"Частини мови" 4 клас

Про матеріал
Систематизувати та закріпити знання з теми про частини мови. Розвивати уміння розрізняти частини мови. Розвивати спостережливість за мовними явищами, творче мислення, пам'ять, пізнавальний інтерес. Збагачувати словниковий запас учнів. Виховувати почуття любові до української мови.
Перегляд файлу

Украинский Орнамент | Page borders design, Digital borders design, Borders  and frames8 Рамки ideas | фотографії води, фони, повітряна кулька 

 

 

 

 

 

 

Відкритий урок з української мови на тему:

«ЧАСТИНИ МОВИ»

 

 

 

Вчитель початкових класів

Рокоман Ольга Миколаївна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

\

 

рамка вишивка (507x700, 144Kb) | Шаблон листа, Фоторамка,  Бумажные рамкиТема. Частини мови

Мета: систематизувати та закріпити знання з теми. Розвивати уміння                                                                                                                                розрізняти частини мови. Розвивати спостережливість за мовними явищами, творче мислення, пам'ять, пізнавальний інтерес. Збагачувати словниковий запас учнів. Виховувати почуття любові до української мови.

Обладнання: картки із завданнями, презентація, «Лего»

Тип уроку. Закріплення вивченого матеріалу.

 

Хід уроку

1. Організація класу

Уявіть , що у ваших долоньках – дрібка гарного настрою. Поділіться ним, щоб зробити день приємнішим для усіх, хто зараз поряд з вами.

  • Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

2. Каліграфічна хвилинка

 Мова – то серце народу: гине мова-гине народ.   

(Назвати частини мови, з яких складається прислів’я і пояснити його).

-То як ви думаєте, яка тема сьогоднішнього уроку? Так, правильно.

Ми сьогодні узагальнимо наші знання з теми: «Частини мови»

-А що для вас означає мова? Яка вона?

  3. Асоціативний кущ

 

 

 

                                                                                                                                               

 

 

 

 

 

   (Біля дошки діти)

рамка вишивка (507x700, 144Kb) | Шаблон листа, Фоторамка,  Бумажные рамки4. Актуалізація опорних знань

-А які вислови про мови ви знаєте?

- Мова душа народу?

- Хто рідну мову зневажає, той матері не шанує.

- Мова – це глибина тисячоліть.

- Мова – це найдорожчий скарб.

- Хто володіє словом, той володіє світом.

- Мова – духовний скарб нації.

(Яке це диво – людська мова. Без мови неможливе життя людей.)

- Скільки слів у сучасній мові?

(У нещодавно опублікованому словнику української мови – близько 135 000 слів. Більшість дорослих розуміють значення майже 35000 слів, але використовують у 10 разів менше.

- То скільки використовують слів дорослі у своєму мовленні? (3500)

- А скільки людей на вашу думку розмовляють українською мовою?

- Діти, а як на вашу думку скільки має людина використовує слів?

- А скільки людей на вашу думку розмовляють українською мовою?

(Українською мовою розмовляють 49 млн.осіб)

5. Фізкультхвилинка «Україна»

6. Робота з фразеологізмами

-А зараз увага на екран. Вам потрібно дібрати останнє слово у фразеологізмі і вказати, яка це частина мови.

  • Зарубати на …… (носі)
  • Куй залізо, поки …… (гаряче)
  • Як кіт …… (наплакав)
  • Вийти з ……. (себе)
  • Зрозуміти, як два на два…… (чотири)    (Вислови пояснити)

 

рамка вишивка (507x700, 144Kb) | Шаблон листа, Фоторамка,  Бумажные рамки7. Робота в групах  «Бліц – розминка»

(на листках виконує кожна група)

  • Іменник – це частина мови …
  • Прикметник – це частина мови ….
  • Дієслово – це частина мови …
  • Займенник – це частина мови …
  • Числівник – це частина мови …
  • Займенник з прийменником пишеться …
  • Які часи мають дієслова?
  • Кількісні числівники відповідають на питання …. (Скільки?)
  • Не з дієсловами пишеться …
  • Скільки родів мають іменники …
  • Власні назви пишуться ….
  • Порядкові числівники відповідають на питання… (Який? Котрий?)
  • До 1 особи належать …. (я, ми)
  • Неістоти відповідають на питання….
  • До 2 особи належать займенники … (ти, ви)
  • Іменники змінюються … (числами, родами, відмінками)
  • До 3 особи належать займенники …
  • Дієслова в неозначеній формі відповідають на питання …
  • Займенники змінюються…

8. Вибірковий диктант

Виписати кількісні числівники і від них утворити порядкові.

(П’ять, двадцятий, три, двадцять, п’ятий, двадцять п’ять, третій, десять, п'ятнадцять, двадцять один)

9. Хвилинка-цікавинка

Пригадайте, чого в навколишньому середовищі є по три?

(3 ока, світлофора, 3 місці у кожній порі року, 3 пелюстки у проліска, 3 сторони вершини і кути трикутника, герб України, тризуб, гімн, тритон)

Це число часто зустрічають у змісті казок. ( 3 бажання, троє братів, 3 загадки, 3 завдання)

Назви казок «Три брати і кицька» (українська народна казка), «Три товстуни» (Ю. Олеша), «Троє поросят».

 

рамка вишивка (507x700, 144Kb) | Шаблон листа, Фоторамка,  Бумажные рамки10. Релакс – фізкультхвилинка

(Якщо це іменник- читаємо тоненьким голоском, дієслово – голосно, прикметник – говорите «ой», займенник – показати рукою на себе, числівник – плеснути в долоні)

   Сонце, я, нами, три, весна, перший, нічне, сон, малий, його, приїхати, радіють, веселе, спить, двадцять, сім.

11. Робота з деформованим текстом (по групах)

- Доповнити однорідними членами речення

 Картка

Турботливі, ……, ……, ……, діти повісили її на дереві. Настали холодні дні. Дмитрик і Оленка зробили, …., ….., годівнички. Вони жадібно клювали корм і дякували друзям за допомогу. Голодно та холодно стало пташкам. До їдальні прилетіли ……, ……, ….. . В годівничку насипали…., ….., …. .

-Які настали дні?

-Як почували себе птахи? Чому?

-Що зробили діти?

-Що ви насипали в годівнички?

-Які птахи прилетіли до годівнички?

- Як птахи клювали корм? Чому?

-Який робимо висновок?

12. Скласти «Сенкан» з іменником осінь (по групах)

Пояснення: сенкан

1 рядок – 1 слово іменник, який пояснює тему вірша;

2 рядок- 2 слова прикметники, які описують обраний іменник.

3 рядок – 3 слова дієслова по темі

4 рядок – 4 слова, висновок

5 рядок – 1 слово іменник, який принаймі асоціативно має схоже значення з перим словом

 

 

рамка вишивка (507x700, 144Kb) | Шаблон листа, Фоторамка,  Бумажные рамки13. Гра «Хто я?»

Дитина задає питання, а в неї на масці написано частину мови, відгадує, хто вона.

14. Релакс

- Що знаходиться в середині школи? (о)

- Чим закінчується, і зима, і весна? (а)

- Чим закінчується, і вечір, і ніч? (Приголосний)

- Чого багато має золото, менше має озеро, ще менше має море і зовсім не має річка? (о)

15. Самооцінювання

  (Підраховуємо цеглинки «Лего», яка група набрала їх більше)

15. Підсумок уроку (на екрані)

(Вибір настрою)

  • Супер. Я чудово працював!
  • Я добре працював!
  • Я можу краще!
  • Мені потрібна допомога…
  • Про що дізналися на сьогоднішньому уроці?
  • Що було цікаво?
  • З яким настроєм завершуєте урок?

Домашнє завдання. Написати розповідь про осінь і підкреслити частини мови, які вивчили.

  • А зараз відгадайте зашифроване речення.

Більшийнай бскар няуч-нязнан!

(Найбільший скарб учня – знання!)

 

 

 

      

docx
Додав(-ла)
Рокоман Ольга
Додано
21 лютого 2022
Переглядів
1866
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку