Основні зміни в новій редакції “Українського правопису”(2019)

Про матеріал
Майстер-клас на тему "Основні зміни в новій редакції “Українського правопису”(2019). Розробка містить як теоретичний матеріал, так і практичний. У ній описані основні зміни, які відбулися в українському правописі від травня 2019 року.
Перегляд файлу

 

Розробка майстер-класу з української мови

Тема:Основні зміни в новій редакції “Українського правопису”(2019)

Мета: інформувати педагогічних працівників щодо змін у вимові й написанні слів відповідно до нового правопису;  набуття учасниками майстер-класу навичок швидкої адаптації до змін у літературній мові; опанування окремих правил.

Обладнання та матеріали: мультимедійна дошка, презентація, роздавальні матеріали для роботи в групах, маркери, бейджики для учасників майстер-класу, різнокольорові квіти, Дерево життя.

     Хід майстер – класу

І. Установчо - мотиваційна частина.(слайд 1)

Вступне слово вчителя - майстра:

Доброго дня, шановні колеги! Рада вітати вас у стінах нашої затишної школи. (слайд 2)

Найбільша насолода у житті вчителя – це спілкування з дітьми, а діти –наше майбутнє. Саме від нас, учителів, залежить яким воно буде, тому що уроки словесності формують та розвивають у дитячій свідомості цінності гуманізму, вказують на життєві істини, потрібні для кожної людини.

Тому моє педагогічне кредо: «Віддай людині крихітку себе. За це душа наповнюється світлом»(слайд 3)

На сьогоднішній день в теорії та практиці актуальним залишається питання підвищення орфографічної  грамотності.Вчитель повинен іти в одну ногу із часом, і зі своїми учнями.

Тому сьогодні до вашої уваги пропоную майстер-клас "Основні зміни в новій редакції “Українського правопису”(слайд4, 5)

22 травня 2019 року Кабінет Міністрів України ухвалив нову редакцію Українського правопису. Він розроблений на фундаменті української правописної традиції з урахуванням новітніх мовних явищ. Новий документ вводить чимало змін,

 

 

одні з яких - власне зміни в написанні слів(тобто допускається лише новий варіант), а інші - варіантні доповнення до чинної програми (допускається обидва варіанти).

На мою думку, орфографічна грамотність – одна із складових загальної культури людини. Уміти грамотно писати – життєва необхідність. Тому у своєму майстер – класі я хочу продемонструвати, які ж відбулися  зміни  у вимові й написанні слів відповідно до нового правопису.

Задачі майстер – класу:

  1. Удосконалити професійну компетентність вчителів щодо підвищення орфографічної грамотності за новим українським правописом.
  2. Організувати творче навчальне співробітництво майстра та учасників майстер – класу щодо моделювання шляхів засвоєння нового українського правопису.
  3. Опрацювати методи і прийоми, які є ефективними на уроках української мови щодо створення можливості для кожного учня реалізувати себе в різних видах діяльності.(слайд 6)

ІІ. Організація  діяльності  учасників  майстер – класу.

  1. Вправа "Знайомство".

    Щоб зняти напруження і налаштуватися на доброзичливі стосунки між учасниками, пропоную розпочати вправою  "Знайомство". Кожному учасникові потрібно назвати себе й сказати щось позитивне про себе.

(розповідь майстра про себе)

 (Кожен з учасників висловлюється)

  Прошу...... А тепер напишіть ім'я на своєму бейджику.

 

  1. Визначення очікуваних результатів.

Вправа "Очікування"

Чи можна уявити сьогодення без минулого. Звичайно, ні.

Шановні учасники, зверніть увагу на цей символічний малюнок. Впевнена,  ви знаєте, що на ньому зображено. (відповіді учасників)

Так. Це дерево життя . Саме так предки уявляли щасливе життя.

 

 

Як ви вже помітили, у кожного з вас на робочих столах є квіти, розгорніть   їх, будь ласка . Запишіть ваші очікування від нашого заходу, на який результат сподіваєтеся. Не озвучуючи  їх, прикріпіть на Дерево життя.

