ТЕМА: Частина мови. Іменник. Рід іменників. Число іменників
МЕТА: Повторити вивчені частини мови. Закріпити знання дітей про іменник, рід і число іменників, розвивати мислення, пам'ять, навички відрізняти частини мови, рід і число іменників, навичка каліграфічного письма. Виховувати охайність, старанність, любов до української мови. Вчити працювати колективно, допомагати один одному.
ТИП УРОКУ: Узагальнюючий
ОБЛАДНАННЯ: картки для самостійної роботи, малюнки «Русалонька», «Себастьян», сигнальні картки (однина – множина, ч.р., ж.р., сер.р.), картки для звуко-буквеного аналізу.
ХІД УРОКУ
І Організація класу.
ІІ Актуалізація знань учнів.
Сьогодні на уроці української мови ви самі визначаєте тему уроку за допомогою каліграфічної хвилинки.
ім.. ім.
одн. мн.
жчс жчс
1) Каліграфічна хвилинка.(розминка для пальців)
2) Словниковий диктант
Аеродром, будь ласка, ввечері, вдень, вночі, взимку, влітку, до побачення, держава, дисципліна, інженер, кілометр, механік, мізинець, мільйон.
(Два учні працюють за дошками. Вчитель перевіряє. Бере три зошити. Всі інші учні міняються зошитами, перевіряють один одного і ставлять оцінки).
ІІІ Мотивація учбової діяльності учнів
- Хто з вас здогадався, яка тема сьогоднішнього уроку? (Діти відповідають). Так, сьогодні на уроці ми повторюємо знання про іменник, рід і число іменників.
ІV Сприймання та осмислення теми
1. Сьогодні на уроці у нас гості: Русалонька та її друг Себастьян. Себастьян дає вам завдання (ілюстрації)
Поки учні працюють . Увесь клас робить звуко-буквенний аналіз слова день за допомогою карток.
2. Згадуємо частини мови і записуємо їх у три стовпчика.
Вчитель називає слова: багатство, кігті, молотьба, бойовий, веселий, м’який, я, розвивається, починається, з’являється, у.
Діти поясняють орфограми і розповідають правила. Деякі слова розбирають за будовою.
3. Другий крок (за каліграфічною хвилинкою) – однина і множина.
Моря, день, крило, села,
Ми пішли до гаю вдвох –
Я й сестра Даринка.
А в гаю тім тьох та тьох,
Та іще ж так дзвінко…
Що за співанки такі? Чиї?
То співають…….(солов’ї) - соловей
Б’ють - не плаче, в гору скаче,
І ніхто йому, одначе,
Не сказав хоч раз «Пробач»
Бо на те і є він ……(м’яч) – м’ячі
Воно належить мені, але інші вживають його частіше за мене . (ім’я) – імена
Фізхвилинка
4. Наступний крок – роди іменників.
У воді росте, кохається, а кинь у воду – злякається.
(сіль)
В’ється вірьовка, на кінці головка.
(змія)
Балерина закружляла
На підлозі край стола.
Притомилася, упала
І в коробку спать лягла
(дзиґа)
Хоч не шию я ніколи,
Та голок в мене до волі
(їжак)
В одній діжці два тіста
(яйце)
Цока, цока на стені – не спізнись, -
Гука мені.
(годинник)
Грамоти не знаю, а цілий вік пишу
(перо)
Який є, таким покаже, і без слів про все розкаже
(дзеркало)
Завжди в роті, а не проковтнеш
(язик)
- Діти визначають скільки звуків і букв у слові, пояснюють орфограми.
Фізхвилинка
1 ряд – хлопок – жіночій рід
2 ряд – хлопок – чоловічій рід
З ряд – хлопок – середній рід
5. Пригадаємо однорідні члени речення.
(діти розповідають правило і записують речення, знаходять підмет і присудок, підкреслюють, знаходять однородні члени речення).
Вже відлітають у теплі краї ластівки, лелеки, журавлі. Цього року ми вчасно зібрали картоплю, моркву і буряки. Осінь одягла в розкішне вбрання дерева, кущі та землю.
V Підсумок уроку
1. Себастьян «виставляє» оцінки за картки. Вчитель оголошує оцінки.
2. Вчитель оголошує оцінки за роботу на уроці.
3. - .Що ж таке іменник?
4. Русалонька задоволена уроком. Подивіться на неї. Вона танцює.(Вчитель змінює малюнок)
VІ Домашнє завдання