Тема: Життя - це пригода , в якій є місце подвигу.

Про матеріал
Мета: навчальна : ознайомити учнів із твором, зацікавити ним, спонукати до читання, розкрити його ідейну та художню цінність, головні думки; розвивальна : розвивати в учнів навички самостійної роботи з книгою, вміння аналізувати і висловлювати думки та враження; виховна: прищеплювати учням любов до книги, прагнення сповідувати загальнолюдські морально-етичні цінності.
Перегляд файлу

Тема: Життя - це пригода , в якій є місце подвигу.

Мета:

навчальна : ознайомити учнів із твором, зацікавити ним, спонукати до читання, розкрити його ідейну та художню цінність, головні думки;

розвивальна : розвивати в учнів навички самостійної роботи з книгою, вміння аналізувати і висловлювати думки та враження;

виховна: прищеплювати учням любов до книги, прагнення сповідувати загальнолюдські морально-етичні цінності.

Тип уроку: урок засвоєння знань, умінь та навичок.

Вид уроку : комбінований.

Епіграф

Боротися й шукати, Знайти і не здаватись.

М. Теннісон

 

Хід уроку

I. Організаційний момент.

 

II. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми та мети уроку.
Слово вчителя

Починаєм урок.

Шхуна знань вже пливе океаном.

Мабуть, рифи підводні зустрінуться декому з нас.

Тож готуйтесь здійснити всі нами задумані плани.

Англійський поет Мьюфред Теннісон у поемі «Улісс» пише слова, які взято за епіграф до уроку. Ці слова пізніше викарбували на пам'ятнику дослідника півночі Роберта Скотта. Що ж вони означають? Ця фраза -символ вірності своїм цілям та своїм принципам, це гасло справжніх мандрівників. Сьогодні ми з вами пройдемо слідом за невтомним героєм Жюля Верна , важким шляхом відкриттів і розчарувань, знахідок і втрат, поразок і перемог. І доведемо: людині багато що під силу. Ми вирушаємо у надзвичайну подорож у якій нам знадобляться вірні друзі - знання, досвід, підтримка однодумців, гарний настрій та вдача. Подорожуючи, ми з'ясуємо, наскільки ці факти допомагають у житті.

- Спробуйте передбачити те, що очікує вас на уроці. І чи буде вони цікавим для вас.

«Незакінчене речення».

«Думаю, що сьогоднішній урок буде цікавим, тому що....» Учитель.

Розгорніть ваші нотатки мандрівників (зошити) і запишіть дату початку подорожі, тему і гасло(епіграф). Підняти вітрило! Вирушаємо!

Наш вітрильник відпливає, але потрапити на борт зможе лише той, хто має певні знання. І зараз ми перевіримо багаж знань.

 

III. Актуалізація опорних знань, (взаємоперевірка)

Ваше завдання дати відповіді на питання літературної гри «Перевір себе»

Літературна гра «Перевір себе»

1. Місце народження Ж.Верна? (Нант)

  1.                    Скільки років було Ж.Верну, коли він планував свою втечу на вітрильнику до Індії? (11)
  2.                    Кому присвячено роман «П'ятнадцятирічний капітан»? (синові письменника - Мішелю Жулю Верну)
  3.                    Яку назву має головна літературна праця Ж.Верна, яка включає в себе 63 романа та дві збірки повістей та оповідань? ( «Незвичайні подорожі?»)

5. Скільки років автор присвятив написанню цієї праці? (40)

6. Великий за обсягом, переважно призовий твір, дія якого
відбувається довкола розкриття характерів кількох персонажів, що
формуються під час надзвичайних обставин і пригод - це.... (пригодницький
роман)

  1.                    Капітан судна «Пілігрим»? (Халл)
  2.                    Якою була мета плавання «Пілігрима»? (полювання на китів)
  3.                    Захоплення кузена Бенедикта (ентомологія)

10. Як звали собаку, якого було врятовано із неграми з «Вальдеку»?
(Дінго)

  1.                Як звали корабельного кока? (Негору)
  2.                Як звали власника судна «Пілігрим»? ( Джеймс Уелдон)

 

IV. Засвоєння нових знань.

Словникова робота.

