Чарльз Дікенс «Різдвяна пісня у прозі» Подорож Скруджа у часі і просторі.

Про матеріал

Мета уроку:

• розкрити причини деградації по переродження Скруджа;

• розвивати навички аналізу прозового твору;

• розвивати уяву, образне мислення учнів;

• формувати гуманістичні ідеали та почуття відповідальності за власні вчинки.

Тип уроку: комбінований; урок часткового аналізу твору; урок-створення музею

Обладнання: презентація PowerPoint

Перегляд файлу

Тема уроку: 

Чарльз Дікенс «Різдвяна пісня у прозі» Подорож  Скруджа у часі і просторі.

Мета уроку:

  • розкрити причини деградації  по переродження Скруджа;
  • розвивати навички аналізу прозового твору;
  • розвивати уяву, образне мислення учнів;
  • формувати гуманістичні ідеали та почуття відповідальності за власні вчинки.

Тип уроку: комбінований; урок часткового аналізу  твору; урок-створення музею

Обладнання: презентація PowerPoint  

Хід уроку

Епіграфи уроку:

У кожної людини душа

 не повинна бути замкнена…

 Ч.Діккенс

Бог є початок добра.

М.Лєсков

 

  1. Організаційний момент.
  2. Оголошення теми та мети уроку.
  3. Робота з епіграфами уроку.

Виразно прочитати епіграфи, прокоментувати слова Ч. Діккенса, записати у зошити.

  1. Мотивація до діяльності.

Слово учителя

     Сьогодні, я гадаю, у нас буде не зовсім звичайний урок, тому що ми з вами  вирушимо у музей… Але музей цей буде  теж не зовсім звичайний…

     Будинок-музей Чарльза Дікенса, який ви бачите на слайді, знаходиться у Лондоні, у самому літературному його кварталі. Це єдиний з багатьох будинків, де жив Діккенс, що залишився цілим. Чарльз Дікенс оселився у ньому у 1837 році разом з дружиною, прожив 2 роки, написав уже відомі вам  із вступної статті про письменника «Записки Піквікського клубу» та «Пригоди Олівера Твіста».

     На жаль, ми з вами  не маємо можливості перенестись туди за допомогою високошвидкісного сучасного транспорту, тому я пропоную вам сьогодні віртуальне відвідування музею, але ми скоріше будемо не відвідувачами, а  музейними працівниками-збирачами  матеріалів для експонування.

     Давайте згадаємо, які типи музеїв  існують? (Учні називають історичні, краєзнавчі, літературні, персональні тощо).

     А я вам сьогодні пропоную створити музейну залу одного твору – твору славетного Чарльза Дікенса – «Різдвяної пісні у прозі», а закінчити роботу ви зможете на наступному уроці або вдома самостійно. Отож, вирушаємо…

  1. Актуалізація опорних знань.

Бесіда. (Слайд із повною назвою твору демонструється після відповіді  учнів на перше запитання).

  • Перед входом у будь-яку залу музею зазвичай розташовують загальну інформацію про цю залу. Як ви гадаєте, що ми могли б помістити на такому стенді? (Відомості про автора, портрет, повну назву твору, його жанр)
  • Чому автор називає свою повість «Різдвяною піснею у прозі»? (Твір має таку назву, тому що саме на Різдво з героєм сталася важлива подія.)
  • А чому  автор вказує на те , що це «пісня у прозі»? (Варто  запропонувати декілька пояснень.

Різдво – день народження  Сина Божого. Це –  свято, гідне оспівування, тому що воно об’єднує людей. А про такі речі краще співати, ніж говорити.

У житті Скруджа немає жодної мрії, нічого доброго – лише сіра буденна проза. Можливо, саме тому, що на Різдво життя героя чудесно змінилося, ніби проза стала піснею, автор так назвав свій твір. Пісня передає найкращі, найпотаємніші, найвищі почуття людини).

  • Як побудовано твір? (Твір складається з 5 частин, розділів, які автор називає строфами.)
  • Як  ви вважаєте, чому автор називає розділи строфами? Чи пов’язано це з назвою твору? (Так, те, що розділи названі строфами, пов’язано із назвою твору. Пісня – віршований ліричний твір, що складається із строф.)
  1. Вивчення нового матеріалу.

Бесіда.

  • Хто є головним героєм твору?
  • Що означає його ім’я?  (Scrooge – у перекладі з англійської  - скнара.)
  • Як у портреті героя автор відобразив його внутрішні якості, внутрішній стан?

Робота з текстом.

Знайдіть у тексті і зачитайте авторську характеристику Скруджа (1 строфа).

Діти повинні усвідомити, що автор знайомить нас з цим персонажем поступово, щоб показати, що зовнішність його не просто неприємна, а віддзеркалює його внутрішній стан.

Евристична бесіда.

Спробуємо ж побачити за цим «крижаним» чоловіком людину…

  • Які стосунки (дружні, родинні) пов'язували  цю людину з іншими людьми?
  • Які книги ви б могли розмістити у нашому музеї  під портретом Скруджа? Що він любив читати? (Діти  можуть запропонувати бухгалтерські книги або  книги типу «Як заробити гроші».)
  • Які улюблені речі героя ви могли б запропонувати для експонування? (Гроші, рахівниці)

Слово учителя.

     Ніч напередодні Різдва… Всього три слова… здавалося б, не так вже й багато може уміститися в них…

     Різдво — особливе свято. Ми чекаємо на нього щороку з надією на радість. Цієї пори на вулиці горять святкові вогні, у крамницях продаються блискучі іграшки, а в наших домівках готується святкова вечеря. І коли над землею сходить різдвяна зірка, а на ялинці запалюються запашні свічки,   всім – і дорослим, і дітям - здається, що зараз трапиться диво…

Близький до тексту переказ або вибіркове читання. Спробуємо побачити, як жителі містечка святкували Різдво і чи трапились такі дива у їхньому житті. (Моряки, рудокопи, тінь Марлея, жителі міста, збирачі коштів для бідних, охоронці моряка, племінник Скруджа, писар та його родина, сам Скрудж).

Роботу можна організувати декількома способами: запропонувати дітям самостійно називати героїв та давати відповіді на поставлене запитання або показувати героїв на екрані та запропонувати  учням знайти відповідні уривки у тексті твору.

Слово учителя.  Напевне,  в житті кожної людини настає час, коли вона змушена озирнутися на свій життєвий шлях і замислитися над своєю долею. Здавалося, що в житті Скруджа такий момент не настане ніколи. «Це був старий грішник – заздрісний, жадібний, твердий, як кремінь, але ніяке кресало не могло викресати з нього благородної іскри». І торував він дороги життя, «нехтуючи людським співчуттям».

Щоб розбудити душу такої людини, потрібне ДИВО. І Діккенс творить його…

У Різдвяну ніч Скрудж вирушає в подорож у часі та просторі, щоб віднайти своє людське СЕРЦЕ, тому що   Скрудж не завжди був жорстоким і байдужим, яким ми бачимо його на початку твору…

Наступними експонатами нашого музею  буде все, що сто стосується дивної  подорожі Скруджа.

Бесіда.

  • Хто підводить Скруджа до цієї мандрівки?  (Марлей, який з'являється не випадково. Він не тільки лякає Скруджа, а й дає йому можливість стати на шлях змін, поки ще не пізно.)
  • Якою ми, орієнтуючись на текст, повинні представити  тінь Марлея?
  • Що символізують, на ваш погляд, пути на тіні Марлея?
  • Хто допомагає Скруджу здійснити цю незвичну мандрівку у часі і просторі?  (Три Духи: Дух Минулого Різдва, Дух Теперішнього Різдва, Дух Прийдешнього Різдва)
  • Як справжні наукові співробітники музею, спробуємо зібрати всю інформацію про цих героїв.

Вибіркове читання  тексту  2 строфи про появу Духу Колишнього Різдва .

Бесіда за прочитаним та іллюстраціями.

  • Як говорив Дух?
  • Чому, на вашу думку, художники мультфільму зображують його у вигляді свічки?
  • Що тримає у руках  перший Дух?
  • Про що нагадує Дух Колишнього Різдва Скруджу? (Про те, яким він сам був у дитинстві, юності та у зрілі роки.)
  •  Перекажіть близько до тексту випадки з минулого, які «показує» Дух Минулого Різдва Скруджу.
  • Які почуття з'являються у душі Скруджа?
  • Чому він плаче?
  • Які спогади для Скруджа є найприємнішими? (Різдво у Фезівига.  Скрудж  усвідомлює, що гарний настрій і щастя  родини та учнів Фезівига коштували так мало – лише 3-4 фунти. Тепер Скрудж із вдячністю згадує клерка.) 

Виразне читання в особах  епізоду зустрічі з нареченою.

Бесіда.

  • Чому саме після цієї сцени, на вашу думку, Скрудж хоче загасити світло Духа? (Це неприємні спогади, він не хоче згадувати їх: ця родина могла бути його родиною, він міг бути не самотнім.)
  • То що ж то за світло, що його випромінює Дух Колишнього Різдва, і чому його не можна згасити? (Це спогади, і ніякими ковпаками їх уже не можна згасити.)
  • Чи настільки є холодною, крижаною людиною є Скрудж? Чи є у нього шанси на інше життя?

Висновки учні записують у таблицю поступово, опрацьовуючи зустрічі з кожним з Духів.

Робота з таблицею.

Зустрічі  Скруджа з Духами

Колишнього Різдва

Теперішнього Різдва

Прийдешнього Різдва

світло

яскраве

червоне

темні промені

висновки

Спогади:

Попередження:

Майбутнє у темряві:

світлі думки, мрії

самотність

майбутнє без героя

 

Робота над змістом 3 строфи

Бесіда.

  • Який Дух з'являється  до Скруджа наступним?
  • Чи готовий Скрудж до подорожі? Як це передано у тексті?
  • Як виглядає другий Дух?
  • Які картини показує Дух Теперішнього Різдва? Як Скрудж реагує на побачене?

Стислий переказ епізодів святкування Різдва у родинах племінника Фреда та Боба Крачита.

Бесіда.

  • Що з побаченого найбільше вражає Скруджа? (Доля маленького Тіма та те, що в обох родинах промовляють тост за його здоров’я.)
  • Чому, на вашу думку, другий Дух випромінює червоне світло? (Червоний – колір попередження.)

Учні роблять відповідні записи у таблицю.

  • Хто ховається за мантією Духа Теперішнього Різдва?

Виразне читання  поради Духа щодо дітей.

Словникова робота.  Пояснення значення слів Невігластво та Злидні.

Висновок-запитання:

Який  урок виніс Скрудж із другої подорожі? (Для святкування потрібно мати гарний настрій. Скрудж замислився над тим, що він особисто зробив для того, щоб Невігластва та Бідності було менше.)

Бесіда за змістом 4 строфи.

  • Який вигляд має Третій Дух? Чому?
  • Де побував Скрудж?
  • Що він почув?  Що побачив?

Робота з  текстом.  Простежте за почуттями Скруджа під час третьої подорожі. Як вони змінюються?

Бесіда.

  • Чому Скруджу стало страшно?
  • Якого висновку він доходить? Зачитайте відповідні рядки. («Життєвий шлях людини, якщо неухильно його дотримуватись, веде до наперед визначеного кінця. Але якщо людина збочить з цього шляху, тоді і кінець буде іншим.»)
  • Які свої негативні риси побачив Скрудж? (зосередженість на матеріальних цінностях та інтересах, байдужість, жорстокість тощо)
  • А Скрудж народився таким? (Безперечно, ні. Ці якості є придбаними і  саме вони стали причиною деградації особистості.)

Словникова робота над значенням слова «деградація».

Слово учителя.

     У нашому музеї я пропоную усі названі вами якості, що ведуть до деградації особистості, зібрати у «Скриньку людських вад» (учні у стовпчик записують названі вади).

     Скрудж відчув потребу змінитися. Давайте допоможемо йому назвати ті якості, риси характеру, які, на вашу думку, йому необхідні. І  таким чином зберемо «Скриньку людських чеснот».

Словникова робота.

Чуйність,доброзичливість,ввічливість, довірливість, щирість, любов, співчуття до людини, гуманізм, милосердя.

Проблемне запитання.

А до кого потрібно бути милосердним, гуманним? (До всіх, але найбільше нашої допомоги потребують діти, тварини, знедолені, каліки.)

У якості висновка  учні записують   слова Й.Гете «Людина живе справжнім життям, якщо щаслива чужим щастям.»

  1. Підведення підсумків уроку.

Слово учителя. Сьогодні ми з вами, подорожуючи у часі і просторі разом із Скруджем та Духами, знайшли та пояснили багато символів, подій, але найголовнішого, на мою думку, не сказали.

     Які асоціації виникають у вас, коли ви чуєте такі слова: серце, промінь, світло, дух, Різдво, любов, милосердя, добро?

Якщо учням складно дійти до висновку  про християнське підґрунтя тексту, можна повторно звернутися до епіграфів уроку.

Слово учителя.  Вустами Духів Дікенс показує цілу програму дій для тих, кому ще відкрито шлях до спасіння на євангельському шляху милосердя та співчуття (слова Марлея з 1 строфи).

     Можна було не дарувати  Скруджеві  подорож  і залишити все так, як воно було, але Богу не потрібна смерть грішника.  Для кожного є шлях до спасіння. Головне – бажання цей шлях пройти…

 ДИВО-СПАСІННЯ-ДАР – основні різдвяні поняття. Ми спостерігали сьогодні за ДИВОМ, що трапилося в житті Скруджа, за тим, як він усвідомив необхідність самоСПАСІННЯ, а чи дано йому цей  ДАР ви з'ясуєте  вдома, прочитавши 5 строфу.

 

  1. Домашнє завдання.

Ми з вами сьогодні створювали експозиції для музею одного твору – твору великого Чарльза Діккенса, а вдома я пропоную вам закінчити роботу:

  • Прочитати 5 строфу.
  • Скласти анкету до образу зміненого Скруджа (друзі, улюблені предмети, книги, свята тощо.)

Слово учителя. Бажаю вам завжди робити добро. Згадуйте про нього, творіть його не тільки у свята, а й кожного дня. І тоді ваші душі будуть прекрасними. 

 

 

doc
Додано
5 квітня 2022
Переглядів
1572
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку