Чарівний світ мистецтва

Про матеріал
Тема: Чарівний світ мистецтва Форма: гра-квест Мета: закріпити знання учнів з кольорознавства, отримані на уроках образотворчого мистецтва, розвивати творчу уяву, пам'ять, зорову та емоційну чутливість, спостережливість, формувати естетичні почуття, виховувати естетичні смаки, любов і прагнення до творчості, активізувати ініціативу учнів, виховувати дружбу в учнівському колективі.
Перегляд файлу

Тема: Чарівний світ мистецтва

Форма: гра-квест

Мета: закріпити знання учнів з кольорознавства, отримані на уроках образотворчого мистецтва, розвивати творчу уяву, пам'ять, зорову та емоційну чутливість, спостережливість, формувати естетичні почуття, виховувати естетичні смаки, любов і прагнення до творчості, активізувати ініціативу учнів, виховувати дружбу в учнівському колективі.

 

Обладнання: мольберти, предмети для натюрморту у теплій та холодній кольоровій гамі, бейджики з назвми кольорів, репродукції картин, картки із завданнями, аркуші паперу, фарби, пензлі, склянки з водою, кольорові картки, кольорові кружечки.

 

Хід уроку

 

Усі учасники змагання поділяються на дві команди, підбирають собі назву. Учитель повідомляє про порядок проведення гри-квесту, пояснює принципи його оцінювання.

- Дорогі діти! У кого вдома є калейдоскоп? Чи подобається вам бавитися цією іграшкою? Тож, сьогодні в нашому змаганні конкурси будуть змінюватися, як у калейдоскопі візерунки.

 

1. Хоч не всі із вас митцями пензля будуть,

Та свої шкільні малюнки, мабуть, не забудуть.

Адже коли на душі радість чи туга,

Кращого тоді немає аніж пензлик друга.

 

2.Без слів не можна вірша написати,

Без нот не можна музики заграти,

А у художника є мова –

Це мова фарб, це гамма різнокольорова.

 

1.Живе своїм життям картина в рамі.

Сумує мовчки, мовчки веселиться.

Художника невтомними руками,

Його душею створена жар-птиця.

 

2.Нам треба тільки добре придивитись,

Нам треба його задум розпізнати:

Чим захотів художник поділитись

І що хотів нам мовчки розказати.

 

Тож запрошуємо вас у світ кольору.

Бажаємо успіху!

 

Перш ніж ми розпочнемо наше змагання, я хочу розповісти вам одну легенду про чарівні фарби. Тож вмощуйтесь зручніше і слухайте і потім скажете мені

- Що потрібно для того, щоб навчитися малювати?

 

Легенда про Чарівні фарби

 

Один раз на сто років найдобріший із найдобріших дідів – Святий Миколай - у ніч під 19 грудня приносить сім чарівних фарб. Цими фарбами можна намалювати все, що захочеш, і намальоване оживе. Хочеш - малюй череду корів і потім паси їх. Хочеш - малюй пароплав і пливи на ньому . Або зореліт - і лети до зірок. А якщо необхідно тобі намалювати щось простіше, наприклад, стілець, будь ласка.

Намалюй і сідай на нього. Чарівними фарбами можна намалювати що завгодно, навіть мило, і воно буде милитися. Тому приносить Святий Миколай чарівні фарби найдобрішому з усіх найдобріших дітей. І це зрозуміло . Якщо такі фарби потраплять у руки до злого хлопчика або злої дівчинки, вони можуть скоїти багато лиха. Намалюють собаці роги, курці - вуса, а кішці - горб, і буде собака рогатою, курка - вусатою, а кішка - горбатою.

Тому Святий Миколай дуже довго перевіряє дітей, а потім уже вибирає, кому із них подарувати чарівні фарби.

Одного разу Святий Миколай подарував їх одному дуже доброму хлопчику. Найдобрішому із найдобріших. Хлопчик дуже зрадів фарбам і відразу ж узявся малювати. Малював для інших. Тому що він був найдобрішим із найдобріших хлопчиків. Він намалював бабусі теплу хустку, мамі - святкову сукню, а батькові – новеньке авто. Сліпому дідусеві хлопчик намалював очі, а своїм товаришам - велику-превелику школу .

Він малював, не розгинаючись, увесь день і весь вечір . Він малював і на другий, і на третій, і на четвертий день . Він малював, бажаючи людям добра. Малював до того часу, поки не закінчилися фарби. Але ніхто не міг скористатися намальованим. Хустка для бабусі була схожа на ганчірку для миття підлоги, а сукня, намальована для матері, виявилася такою кособокою, яскравою і мішкуватою, що вона її не захотіла навіть приміряти. Новеньке авто нічим не відрізнялася від старого. Очі для сліпого нагадували дві голубі плями, та він і не міг ними бачити. А школа, яку дуже ретельно малював хлопчик, вийшла такою потворною, що діти до неї боялися й близько підходити.

На вулиці з'явилися дерева, схожі на мітли. З'явилися коні з ногами із дроту, машини з кривими колесами, будинки з падаючими стінами, дахами набакир, шуби і пальта, у яких один рукав був коротший від іншого . З'явилися тисячі речей, якими не можна було скористатися. І люди злякалися:

- Як ти міг створити стільки зла, найдобріший з усіх найдобріших хлопчиків?!

І хлопчик заплакав. Йому хотілося зробити людей щасливими! Але він не вмів малювати і тільки дарма використав фарби.

Хлопчик плакав так голосно, що його почув найдобріший з усіх найдобріших дідусів – Святий Миколай. Почув і повернувся до нього, і поклав перед хлопчиком нову коробку з фарбами:

- Тільки це, мій друже, звичайні фарби. Але вони можуть теж стати чарівними, якщо ти цього захочеш.

Так сказав Святий Миколай і зник.

А хлопчик замислився: як же зробити, щоб звичайні фарби стали чарівними і щоб вони радували людей, а не приносили їм нещастя? Він дістав пензля і почав малювати.

Хлопчик малював, не розгинаючись, весь день і увесь вечір. Він малював і на другий, і на третій, і на четвертий день. Малював доти, доки не закінчилися фарби. Тоді він попросив нові.

Минув рік . Минуло два роки . Минуло багато-багато років. Хлопчик став дорослим, але, як і раніше, не розлучався з фарбами. Очі його стали зіркими, руки - умілими, і тепер на його малюнках замість кривих будинків із падаючими стінами красувалися високі, світлі будівлі, а замість суконь, схожих на мішки, - яскравий, святковий одяг. Хлопчик не помітив, як став справжнім художником. Він малював усе, що було навкруги, і те, чого ще ніхто ніколи не бачив: літаки, схожі на величезні стріли, і кораблі, схожі на літаки, повітряні мости і палаци зі скла.

Люди зі здивуванням дивилися на його малюнки, але ніхто не лякався. Навпаки, всі раділи й захоплювались.

- Які чудові картини! Які чарівні фарби! – говорили вони, хоч фарби були звичайнісінькі.

Картини і справді були такі гарні, що людям захотілося їх оживити. І ось настали щасливі дні, коли намальоване на папері стало переходити в життя: і палаци зі скла, і повітряні мости, і крилаті кораблі…

Так трапляється на білому світі. Так трапляється не тільки з фарбами, а й зі звичайною сокирою чи швейною голкою, і навіть з простою глиною. Так трапляється з усім, до чого доторкнуться руки найбільшого з найбільших чарівників – руки працелюбної, наполегливої людини.

- Що потрібно для того, щоб навчитися малювати?

 

Конкурсна програма змагань.

Конкурс 1 «Вислів про мистецтво»

З набору слів треба скласти відомий вислів Оскара Уайльда про мистецтво. Яка команда справиться першою, та й переможе в цьому конкурсі.

Мистецтво — саме життя, і воно безсмертне.

 

Конкурс 2 «Відгадай, що в торбинці»

- Діти, у вас удома у всіх є кольоровий телевізор. А хто бачив чорно – білий? Який цікавіше дивитися?

- А тепер уявіть собі, що всі кольори зникли з навколишнього світу і ми бачимо його тільки сіро – білим. Яка одноманітна, похмура і незвична картина виходить! Виявляється, дуже багато в нашому житті означає колір!

Маки червоні. Жовтий пісок.

Зблиснув на гілці зелений листок.

Жук фіолетовий гріє боки.

Синя хлюпоче ріка в береги.

Жовтогаряча кора у сосни.

Очі блакитні в шпака навесні.

 

- Будь-який предмет має свій колір. Деякі об’єкти ми впізнаємо тільки завдяки кольору.

На дошці малюнок – три однакові кола. У торбинці – три круглі предмети (яблуко, апельсин, помідор). Визначити на дотик, що це за предмети і що намальовано на аркуші паперу.

(Орієнтовані відповіді: яблуко, м’ячик, апельсин, маленька динька, помідор, грейпфрут.)

Підводячи підсумки, учитель або помічник учителя демонструє предмети , виймаючи їх із торбинки, і відкриває на малюнку верхні кружальця, під якими намальовані кольором ці ж предмети. Яка команда найточніше вгадала предмети у торбинці, та й перемогла.

Висновок: три однакові за формою і розміром об’єкти можна, завдяки кольору, «перетворити» на оранжевий апельсин червоний помідор чи зелене яблуко.

 

Конкурс 3. «Намалюй веселку»

- Через колір ми пізнаємо природу, що нас оточує. Завдяки йому ми знаємо, чи доспіли ягоди, або що вже настала осінь, тому що зелене листя дерев пожовкло і почервоніло. У різний час доби залежно від кольору сонця змінюються відтінки неба, землі, води, дерев. Ранок – у блакитному серпанку, в світлих і ніжних тонах; день наповнюється різноманітністю соковитих, яскравих фарб; захід сонця забарвлює природу в пурпурові, малинові, оранжеві фарби; ніч приносить темні, сині, фіолетові, сірі, чорні кольори.

- Що ж таке колір? Яка його природа? Чому одні предмети сині, інші – червоні, а треті – зелені? Щоб відповісти на це запитання, відгадайте загадку:

Що у світі найсвітліше,

Наймиліше, найтепліше?

Все від нього навкруги

Набирається снаги.

Тільки ранок на стає,

Виглянь у віконце!

Всім воно життя дає,

Променисте… (Сонце.)

Виявляється, всьому причиною є сонце, його промені, які освітлюють усе на своєму шляху. У темряві ми не бачимо ніяких кольорів. Наше око розрізняє тільки силуети предметів.

Які ж кольори нас оточують? Усі кольори діляться на дві групи: ахроматичні – чорний, білий, усі сірі; та хроматичні – всі кольорові.

Англійський фізик Ньютон зробив відкриття: сонячні промені, переломлюючись у краплях дощу, перетворюються на веселку. Учений розклав білий колір на сім кольорів спектра.

Отже, наступне завдання: по одному учаснику від команди малюють веселку на окремих аркушах паперу. Мета завдання – перевірити знання учнів.

- Як підтвердження правильності результатів, розглянемо кольори, які ви використали:

https://fs01.vseosvita.ua/01003slc-5653/005-0x0.jpg

Цей – червоний, жар неначе.

Цей – оранжевий, гарячий.

Жовтий – як пшениця в полі.

Мов трава – зелений колір.

Голубий – як у краплинці.

А наступний колір – синій.

Синій колір – ніби річка,

Фіолетовий – як нічка.

 

Конкурс 4. «Бліц-опитування»

Учні мають дати правильну відповідь.

♦ Що таке спектральне коло? (Кольори веселки, розташовані по колу.)

♦ Які кольори розташовані у спектральному колі один навпроти одного? (Контрастні)

♦ Які кольори художники називають похідними?

(Кольори, отримані при змішуванні пар основних кольорів)

♦ Який вид мистецтва прикрашає предмети побуту? (Декоративно-прикладне мистецтво.)

♦ За допомогою яких засобів люди прикрашають предмети побуту? (За допомогою візерунків та орнаментів.)

♦ Що називають «лінією горизонту»?(Уявна лінія торкання небосхилу та земної поверхні)

♦ Які засоби виразності дарує нам графіка? (Лінія, штрих, точка, пляма)

♦ Назвіть основний найпростіший елемент «Петриківського розпису»? (Зернятко)

♦ Що таке інтер’єр?(Внутрішня частина приміщення)

♦ Як називається жанр образотворчого мистецтва, картина або малюнок, на яких зображені різні предмети побуту, квіти, фрукти, овочі?(Натюрморт)

♦ Як одним словом можна назвати побудову художнього твору? (Композиція)

♦ Що таке архітектура?(Мистецтво створення споруд)

♦ Які матеріали використовує скульптор для створення своїх робіт? (Пластилін, глина, дерево, метал, камінь та ін.)

♦ Які кольори ми називаємо хроматичними?(Всі спектральні кольори)

♦ Які кольори є ахроматичними?(Білий, чорний, всі відтінки сірого)

♦ Назвіть головний засіб виразності живопису?(Колір)

 

Конкурс 5. «Склади натюрморт»

- Теплу і холодну кольорову гаму художники використовують не тільки при зображенні картин про природу (пейзажах), а й інших жанрах живопису.

Наприклад, створюючи натюрморт і використовуючи при цьому відповідну кольорову гаму, художник формою, кольором передає красу звичайнісіньких речей.

Отже, наступне завдання: із запропонованих предметів побуту і різнокольорових драпіровок обрати та скласти натюрморт у теплій кольоровій гамі. (перший учасник) і холодній (другий учасник).

 

Конкурс 6. «Колір і почуття»

Колір може не тільки радувати, а й викликати тривогу, почуття печалі чи смутку. Іншими словами, колір впливає на наші емоції. Одні кольори заспокоюють нервову систему, інші, навпаки, подразнюють. Заспокійливо діють зелений, блакитний, синій, а збуджують – пурпуровий, червоний, оранжевий, жовтий кольори. Людина, що потребує фізичного відпочинку, емоційного спокою, інстинктивно вибирає темні тони. Якщо ж організм потребує віддачі енергії, людина обирає яскраві, світлі тони.

- А тепер дайте відповіді на запитання:

- Які бувають свята? Як вбираються на них люди?

- Як одягнені наречена і наречений на весіллі?

- Отже, традиційно білий колір вважають символом чистоти, чорний – колір горя, смутку, печалі, смерті. Для українських народних вишивок найбільше характерне поєднання червоного і чорного кольорів, як співається в пісні О.Білаша «Два кольори»: «Червоне – то любов, а чорне – то журба».

Є різні кольори на цьому світі,

Є колір жаху, колір заздрості, нудьги.

Є ніжні кольори, як світлий вітер,

Є колір волі й висоти.

Є колір і кохання, і турботи,

І сонця, і повітря, і землі,

У всього колір свій…

У багатьох людей кольори асоціюються з різними речами: з містами, буквами, звуками тощо. А яким кольором чи поєднанням кольорів ви уявляєте зло, добро, радість, ненависть, ласку, печаль? Яким кольором можна уявити звуки музики?

 

Отже, наступне завдання «Колір і почуття»

Виконують по два учасники від команди. Витягнувши наосліп аркуш паперу із написами почуттів людини (зло, добро, радість, сум, любов, спокій), вони повинні за 1 хвилину на великих аркушах, без олівця, за допомогою фарб та пензля намалювати картину, яка виникне в уяві і асоціюється у дітей з цим словом-назвою почуття.

Особливу увагу звернути на кольорове вирішення замислу. Колір повинен передавати почуття. Решта учасників команди повинна відгадати, яке почуття передане на малюнку. Перемагає та команда, які вдалося справитися з таким завданням.

 

Конкурс 7 «Загадковий»

Загадки.

Він для фарби — незамінний,

Бо художник він відмінний.

Розфарбує все, як треба,

І малюнок є вже в тебе.

(Пензлик)

 

Білий-білий, наче сніг,

Рук нема, немає ніг,

Не людина і не звір,

А зовуть його... (Папір)

 

 Гарно лінії виводить,

По папері легко ходить,

Він художник-молодець,

Чудодійний... (Олівець)

 

 Постирає все, що бачить,

Це не іграшка, не м 'ячик,

Опусти ти руку в сумку

Та дістань з долоні... (Гумку)

 

Всі веселі та яскраві,

Наче пави, величаві,

Порахуєм: раз, два, три,

Всі ми бачим кольори.

Кольорів в нас є багато,

Годі їх порахувати,

Як за руки всі візьмуться,

Як тоді вони назвуться?

(Спектр)

 

Він не плаче, не гарчить,

Лиш малює та мовчить.(Олівець)

 

Ми на вернісаж прийшли,

Щось цікаве там знайшли,

То не птах і не людина,

А зовуть її... (Картина)

 

Конкурс 8 «Хоровод фарб».

Кожному члену кожної команди прикріплюється бейджик з певним кольором Кожний учень - певний колір.

Учитель – ведучий. Виграє та команда, яка швидше і точніше виконає завдання ведучого: підбігти до ведучого тим кольорам, про які він говорить.

 

Я хотіла б малювати,

Та не знаю, як почати.

Я візьму три фарби основні,

Ці фарби – не прості,

З них складаються всі інші.

Де ж ці фарби основні?

(Учитель слідкує, з якої команди швидше біжить до ведучого три основні фарби,)

Червона, жовта, синя. Молодці!

 

Якщо червона з жовтою подружаться,

Яка нова фарба утвориться?

Ведіть сюди подружку свою!

(Червона і жовта фарби виводять оранжеву фарбу)

Якщо жовта із синьою подружаться,

Яка нова фарба утвориться?

Ведіть сюди свою подружку!

 

Діти за командою ведучого виконують завдання.

Якщо червона з синьою подружиться,

Яка фарба утвориться?

Ведіть сюди свою подружку!

Молодці!

 

Теплі фарби!

Дружно за руки взялись,

Нахилились, посміхнулись,

Повернулись, розійшлися.

 

Холодні фарби!

Дружно за руки взялись,

Нахилились, посміхнулись,

Повернулись, розійшлися.

 

А тепер кожна команда стане в коло, утворивши кольоровий спектр.

(діти утворюють коло).

Знаємо, хто за ким стоїть?

В хороводі один за одним

Фарба кожна горить.

 

Конкурс 9 “Вгадай назву картини”

Кожна команда отримує репродукцію картини. Після 2 хвилин обговорення в команді озвучуються варіанти відповідей кожної з команд. Перемагає команда, яка правильно назве хоча б одне слово з назви картини.

Золотая осень. И. Левитан, 1895 год. | Фото: ds03.infourok.ru.

 

І.І.Левітан «Золота осінь»

 

Конкурс 10 “Конкурс анаграма”

Капітани команд отримують картки з завданнями. Потрібно поміняти місцями букви в слові, щоб вийшло нове слово, характеристики якого написані на аркуші. (Капітани навмання обирають картку)

КАРКАС – матеріал для малювання - … (КРАСКА)

ЗАМОК - шар фарби, покладений одним рухом пензля -… (МАЗОК)

МОЛЬБА – збірник рисунків, фотографій -… (АЛЬБОМ)

НАНОМЕТР – живописне, скульптурне або графічне зображення -… (ОРНАМЕНТ).

Журі відзначає команду – переможця, учні якої жодного разу не переплутали правила змішування кольорів, і всі добре знають кольоровий спектр.

 

ІV. Підведення підсумків гри, нагородження всіх учасників.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЛІТЕРАТУРА

 

  1. Дидактичні ігри на уроках образотворчого мистецтва – БВПШ – 1999. -№21-22. – с. 44-46
  2. Дудар О.В. Квест, як ігрова форма навчання та форма організації дитячого свята
  3. Кульчицька О. Калейдоскоп цікавих шкільних свят / Навчальний посібник. Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2008.
  4. Павленко Д. Виховання засобами мистецтва // Директор школи (Шкільний світ) – 2003. - №42. – с.15.
  5. Шкарєбіна Г. Чарівні фарби. Урок-конкурс//Шкільний світ. – 2007. - №40. – Вкладка – с.9-12
  6. Юшкіна О. Ігри та вправи до уроків образотворчого мистецтва//Початкова школа. – 2007. - №11. – с. 39-40

 

 

 

docx
Додано
28 січня 2022
Переглядів
1534
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку