Чарльз Діккенс «Різдвяна пісня в прозі». Короткі відомості про письменника. Гуманістичний зміст і висока людяність твору.

Про матеріал
Зацікавити учнів біографією Чарльза Діккенса та його творчістю, розкрити гуманістичний пафос повісті «Різдвяна пісня в прозі», розвивати асоціативне та образне мислення школярів; сприяти формуванню гуманістичних ідеалів: совісті, справедливості, поваги до людей.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

Урок на тему:

«Ч. Діккенс «Різдвяна пісня в прозі»

Короткі відомості про письменника

Гуманістичний зміст і висока людяність твору»

6 клас

 

 

 

 

                                                                          Підготувала вчитель

                                                                   світової    літератури

                                                                     Готра Тетяна Валентинівна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема. Чарльз Діккенс «Різдвяна пісня в прозі». Короткі відомості про письменника. Гуманістичний зміст і висока людяність твору.

 

Мета: зацікавити учнів біографією Чарльза Діккенса та його творчістю, розкрити гуманістичний пафос повісті «Різдвяна пісня в прозі», розвивати асоціативне та образне мислення школярів; сприяти формуванню гуманістичних ідеалів: совісті, справедливості, поваги до людей.

Обладнання: Портрет Ч. Діккенса, новорічна композиція, листівки з різдвяними зображеннями, тлумачний словник.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Епіграф

                 Творіть добро, поки ви існуєте.                                                              

                                 Д. Дідро, французький філософ 18 ст.

 

                               

 

                                          Хід уроку

І.  Організація класу

ІІ. Підготовка до сприйняття навчальної теми

  1. Міні-лекція зі складанням колажу. (На фоні мелодії дзвонів)


Коли приходить Різдво, ми всі: і дорослі, і діти — знаходимося в очікуванні якогось дива. Так було ще в найдавніші часи, так є і так буде завжди. Звичайно, різдвяні свята полюбляють у різних країнах світу. Різдво було найулюбленішим святом і Ч. Діккенса — великого англійського письменника.

Англія... «велика імперія, над якою ніколи не заходить сонце»... туманний Лондон... вулиці, вкриті камінням, де, проходжуючись, відпочивають джентльмени та леді, відомий усім Біг Бен... у невеличкому містечку Портсмут народився маленький хлопчик Чарльз— майбутній письменник.

Життя Діккенса починалося благополучно — сім'я була заможною, і раннє дитинство письменника було безхмарне. Родині Діккенса жилось весело. Влаштовували пікніки, катання на річці, аматорські спектаклі, найулюбленішим святом було Різдво, коли за святковим столом збиралася велика і дружня сім'я.

Але незабаром трапилось лихо: батько Діккенса потрапив до боргової тюрми. Мати намагалась врятувати сімейний корабель, але на приватних уроках своїх численних нащадків вона не могла утриматись і переїхала до чоловіка у боргову в'язницю (за англійськими законами сім'я неза­можного боржника мала право жити разом з ним, не вважаючись заарештованою).

Проминули роки... Діккенс почав працювати клерком у адвокатській конторі. Вдень працював, а ввечері вивчав стенографію, щоб стати репортером, та брав уроки акторської майстерності: театр був його мрією... Невдовзі він став газетним репортером, який давав звіт про парламентські дискусії. Це була напружена і важка робота, тому що за англійськими законами репортер не мав право робити записи. Але Діккенс знайшов вихід: він одягав довгі тверді манжети і непомітно покривав їх стенографічними знаками. Вдома він розшифровував записи - його звіти були найточнішими. Таким чином він став «королем репортерів», заробляючи немалі гроші. Незвичайна спостережливість та іскрометний гумор, з яким він розповідав про бачене, наштовхнули його на думку, що він може стати письменником.

В останні роки життя Діккенс захопився публічним читанням розділів зі своїх творів. Про нього писали як про найвидатнішого митця століття. У червні 1865 року Діккенс пережив сильне потрясіння, потрапив у залізничну катастрофу. Поїзд, в якому він їхав із Фолекстона до Лондона, рухнув з мосту. Вагон, де знаходився письменник, дивом утримався на краю безодні. Діккенс проявив мужність, витримку і взяв участь у порятунку пасажирів. Лише в останню хвилину згадав про рукописи, які залишив у вагоні. Ризикуючи життям, проникнув у вагон і врятував папери.

Серед них знаходились «Різдвяні повісті», які він писав протягом сімнадцяти років. «У різдвяні дні 1843-го Діккенс заходив у будинки англійців... Він сідав з ними біля святкового вогнища, куштував їхню фаршировану яблуками гуску й прикрашений різдвяною гілкою пудинг». Пристрасть до чарівного завжди була в характері письменника. «Будьте як діти» - цей заклик Христа багато що важив для Діккенса.

Складання акровірша
Р адість, рішучість на нове життя
І спит на милосердя
З ірка, здоров'я
Д обро, дари, дідух
В дячність, веселощі
О чищення

Гра «Мікрофон»

Діти, а що для вас Різдво?.. Як святкують у ваших родинах Різдво?..
 

Бесіда.

  • Скажіть, чи знайшли спогади Ч.Діккенса про його дитинство відображення в повісті?
  • Життя якої родини зображено в творі?
  1. Слово вчителя

У житті кожного із нас велику роль відіграє родина. Близькі нам люди сприймають нас різними: увінчаними славою і розчарованими невдачами. Головне, щоб навіть у темряві завжди світило вікно, де тебе чекають. Французький письменник А.Монтерлан говорив, що родина, домашнє вогнище, це те місце, куди ми завжди повертаємося. Добре, якщо є куди повертатися.

— Сьогодні ми починаємо працювати з текстом повісті Чарльза Діккенса «Різдвяна пісня в прозі».

До створення «Різдвяних повістей» Діккенс приступив уже зрілим майстром. «Різдвяний» цикл Діккенса складається з п’‎яти повістей: «Різдвяна пісня у прозі», «Дзвони», «Цвіркун за вогнищем», «Битва життя», «Одержимий».

Особливістю «різдвяного» оповідання є процес душевної трансформації героя, відмова від фальшивих цінностей в ім’‎я в ім’‎я цінностей істинних, гуманістичних, вічних. За умовою жанру на подібну трансформацію давалася лише одна ніч. Зате ця ніч була різдвяна, ніч, в яку обов’‎язково відбуваються чудесні пригоди та перетворення.

Інформація про історію задуму та створення «Різдвяної пісні в прозі»

У 40-і роки XIX століття Діккенсом було видано дві різдвяні повісті (всього їх створено письменником близько двох десятків): «Різдвяна пісня в прозі» (1843) та «Дзвони» (1844). Вони виходили окремими книжками до Різдва, у кінці грудня (в Англії Різдво святкують 25 грудня за католицькою традицією.) Виникнення цих повістей має свою історію. У лютому 1843 року вчений - економіст Сміт, представник передової англійської інтелігенції, член державної комісії з питань дитячої праці, попросив Діккенса як письменника, який мав всенародну популярність та повагою, виступити в пресі за проведення закону про обмеження робочого дня на заводах і фабриках. Він повідомив Діккенсу страшні факти про дикі умови праці фабричних робітників і зокрема факти про експлуатацію дітей на промислових підприємствах. Письменник повністю поділяв погляди Сміта та його прогресивних однодумців і погодився виступити з протестом проти експлуатації дітей. «... не сумнівайтесь, — писав Діккенс Смітові, — що, коли ви дізнаєтесь, у чому річ, чим я був зайнятий, й де, і як, — ви погодитесь з тим, що молот опустився з силою в двадцять разів, та що там — у двадцять тисяч разів більшою, ніж та, яку я міг би застосувати, якби виконав мій первинний задум». Нам належить з'ясувати, чому автор оцінив силу впливу своїх різдвяних повістей як силу удару 20 000 молотів, зрозуміти, що саме він мав на увазі.

— Ви вже самостійно прочитали повість Чарльза Діккенса «Різдвяна пісня в прозі». Можливо, хтось із вас хотів би висловити свої думки стосовно того, в чому полягав сенс написання повісті та сили її впливу на читача.

З’ясування особливостей композиції та розуміння назви твору

— Поміркуємо, чому автор назвав свою повість (середній за обсягом прозовий твір про важливий період з життя героя) «Різдвяною піснею в прозі». (Можливо, тому, що якась важлива подія сталася з героєм саме на Різдво (він змінився.))

— Чому «пісня в прозі»? (Різдво це день народження Боголюдини. Різдво — це свято, гідне оспівування, тому що воно пов'язане з добром, милосердям, це родинне свято, що об'єднує людей. А про такі речі краще співати, ніж говорити просто. Але в житті Скруджа немає ніякої мрії, нічого доброго — лише сіра буденна проза. Тож, можливо, твір називається так тому, що розповідає про перетворення життя героя з прози на пісню завдяки Різдву?)

— Як побудований твір? (Він складається з п'яти частин, розділів, які автор називає строфами, як і належить жанру пісні.)

— Як ви вважаєте, чому розділи автор називає строфами, чи пов'язано це якимось чином із назвою твору? (Так, те, що розділи названі строфами, пов'язано з назвою твору. Пісня - це віршований ліричний твір, що складається зі строф (ритмічно завершених частин твору.)

— У який послідовності автор розташовує строфи свого твору? Чи помітили ви якусь особливість у їх розміщенні? Про що йдеться в кожній строфі?

Композиція повісті Чарльза Діккенса «Різдвяна пісня в прозі»

І строфа «Марлеєва тінь»

Розповідь про реальне життя досить старого Скруджа та відвідини його привидом померлого компаньйона.

II строфа «Перший з трьох духів»

Мандрівка Скруджа в просторі й часі з Духом Минулого Різдва.

III строфа «Другий з трьох духів»

Мандрівка Скруджа в просторі й часі з Духом Теперішнього Різдва.

IV строфа «Останній дух»

Мандрівка Скруджа в просторі й часі з Духом Майбутнього Різдва.

V строфа «Закінчення»

Розповідь про реальне життя Скруджа після його мандрівок.

— Дослідимо, як у композиції твору поєднується реальне й фантастичне:

(І строфа - реальне + фантастичне. IІ, III, IV строфи - фантастичне. V строфа - реальне.)

 

1. Літературний диктант за твором «Різдвяна пісня у прозі»

  1. Чи можете ви назвати головного героя твору?
  2. Чому Скрудж так не любить Різдва?
  3. З якою метою з’являється привид Марлі?
  4. У чому криється причина душевного холоду Скруджа?
  5. Що було найголовнішим для героя? Чи принесло йому це щастя?
  6. Що сприяло переродженню Скруджа?
  7. У чому полягає щастя Кретчита?
  8. Чому Другий Дух завітав саме до бідної родини Кретчитів?
  9. Чому Боб запропонував тост за містера Скруджа, який не зробив йому нічого доброго?
  10. У чому виявилися зміни у поведінці Скруджа стосовно Кретчита після подорожі?
  11. Який підсумок життя героя у теперішньому?
  12. Яким шляхом Скрудж пішов до переродження?

Відповіді

  1. Скрудж, бо Марлі мертвий.
  2. Бо вважає все це дурницею.
  3. Він намагається застерегти від помилок, які колись зробив сам.
  4. У самотності ще з дитинства, був позбавлений батьківського тепла.
  5. Гроші. Ні, бо він залишився один.
  6. Страшне видовище власної смерті.
  7. У дружній родині.
  8. Щоб Скрудж зрозумів, яке це щастя мати сім’ю.
  9. Боб був милосердною людиною, всім все прощав.
  10. Він наказав краще топити, підвищив платню, дав гроші на лікування Тіма, зробив усім подарунки.
  11. Втрата людських почуттів, деградація особистості.
  12. Після побаченого майбутнього в ньому пробудилося відчуття каяття.

Словникова робота

Дібрати синонім до слова людяність.

Робота з тлумачним словником

З’ясувати значення слова гуманізм.

Гуманізм – чуйне ставлення до людини, пройняте турботою про її благо, повагою до її гідності.

ІV. Підсумок уроку

Робота в парах:  учні записують у зошити по 10 запитань до класу за змістом уроку і грають в парі за звання «Найуважніший учень».

Слово вчителя

Родина Кретчетів, племінник Фред є людьми небагатими, зате щирими, гуманними. У їхніх душах палає різдвяний вогник любові до ближнього. Але що допоможе змінитися головному герою, ми побачимо на наступному уроці, вирушивши з ним у незвичайну мандрівку.

 

Оцінювання роботи учнів

Домашнє завдання Створити новорічну листівку з побажанням для Скруджа.

 

 

 

 

В МВЦ открывается «Мастерская Деда Мороза»

1

 

doc
Додано
3 листопада 2020
Переглядів
2245
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку