Васютенко В. В.
Український алфавіт
Аа Бб Вв Гг Ґґ
(а) (бе) (ве) (ге) (ґе)
Дд Ее Єє Жж Зз
(де) (е) (є) (же) (зе)
Ии Іі Її Йй Кк
(и) (і) (ї) (йот) (ка)
Лл Мм Нн Оо Пп
(ел) (ем) (ен) (о) (пе)
Рр Сс Тт Уу Фф
(ер) (ес) (те) (у) (еф)
(ха) (це) (че) (ша) (ща)
ь Юю Яя м’якшення)(знак (ю) (я)
Звуки та букви
Букви ми бачимо та пишемо, а звуки – чуємо та вимовляємо.
Голосні звуки а, о, у, и, і, е позначаються буквами а, я о у, ю и і, ї е, є
|
Приголосні звуки б, в, г, ґ, д, д′, ж, з, з′, й, к, л, л′, м, н, н′, п, р, р′, с, с′, т, т′, ф, х, ц, ц′, дз, дз′, дж, ч, ш.
|
тверді |
д |
т |
з |
с |
л |
н |
р |
дз |
ц |
м’які |
д′ |
т′ |
з′ |
с′ |
л′ |
н′ |
р′ |
дз′ |
ц′ |
дзвінкі |
б |
д |
д′ |
з |
з′ |
г |
ґ |
ж |
дж |
дз |
дз′ |
|
глухі |
п |
т |
т′ |
с |
с′ |
х |
к |
ш |
ч |
ц |
ц′ |
ф |
в, й, л, л′, м, н, н′, р, р′- дзвінкі приголосні!
Ь (знак м’якшення) не позначає звука!
Буква щ завжди позначає два звуки ш ч!
Буква ї завжди позначає два звуки й і!
Буквосполучення дж позначає звук дж! Буквосполучення дз позначає звуки дз, дз′! |
й- м’який звук!
слово |
яма |
лялька |
щука |
дзиґа |
гілля |
звукова модель
|
й а м а |
л′ а л′ к а |
ш ч у к а |
дз и ґ а |
г’ і л′: а |
Звуко-буквений аналіз слова
Ї ж а й і ж а– 2 скл., 3 б., 4 зв.
й- приголосний, дзвінкий, м’який
і - голосний, наголошений
ж- приголосний, дзвінкий, твердий
а- голосний, ненаголошений
ПИШИ ГРАМОТНО!
Правила переносу слів
Переносимо слова по складах!
МОЖНА НЕ МОЖНА
зо – шит зош – ит
ра – дість раді – сть
Не залишаємо в попередньому рядку й не переносимо в наступний одну літеру!
МОЖНА НЕ МОЖНА на – дія наді – я
олі – вець о – лівець
Не розриваємо сполучення літер ЬО, ЙО!
МОЖНА НЕ МОЖНА
де – ньок день – ок
га – йок гай – ок
Не розриваємо сполучення літер ДЖ, ДЗ, які позначають один звук!
МОЖНА НЕ МОЖНА
ґу – дзик ґуд – зик
хо – джу ход – жу
Не відокремлюємо від попередньої літери ь (знак м`якшення), апостроф та букву й!
МОЖНА |
НЕ МОЖНА |
бур’ – ян ляль – ка чай – ка |
бур – ’ян лял – ька ча – йка |
З великої букви пишемо:
v імена, по батькові та прізвища людей
|
Тарас Григорович Шевченко
|
v клички тварин
|
кіт Мурчик, корова Ласунка, кінь Бровко, папуга Кеша
|
v дійові особи у байках, казках … |
Червона Шапочка, Буратіно, Лисиця, Щука |
v назви божеств
|
Перун, Афродита, Зевс |
v назви планет, сузір’їв … |
Марс, Венера, Козеріг, Велика Ведмедиця
|
v назви держав, міст, сіл, морів, річок, озер, гір …
|
Україна, місто Харків, село Калинівка, Чорне море, річка Дніпро, озеро Сиваш, гора Говерла
|
v назви вулиць, парків, майданів… |
вулиця Хрещатик, парк Софіївка, майдан Перемоги
|
v назви казок, віршів, пісень, газет, журналів, картин, …
|
казка «Ріпка», вірш «Степ», пісня «Ой є в лісі калина», опера «Коза-Дереза», газета «Колосок», журнал «Пізнайко», картина «Садко»
|
v назви свят
|
Різдво, Масляна, Великдень |
ПИШИ ГРАМОТНО!
перевіряються наголосом:
земля – зéмлі грибнúй - гриб зеленíє – зéлень, зелéний
Якщо перевірити наголосом неможливо, треба звернутися до орфографічного словника. верблюд диван коридор
у кінці та у середині слова для позначення м’якості попереднього приголосного:
день вітерець сіль Ольга восьме більше
Знак м’якшення (ь) не пишемо:
1. Після б, п, в, м, ф, ж, ч, ш, щ, г, ґ, к, х та р у кінці слова та в середині слова: дріб степ кров ріжки Харків лікар
2. У сполученнях нж, нш, нч, нщ.
тонший менше кінчик інжир погонщик
М’ЯКИЙ ПОДОВЖЕНИЙ ПРИГОЛОСНИЙ ЗВУК позначається на письмі двома однаковими буквами: знання [з н а н′: а]
Апостроф пишемо:
1. Після б, п, в, м, ф, р перед я, ю, є, ї, які позначають два звуки йа, йу, йе, йі.
б’ється п’ятниця солов’ї
м’ята верф’ю подвір’я
2. Після префікса на приголосний перед я, ю, є, ї. під’їхати від’ємник
3. В українському імені Лук’ян і похідних від нього.
4. У складних словах, якщо перша частина закінчується на будь-який приголосний. дит’ясла двох’ярусний пів’яблука (але: пів-Європи)
Апостроф не пишемо: 1. Перед йо.
серйозний Воробйов підйомний
2. Коли перед приголосним є інший приголосний (крім р), який належить до кореня. свято морквяний мавпячий духмяний цвях
АЛЕ! торф’яний черв’як
3. Якщо я, ю, є позначають м’якість попередніх приголосних.
пюре рядок Рєпін буря
ПРЕФІКСИ РОЗ-, БЕЗ-
У префіксах роз-, без-завжди пишеться буква з:
розказати безлистий розмова беззубий
ПРЕФІКСИ З-, С-
Перед к, п, т, ф, х пишеться префікс с-, перед усіма іншими приголосними пишеться префікс з-:
скинути знімати спитати злізти стерти зрубати сфотографувати збудувати схилитися зшити
СУФІКСИ -ЗЬК-, -СЬК-, -ЦЬК-
У суфіксах -ськ-, -зьк-, -цьк- завжди пишеться знак м’якшення:
харківський запорізький ткацький
Перед цими суфіксами приголосні також можуть пом’якшуватись у вимові, проте знак м’якшення після них не пишеться:
український ніжинський грузинський
М’якість звука л′перед суфіксом -ськ- позначається знаком м’якшення:
сільський польський
Слова – це назви предметів, ознак та дій.
СЛОВО МОЖЕ МАТИ
Синиця– Голка – невеликий птах. 1. Інструмент для шиття.
2. Лист хвойного дерева.
3. Колючки на тілі тварин.
СЛОВА МОЖУТЬ ВЖИВАТИСЯ
золотий годинник золоті руки
СИНОНІМИ – слова, різні за написанням, але близькі за значенням.
Заметіль – завірюха, хуртовина, хуга. Чемний – привітний, люб’язний, ґречний, вихований.
АНТОНІМИ – слова, що мають протилежні значення.
Радість – сум Сваритися - миритися
Працьовитий – ледачий Хворіти – одужувати Хоробрий – полохливий Швидко – повільно
ОМОНІМИ – слова, які звучать і пишуться однаково, але мають різне значення.
Ключ– знаряддя для замикання та відмикання замка.
Ключ– джерело.
ПРЕФІКС КОРІНЬ СУФІКС ЗАКІНЧЕННЯ
ОСНОВА
Частина слова |
Визначення |
Для чого служить |
Приклад |
закінчення |
змінна частина слова |
для зв’язку слів у реченні |
червоний червона червоного |
основа
|
частина слова до закінчення |
_ |
книжечка |
корінь |
спільна частина споріднених слів |
_ |
ліс, лісник, лісочок, пролісок. |
префікс |
частина слова, що стоїть перед коренем |
для утворення нових слів |
відплив переплив доплив |
суфікс |
частина слова, що стоїть після кореня |
для утворення нових слів |
колос – колоски, колосок |
РОЗРІЗНЯЙ!
споріднені форми одного (або спільнокореневі) слова й того самого слова
Піч, пічка, печений, пекар Піч, піччю, (на) печі
1. Зміни слово за питаннями і визнач закінчення.
Познач його так: .
П і д в о д н и й – підводна, підводні.
2. Виділи основу слова. Познач її так: .
3. Добери до слова два-три споріднених і визнач
корінь. Познач його так: .
П і д в о д н и й – вода, водяний.
4. Виділи префікс. Познач його так: .
5. Виділи суфікс. Познач його так: .
П і д в о д н и й
Іменник – це частина мови, що означає назву
предмета і відповідає на питання хто? що?
Іменники поділяються на
власні назви загальні назви Тарас Григорович Шевченко автобус, пиріг, кіт,
Мурка, Україна, Київ, Дніпро, повітря, цукор, скло,
Карпати, Калинівка, Козеріг щедрість, праця, сум
чоловічий жіночий середній місяць, батько хмара, дошка сонце, лисеня
Іменники змінюються за відмінками
Земля – землі – землю – землею – на землі.
Назва відмінка |
Питання |
Приклади (однина/множина) |
|
Називний (Н.в.) |
хто? що? |
книга |
книги |
Родовий (Р.в.) |
кого? чого? |
книги |
книг |
Давальний (Д.в.) |
кому? чому? |
книзі |
книгам |
Знахідний (З.в.) |
кого? що? |
книгу |
книги |
Орудний (О.в.) |
ким? чим? |
книгою |
книгами |
Місцевий (М.в.) |
(на) кому? (на) чому? |
(на) книзі |
(на) книгах |
Кличний (Кл.в.) |
- |
книго |
книги |
кінцевий звук основи |
м’який приголосний та ж, ч, ш |
твердий приголосний |
закінчення |
-і (-ї) ди[н′]я - дині межа - межі дача - дачі тиша - тиші мрія[йа] - мрії |
-и липа - липи гора - гори нога - ноги |
кінцевий звук основи |
твердий приголосний, крім ж, ч, ш |
м’який приголосний та ж, ч, ш |
й |
закінчення |
-ою книга - книгою |
-ею піс[н′]я - піснею межа - межею дача - дачею тиша - тишею |
-єю мрія[йа] - мрією |
кінцевий звук основи |
твердий приголосний, крім ж, ч, ш |
м’який приголосний та ж, ч, ш |
й |
закінчення |
-ом дуб - дубом |
-ем бі[л′]ь - болем ніж - ножем меч - мечем душ - душем |
-єм гай - гаєм |
Перед закінченням -ю м’які приголосні подовжуються. |
тінь - тінню |
В іменниках з основою на -сть подовження не буває! |
вість - вістю |
Після букв б, в, ф перед закінченням -ю та у слові матір’ю ставимо апостроф. |
Об’ю, верф’ю, любов’ю |
Правопис закінчень іменників
У місцевому відмінку множини іменники мають закінчення-ах (-ях)!
кущі – на кущах краї – по краях
руки – у руках мрії – у мріях
села – по селах моря – по морях
Прикметник – це частина мови, що називає ознаку предмета і відповідає на питання який? яка? яке? які?
однина множина ознака одного ознака двох і більше предмета предметів щасливий щасливі
У множині рід прикметників не визначається!
Розумний – розумного – розумному – розумним – на розумному.
Прикметник стоїть у тому самому числі, роді та відмінку, що й іменник, з яким він пов’язаний.
Початкова форма прикметника називний відмінок однини чоловічого роду
Дієслово – це частина мови, що означає дію предмета і відповідає на питання що робити? що зробити?
однина множина вчиться, співав, зшиє вчаться, співали, зшиють
Дієслова змінюються за часами
читає читав прочитає, читатиме, буде читати
ходив ходила ходило
Що робити? Що зробити? говорити, збудувати
НЕ з дієсловами пишеться окремо!
не каже, не росте, не пробачив
Але:нездужати, непокоїтися, ненавидіти.
Дієслова змінюються за особами у теперішньому та майбутньому часі
1 особа 2 особа 3 особа я граю ти граєш він (вона, воно) грає ми граємо ви граєте вони грають
Дієвідміни дієслів
а в інших особових закінченнях
Що роблять? Що зроблять?
пише – пишуть бачите – бачать збудуєш – збудують скоїмо – скоять
Особа |
І дієвідміна |
ІІ дієвідміна |
||
однина |
множина |
однина |
множина |
|
1-а особа |
-у |
-емо |
-у |
-имо |
-ю |
-ємо |
-ю |
-їмо |
|
2-а особа |
-еш |
-ете |
-иш |
-ите |
-єш |
-єте |
-їш |
-їте |
|
3-а особа |
-е |
-уть |
-ить |
-ать |
-є |
-ють |
-їть |
-ять |
Числівник– це частина мови, що означає кількість предметів або їх порядок при лічбі і відповідає на питання скільки? який? котрий?
Яка? година скільки? хвилин Скільки? хвилин на яку годину? Скільки? хвилин по якій годині?
Пів на яку годину? Половина якої години? За чверть яка година? За скільки? хвилин яка година? Скільки? хвилин до якої години? |
Друга година сім хвилин Десять хвилин на сьому Десять хвилин по сьомій годині Пів на третю Половина четвертої За чверть шоста За п’ять хвилин сьома П’ять хвилин до сьомої |
ЗАПАМ’ЯТАЙ: п’ятдесят - п’ятдесяти шістдесят - шістдесяти сімдесят - сімдесяти вісімдесят - вісімдесяти
Числівники 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 30 закінчуються на ДЦЯТЬ
п’ять п’ятнадцять п’ятдесят п’ятсот |
шість шістнадцять шістдесят шістсот |
дев’ять дев’ятнадцять дев’ятсот |
Числівники 40, 90, 100 в усіх відмінках, крім називного та знахідного, мають закінчення -а!
Займенник – це частина мови, яка вказує на предмети, їх ознаки, кількість, але не називаєїх.
ОСОБОВІ ЗАЙМЕННИКИ
|
|||||
1 особа |
2 особа |
3 особа |
|||
одн. |
мн. |
одн. |
мн. |
одн. |
мн. |
я |
ми |
ти |
ви |
він вона воно |
вони |
вказує на особу, яка говорить про себе |
вказує на двох і більше осіб, від імені яких говорять |
вказує на особу, до якої звертаються |
вказує на осіб, до яких звертаються |
вказують на особу чи предмет, про які говорять або вказують на них |
вказує на особи чи предмети, про які говорять або вказують на них |
ЗАПАМ’ЯТАЙ!
Займенники з прийменниками пишуться окремо!
Біля неї, у нього, з ними, перед тобою, за мною, до вас
Це теж займенники!
себе
мій, твій, наш, ваш, його, її, їхній, свій цей, оцей, сей, той, стільки, такий, отакий весь, всякий, сам, кожний, самий, інший
дехто, абихто, абищо, будь-який, деякий, скільки-небудь ніщо, ніякий, нічий, аніхто, аніщо, аніякий що, хто, скільки, який, чий, котрий що? хто? скільки? який? чий? котрий?
Прислівник – це незмінна частина мови, яка виражає ознаку дії чи ознаку іншої ознаки та відповідає на питання як? де? коли? куди?…
Як? Яким способом? Якою мірою? |
Де? Куди Звідки? |
Коли? Доки? Відколи? |
Чому? Навіщо? За якої умови? |
гаряче гарно добре / погано розумно занадто трохи / потроху тепліше краще гуртом мовчки / вголос напам’ять по-нашому дуже /дужче вчетверо крадькома віч-на-віч сам на сам пліч-о-пліч без жалю босоніж навшпиньки навприсядки жартома верхи ніяк надзвичайно |
тут / там десь угорі праворуч ліворуч обабіч навкруги довкола навколо де-не-де спереду ззаду вниз / униз угору /вгору додому назад вперед направо наліво назустріч нікуди згори знизу звідти здалеку
|
тепер колись щороку щоранку вранці / вдень ввечері / вночі рано-вранці з дня на день щохвилини інколи /завжди влітку /навесні восени/взимку сьогодні вчора позавчора завтра післязавтра днями напередодні торік колись/ніколи допоки довіку дотемна здавна з давніх-давен |
наперекір згарячу зосліпу спересердя зопалу хоч-не-хоч навмисне наперекір напоказ жартома на зло принагідно безнадійно безперечно безумовно обов 'язково закономірно випадково
|
Речення – це слово або кілька слів, що об’єднані за змістом і виражають закінчену думку.
За інтонацією речення бувають
Як гарно в лісі навесні! На небі з’явилися хмарки. Де ховається сонце?
За метою висловлювання речення бувають розповідні На дереві сиділа білка.
Я люблю тебе, Україно!
питальні Чому заплакала Марійка?
спонукальні Підгодовуйте пташок узимку.
Петрику, не лови ґав!
За будовою речення бувають
Якась бджолав траві гуде. Вітертихо віє, сонце ледве гріє.
Хто? Що? Що робить? Яким є підмет?
Хто він такий?
Вируєнавколо золота осінь. Василько – другокласник.
відносяться до одного й того самого слова, відповідають на одне й те саме питання і виступають одним і тим самим членом речення.
Розділові знаки при однорідних членах речення
1. , , …
Мама, тато, Оленка ходили до лісу.
2. і (й, та = і)
Вже достигли яблука та груші. (яблука ігруші)
3. , а (але, та = але)
Сонце світить, та не гріє. (світить, алене гріє)
4. і , і , і …
І жовте, і червоне, і коричневе листя на деревах восени.
Марійкаі Сашко, Тетянка і Петрусь, Оленка і Дмитро поїхали на екскурсію до Києва.
слово або сполучення слів, що називає того, до кого звертаються.
Звертання може стояти
Ø на початку речення: Мамо, чом сумуєш ти?
Україно моя! Як люблю я тебе!
Ø у середині речення: Спасибі, братику, за добре слово.
Ø у кінці речення: Не плач, не журися, молодий козаче.
Текст – це зв’язані за змістом речення, розміщені в логічній послідовності.
Тема тексту – про що розповідається у тексті.
Основна думка тексту – це те головне, що автор хоче нам сказати.
Заголовок – назва тексту або його частини. Абзац – частина тексту, яка містить одне або кілька речень.
розповідь опис міркування розповідає описує предмети доводить, пояснює, про події чи явища переконує
Як це було? Який? Яка? Чому? Що сталося? Яке? Які? Навіщо?
казки, оповідання, правила оголошення, вірші в підручниках накази, закони