. Частини мови. Дієслово. Правопис не з дієсловами.

Про матеріал
навчальна:повторити, систематизуватизнання, вмінняйнавички; □ розвивальна: розвивати навички самостійної роботи; □ виховна:виховуватиповагудограмотногописьма.
Перегляд файлу

Урок №9

Тема.       Частини мови. Дієслово. Правопис не з дієсловами.

Мета:

 навчальна: повторити, систематизувати знання, вміння й навички;

 розвивальна: розвивати навички самостійної роботи;

 виховна: виховувати повагу до грамотного письма.

Внутрішньопредметні зв'язки: морфологія, орфографія; синтаксис, пунк­туація.

Міжпредметні зв'язки: мова, література.

Тип уроку: повторення, систематизація й узагальнення знань, умінь і на­вичок.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

Прочитайте вислів про мову. Як ви його розумієте?

Слово — то мудрості промінь,

Слово — то думка людська.

Олена Пчілка

II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

Робота з текстом

Прочитайте текст. Яка, на вашу думку, частина мови допомогла авторові передати пробудження дня? Перепишіть, підкресліть діє­слова як члени речення. Поясніть постановку розділових знаків.

    Зійшло сонце. Зацвіркотали сверчки на всілякі лади, забриніли великі польові мухи, застрекотали барвисті мотилі над колосистим морем. Природа ожила. Вітер подув сильніше, подув теплом зі сто­рони лісу і зачав стрясати срібну росу з трав і цвітів (І. Франко).

IV. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ,

УМІНЬ І НАВИЧОК

Тренувальні та творчі вправи

Вправа 1

Відгадайте загадки. Випишіть окремо в три колонки дієслова те­перішнього, минулого і майбутнього часу. Зверніть увагу на на­писання не з дієсловами.

1. У вогні не горить, у воді не тоне. (Правда)

2. Маленький хлоп­чик виліз на стовпчик, одежі не носить, їсти не просить, личенько рябе, що оно таке? (Наперсток) 3. Розстелю рогіжку, насиплю горішків, покладу окраєць хліба. (Небо, зорі, місяць)

Вправа 2

Перепишіть, розкриваючи дужки. Поясніть правопис не з діє­словами та постановку розділових знаків у реченнях.

СОНЕЧКО

У небі сонечко пироги пекло. Ми покликали, щоб до нас при­йшло. (Не забулося), (не) барилося, усміхнулося і з’явилося. З медом-солодом пироги пекло, дарувало нам, як на свято йшло. Подружило­ся сонце з квітами. На землі моїй з нами житиме. (Не) прощається, (не) ховається, усміхається, ще й вітається (М. Сингаївський).

     Вправа З

Додайте до дієслів частку не і запишіть. З виділеними словоспо­лученнями складіть речення і також запишіть.

Говорити багато, перебивати співрозмовника, сміялися голосно, сидіти довго за комп’ютером, пити дуже холодну воду, лікуватись без консультації лікаря.

Вправа 4

Поєднайте слова, добираючи відповідний синонім із запропоно­ваних у дужках. Запишіть. Назвіть неозначену форму дієслова.

     Листя (буркотить, шелестить, клекотить); прапор (лопотить, ша­рудить, шурхотить); буря (тихне, замовкає, нишкне, ущухає); крила (розставити, розпростерти).

Вправа 5

Прочитайте текст. Назвіть дієслова, вжиті в ньому. Складіть план і запишіть. Що нового ви дізналися з цього тексту?

ПРО МОВУ

На певному етапі розвитку суспільства виникає письмо, яке поши­рює функціонування мови у часі та просторі. Мовою, закріпленою в зна­ках письма, користуються не лише тоді, коли вона висловлена, а й на­багато пізніше, отже, функціонування такої мови не обмежено в часі. Писемна мова виконує роль засобу зносин з іншими членами колекти­ву, які перебувають на будь-якому віддаленні від того, хто висловлює свої думки, а не лише з тим, хто бере безпосередню участь у розмові.

На основі писемної мови в процесі історичного розвитку суспіль­ства виникає літературна мова. Зверніть увагу, що літературною називають унормовану мову.

Українська мова як окрема почала формуватися в XIV столітті, виділившись із східнослов’янської мовної спільності (давньоруської мови). Тому близькоспоріднені з українською мовою — це російська та білоруська (З підручника).

Вправа 6

 Прочитайте текст. Перекажіть його українською мовою. Яка основна думка тексту? Передайте діалог за особами.

ДВА ТОВАРИЩА

Шли около леса два приятеля. Вдруг из леса вышел медведь. Один из товарищей побежал быстро, влез на дерево. А один не мог бежать и остался на дороге. Он лёг и лежал без движения.

Медведь подошёл к нему, обнюхал и отошёл. Когда зверь скрыл­ся в лесу, первый приятель слез с дерева и спросил: «Что это тебе медведь на ухо сказал?» Второй ответил: «Медведь сказал мне, что плох тот товарищ, который бросает друга в беде» (За Л. Толстим).

Літературне студіювання

 Прочитайте, вставте потрібні за змістом дієслова. Перевірте за текстом Т. Г. Шевченка. Вивчіть вірш напам’ять.

Світає

край неба...

соловейко в темнім гаї

сонце ...

 

Тихесенько вітер віє,

степи, лани ...

між ярами над ставами

верби ...

 

Сади рясні похилились,

тополі по волі

стоять собі, мов сторожа,

...з полем.

 

І все то те, вся країна

повита красою,

зеленіє, ...

дрібною росою.

    V. ПІДСУМОК УРОКУ

    Бесіда

Що називається дієсловом?

Як пишемо не з дієсловами?

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (ЗА ВИБОРОМ)

 Виконайте вправу за підручником.

 Напишіть твір за картиною. Підкресліть дієслова.

 

docx
Додано
8 лютого 2020
Переглядів
735
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку