учень. Я Дух Теперішнього Різдва. Я найменший з братів, яких у мене більш як 1 800.

Прийшов до Скруджа, щоб учити його, і хочу, щоб він скористався моєю наукою.

Учитель. Знайдіть у тексті й зачитайте опис Духа Теперішнього Різдва.

Бесіда за питаннями:

 Що побачив Скрудж, подорожуючи з Духом Теперішнього Різдва?

 Куди привів його Дух?

Учитель. Знайдіть у тексті і зачитайте про останні приготування до святкової вечері в сім'ї Кретчитів і про саму вечерю. Бесіда за питаннями:

  • Які страви були на святковому столі в Кретчитів?
  • Яка традиційна різдвяна страва повинна бути на українському і на англійському столі ?
  • Спостерігаючи за святкуванням в родині Кретчитів, про що хотів дізнатися Скрудж?
  • а що скаже на те Дух?

Інсценізація «Дух Теперішнього Різдва і Скрудж» (від слів «...я бачу порожній релін...» до «...таких бідних дітей, як Тім»)

  • ЯК почував себе скрудж після цих слів?
  • Що ще показав Дух Теперішнього Різдва Скруджу?

Виразне читання в особах (від слів «Він дуже чудний дідок...» до «А я вважаю, що цілком пристойного»)

Чим закінчилась на цьому подорож з Духом Теперішнього Різдва?

Інсценізація «Дух і Скрудж» (від слів «...Це твої діти?» до «...якщо напис цей

зітруть...»)

Робота з планом подорожі, підготовленим другою групою. Учитель. Перегортаємо четверту сторінку — «візит духа майбутнього різдва». Симулятивно-рольова гра

Учень. Я Дух Майбутнього Різдва. Прийшов, щоб показати Скруджу тіні тих подій, що мають статися.

Учитель. Знайдіть у тексті й зачитайте опис Духа Майбутнього Різдва. Бесіда за питаннями:

  • Що відчув Скрудж, побачивши Духа Майбутнього Різдва?
  • Які видива Духа Майбутніх Свят дуже налякали Скруджа?
  • Що побачив і почув Скрудж?

Учитель. Спробуємо переказати ці події, вибудовуючи ланцюжок видінь. Свої

відповщі підтвердіть цитатами з твору. Побачивши ці дива і зрозумівши, який

жалюгідний кінець чекає на нього, що вибувається з нашим героєм?

ІнсценЬація «Скрудж і Дух Майбутнього РЬдва» (від слів «...Дух! Вислухай мене!» до

слів «...коли немає для мене порятунку?!»)

Робота з планом подорожі, підготовленим третьою групою.

Учитель,  і,  нарешті,  перегортаємо  останню  сторінку  нашої подорожі —

«Переродження героя». Скрудж прокидається зовсім іншою людиною.

Чи почав спокутувати Минуле Теперішнім і Майбутнім Скрудж? Підбиття підсумку

уроку

Учитель. Дійсно, казковий кінець! Усі щасливі, і Скрудж теж. Гармонія в душі героїв підкреслюється гармонією природи. На початку твору природа була сумна: на вулиці туман, мряка, темрява, а в кінці твору, коли описується різдвяний ранок, світить яскраве сонце, яке розігнало мряку і туман.

і хоча в житті таких казкових перетворень, нажаль, не буває, але письменнику так хотілось, щоб усі пошерхлі, серця, заскорузлі душі вмить, за велінням різдвяних чарів, перетворилися на добрих і чуйних. він вірив у любов і милосердя. а ми з вами, завдяки доброму генієві письменника, тепер знаємо, що людське щастя не залежить від багатства. і лише добрій, щедрій, нщрїй людині відкриті істинні радощі буття, у нас ще залишилося одне завдання, яке ми поставили перед собою на початку уроку. Прошу написати сенкани на тему: «Скрудж» та «Різдво». (Після завершення учні читають свої роботи.) Домашнє завдання

Спробуйте зрозуміти й записати ті думки, передати почуття, які відчував Скрудж під час подорожі різдвяної ночі; випишіть цитати до образу Скруджа; випишіть зі словника значення слова «деградація», «переродження».

Урок 2

Тема. Причини деградації Скруджа та його переродження

Цілі: допомогти учням зрозуміти причини деградації Скруджа; вдосконалювати навички характеристики літературного героя, виразного читання; розвивати творчу уяву; виховувати прагнення до самовдосконалення та повагу до християнських традицій.

Обладнання: на дошці написані словник уроку та проблемні запитання. Май душу, май серце і будеш людиною на всі часи.

Ч.ДіККЕНС

ХІД УРОКУ

І. Актуалізація опорних знань. Перевірка домашнього завдання

Підготовка до сприйняття нового матеріалу — «Карусель» (групова робота)

Учитель. Прошу об'єднатися у групи за принципом жеребкування. Кожна група по
черзі дає відповідь на пропоноване запитання.

Уважно послухайте запитання для всіх:

  • Про що нагадує Скруджу Дух Марло і для чого він уведений до твору?
  • Яким ми побачили минуле головного героя?
  • Чи вплинула подорож з Духом Теперішнього Різдва на переконання Скруджа?
  • Чому видиво Духа Майбутнього Різдва так налякало Скруджа?

Словникова робота

-

Деградація—занепад.

Деградувати — ставати гіршим, йти назад у розвитку, занепадати. Бесіда за питаням:

Чи можемо сказати про головного героя «Різдвяної пісні» Скруджа, що він деградує, стає гіршим з року в рік?

Учитель. Давайте спробуємо розібратись, чому спокійний, самостійний хлопчина перетворився на злого, скупого «жмикрута». Сьогодні ми будемо працювати над характеристикою скруджа. кожна дитина приходить у цей світ доброю, адже людина — творіння Боже, а Бог — це добро. То звідки береться зло? Чому у світі так багато злих, недобрих людей? чому добра від народження людина стає злою, безсердечною, бездушною особою? саме ці проблемні питання ми намагатимемось розв'язати на прикладі життя Ебенезера Скруджа. Проблемні питання записані на дошці;

  1. Чому добра вщ народження людина стає злою?
  2. Звідки береться зло?

Учитель. Давайте для початку поговоримо про поняття «Добро»
і «Зло». Представимо ці поняття у формі сенкану —
Добро Зло

Чарівне, лагідне Жорстоке, чорне

Допомагає,   підтримує,   навчає Кривдить,   вбиває,   знищує

Воно збагачує людську душу    Нещадно руйнує душу людини
Щастя. Ненависть.

  • Які асоціації виникають у вас, коли ви чуєте слова «добро», «зло»?
  • А які, на вашу думку, кольори, є кольорами добра? А зла? Поясніть. • Які кольори домінують у творі Діккенса? Що можна сказати про

Скруджа і кольорову гамму, використану в тексті? Учитель. Щоб з'ясувати, чому Скрудж став черствим, байдужим до чужої біди, скнарою, потрібно проаналізувати все його життя від самого дитинства. Давайте ще раз звернемось до змісту повісті іі докладніше розкажемо про зустрічі Скруджа з Духами Часу та заповнимо цитатну таблицю. Допоможуть впоратися з роботою запитання за сюжетом твору, які лежать у вас на столі.

 

Картини, що показували Духи Часу

Почуття героя

 

 

Ми наблизились до розв'язання одного з проблемних запитань: «Чому добра від народження людина стає злою?» щоб його зрозуміти, краще відповісти на запитання:

чи радісним було дитинство скруджа?

чи були в нього друзі?

Які стосунки були у Скруджа із сестрою?

Чи був Скрудж в дитинстві злим, жорстоким, жадібним?

 якою була юність скруджа?

Як змінилося життя Скруджа, коли він почав працювати в крамниці Фецвіга?

Чому надав перевагу Скрудж—дорослий чоловік: коханню чи грошам? Виразне читання в особах фрагмента повісті від слів «Знову Скрудж побачив себе...» до «вона вийшла, і вони розлучились».

Що зробило його заздрісним і злим?

Учні працюють з текстом, підкріплюють свої відповіді цитатами з твору.

Учитель. Отже, Скрудж не завжди був злим і скупим, але з плином часу брязкіт

золотих монет витіснив з його душі такі почуття, як людяність, милосердя,

співчуття, кохання. Він власноруч відштовхує від себе все, що не приносить

багатства: сім'ю, близьких, друзів.

Завдання

Доберіть десять слів, що характеризують Скруджа-жмикрута. Слова-характеристики

підтвердіть уривками з тексту.

Учитель. Чи можемо ми сказати, що Скрудж деградував? Які були причини деградації Скруджа? (Учні відповідають.)

Отже, автор у творі намагався пояснити походження зла. Скрудж став скнарою,

тому що все своє життя присвятив накопиченню грошей. Він замкнув свою душу. чим більше грошей у нього ставало, тим менше в його душі залишалось людяності, доброти, милосердя, щедрості. поступово скупість, жорстокість, жадібність, бездушність, злість, ненависть до людей стали постійними супутниками. У нього були гроші, і він вважав, що більше нічого в житті не треба. але автор вірив у добро, вірив, що людина може змінитися,- що ті паростки-добра, з якими вона приходить у

світ, не загинули і можуть відродитися. і Скрудж не залишається злим і жорстоким. Він перероджується.

 Словникова робота

 Переродження — оновлення, зміна.

Переродитися — стати зовсім іншою людиною.

Учитель. Ми багато говорили про Скруджа. Склалося враження, що у творі Діккенса два герої, але з одним і тим самим іменем. так це чи ні? якщо ви переконані, що мова йде про одного героя, давайте порівняємо, яким був скрудж до переродження і яким став після подорожей з духами часу. Допоможе нам.у цьому стратегія «Кола Вена».

У першому колі учні записують риси, характерні для Скруджа до його переродження. Це можуть бути цитати з тексту або ж узагальнення, до яких прийшли учні в результаті читання та обговорення твору на уроках.

У другому колі записується інформація, що стосується змін, які відбулися зі скруджем після подорожей.

У перетин двох кіл заносяться риси, які є в одному й другому колі, тобто ті, що залишилися незмінними і

після закінчення відбувається аналіз роботи.

Підбиття підсумку уроку

Учитель. Отже, Скрудж пригадав своє минуле, дізнався, що про нього думають оточуючі, побачив свою смерть і зрозумів, що на нього чекає самотність. Герой зрозумів свої помилки. Він не тільки на словах, а й усіма своїми вчинками доводить, що переродився. Скрудж, врешті-решт, став щасливим. Напевно, тому, що навчився

ділитися 3 людьми добром, радістю, робити їх щасливими.

Домашнє завдання

Проілюструвати улюблені епізоди твору, підготуватися до відповідей за стратегією «Залиш останнє слово за мною».

 

docx
Додано
27 жовтня 2020
Переглядів
2110
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку