Бінарний урок "Як не мудруй , а правди ніде діти"

Про матеріал
Моральні проблеми у байках І. Крилова та Л. Глібова "Вовк і ягня" та їх актуальність
Перегляд файлу

                         

                 Бінарний урок на креативній основі

Предмети : зарубіжна література , українська література

Стельмах Лідія Семенівна  - учитель зарубіжної літератури

Сіренко Лариса Анатоліївна – учитель української літератури

Чумаківська філія I -  II ступенів  КЗ «Саксаганська опорна ЗШ I - III ступенів» П ҆ ятихатського району Дніпропетровської області

 

Тема: «Як не мудруй , а правди ніде діти»

 ( Моральні проблеми в байці російського байкаря І.А. Крилова і українського байкаря Л.І.Глібова «Вовк і Ягня». Яскравість алегоричних образів. )

Тип уроку : засвоєння нових знань

Вид уроку : бінарний урок – мистецьке дослідження.

Обладнання: портрети байкарів, комп ҆ ютерні презентації за їх біографіями, маски тварин , елементи костюмів, ілюстрації до байок , малюнки учнів.

Мета: познайомити учнів з творчістю відомих байкарів, донести до них головну думку байки «Вовк і Ягня» Крилова та Глібова  , їх ідейне спрямування, дослідити значення алегоричних образів, провести спостереження над майстерністю Крилова та Глібова у змалюванні персонажів , збагатити уявлення дітей про байку , розвивати вміння виразно читати художні твори, використовувати  інтернет –ресурс  для отримання нових знань, створення  комп ҆ ютерної презентації, виховувати чесність , порядність повагу до правових норм і законів , вміння знаходити спільну мову з оточуючими нас людьми, цінувати людську гідність.

 

                                               Епіграф : «Я їх вдруге народив

                                                                  І духом рідним збагатив»

                                                                                    М.Годованець.

 

                                          Хід уроку .

 I. Мотивація навчальної діяльності.

Вступне слово вчителя зарубіжної літератури: На сьогоднішньому уроці ми продовжимо знайомство з  жанром байки , засновником якого є давньогрець-

кий байкар Езоп. Ми знаємо , у Езопа було багато послідовників, серед яких

росіянин Іван Крилов і наш співвітчизник українець Леонід Глібов. Байкарі використовували сюжети езопівських байок, так як проблеми, підняті в них залишалися актуальними і в XIX столітті. Ми поговоримо про байку «Вовк і Ягня». Але спочатку познайомимося ближче з авторами. Учні – дослідники біографій байкарів підготували презентації.

 

Учень – дослідник біографії І. Крилова.

Слайд 1.    Портрет Л. Крилова     Іван Андрійович Крилов народився 2 лютого 1769 року в Москві в сім ҆ ї бідного армійського офіцера  і пройшов нелегкий шлях, перш ніж стати поетом і байкарем. Після смерті батька змушений був працювати , з 10 років служив писарем у Тверському суді. Читати і писати навчився вдома. Хлопець багато читав. Батько залишив йому скриню з книжками.

Слайд 2.   Служба і творчість Крилова . Лише в 40 років байкар знайшов собі улюблену справу – в 1810 році поступив на службу  в Петербургську публічну бібліотеку і прослужив в ній 30 років. Крилов був талановитою людиною , писав вірші, грав на скрипці, гарно малював. Але славу йому принесли байки, в яких він досягнув найвищого мистецтва. В 1811 році байкар став членом Російської академії мистецтв. 14 січня 1823 року отримав золоту медаль академії за літературні заслуги.

Слайд 3.   Крилов і Україна. В 1797 – 1801 роках Крилов жив в Україні. Полюбив Київ, захоплювався природою, історією запорізьких козаків, чудовими мелодіями народних пісень. Великий вплив мав Крилов на формування жанру байки в українській літературі.

Слайд 4 .  Творчий доробок Крилова . Крилов є автором більше 200 байок , написаних з 1809 по 1843 роки. В 1842 році байки були перекладені німецькою мовою. А деякі з них навіть покладені на музику композитором  А. Рубінштейном, наприклад «Квартет», «Бабка і муравель».

Слайд 5.  Увіковічнення пам ҆ яті Крилова . Помер байкар 9 листопада 1844року. Похований на Тихвінському кладовищі Олександро – Невської лаври. В 1855 році був відкритий пам ҆ ятник байкарю  в Літньому саду в Санкт – Петербурзі, а також у Москві.

Учень - дослідник біографії Леоніда Глібова.

Коментує відеопрезентацію. Глібов народився 5 березня 1827 року в Полтавській губернії. Дитинство пройшло в селі Горби Кременчуцького повіту, початкову освіту отримав вдома. В 1840 році вступив до Полтавської гімназії, у Полтаві вийшла і перша збірка поетичних творів «Стихотворения Леонида Глебова». В 1848 році Глібов прочитав «Кобзаря» Т. Шевченка і почав писати українською мовою. Це були байки «Вовк і Ягня», «Лебідь . Рак і щука» та інші. У 1848 вступив до Ніжинського ліцею вищих наук. Але перервав навчання через смерть батьків і відновив тільки в 1855 році. В 1863  році став викладати в ліцеї географію. В цьому ж році за Глібовим було встановлено суворий нагляд поліції, який тривав 15 років. В 1867 році Глібов стає управителем земської друкарні. Друкує свої байки. В 1893 році байкар захворів і за 5 днів до смерті продиктував останню байку «Огонь і Гай», яка стала своєрідним заповітом . Помер Глібов 10 листопада  1893 року . Похований у Чернігові біля Троїцького монастиря.

Учитель української літератури: Байки Крилова були добре відомі в Україні. Знав і любив їх і Глібов. На сьогодні ми знаємо , що  І. Франко назвав Глібова найкращим українським байкарем, чиї твори належать до золотого фонду української байкарської творчості. Якраз вони – «Мишача рада», «Вовк та Ягня»,»Лебідь, Рак та Щука» були переспівами сюжетів І.Крилова , максимально близькими до оригіналів. Крилов був доброю школою для Глібова , - такою як для Крилова – Езоп і Лафонтен. Глібов переробляв сюжети Крилова і робив переклади з Крилова. Це складає приблизно третю частину його байкарської спадщини.

Учитель зарубіжної літератури: Сьогодні ми проведемо мистецьке дослідження зв ҆ язку творчості цих відомих байкарів. Ми  будемо виразно читати , інсценувати , визначати зміст , ідею та моральні проблеми байок Крилова і Глібова «Вовк та Ягня».

Учитель української літератури : метою нашого дослідження буде пошук відповіді на проблемні  питання :

  1. Чому сюжет езопівської байки залишився актуальним в епоху Крилова і Глібова?
  2. Чи є він актуальним в наш час?

II. Засвоєння знань, умінь і навиків.

Бесіда з учнями.

  1. Як ви розумієте епіграф до уроку ? (використавши знаменитий сюжет, Крилов розширив його і наповнив духом тої епохи і тої країни , в якій жив сам.)
  2. Яку роль в байках Крилова і Глібова відіграє сатира? ( не тільки висміює , а і викриває і засуджує вади суспільства)

Дослідницька робота учнів : мистецьке дослідження байки  «Вовк і Ягня» Крилова та Глібова.

Робота в групах : Перша група виразно читає байку Глібова, інсценує в особах, використовуючи маски тварин і заповнюють схему.

Друга група інсценує байку Крилова в особах, використовуючи одяг людей, складають схему (читають мовою оригіналу).

                                       Схема

                 Результати літературного дослідження

Мова байки

Складові частини

Персонажі і їх характеристика

Ідея і мораль байки

 

 

 

 

Віршована

 

 

Мораль на початку байки , потім оповідна частина

Вовк – звинувачує, сильний, нахабний,грубий,

Несправедливий.

Ягня – захищається,

слабке,але має

почуття власної

гідності

Засудження несправедливостей

людського життя,

неправедної влади

сили.  Алегорія байки – в образах

тварин бачимо

людей, до них

звернена мораль:

зло пануватиме доти, доки його чинитимуть люди.

 

Група експертів аналізує виразне читання байок, відповідаючи на питання:

1.Як вдалося виконавцям байки Глібова передати поведінку тварин?

2.Як вдалося виконавцям байки Крилова передати поведінку тварин , одягнених у костюми людей?

3.Як передав алегорію художник ? (демонструється ілюстрація до байки художника

4 . Чим відрізняється повчальна частина байок?

                  Висновки експертів записуються в таблицю

У Крилова «У сильного всегда бессильный виноват».

Ці слова є натяком на соціальні стосунки в суспільстві,поділеному

на сильних і слабких.

Криловська байка є гострою сатирою на вельмож. У ній звучить

протест проти нерівності, зла і кривди. Байкар активно виступає на захист пригніченого народу.

Алегорія у Крилова має сатиричний , викривальний характер

У Глібова «На світі вже давно ведеться , що нижчий перед вищим гнеться, а більший меншого тусає та ще й б҆ ҆ є за тим, сила є»

Автор засуджує світ , де «більший меншого стусає та ще й б ҆ є». Він співчуває приниженому, але все ж таки викриває його , що він «перед вищим гнеться». Від цього йому легше не буде – таку думку проводить автор. Бідне Ягня аж ніяк не уникне розправи . Мораль байки Глібова   - самодержавство тримається не стільки на силі, скільки на страхові бідних.

 

Дослідження над двомовним оформлення байок

                  Мовне дослідження

  1. Наявність і роль художніх засобів
  2. Використання різних частин мов і різних форм слів
  3. Використання влучних висловів
  4. Особливості інтонації

 

             Крилов

Автор використовує епітети, які допомагають уявити ситуацію: жаркий день, голодный волк, законный вид. Емоційно забарвлені епітети, що допомагають розкрити суть персонажів – грубість Вовка: нечистым рылом,негодный

          Глібов

Широко використовує емоційно забарвлену лексику : прикметники (страшенний , сердешне),іменники (щеня),дієслова (суне, присікається,задавлю, брешу). Використовує порівняння: неначе комісар, як рибонька об лід, фразеологізми : як муху задавлю , що ти за птиця, він Вовк – він пан.

 

Учитель зарубіжної літератури : проводячи своє мистецьке дослідження , ви довели безвихідність становища Ягняти , його трагізм і необмежену владу Вовка, зуміли за    допомогою виразного читання байок передати емоційність діалогів, багатство мовних засобів і інтонаційну забарвленість. Ви розкрили ідею і мораль цих творів.  Залишилося підвести підсумок і відповісти на проблемне питання.

 

Прийом : «Думаємо разом»

  1. Чому сюжет езопівської байки залишився актуальним в епоху Крилова і Глібова? (демонструються ілюстрації до байок)
  2. Чи актуальні ці байки зараз, в наш час?

Відповіді учнів підсумовуються і формується висновок : Глібов і Крилов жили в XIX столітті, коли Україна не мала незалежності, а була частиною Російської імперії. В ній панувала несправедливість , були бідні і багаті, поміщики і кріпосні селяни. На ілюстрації до байки Крилова художник зобразив персонажів в одязі царського генерала і бідного селянина, показавши соціальну несправедливість : самоуправство одних і рабську покірність інших. Тому сюжет езопівської байки відповідав тогочасній реальності.

     Він актуальний і зараз. З плином часу сутність людей не змінювалася : є люди , що прикриваються грошима , владою і чинять несправедливі вчинки. І є багато людей , які не можуть захистити себе навіть з допомогою закону і змушені терпіти несправедливість.

 

Учитель української літератури : так , Глібов теж блискуче типізував явище громадянського життя своєї епохи, розвинув і поглибив реалістичні традиції Крилова. Надав байці ознак маленької повісті з чітким сюжетом, який яскраво і правдиво відобразив життя тогочасного суспільства і разом з тим залишив розкритою і не-

розв ҆ язаною стару як світ загальнолюдську проблему соціальної несправедливості.

 

 

 

III.Закріплення вивченого .

 

Прийом «Спрощене судове рішення»

 

  Наступним етапом уроку буде гра «Слідство ведуть знавці». У  нас є дві групи , які досліджували байки,  зараз вони виступлять в ролі обвинувачення і захисту, тобто юридично обґрунтовано спробують захистити Ягня від нападок Вовка і довести його вину , як злочинця. Виступаючи в ролі прокурора (доводить вину Вовка) і адвоката

(захищає Ягня) , ви готуєте невелику промову за такими алгоритмами.

                  I група                                                               II група

                    Алгоритм   звинувачення                         Алгоритм захисту

  1. Визначити суб ҆ єкт , що зчинив          1.Визначити суб ҆ єкт правовідно-

злочин.                                                    син, що є жертвою.

  1. Визначити прав та обов ҆ язки               2. Визначити права та обов ҆ язки

 обвинуваченого.                                         жертви.

  1. Визначити зміст факторів з                   3. Визначити зміст факторів

юридичної точки зору.                              з юридичної точки зору.

  1. Оцінити дію персонажа                         4. Оцінити ситуацію, в якій опи-

з точки зору закону та                              нився персонаж з точки зору

моралі.                                                         закону.

 

Підготовка триває від 5 до 10 хвилин.

                                   Відповіді учнів

 

Промова звинувачення                                 Промова захисту

Ми хочемо виступити в ролі автора            А ми хочемо виступити в ролі Глі-

байки  - Крилова і звинуватити                     бова і захистити Ягня, яке є жерт-

Вовка в злочині. В своїй промові                 вою злочину. Воно ніяких законів

хочемо зазначити, що Вовк не                      не порушувало, нікому не загро-

мав жодних підстав звинувачувати               жувало, навпаки, гідно і чесно

Ягня. По – перше, струмок не є                     намагалося захистити себе.

його власністю і пити воду з                          Воно з повагою і чемністю зверта

нього можуть всі . По – друге,                         ється до Вовка, розуміє , що він

він пред ҆ являє Ягняті безпідставні                старший і сильніший. Воно прав-

звинувачення, для яких у нього немає              диво приводить факти своєї не -

жодних доказів. По – третє, ніякого               причетності до звинувачень

права чинити самосуд над Ягням                    Вовка. Ягня має право захищати-

він не має. Щодо прав та обов ҆ язків,              ся, і воно його використовує.

Вовк їх порушує : порушує право                    Ягня , хоч і мале, але знає свої

Ягняти на захист (не хоче чути його                 обов ҆ язки: воно не грубить

виправдання),порушує права дитини               Вовку , не хитрить , веде себе

(Ягня ще мале). Обов ҆язків він не                     скромно , чесно і правдиво.

дотримується, а взагалі вважає,                        Таким чином, на стороні Ягняти

що їх у нього немає. Таким чином,                    закон, йому не можна пред ҆ яв-

з юридичної точки зору, в даній                         ляти ніяких звинувачень.

ситуації об ҆ єктом звинувачення                        Говорячи юридично, справа

є Вовк, а не Ягня. Їх ролі міняються.                  відносно Ягняти «сфабрикова-

Всі підстави і докази для звинувачення              на», ніяких підстав і доказів

Вовка є очевидні:                                                   карати його немає. Захист

  1. Він у грубій формі принижує                     приходить до висновку:

честь Ягняти.                             .                   Ягня невинне, його треба

     2. Він відкрито погрожує Ягняті.                     виправдати і захистити.

      3. Він чинить тяжкий злочин -

            вбиває Ягня.

 

Судове рішення : З точки зору закону і моралі людського

суспільства Вовка виправдати неможливо. Він винен у тяжкому злочині.

 

Учитель зарубіжної літератури: Ми підвели змістовний підсумок нашого уроку : « Як не мудруй , а правди ніде діти». Вона очевидна , і кожен повинен її захищати . Правда байок Крилова і Глібова жива і буде жити , поки всі люди не зрозуміють , що за законами правди жити краще.

IV. Узагальнення вивченого.

Інтерактивний прийом «Мікрофон»:

  1. В чому повчальний зміст байки «Вовк і Ягня»?
  2. Що найбільше сподобалося на уроці?

 

Домашнє завдання : підготуватися до виразного читання байок І.Крилова і Л. Глібова ( за вибором учнів).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
2 лютого 2020
Переглядів
1485
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку