Урок зарубіжної літератури у 6 класі
Тема: Чарльз Діккенс «Різдвяна пісня у прозі». Подорож Скруджа у часі й просторі.
Мета: ознайомити учнів з біографією і творчістю Чарльза Діккенса, з історією створення та сюжетом повісті; допомогти учням простежити життєвий шлях Скруджа, його мандри у часі й просторі; продовжувати розвивати логічне мислення, зв’язне мовлення, навички виразного читання, комунікативну компетентність; виховувати повагу до традицій іншого народу.
Обладнання: портрет Чарльза Діккенса, підручник, текст «Різдвяної пісні у прозі», картки, презентація, відеоматеріали.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Діккенс – найбільший оптиміст століття
Г. К. Честертон
Хід уроку
I. Організаційний момент.
II. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Слово вчителя: Є письменники, які не припиняють дивувати нас. Кожного разу, перечитуючи їхні твори, відкриваєш для себе щось нове, стаєш добрішим, мудрішим. Це і «Пригоди Тома Сойєра» М. Твена, «Аліса в Країні Див» Л. Керрола, «Пятнадцятирічний капітан» Ж. Верна та багато інших. До таких письменників належить і Ч. Діккенс.
III. Оголошення теми, мети уроку.
IV. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу.
Слово вчителя: У Лондоні за адресою Дауті-стріт, 48 знаходиться музей Ч. Діккенса. Усе тут так само, як було за життя письменника. Відвідувачів привертає рама з малим віконечком. Колись у нього дивився малий Чарльз. Де ж і коли це було?
4.1. Розповідь учня про життя Ч. Діккенса.
Коментар вчителя: портрет Ч. Діккенса, зачитування спогадів сучасників про уподобання письменника.
4.2. Перегляд презентації «Життя і творчість Ч. Діккенса».
4.3. Розповідь учнів про Різдво (народні традиції в Україні, в Англії).
4.4. Розповідь учня про історію написання «Різдвяної пісні в прозі» (В Англії була традиція: перед Різдвом у пресі публікували твори на різдвяну тематику. Діккенс написав збірку «Різдвяні оповідання» (5 творів), серед яких і була «Різдвяна пісня у прозі» (1843 р.).
4.5. Словникова робота (запис у зошитах).
Повість – прозовий твір з однолінійним сюжетом, який охоплює невеликий період життя героя.
4.6. Перегляд відеоматеріалів (уривок з мультфільму).
V. Робота з текстом.
5.1. Актуалізація знань (робота з картками).
«Уважний читач»
1. Компаньйон Скруджа Марлей помер _____________ років тому.
2. Скрудж був справжній ______________.
3. Скрудж працював у конторі напередодні свята ___________________.
4. Скринька з вугіллям стояла ______________________.
5. Перед святом Скрудж подарував Кретчиту ______________________.
6. Різдво Скрудж називає словом ________________.
7. Ввечері до Скруджа з’явився ___________________.
8. Привид носив на собі __________________.
9. Скрудж отримав повідомлення від ________________, що прийдуть ____________.
5.2. Бесіда за змістом Строфи 1.
5.3. Проблемне запитання: Подумайте, у чому криється причина душевного холоду Скруджа? (був позбавлений батьківського тепла, любові, завжди був самотнім; з родини його любила тільки сестра; серце Скруджа стало холодним).
VI. Закріплення.
6.1. Гра «Вірю – не вірю».
1. Контора називалася «Скрудж і Марлей»;
2. Скрудж був щедрим;
3. Дія повісті відбувається напередодні Різдва;
4. Скрудж давав милостиню жебракам;
5. У Скруджа була красива і тепла квартира;
6. Родина Кретчетів погано ставилась до Скруджа.
6.2. Літературна гра «Впізнай героя».
1. «Потайний, замкнутий, самотній, він ховався у свою раковину, як устриця» (Скрудж).
2. «…із своєю самокруткою, у незмінній жилетці, панталонах та чоботях» (Марлей).
3. «Скрудж побачив перед собою дуже дивну істоту, схожу на дитину, а ще більше на старого…» (Дух Минулого Різдва).
VII. Підсумки уроку.
7.1. Скласти сенкан:
Скрудж
Самотній, скупий
Ненавидить, зневажає, злий
Не любить свято Різдва
Нелюд
7.2. Продовжити речення: «Мене зацікавив твір Ч. Діккенса тим, що…».
VIII. Коментування оцінок.
IX. Домашнє завдання: дочитати повість; скласти плани подорожей (індивідуальне завдання).