Конспект уроку з образотворчого мистецтва
Підготувала вчителька образотворчого мистецтва
Карпилівського ліцею
Цуманської селищної ради
Полицяк Богдана Вікторівна
Клас: 6
Урок №21
Тема. Чарівний світ речей.
Творче завдання. Зображення натюрморту з фруктами.
Мета.
об,єм фруктів у натюрморті за допомогою світлотіні та кольору , використовуючи прийоми живопису; ознайомити учнів з творчістю української художниці К.Білокур;
Oбладнання уроку: pепродукції картин К.Білокур , інших художників, слайди, відеоматеріали, роздатковий матеріал для гри «Холодний-теплий», колірне коло, постановка з натури – натюрморт із фруктів, дитячі роботи.
Mатеріал та інструменти: aльбом для малювання (акварельний папір), простий олівець, гумка, фарби, пензлі, посудина для води, серветки , палітра. (Мольберт, акварельний папір і фарби для вчителя)
Техніка: алла прима.
Tип уроку: комбінований.
Eпіграф до уроку: «Хочу бути художником!»
Xід уроку
Ι. Oрганізаційна частина.
ΙΙ. Aктуалізація опорних знань
Завдання на повторення (слово вчителя, бесіда з учнями).
Які жанри образотворчого мистецтва ви знаєте?
ІІІ. Оголошення теми уроку .
Чарівний світ речей.
Вчитель. На сьогодні вашим домашнім завданням було поцікавитися, що таке натюрморт. Що ж таке натюрморт, хто знає?
(відповідають учні)
Отже, Натюрморт – це твір, у яких зображені предмети, пов'язані між собою певними, загальними, видовими ознаками й розташовані в певній послідовності. Це світ речей - саме так звучить тема нашого уроку.
Слово вчителя.
Хочу сказати, що сьогодні минає 122 роки від дня народження великої української мисткині , народної художниці Катерини Білокур, яка дуже багато працювала у жанрі натюрморту.
(Розповідь вчителя або демонстрація відеоролика про життя Катерини Білокур)
1. Творчість народної художниці України Катерини Білокур.
Катерина Білокур народилася 7 грудня 1900 року у селянській родині у селі Богданівка на Полтавщині. Тоді село входило до Пирятинського повіту, а зараз належить до Яготинського району Київської області. Батьки були небідними, але дуже ощадливими. Дівчинку не пустили до школи, щоб зекономити на одязі та взутті. Варто зазначити, що батьки ніяк не схвалювали захоплення дочки і дуже часто сварили.
Їй довелося пережити осуд односельців, які вбачали у її заняттях малюванням спробу ухилитися від роботи. Вона зустріла непорозуміння матері, яка вважала її малювання безглуздим, і все-таки подолавши ці непрості в сільському житті перешкоди, вона крок за кроком, відкрила для себе таємниці живопису.
Мати говорила, що вона соромить її перед людьми, бо заміж не виходить. І, доведена до відчаю, в листопаді 1934 року Катя надумала втопитися в річечці, що протікала в кінці городу. На щастя, не втопилася, але та пригода коштувала їй дорого — застудила ноги й до кінця днів своїх ходила з ціпком і вже не бігала. Лише спробою самогубства відвоювала у батьків право малювати.
Художниця сама навчилася розводити фарби, ґрунтувати полотно, робити саморобні пензлики, розрізняти кольори, групувати палітру барв. Малювати починала з портретів своїх близьких родичів. Перші її роботи: «Жінка в зеленому корсеті» (1920-ті рр.), «Портрет Олі Білокур» (1928), «Портрет Надії Кононенко» (1929), «Портрет колгоспниці Тетяни Бахмач» (1932-1933) та інші свідчать про прагнення художниці досягти портретної схожості.
Читати і писати Катерина Білокур навчилася самотужки. І скільки вона потім не намагалася вступити до училища чи технікума, показуючи свої малюнки – їй відмовляли, посилаючись на відсутність документа про семирічну освіту.
Дуже рано Катерина почала проявляти хист і любов до малювання. Шматочком вугля могла розписати стіни, або ж потайки брала з хати шматок полотна і тікала в поле малювати. Дівчинка сама робила собі пензлики з шерсті тварин і гілочок дерев, а фарбами були настої буряка, бузини, калини.
Знайомство з відомою українською співачкою Оксаною Петрусенко стало для мисткині світлом в її житті. Катерина, на знак подяки надіслала співачці листа зі своїм малюнком. Співачка розповіла про незвичну долю художниці Василю Касіяну і Павлові Тичині, а далі, за їх порадою, звернулася до Центру народної творчості в Києві, звідти надіслали рекомендацію до Полтави. І розпочалася дорога до визнання. Нарешті поціновано творчість Білокур, почався успішний поступ у велике мистецтво.
Катерина Білокур усе життя мріяла мати належні умови для малювання. Щоб нічого і ніхто не відволікав її від творчості, щоб було десь місце, яке б давало їй особисту і творчу свободу. Вона мріяла вирватися із села, яке так вороже зустріло її дар, мріяла бути ближче до середовища художників.
Мистецтвознавці кажуть, що художниця хотіла мати квартиру у Києві, але сама відмовилася від цієї мрії – не захотівши малювати портрет «великого вождя».У 1947 році художниці запропонували намалювати портрет Сталіна, і коли б портрет сподобався – це відкрило б перед нею всі двері. Але Білокур відмовилася.
Катерина Білокур пережила Голодомор 1932-33 років. Вона все життя мовчала про ті жахіття, які бачила на власні очі, але, вочевидь, висловилась опесердковано...
10 червня 1961 року Катерини Білокур не стало. Найповніше зібрання картин художниці зберігається в Державному музеї українського народного декоративного мистецтва у Києві. («Польові квіти» 1941, «Цар- колос» 1944, «Рідне поле» 1949, «Букет квітів», «Квіти і берізоньки у вечорі»).
Перегляд репродукцій картин художниці.
ІV. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя.
Сьогодні ми спробуємо себе у ролі живописців і створимо натюрморт з фруктами, використовуючи техніку ала прима.
Що ж це за техніка така? Алла прима (алла пріма; від італ. alla prima — в один прийом) — в образотворчому мистецтві живописна техніка, яка позначає спосіб виконання етюду або частини художнього твору за один прийом, в один сеанс[1]. Виконується олійними або акварельними фарбами. Але про це згодом.
Слово вчителя.
1 . Який це дивний живопис — натюрморт: він змушує милуватися копією тих речей, оригіналами яких не милуєшся,говорив Блез Паскаль.
А й справді, чи затримував Ти коли-небудь погляд на фруктах із кухонного столу? Ну… хіба що, коли був голодний, правда ж? А от картиною з фруктовою композицією або розкішним букетом квітів можна милуватися годинами. Саме в цьому — особлива магія натюрморту.
У перекладі з французької мови натюрморт означає «мертва природа» (nature morte). Проте це лише дослівний переклад.
Насправді ж натюрморт — це зображення нерухомих, застиглих предметів (квітів, овочів, фруктів, меблів, килимів тощо).
V. Викладення нового навчального матеріалу.
Натюрморт сформувався в окремий жанр живопису лише у XVII столітті, проте люди здавна зображали оточуючі їх предмети. Так, на храмах та гробницях Древнього Єгипту серед інших сюжетів зустрічаються і неживі предмети.
У XV-XVI століттях натюрморт ще не розглядався художниками як повноцінний жанр живопису.Перші натюрморти зустрічаються на фресках Стародавньої Греції та Стародавнього Риму.
(У ході розповіді вчитель демонструє відповідні репродукції)
Уперше натюрморт набув самостійного значення в VI ст. в Китаї як «живопис квітів». У Європі натюрморт виділився в окремий жанр наприкінці XVI ст. у Нідерландах натюрморт нарешті став повноцінним жанром мистецтва у XVII столітті. Історію європейського натюрморту розпочала станкова картина італійського художника Караваджіо «Кошик з фруктами» (1590-ті роки).
У XVII ст. натюрморт набув поширення в мистецтві країн Західної Європи. Справжній розквіт цього жанру спостерігався в Голландії та Фландрії (сучасна Бельгія) у XVII ст. У ті часи на ринку живопису в Голландії панувала жорстка конкуренція. Художники прагнули відточити власну майстерність до ідеалу й часто обирали вузьку тематику для своїх творів. Тоді ж з’явилися основні піджанри натюрморту: квітковий, тональний, кухонний, рибний, «накритий стіл» та інші.
На сьогодні існує дуже багато видів натюрмортів.
Існує кілька видів натюрмортів:
сюжетно-тематичний; навчальний; навчально-творчий; творчий.
Відповідно до тематики натюрморти розподіляють на такі різновиди: квіти, фрукти, атрибути науки та мистецтва, «книжкова полиця», «мисливський натюрморт» (із дичиною), «сніданок», «чайний» або «кавовий», «дачний» тощо.
Окрім тематики, живописні натюрморти розрізняють за: колоритом (теплий, холодний), кольоровими сполученнями (нюансний чи контрастний); місцем розташування в середовищі (на столі, підвіконні, полиці)
2. Зараз ми з вами пригадаємо кольорову гаму, так як живопис – це робота з кольором.
Вчитель демонструє колірну гаму, акцентуючи увагу на теплі і холодні відтінки.
До речі, колірний спектр, який ми спостерігаємо у веселці, у 1666 р. Відкрив відомий англійський учений Ісаак Ньютон. За допомогою тригранної скляної призми він розклав біле світло на 7 кольорів, відкривши дисперсію світла. Кожен колір має певну, свою довжину світлової хвилі, завдяки чому світ, що нас оточує – різнобарвний. Простіше ,- кожен колір відбиває світлову хвилю лише відповідної йому довжини. Пізніше , на уроках фізики ви детальніше з ним ознайомитеся .
Гра «Тепло-холодно»
А тепер ми перевіримо, як ви зрозуміли , які відтінки відносяться до теплих, а котрі до холодних. У вас в кожного на парті є сигнальні картки, на яких зображено сонечко і сніжинку. Я показуватиму колір, а ви підіймайте відповідну картку: холодний – сніжинка, теплий – сонечко.
Вчитель демонструє кольори, учні відповідають за допомогою карток.
VI. Постановка практичної роботи.
Дивлячись на твори давніх і сучасних майстрів натюрморту, ви, можливо, помітили важливу закономірність: усі речі, зображені на натюрморті, об'єднані спільним змістом, темою. Підбір речей - не випадковість. Кожна річ за змістом повинна доповнювати інші, як голос у хорових співах. Якщо, наприклад, до столового ножа та буханця хліба додати віник, то стане зрозумілим, що він тут ні до чого. А от до відра, табурета та ганчірки він буде логічним доповненням.
Лінійно-канструктивна побудова.
Ви напевне помітили, що композиціний центр картин художників зовсім не співпадає з геометричним. А знаходиться він на лініях золотого перетину.
Що ж таке золотий перетин? Це математичне значення, пропорція. Нещодавно ви вивчали пропорцію на уроках математики, давайте пригадаємо.
Художники ж мають тонке відчуття і бачать ці зорові центри та лінії перетину без геометричних розрахунків.
Давайте і ми спробуємо себе у цій ролі.
(Учитель демонструє лінійно-конструктивну побудову натюрморту, коментуючи. Учні також виконують)
Робота в кольорі.
1.Подивіться відео , де показано живопис фруктів у техніці а ла прима. (перегляд короткого відео)
2.Виконуємо роботу в кольорі. . Користуйтеся палітрою для знаходження колірних співвідношень. (вчитель демонструє живопис, учні виконуть)
3.Останній етап – робота над деталями.
4.Перевірте якість роботи.
В ході роботи вчитель проводить індивідуальний інструктаж
VІІ. Заключна частина
- У якому жанрі ми сьогодні працювали?
-Яку техніку живопису використовували?
-Що таке натюрморт?
-Назвіть види натюрмортів, які ви запам,ятали.
- Які кольори відносяться до холодних, які до теплих ?
-Які відтінки переважають на світлі? …в тіні?
- Що вам сподобалося з біографії Катерини Білокур?
-З чого робила фарби і пензлі К.Білокур?
-Тканина, на якій вчилася малювати маленька Катерина?
-Що вона найбільше любила малювати ?
VІІІ. Підсумок уроку.
ДОДАТКИ
Репродукції картин К.Білокур