Мета уроку:
• розкрити причини деградації по переродження Скруджа;
• розвивати навички аналізу прозового твору;
• розвивати уяву, образне мислення учнів;
• формувати гуманістичні ідеали та почуття відповідальності за власні вчинки.
Тип уроку: комбінований; урок часткового аналізу твору; урок-створення музею
Обладнання: презентація PowerPoint
Тема уроку:
Чарльз Дікенс «Різдвяна пісня у прозі» Подорож Скруджа у часі і просторі.
Мета уроку:
Тип уроку: комбінований; урок часткового аналізу твору; урок-створення музею
Обладнання: презентація PowerPoint
Хід уроку
Епіграфи уроку:
У кожної людини душа
не повинна бути замкнена…
Ч.Діккенс
Бог є початок добра.
М.Лєсков
Виразно прочитати епіграфи, прокоментувати слова Ч. Діккенса, записати у зошити.
Слово учителя
Сьогодні, я гадаю, у нас буде не зовсім звичайний урок, тому що ми з вами вирушимо у музей… Але музей цей буде теж не зовсім звичайний…
Будинок-музей Чарльза Дікенса, який ви бачите на слайді, знаходиться у Лондоні, у самому літературному його кварталі. Це єдиний з багатьох будинків, де жив Діккенс, що залишився цілим. Чарльз Дікенс оселився у ньому у 1837 році разом з дружиною, прожив 2 роки, написав уже відомі вам із вступної статті про письменника «Записки Піквікського клубу» та «Пригоди Олівера Твіста».
На жаль, ми з вами не маємо можливості перенестись туди за допомогою високошвидкісного сучасного транспорту, тому я пропоную вам сьогодні віртуальне відвідування музею, але ми скоріше будемо не відвідувачами, а музейними працівниками-збирачами матеріалів для експонування.
Давайте згадаємо, які типи музеїв існують? (Учні називають історичні, краєзнавчі, літературні, персональні тощо).
А я вам сьогодні пропоную створити музейну залу одного твору – твору славетного Чарльза Дікенса – «Різдвяної пісні у прозі», а закінчити роботу ви зможете на наступному уроці або вдома самостійно. Отож, вирушаємо…
Бесіда. (Слайд із повною назвою твору демонструється після відповіді учнів на перше запитання).
Різдво – день народження Сина Божого. Це – свято, гідне оспівування, тому що воно об’єднує людей. А про такі речі краще співати, ніж говорити.
У житті Скруджа немає жодної мрії, нічого доброго – лише сіра буденна проза. Можливо, саме тому, що на Різдво життя героя чудесно змінилося, ніби проза стала піснею, автор так назвав свій твір. Пісня передає найкращі, найпотаємніші, найвищі почуття людини).
Бесіда.
Робота з текстом.
Знайдіть у тексті і зачитайте авторську характеристику Скруджа (1 строфа).
Діти повинні усвідомити, що автор знайомить нас з цим персонажем поступово, щоб показати, що зовнішність його не просто неприємна, а віддзеркалює його внутрішній стан.
Евристична бесіда.
Спробуємо ж побачити за цим «крижаним» чоловіком людину…
Слово учителя.
Ніч напередодні Різдва… Всього три слова… здавалося б, не так вже й багато може уміститися в них…
Різдво — особливе свято. Ми чекаємо на нього щороку з надією на радість. Цієї пори на вулиці горять святкові вогні, у крамницях продаються блискучі іграшки, а в наших домівках готується святкова вечеря. І коли над землею сходить різдвяна зірка, а на ялинці запалюються запашні свічки, всім – і дорослим, і дітям - здається, що зараз трапиться диво…
Близький до тексту переказ або вибіркове читання. Спробуємо побачити, як жителі містечка святкували Різдво і чи трапились такі дива у їхньому житті. (Моряки, рудокопи, тінь Марлея, жителі міста, збирачі коштів для бідних, охоронці моряка, племінник Скруджа, писар та його родина, сам Скрудж).
Роботу можна організувати декількома способами: запропонувати дітям самостійно називати героїв та давати відповіді на поставлене запитання або показувати героїв на екрані та запропонувати учням знайти відповідні уривки у тексті твору.
Слово учителя. Напевне, в житті кожної людини настає час, коли вона змушена озирнутися на свій життєвий шлях і замислитися над своєю долею. Здавалося, що в житті Скруджа такий момент не настане ніколи. «Це був старий грішник – заздрісний, жадібний, твердий, як кремінь, але ніяке кресало не могло викресати з нього благородної іскри». І торував він дороги життя, «нехтуючи людським співчуттям».
Щоб розбудити душу такої людини, потрібне ДИВО. І Діккенс творить його…
У Різдвяну ніч Скрудж вирушає в подорож у часі та просторі, щоб віднайти своє людське СЕРЦЕ, тому що Скрудж не завжди був жорстоким і байдужим, яким ми бачимо його на початку твору…
Наступними експонатами нашого музею буде все, що сто стосується дивної подорожі Скруджа.
Бесіда.
Вибіркове читання тексту 2 строфи про появу Духу Колишнього Різдва .
Бесіда за прочитаним та іллюстраціями.
Виразне читання в особах епізоду зустрічі з нареченою.
Бесіда.
Висновки учні записують у таблицю поступово, опрацьовуючи зустрічі з кожним з Духів.
Робота з таблицею.
Зустрічі Скруджа з Духами |
||
Колишнього Різдва |
Теперішнього Різдва |
Прийдешнього Різдва |
світло |
||
яскраве |
червоне |
темні промені |
висновки |
||
Спогади: |
Попередження: |
Майбутнє у темряві: |
світлі думки, мрії |
самотність |
майбутнє без героя |
Робота над змістом 3 строфи
Бесіда.
Стислий переказ епізодів святкування Різдва у родинах племінника Фреда та Боба Крачита.
Бесіда.
Учні роблять відповідні записи у таблицю.
Виразне читання поради Духа щодо дітей.
Словникова робота. Пояснення значення слів Невігластво та Злидні.
Висновок-запитання:
Який урок виніс Скрудж із другої подорожі? (Для святкування потрібно мати гарний настрій. Скрудж замислився над тим, що він особисто зробив для того, щоб Невігластва та Бідності було менше.)
Бесіда за змістом 4 строфи.
Робота з текстом. Простежте за почуттями Скруджа під час третьої подорожі. Як вони змінюються?
Бесіда.
Словникова робота над значенням слова «деградація».
Слово учителя.
У нашому музеї я пропоную усі названі вами якості, що ведуть до деградації особистості, зібрати у «Скриньку людських вад» (учні у стовпчик записують названі вади).
Скрудж відчув потребу змінитися. Давайте допоможемо йому назвати ті якості, риси характеру, які, на вашу думку, йому необхідні. І таким чином зберемо «Скриньку людських чеснот».
Словникова робота.
Чуйність,доброзичливість,ввічливість, довірливість, щирість, любов, співчуття до людини, гуманізм, милосердя.
Проблемне запитання.
А до кого потрібно бути милосердним, гуманним? (До всіх, але найбільше нашої допомоги потребують діти, тварини, знедолені, каліки.)
У якості висновка учні записують слова Й.Гете «Людина живе справжнім життям, якщо щаслива чужим щастям.»
Слово учителя. Сьогодні ми з вами, подорожуючи у часі і просторі разом із Скруджем та Духами, знайшли та пояснили багато символів, подій, але найголовнішого, на мою думку, не сказали.
Які асоціації виникають у вас, коли ви чуєте такі слова: серце, промінь, світло, дух, Різдво, любов, милосердя, добро?
Якщо учням складно дійти до висновку про християнське підґрунтя тексту, можна повторно звернутися до епіграфів уроку.
Слово учителя. Вустами Духів Дікенс показує цілу програму дій для тих, кому ще відкрито шлях до спасіння на євангельському шляху милосердя та співчуття (слова Марлея з 1 строфи).
Можна було не дарувати Скруджеві подорож і залишити все так, як воно було, але Богу не потрібна смерть грішника. Для кожного є шлях до спасіння. Головне – бажання цей шлях пройти…
ДИВО-СПАСІННЯ-ДАР – основні різдвяні поняття. Ми спостерігали сьогодні за ДИВОМ, що трапилося в житті Скруджа, за тим, як він усвідомив необхідність самоСПАСІННЯ, а чи дано йому цей ДАР ви з'ясуєте вдома, прочитавши 5 строфу.
Ми з вами сьогодні створювали експозиції для музею одного твору – твору великого Чарльза Діккенса, а вдома я пропоную вам закінчити роботу:
Слово учителя. Бажаю вам завжди робити добро. Згадуйте про нього, творіть його не тільки у свята, а й кожного дня. І тоді ваші душі будуть прекрасними.