Відкритий урок з української мови на тему:
«ЧАСТИНИ МОВИ»
Вчитель початкових класів
Рокоман Ольга Миколаївна
\
Тема. Частини мови
Мета: систематизувати та закріпити знання з теми. Розвивати уміння розрізняти частини мови. Розвивати спостережливість за мовними явищами, творче мислення, пам'ять, пізнавальний інтерес. Збагачувати словниковий запас учнів. Виховувати почуття любові до української мови.
Обладнання: картки із завданнями, презентація, «Лего»
Тип уроку. Закріплення вивченого матеріалу.
Хід уроку
1. Організація класу
Уявіть , що у ваших долоньках – дрібка гарного настрою. Поділіться ним, щоб зробити день приємнішим для усіх, хто зараз поряд з вами.
2. Каліграфічна хвилинка
Мова – то серце народу: гине мова-гине народ.
(Назвати частини мови, з яких складається прислів’я і пояснити його).
-То як ви думаєте, яка тема сьогоднішнього уроку? Так, правильно.
Ми сьогодні узагальнимо наші знання з теми: «Частини мови»
-А що для вас означає мова? Яка вона?
3. Асоціативний кущ
(Біля дошки діти)
4. Актуалізація опорних знань
-А які вислови про мови ви знаєте?
- Мова душа народу?
- Хто рідну мову зневажає, той матері не шанує.
- Мова – це глибина тисячоліть.
- Мова – це найдорожчий скарб.
- Хто володіє словом, той володіє світом.
- Мова – духовний скарб нації.
(Яке це диво – людська мова. Без мови неможливе життя людей.)
- Скільки слів у сучасній мові?
(У нещодавно опублікованому словнику української мови – близько 135 000 слів. Більшість дорослих розуміють значення майже 35000 слів, але використовують у 10 разів менше.
- То скільки використовують слів дорослі у своєму мовленні? (3500)
- А скільки людей на вашу думку розмовляють українською мовою?
- Діти, а як на вашу думку скільки має людина використовує слів?
- А скільки людей на вашу думку розмовляють українською мовою?
(Українською мовою розмовляють 49 млн.осіб)
5. Фізкультхвилинка «Україна»
6. Робота з фразеологізмами
-А зараз увага на екран. Вам потрібно дібрати останнє слово у фразеологізмі і вказати, яка це частина мови.
7. Робота в групах «Бліц – розминка»
(на листках виконує кожна група)
8. Вибірковий диктант
Виписати кількісні числівники і від них утворити порядкові.
(П’ять, двадцятий, три, двадцять, п’ятий, двадцять п’ять, третій, десять, п'ятнадцять, двадцять один)
9. Хвилинка-цікавинка
Пригадайте, чого в навколишньому середовищі є по три?
(3 ока, світлофора, 3 місці у кожній порі року, 3 пелюстки у проліска, 3 сторони вершини і кути трикутника, герб України, тризуб, гімн, тритон)
Це число часто зустрічають у змісті казок. ( 3 бажання, троє братів, 3 загадки, 3 завдання)
Назви казок «Три брати і кицька» (українська народна казка), «Три товстуни» (Ю. Олеша), «Троє поросят».
10. Релакс – фізкультхвилинка
(Якщо це іменник- читаємо тоненьким голоском, дієслово – голосно, прикметник – говорите «ой», займенник – показати рукою на себе, числівник – плеснути в долоні)
Сонце, я, нами, три, весна, перший, нічне, сон, малий, його, приїхати, радіють, веселе, спить, двадцять, сім.
11. Робота з деформованим текстом (по групах)
- Доповнити однорідними членами речення
Картка
Турботливі, ……, ……, ……, діти повісили її на дереві. Настали холодні дні. Дмитрик і Оленка зробили, …., ….., годівнички. Вони жадібно клювали корм і дякували друзям за допомогу. Голодно та холодно стало пташкам. До їдальні прилетіли ……, ……, ….. . В годівничку насипали…., ….., …. .
-Які настали дні?
-Як почували себе птахи? Чому?
-Що зробили діти?
-Що ви насипали в годівнички?
-Які птахи прилетіли до годівнички?
- Як птахи клювали корм? Чому?
-Який робимо висновок?
12. Скласти «Сенкан» з іменником осінь (по групах)
Пояснення: сенкан
1 рядок – 1 слово іменник, який пояснює тему вірша;
2 рядок- 2 слова прикметники, які описують обраний іменник.
3 рядок – 3 слова дієслова по темі
4 рядок – 4 слова, висновок
5 рядок – 1 слово іменник, який принаймі асоціативно має схоже значення з перим словом
13. Гра «Хто я?»
Дитина задає питання, а в неї на масці написано частину мови, відгадує, хто вона.
14. Релакс
- Що знаходиться в середині школи? (о)
- Чим закінчується, і зима, і весна? (а)
- Чим закінчується, і вечір, і ніч? (Приголосний)
- Чого багато має золото, менше має озеро, ще менше має море і зовсім не має річка? (о)
15. Самооцінювання
(Підраховуємо цеглинки «Лего», яка група набрала їх більше)
15. Підсумок уроку (на екрані)
(Вибір настрою)
Домашнє завдання. Написати розповідь про осінь і підкреслити частини мови, які вивчили.
Більшийнай бскар няуч-нязнан!
(Найбільший скарб учня – знання!)