Учитель.

Прочитайте ще раз тему нашого уроку. Давайте пояснимо значення слів «пригода» та «подвиг».

Пригода - непередбачуваний незвичайний випадок у житті.

Подвиг - героїчний вчинок людини. Подвиг - це готовність пожертвувати собою заради іншої людини, Батьківщини.

Доберіть епітети до цих слів, або утворіть словосполучення з ними, (надзвичайна пригода, весела пригода, незабутній подвиг, величний подвиг)

Зробіть записи в зошитах.

Тож який непередбачуваний випадок у житті Діка Сенда став причиною героїчного вчинку героя? Це ми і з'ясуємо на уроці.

Бесіда.

1. Що вам відомо про Діка Сенда? (Ніхто не знав, ким були його батьки. Юнак був сиротою і виховувався в дитячому будинку.)

  1. Як Дік Сенд отримав своє ім'я? («Дік» — скорочене від «Річард». Таке ім'я було дане хлопчикові на честь перехожого, який підібрав його через два дні після народження. Прізвище Сенд (англ. «пісок») дали малюкові на згадку про місце, де його було знайдено: ріжок піщаної коси Сенді-Гук, що утворює вхід до порту Нью-Йорк у гирлі річки Гудзон.)
  2. Знайдіть у тексті портрет Діка Сенд а. Зачитайте.

А яким побачив Діка Сенда С.В. Клименко, автор нашої класної картинної галереї.

  1. Знайдіть у тексті слова, якими автор характеризує хлопця («У п'ятнадцять років хлопець міг приймати рішення і д водити до кінця свої задуми. Його вигляд, живий і серйозний водночас, привертав до себе увагу. На відміну від своїх ровесників Дік був скупий на слова та жести. Дуже рано, в ті віці, коли ще звичайно не замислюються над майбутнім, він усвідомив своє становище й дав собі обіцянку "стати людиною". І він дотримав слова — став дорослим чоловіком у віці, коли його однолітки залишалися ще дітьми»; «Дік Сенд мав п'ятнадцять років, а мислив на всі тридцять».)
  2. Як ви думаєте, що сприяло такому ранньому подорослішанню Діка Сенда?
  3. Якими предметами Дік захоплювався у школі? (Географією та історією подорожей.)
  4. Чому юнак хотів швидше вирости? (Щоб почати вивчати вищу математику та навігацію і стати моряком.)
  5. Які обов'язки Дік Сенд виконував на судні «Пілігрим»? (Він був юнгою.)
  6. Хто такий юнга? (підліток на судні що навчається морської справи, готується стати матросом, молодший матрос)

10. Чому Дік Сенд вирушив у плавання на судні «Пілігрим»?
(«Це гарна практична підготовка до всіляких несподіванок у
морській службі». Крім того, Джеймс Уелдон, власник судна, був
благодійником Діка, а капітан Халл — покровителем.)

11.Як Дік Сенд ставився до родини Уелдонів? (Він був безмежно відданий їм, бо вони багато зробили для нього. Кілька років місіс Уелдон була йому за матір, а їхнього сина, малого Джека, юнак любив, мов рідного брата. «Серце юного сироти палало вдячністю, й він не вагаючись пішов би у вогонь і у воду за тих, що дали йому освіту та напутили його на добро».) Робота над вирішенням проблемного питання:

Бернард Шоу сказав: «Людина - все одно, що цегла, обпалюючись вона стає твердішою».

Чи відповідає характеру героя вислів Бернарда Шоу ?

- Щоб дати відповідь на це проблемне питання нам спочатку потрібно з'ясувати « Які головні труднощі виникли у героя роману на морському шляху?». Для цього ми з вами складемо асоціативний кущ.


 


 

 

Капітан був юним і мав мало досвіду

 

Загибель екіпажу Врятовані негри не знали

морської

справи


 

 

Випробування

Буря, шторм

 

Підступність Негоро

 

Як поводився Дік Сенд в складних обставинах? Які риси характеру проявив. Даю вам дві хвилини і ви заповнюєте паспорт характеристику героя, (працюємо в парах)

 

Ім'я, прізвище

 

Вік

 

Місце народження

 

Освіта, навчання

 

Батьки

 

Вчинки

 

Риси характеру

 

Ставлення друзів

 

Ставлення ворогів

 

Ставлення автора

 

Ставлення до родини Уелдонів

 

Чи відповідає характеру героя твору вислів Б.Шоу? Поясніть свою думку.

Скласти паспорт-характеристику головного героя.

 

Робота над складанням характеристики Діка Сенда.

  1.    Фізична сила
  2.    Міцний дух
  3.    Кмітливість
  4.    Сміливість
  5.    Рішучість
  6.    Чуйність
  7.    Відданість
  8.    Відповідальність
  9.    Жага до знань
  10. Почуття вдячності людям які його виростили 11.Критичне ставлення до себе.

Як ви вважаєте яка риса є головною в характері Діка Сенда.

Які риси характеру Діка Сенда притаманні вам?

 

Учитель

«Дуже рано, в тім віці, коли ще зазвичай не замислюються над майбутнім, він (Дік Сенд) усвідомив своє становище і дав собі обіцянку «стати людиною», - пише Жюль Верн. Що означає «стати людиною»?

Складання схеми ; «стати людиною» ( за уявленням Діка Сенда)

«Стати людиною»

Мати освіту


У 4 роки «навчився читати, рахувати, писати»

Навчався «моряцького ремесла»

     Не зупинятися

   на досягнутому


  •    А що з вашої точки зору означає «стати людиною»?
  • А що потрібно для того, щоб стати Людиною з великої літери? Хвилинка-цікавинка «Відпочиваючи - навчаємося»

Герої книги Ж.Верна потрапляють у пригоди які влаштовує їм матінка-

природа. Саме від неї залежатиме їх мандри.

Водна поверхня - що пов'язує між собою різні країни світу. Море,

як було, так і залишилося морем, іноді таким привітним, ласкавим і

ніжним, а часто - непередбачуваним, суворим і підступним. Різні настрої

моря зображує нам Ж.Верн.

Давайте зачитаємо уривки з  твору Ж.Верна  в яких він

описує море.

Але не тільки письменник може висловити свою любов чи неприязнь до моря. Існує мистецтво, з допомогою якого ми можемо не лише почути, а й побачити море в його різних проявах. Саме такі настрої моря вдалося передати на своїх полотнах російському художнику Івану Костянтиновичу Айвазовському.


 

 

живуть ним)

(море)

життя....


Роботи в жанрі морського пейзажу (марини) 600 творів присвячує морю.

Що об'єднує Ж.Верна і Айвазовського? (обожнюють море, А які асоціації виникають у вас коли ви чуєте це слово? Асоціативний ланцюжок : сонце, тепло, відпочинок, Життя - це море

Доповніть фразу «Щоб стати капітаном у бурхливому морі


власного життя необхідно...


Слово вчителя:

Герой Ж.Верна пройшов складний шлях, він згідністю здолав багато перешкод і випробувань що загартували його характер. Згадуються слова відомого російського філософа і художника миколи Реріха « Благословіть труднощі, бо ними зростаємо».

Дійсно , герой роману зріс духовно, навчився чогось нового, а головне те що
він зміг залишитися справжньою людиною.
Що вам відомо про подальшу долю Діка Сенда.
Чи прийшов корабель життя Діка Сенда в порт Перемога
Порт «Перемога» _____________

 

Дік Сенд


Якби на борту "Пілігрима" я знав усе, що належить знати справжньому морякові, скількох нещасть можна було б уникнути!


 

Повернувшись до Сан

Франциско,

Дік Сенд взявся до

навчання


 

      "Хто з дитячих літ усвідомив, що праця -це закон життя, хто змалку знає, що хліб заробляють у поті чола, той завжди готовий на великі справи, і свого часу знайде і волю, і силу, щоб їх здійснити".      Жуль Верн.

 

Жуль Верн пише : « Дік Сенд не міг собі пробачити, що через брак знань не впорався зі своїми обов'язками на кораблі» . Тому він постійно працює над собою, вчить математику, навігацію.

Знань не буває багато, і часто в житті вони не тільки економлять час, а й рятують здоров'я і життя.

Зупинка на пристані «Діамантове сяйво душі».

Знання це дуже важливо, але чи це основний багаж для подорожі?

Що ще важливо мати під час подорожі?

Яку людину хотілося б бачити поряд з собою у складний час випробувань.

 

Учитель:

Життєві випробування «відшліфовують» непізнаний, не огранений діамант

нашої душі до справжнього коштовного.

Які риси допомагають нам «укоштовнити» нашу душу?

 

«Мозковий штурм»

Навколо малюнка діаманта учні записують слова. Які визначають найкращі риси людської душі: безкорисливість, відповідальність, надійність, терплячість, доброта, любовь...

Діамантовий блиск нашої душі робить її коштовною не тільки для себе, а і для інших.

 

V. Підбиття підсумків.

Чого навчає нас роман Жюля Берна?

  •    Жуль Берн вірив у ЛЮДИНУ
  •    Його герой - розумний, відповідальний та людяний
  •    Він не знає, що таке вагання, сумніви
  •    Обравши мету, герой йде до неї, долаючи всі труднощі й небезпеки

> ((УЖуль Верна не знайдеш героя, який не був би готовий віддати життя задля порятунку іншого". С. Лейк

Вправа «Кошик»



 

- кидаємо те , що розважило ...

 

 

 

 

 

- неправильний , на вашу думку вчинок героя ...

 

 

 

 

- що візьму в життя ...


Оцінювання Домашнє завдання

Дібрати цитати для характеристики образів друзів Діка Сенда (родина Уелдонів, Геркулес, Бенедикт)

Підготувати повідомлення про те хто такі ентомологи, чим займаються, що вивчають.

Творче завдання. Скласти сенкан «Дружба, друг»

 

Додаткові завдання:

«Лови помилку»

«2 лютого 1873 року китобійна шхуна «Вальдек» вирушила у плавання. Всі члени команди були дуже дружні, тільки кузен Бенедикт тримався осторонь із неприязню зиркав на членів команди. Був на цьому кораблі і Дік Сенд, який був рідним сином місіс Уелдон. Боягузливий він був хлопчина. Одного дня команда врятувала напівзатоплене судно. На ньому було 5 негрів і собака Рекс. Собака зразу накинувся на капітана Халла. Потім з судном «Пілігрім» сталося нещастя. Загинув їхній капітан. І капітаном «Пілігрима» одноголосно обрали Негору.

Острів Героїв

Підібрати слова на кожну букву імені персонажа

Д- доброта

Н - ненависть

І - ініціативний

Е- егоїст

К- капітан

Г- грабіжник

С- сміливість, совість

0- огидний

Е - енергійність

Р- работорговець

Н - надійність

О- облудний

Д - дієвість, дія

 

 

Риф"Помилковий"

 «Четвертий зайвий»

  •       Південна Америка, Африка, Європа, Північна Америка
  •       Страуси, гіпопотами, леви, жирафи
  •       Камбуз, рубка, смугач, трюм

 

docx
Додано
27 жовтня 2020
Переглядів
3887
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку