Бінарний урок на креативній основі
Предмети : зарубіжна література , українська література
Стельмах Лідія Семенівна - учитель зарубіжної літератури
Сіренко Лариса Анатоліївна – учитель української літератури
Чумаківська філія I - II ступенів КЗ «Саксаганська опорна ЗШ I - III ступенів» П ҆ ятихатського району Дніпропетровської області
Тема: «Як не мудруй , а правди ніде діти»
( Моральні проблеми в байці російського байкаря І.А. Крилова і українського байкаря Л.І.Глібова «Вовк і Ягня». Яскравість алегоричних образів. )
Тип уроку : засвоєння нових знань
Вид уроку : бінарний урок – мистецьке дослідження.
Обладнання: портрети байкарів, комп ҆ ютерні презентації за їх біографіями, маски тварин , елементи костюмів, ілюстрації до байок , малюнки учнів.
Мета: познайомити учнів з творчістю відомих байкарів, донести до них головну думку байки «Вовк і Ягня» Крилова та Глібова , їх ідейне спрямування, дослідити значення алегоричних образів, провести спостереження над майстерністю Крилова та Глібова у змалюванні персонажів , збагатити уявлення дітей про байку , розвивати вміння виразно читати художні твори, використовувати інтернет –ресурс для отримання нових знань, створення комп ҆ ютерної презентації, виховувати чесність , порядність повагу до правових норм і законів , вміння знаходити спільну мову з оточуючими нас людьми, цінувати людську гідність.
Епіграф : «Я їх вдруге народив
І духом рідним збагатив»
М.Годованець.
Хід уроку .
I. Мотивація навчальної діяльності.
Вступне слово вчителя зарубіжної літератури: На сьогоднішньому уроці ми продовжимо знайомство з жанром байки , засновником якого є давньогрець-
кий байкар Езоп. Ми знаємо , у Езопа було багато послідовників, серед яких
росіянин Іван Крилов і наш співвітчизник українець Леонід Глібов. Байкарі використовували сюжети езопівських байок, так як проблеми, підняті в них залишалися актуальними і в XIX столітті. Ми поговоримо про байку «Вовк і Ягня». Але спочатку познайомимося ближче з авторами. Учні – дослідники біографій байкарів підготували презентації.
Учень – дослідник біографії І. Крилова.
Слайд 1. Портрет Л. Крилова Іван Андрійович Крилов народився 2 лютого 1769 року в Москві в сім ҆ ї бідного армійського офіцера і пройшов нелегкий шлях, перш ніж стати поетом і байкарем. Після смерті батька змушений був працювати , з 10 років служив писарем у Тверському суді. Читати і писати навчився вдома. Хлопець багато читав. Батько залишив йому скриню з книжками.
Слайд 2. Служба і творчість Крилова . Лише в 40 років байкар знайшов собі улюблену справу – в 1810 році поступив на службу в Петербургську публічну бібліотеку і прослужив в ній 30 років. Крилов був талановитою людиною , писав вірші, грав на скрипці, гарно малював. Але славу йому принесли байки, в яких він досягнув найвищого мистецтва. В 1811 році байкар став членом Російської академії мистецтв. 14 січня 1823 року отримав золоту медаль академії за літературні заслуги.
Слайд 3. Крилов і Україна. В 1797 – 1801 роках Крилов жив в Україні. Полюбив Київ, захоплювався природою, історією запорізьких козаків, чудовими мелодіями народних пісень. Великий вплив мав Крилов на формування жанру байки в українській літературі.
Слайд 4 . Творчий доробок Крилова . Крилов є автором більше 200 байок , написаних з 1809 по 1843 роки. В 1842 році байки були перекладені німецькою мовою. А деякі з них навіть покладені на музику композитором А. Рубінштейном, наприклад «Квартет», «Бабка і муравель».
Слайд 5. Увіковічнення пам ҆ яті Крилова . Помер байкар 9 листопада 1844року. Похований на Тихвінському кладовищі Олександро – Невської лаври. В 1855 році був відкритий пам ҆ ятник байкарю в Літньому саду в Санкт – Петербурзі, а також у Москві.
Учень - дослідник біографії Леоніда Глібова.
Коментує відеопрезентацію. Глібов народився 5 березня 1827 року в Полтавській губернії. Дитинство пройшло в селі Горби Кременчуцького повіту, початкову освіту отримав вдома. В 1840 році вступив до Полтавської гімназії, у Полтаві вийшла і перша збірка поетичних творів «Стихотворения Леонида Глебова». В 1848 році Глібов прочитав «Кобзаря» Т. Шевченка і почав писати українською мовою. Це були байки «Вовк і Ягня», «Лебідь . Рак і щука» та інші. У 1848 вступив до Ніжинського ліцею вищих наук. Але перервав навчання через смерть батьків і відновив тільки в 1855 році. В 1863 році став викладати в ліцеї географію. В цьому ж році за Глібовим було встановлено суворий нагляд поліції, який тривав 15 років. В 1867 році Глібов стає управителем земської друкарні. Друкує свої байки. В 1893 році байкар захворів і за 5 днів до смерті продиктував останню байку «Огонь і Гай», яка стала своєрідним заповітом . Помер Глібов 10 листопада 1893 року . Похований у Чернігові біля Троїцького монастиря.
Учитель української літератури: Байки Крилова були добре відомі в Україні. Знав і любив їх і Глібов. На сьогодні ми знаємо , що І. Франко назвав Глібова найкращим українським байкарем, чиї твори належать до золотого фонду української байкарської творчості. Якраз вони – «Мишача рада», «Вовк та Ягня»,»Лебідь, Рак та Щука» були переспівами сюжетів І.Крилова , максимально близькими до оригіналів. Крилов був доброю школою для Глібова , - такою як для Крилова – Езоп і Лафонтен. Глібов переробляв сюжети Крилова і робив переклади з Крилова. Це складає приблизно третю частину його байкарської спадщини.
Учитель зарубіжної літератури: Сьогодні ми проведемо мистецьке дослідження зв ҆ язку творчості цих відомих байкарів. Ми будемо виразно читати , інсценувати , визначати зміст , ідею та моральні проблеми байок Крилова і Глібова «Вовк та Ягня».
Учитель української літератури : метою нашого дослідження буде пошук відповіді на проблемні питання :
II. Засвоєння знань, умінь і навиків.
Бесіда з учнями.
Дослідницька робота учнів : мистецьке дослідження байки «Вовк і Ягня» Крилова та Глібова.
Робота в групах : Перша група виразно читає байку Глібова, інсценує в особах, використовуючи маски тварин і заповнюють схему.
Друга група інсценує байку Крилова в особах, використовуючи одяг людей, складають схему (читають мовою оригіналу).
Схема
Результати літературного дослідження
Мова байки |
Складові частини |
Персонажі і їх характеристика |
Ідея і мораль байки |
Віршована |
Мораль на початку байки , потім оповідна частина |
Вовк – звинувачує, сильний, нахабний,грубий, Несправедливий. Ягня – захищається, слабке,але має почуття власної гідності |
Засудження несправедливостей людського життя, неправедної влади сили. Алегорія байки – в образах тварин бачимо людей, до них звернена мораль: зло пануватиме доти, доки його чинитимуть люди. |
Група експертів аналізує виразне читання байок, відповідаючи на питання:
1.Як вдалося виконавцям байки Глібова передати поведінку тварин?
2.Як вдалося виконавцям байки Крилова передати поведінку тварин , одягнених у костюми людей?
3.Як передав алегорію художник ? (демонструється ілюстрація до байки художника
4 . Чим відрізняється повчальна частина байок?
Висновки експертів записуються в таблицю
|
Дослідження над двомовним оформлення байок
Мовне дослідження
|
Учитель зарубіжної літератури : проводячи своє мистецьке дослідження , ви довели безвихідність становища Ягняти , його трагізм і необмежену владу Вовка, зуміли за допомогою виразного читання байок передати емоційність діалогів, багатство мовних засобів і інтонаційну забарвленість. Ви розкрили ідею і мораль цих творів. Залишилося підвести підсумок і відповісти на проблемне питання.
Прийом : «Думаємо разом»
Відповіді учнів підсумовуються і формується висновок : Глібов і Крилов жили в XIX столітті, коли Україна не мала незалежності, а була частиною Російської імперії. В ній панувала несправедливість , були бідні і багаті, поміщики і кріпосні селяни. На ілюстрації до байки Крилова художник зобразив персонажів в одязі царського генерала і бідного селянина, показавши соціальну несправедливість : самоуправство одних і рабську покірність інших. Тому сюжет езопівської байки відповідав тогочасній реальності.
Він актуальний і зараз. З плином часу сутність людей не змінювалася : є люди , що прикриваються грошима , владою і чинять несправедливі вчинки. І є багато людей , які не можуть захистити себе навіть з допомогою закону і змушені терпіти несправедливість.
Учитель української літератури : так , Глібов теж блискуче типізував явище громадянського життя своєї епохи, розвинув і поглибив реалістичні традиції Крилова. Надав байці ознак маленької повісті з чітким сюжетом, який яскраво і правдиво відобразив життя тогочасного суспільства і разом з тим залишив розкритою і не-
розв ҆ язаною стару як світ загальнолюдську проблему соціальної несправедливості.
III.Закріплення вивченого .
Прийом «Спрощене судове рішення»
Наступним етапом уроку буде гра «Слідство ведуть знавці». У нас є дві групи , які досліджували байки, зараз вони виступлять в ролі обвинувачення і захисту, тобто юридично обґрунтовано спробують захистити Ягня від нападок Вовка і довести його вину , як злочинця. Виступаючи в ролі прокурора (доводить вину Вовка) і адвоката
(захищає Ягня) , ви готуєте невелику промову за такими алгоритмами.
I група II група
Алгоритм звинувачення Алгоритм захисту
злочин. син, що є жертвою.
обвинуваченого. жертви.
юридичної точки зору. з юридичної точки зору.
з точки зору закону та нився персонаж з точки зору
моралі. закону.
Підготовка триває від 5 до 10 хвилин.
Відповіді учнів
Промова звинувачення Промова захисту
Ми хочемо виступити в ролі автора А ми хочемо виступити в ролі Глі-
байки - Крилова і звинуватити бова і захистити Ягня, яке є жерт-
Вовка в злочині. В своїй промові вою злочину. Воно ніяких законів
хочемо зазначити, що Вовк не не порушувало, нікому не загро-
мав жодних підстав звинувачувати жувало, навпаки, гідно і чесно
Ягня. По – перше, струмок не є намагалося захистити себе.
його власністю і пити воду з Воно з повагою і чемністю зверта
нього можуть всі . По – друге, ється до Вовка, розуміє , що він
він пред ҆ являє Ягняті безпідставні старший і сильніший. Воно прав-
звинувачення, для яких у нього немає диво приводить факти своєї не -
жодних доказів. По – третє, ніякого причетності до звинувачень
права чинити самосуд над Ягням Вовка. Ягня має право захищати-
він не має. Щодо прав та обов ҆ язків, ся, і воно його використовує.
Вовк їх порушує : порушує право Ягня , хоч і мале, але знає свої
Ягняти на захист (не хоче чути його обов ҆ язки: воно не грубить
виправдання),порушує права дитини Вовку , не хитрить , веде себе
(Ягня ще мале). Обов ҆язків він не скромно , чесно і правдиво.
дотримується, а взагалі вважає, Таким чином, на стороні Ягняти
що їх у нього немає. Таким чином, закон, йому не можна пред ҆ яв-
з юридичної точки зору, в даній ляти ніяких звинувачень.
ситуації об ҆ єктом звинувачення Говорячи юридично, справа
є Вовк, а не Ягня. Їх ролі міняються. відносно Ягняти «сфабрикова-
Всі підстави і докази для звинувачення на», ніяких підстав і доказів
Вовка є очевидні: карати його немає. Захист
честь Ягняти. . Ягня невинне, його треба
2. Він відкрито погрожує Ягняті. виправдати і захистити.
3. Він чинить тяжкий злочин -
вбиває Ягня.
Судове рішення : З точки зору закону і моралі людського
суспільства Вовка виправдати неможливо. Він винен у тяжкому злочині.
Учитель зарубіжної літератури: Ми підвели змістовний підсумок нашого уроку : « Як не мудруй , а правди ніде діти». Вона очевидна , і кожен повинен її захищати . Правда байок Крилова і Глібова жива і буде жити , поки всі люди не зрозуміють , що за законами правди жити краще.
IV. Узагальнення вивченого.
Інтерактивний прийом «Мікрофон»:
Домашнє завдання : підготуватися до виразного читання байок І.Крилова і Л. Глібова ( за вибором учнів).