 

  1. Вправа «Кольори». Поділ на групи.

На початку заняття ви обрали бейджики у вигляді сонечок з кольоровою стрічкою, яка вам подобається. Отже, за цим принципом ми і об’єднаємося в групи.

Що ж означають ці кольори, які ви, шановні колеги, собі обрали?

Отож ,зелений – спокій, жовтий – пізнання істини, а  червоний – радість. З таким настроєм ви сьогодні прийшли на заняття.

 

  1. Робота в групах.

Перш, ніж перейти до подальшої роботи, пропоную вам прийняти певні правила, за якими будемо працювати протягом нашої зустрічі. Практика роботи показує, що найбільш корисними в групі є такі правила:

1. Будьте активними.

2. Умійте слухати.

3. Говоріть коротко і за темою.

4. Пропонуйте ідеї.

5. Поважайте співрозмовника.

6. Співпрацюйте.

7. Проявляйте оригінальність!(слайд 7)

Чи є у когось пропозиції відносно правил? Щось пропонуєте додати, замінити? Якщо ні, то розпочинаємо працювати за цими правилами.

ІІІ.  Проведення імітаційної гри з коментарями вчителя – майстра.

Отже, в українському  правописі  відбулися наступні  зміни.

  

 Розпочнемо роботу  із розгляду орфограми "Написання слів з частинкою пів". За новим правописом.........    (слайд 8)

1. Вправа "Знайди помилку".

Завдання: Знайдіть помилки та запишіть відповідно до нового правопису.

І група. Півгодини,півміста, піввікна, півлимона, півколо, півогірка, півовал, півкниги, півмісяць,  півсвіту.

ІІ група.Пів- Європи, пів-оберт, пів - Києва, пів-острів, пів -України, пів- Венери, пів-Америки, пів-куля, пів - Криму.

ІІІгрупа. Пів'яблука, пів'аркуш, пів'ящика, пів' явора, пів'острів,  пів'юрби,   пів'яхти, пів'день,   пів' ядра.

Час вийшов. Я надаю слово кожній групі.

2.  А ми продовжуємо далі. Тож наступна зміна в українському  правописі – це варіантні форми родового відмінка. (слайд 9)

3. Розглянемо "Написання власних назв".(слайд 10,11)

4. Шановні колеги, виконаємо вправу "Коректор"(слайд 12)

Завдання: Прочитайте сполуки слів, розкриваючи дужки. Поясніть , де потрібно лапки. Кожна група відповідає по черзі. Отож, розпочинаймо...


(У,у)країнська(П,п)равославна (Ц.ц)ерква.

(А,а)генство (У,у)країнські (Н,н)аціональні (Н,н)овини.

(К,к)ока-кола.

(Д,д)ень (Н,н)езалежності (У,у)країни.

(С,с)хідно-(К,к)итайське (М,м)оре.

(Д,д)ень (С,с)оборності (У,у)країни.

(П,п)івденно-(З,з)ахідна (З,з)алізниця.

(Т.т)рактор (С,с)лобожанець.

(Ґ,ґ)угл.

(М,м)ережа (Ф,ф)ейсбук.

(Е,е)нциклопедія (В,в)ікіпедія.

(В,в)ольво.


 

5.У новому правописі з'явилися етери (слайд 13)

6. А ми продовжуємо далі. Розглянемо правила написання складних слів. (слайд 14)

Пропоную вашій увазі Вибіркову роботу.(на картках)

Завдання: Розподілити іменники на три групи, знявши риску. Пояснити написання слів.

І група виписує складноскорочені слова.

ІІ група - слова з частинками архі-,архи-,  бліц-, гіпер-, екстра-, макро-, максі-, міні-, мульти-, мікро-, супер-, преміум-, ультра-.

ІІІ група - слова з частинками анти-, віце-, екс-, контр-, лейб-, обер-, унтер-, штабс-.

Адмін/ресурс,бліц/опитування, контр/адмірал, Свят/вечір,штабс/капітан, гіпер/звук, Каб/мін,макро/економіка,  Мін/освіти, спорт/майданчик, міні/диск, мікро/хвилі, мед/персонал,екстра/клас, держ/установа, лейб/гвардієць, екс/чемпіонка,  супер/зірка, обер/майстер, ультра/модний, архи/диякон, анти/вірус, віце/прем'єр, унтер/офіцер.

Я надаю слово кожній групі.

7. Згідно з новим правописом в українській мові з'явилися фемінітиви.(слайд 15)

Шановні колеги,  пропоную вам виконати вправу "Творче конструювання".

(слайд 16).

Але спочатку давайте утворимо від іменників ч.р. іменники ж.р.


Співак-......., автор-......, директор-......, студент-......, фігурист-.......,

редактор-......, кравець-......., поет-........., майстер-...........


Складіть речення з фемінітивами ( на вибір)

І група - просте речення,

ІІ група - просте ускладнене речення,

ІІІ група - складне речення.

Я надаю слово кожній групі.

 8. Написання слова «Вкраїна».(слайд 17)

9. І на останок розглянемо ще декілька змін у написанні слів. (слайд 18,19, 20).

Робота на  картках.

І група.  Запишіть слова, заповнивши пропуски  буквою г чи ґ.

...азета, ...анок, ...ете, ...енерал, ...рузія, ...рунт, ...арсія, ...уллівер, дзи...а, ...вінея, Вер...ілій, ...вардія.

ІІ група ."Перекладацька лабораторія".

Перекладіть прізвища з російської мови на українську.


Донской - ......,

Крутой - .........,

Луговской - .....,

Полевой - ......,

Босой - ....,

Трубецкой - ....,

Толстой - ......  .


ІІІ група. Запишіть правильно прізвища  згідно з  новим  правописом.


Діккенс - ..........,

Джекксон - ....,

Теккерей - .....,

Беккі - ......,

Брюккне - ....,

Буккінгем - .....,

Шерлокк - ........   .

Я надаю слово кожній групі.

 


 

ІV.  Підведення підсумків спільної діяльності учасників майстер – класу.

1.Слово вчителя - майстра:

    Шановні учасники, сьогодні ми говорили про зміни у новому правописі, виконували різноманітні завдання. Сподіваюсь, що з майстер-класу ви почерпнули щось для себе цінне.

    Цікаво дізнатися , чи здійснилися ваші очікування? Якщо так, то підійдіть до Дерева життя і розкрийте свою квітку.

2. « Вільне  письмо». Оцінка  роботи  вчителя  - майстра.

 А зараз   прошу  вас  оцінити  мою роботи.

-Що для вас було цікавим?

-Які зауваження, поради?

-Що ви побажаєте мені на майбутнє?

( Вчителі  озвучують)

А  на завершення заняття  хочу запропонувати вам прослухати  притчу під назвою «Щастя».

 

Притча про ЩАСТЯ

Якось троє братів побачили Щастя, яке сиділо у ямі.

Перший брат підійшов до ями і попросив у Щастя грошей. Щастя подарувало йому багато грошей і той побіг щасливий.

Другий брат попросив красиву жінку. В ту саму мить одержав бажане і побіг щасливий.

Третій брат нахилився над ямою:

– Що тобі треба? – запитало Щастя.

  А тобі що треба? – запитав брат.

– Витягни мене звідси, – попросило Щастя.

Брат подав йому руку, витягнув Щастя із ями, повернувся і пішов геть.  А Щастя помадрувало за ним.

   Шановні колеги,  щиро вдячна вам за активну роботу. Бажаю, щоб за вами завжди мандрувало щастя! І нехай за вікном -   зима , а в домі у вас буде любов та спокій! Дякую за увагу!(слайд 21).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
8 лютого 2020
Переглядів
9477
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку