Тема: Пейзаж «Зимова казка» Ознайомлення з технікою «гратаж».
Формування предметних компетентностей:
продовжувати ознайомлення учнів з графікою, із засобами виразності
графіки, ознайомити з особливостями і можливостями техніки «гратаж»;
формування ключових компетентностей:
уміння вчитися: формувати у дітей уміння сприймати, розрізняти й
аналізувати характерні риси природних форм, розвивати дрібну моторику
руки, практичні навички роботи з графічними матеріалами зорове
сприйняття, аналітичне мислення, інтерес до художньої діяльності;
комунікативної: формувати вміння висловлювати припущення, міркування;
загальнокультурної: виховувати естетичне сприйняття навколишнього
світу, стимулювати розвиток допитливості.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: ряд робіт художників у жанрі пейзажу, роботи у техніці гратографії, музичний супровід, презентація. заготовка, зубочистка, серветка.
Хід уроку
Привітання
Навчання стає легким коли в людини гарний настрій. Притуліться долоньками одне до одного. Нехай тепло сердець передається одне одному, а іскорки добра долетять до кожного із нас. Посміхніться собі, посміхніться товаришу, посміхніться нашим гостям. Гарного всім настрою на сьогоднішньому уроці.
Для того, щоб здогадалися, про що йтиме мова сьогодні на уроці, проведемо опитування.
На кожне запропоноване моє твердження ви повинні підняти цеглинки, якщо «так» то зелену, якщо «ні» - червону.
Природа – це книга мудрості. Прочитати цю книгу, оволодіти дорогоцінним багатством допомагає пейзаж, один із жанрів графіки .
Щоб пригадати види пейзажів, я пропоную встановити відповідність між словами та зображеннями.
А зараз давайте перевіримо, чи так ви виконали?
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Вправа-гра «Дешифрувальник» гратаж зима
Молодці. Тож тема нашого уроку: Знайомство з технікою гратажу. Створення за уявою пейзажу «Зимова казка».
Перед нами стоїть завдання познайомитися з поняттям гратографія (гратаж), як одного із видів графіки, розвивати уміння і навички виконувати пейзаж у цій техніці.
Для чого ж потрібні нам ці знання? Работи в техніці Гратаж можуть використовуваться для декорування інтерєра, а для декого – це стане способом самовираження, а в подальшому розвитку в сфері дизайну.
Ця техніка добре підходить для відтворення стану зимової природи.
Словникова робота.
Сьогодні ми поповнимо свій словник таким терміном, як гратаж.
(На дошці прикріплюю слово гратаж)
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
А зараз я запрошую вас поринути в зимову казку .
1. Асоціативний кущ.
- Скажіть, будь ласка , які асоціації зі словом «зима» у вас виникли?
(На дошці відкриваю сніжинку із словом зима , коли діти називають, я вішаю на дошці сніжинки-слова поряд.
Молодці, як багато асоціацій у вас виникло, мабуть для вас це найкраща пора року. Правда ж, діти?.
Для вас зима – це добра фея, яка принесла із собою веселощі, зимові забави, ігри, гарні свята, подарунки.
2.Вступна бесіда.
- Краса зимової природи надихала поетів, композиторів, художників.
Неймовірну красу зими можна не лише побачити, а й почути у звуках музики, адже композитори створюють музичні пейзажі.
Послухайте уривок твору французького композитора Клода Дебюссі «Сніг танцює» й розгляньте зимові пейзажі.
А зараз давайте послухаємо, як описують зиму поети в своїх творах .
(Учень зачитує вірш про зиму )
V. Вивчення нового матеріалу
Одним із видів графіки є гратографія. (гратаж) - (від франц. Gratter — шкребти, дряпати) – це спосіб виконання малюнка шляхом процарапуваня гострим інструментом паперу або картону, залитих тушшю або чорною гуашшю.
Інша назва техніки – граттографія, воскографія, інколи її також називають царапкою. Твори, виконані в техніці граттаж, відрізняються контрастом білих ліній малюнка і чорного фону.
А якщо попередньо пофарбувати лист паперу в різні кольори, то малюнок вийде надзвичайно цікавим та оригінальним. )
Фізкультхвилинка
Зима навіяла на нас морозцем. Давайте щоб ми з вами не змерзли, зігріємося.
(фізкультхвилинка )
VI. Практична робота
Послідовність виконання роботи
Зігрілися, тож беремося до роботи.
Щоб виконати малюнок у техніці гратаж, потрібно:
1) Ретельно натерти аркуш (картон) паперу парафіновою свічкою.
2) Покрити аркуш гуашшю (із додаванням мильного розчину чорного
кольору у 2-3 шари.
3) Зачекати до повного висихання пофарбованого аркуша.
4) Кінцем гострого предмету продряпати зображення згідно задуму. Зшкрябуються різні за рухом і товщиною лінії та штрихи.
Зверніть увагу як потрібно це виконувати (показ вчителя)
У вас було випереджувальне завдання і ви вже підготували основу, то ж нам залишається взяти в руки зубочистку і продряпати зображення зимового пейзажу.
Але перш ніж ви почнете працювати, нагадаю правила роботи з гострими предметами
Інструктаж із техніки безпеки.
Працювати потрібно над столом
Коли в руках гострий предмет, крутитися і розмахувати руками не можна
Закінчивши роботу – покласти зубочистку на парту.
VІІ. Практична робота учнів.
- Пофантазуйте і створіть свою композицію на тему «Зимова казка» в техніці гратографія. На екрані зразки робіт, тому кому важко створити свій пейзаж, можете звернутися за допомогою до них. Нагадую, що роботу над пейзажем розпочинаємо із визначення лінії горизонту, на передньому плані предмети більшого розміру, на дальному – менші.
-А для того, щоб ви відчули особливий, холодний ,морозний та водночас казковий образ зимової природи, який будете створювати у своїй роботі, буде звучати музика П.Чайковського «Пори року»
Самостійна робота дітей. На екрані зразки робіт
VІІІ. Підсумок уроку.
Наш урок добігає кінця. Сьогодні ми створювали зимову красу за домопогою нової техніки. Якої?
Молодці. Дякую вам за чудовий урок.