Відкритий урок з української мови (4-Б клас)
Урок № 40/19 Дата проведення 15.11.2019
Розвиток зв’язного мовлення. Переказ тексту «Пташині серенади».
Мета: вчити писати детальний переказ тексту, складати план; вчити звертати увагу на ознаки предметів; замінювати словосполучення більш художніми, образними виразами; розвивати мислення, пам'ять, збагачувати словник учнів; виховувати почуття поваги до слова, вміння відчувати красу слів.
Обладнання: запис голосів птахів, малюнки шпака, солов'я, дятла, ластівки,зошит з розвитку мовлення, презентація, картки для самооцінювання, конверти із завданнями, маски птахів, відео зорової фізкультхвилинки.
У нас зараз урок розвитку зв’язного мовлення.
Сьогодні у нас-незвичайний урок.
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну чудову, в країну відому,
Що нас чекає й збагачує мову.
(Всі): Доброго дня, шановні гості!
-«Долонька до долоньки»
Я хочу побажати тобі успіху!
1. Слухання запису співу пташок і бесіда.
- Послухайте запис. Придумайте до нього назву.
Учні дають варіанти назв, вчитель підводить їх до назви «Пташині серенади» і говорить, що це - тема уроку і що на цю тему учні напишуть переказ.
-А що ж таке серенади? (Я давала завдання дослідити значення слова серенади Минайлову Володі)
2. Робота за малюнками.
На дошці малюнки пташок.
- Послухайте загадки про пташок, покажіть малюнок пташки, про яку була загадка.(Діти розказують загадку напам`ять,відкривають по черзі малюнки пташок).
Вірно людям я служу,
їм дерева стережу,
Дзьоб міцний і гострий маю,
Шкідників ним здобуваю.
(Дятел)
В мене є великий хист,
Я співаю, як артист.
Спів мій радісний усюди
Дуже полюбляють люди.
(Соловейко)
Швидко скрізь цей птах літає,
безліч мушок поїдає,
за вікном гніздо будує,
тільки в нас він не зимує.
(Ластівка)
Перший я приніс весну,
Розбудив усе від сну.
Заспіваю під вікном,
Люди звуть мене ....
(Шпаком)
- Яких пташок ви знаєте, які гарно співають?
- Спів яких пташок ми можемо назвати пташиними серенадами? (Коли їх багато і вони різні).
- Яка пташка вважається найкращим співаком? (Соловейко)
Мета нашого уроку письмово переказати текст «Пташині серенади». Для цього потрібно гарненько підготуватися. Не забувайте, у вас на парті лежить картка самооцінювання! Після кожного етапу уроку виставляємо собі бал.
1. Читання вчителем переказу «Пташині серенади».
- Послухайте текст.
Пташині серенади
У травні з небесної блакиті, з дерев і кущів линуть пташині голоси. За синім сосновим бором займається рожева зоря.
Польовий жайворонок дзвіночком вітає народження нового дня.З ранку до пізнього вечора чути пташині серенади в міських парках.
А увечері в кущах тихої алеї раптом хтось свисне, тьохне. Мине хвилина, друга, і поллється чудесна пісня солов'я.
2. Бесіда по змісту тексту.
- Чому автор текст назвав «Пташині серенади»? (Тому що мова йде про спів багатьох птахів з різним співом)
-Про яких пташок йде мова у тексті?(Жайворонок, соловей)
-Яка пташка починає день своїм співом? (Польовий жайворонок)
-Яка пташка закінчує день своїм співом? (Соловей)
-Де найчастіше чути пташині серенади? (В міських парках)
3. Робота в групі.(Зараз попрацюємо в групах)
На парті лежать конверти. Дістаньте, будь ласка,завдання. Замініть вирази, виразами з тексту по пам`яті, з`єднавши їх на парті.
Голубе небо - небесна блакить.
Звучать пташині голоси - линуть пташині голоси.
Сходить сонце - займається рожева зоря.
Дзвінко співає жайворонок - жайворонок дзвіночком вітає.
Початок дня - народження нового дня.
-Група, яка виконає роботу, не забуває про знак «Ми все зробили»(з’єднавши руки разом).
Картка самооцінювання
-Але для того щоб написати переказ нам треба провести орфографічну підготовку.
4. Робота в парах. Орфографічна підготовка. Стіна слів.
- Відкрийте зошит на сторінці 16, завдання 3.Працюємо в парі. Вставте пропущені орфограми. Поясніть. Даю дві хвилинки, час пішов.
Пол_вий,народже_я,с_р_нади,пізн_го,увеч_рі, т_хне, по_ється, солов_я,міс_ких.
Почерзі учні пояснюють орфограми класу.
Картка самооцінювання
Фізкультхвилинка (діти одягнені в маски пташок)
Треба паузу зробити і здоров’ячко зміцнити.
Ось горобчик прилетів
І на гілочку присів
Тут сорока-білобока
Скоки-скоки, скоки-скоки
Дятел на сосні сидить,
По корі весь час довбить.
Тут лелека пролітає
Орла в небі помічає
Той весь час спостерігає,
Хто і як з птахів літає
І тихесенько сідає.
-Давайте пригадаємо будову тексту. (Текст складається з початку, основної частини, кінцівки).
-Щоб написати текст, нам потрібно скласти план. Прослухайте ще раз текст.
5. Повторне читання тексту вчителем.
Пташині серенади
У травні з небесної блакиті, з дерев і кущів линуть пташині голоси. За синім сосновим бором займається рожева зоря.
Польовий жайворонок дзвіночком вітає народження нового дня.З ранку до пізнього вечора чути пташині серенади в міських парках.
А увечері в кущах тихої алеї раптом хтось свисне, тьохне. Мине хвилина, друга, і поллється чудесна пісня солов'я.
-Зараз в групі ви повинні скласти план, скориставшись підказкою.(В конверті лежать частинки плану, їх потрібно поставити в правильному порядку).
6. Робота в групі. Складання плану до переказу.
Орієнтовний план
1. Ранок.
2. Пташині серенади.
3. Чудесна пісня солов'я.
Картка самооцінювання.
7. Усний переказ тексту за планом. (2-3 учні переказують текст.)
8. Третє читання тексту вчителем.
Пташині серенади
У травні з небесної блакиті, з дерев і кущів линуть пташині голоси. За синім сосновим бором займається рожева зоря.
Польовий жайворонок дзвіночком вітає народження нового дня.З ранку до пізнього вечора чути пташині серенади в міських парках.
А увечері в кущах тихої алеї раптом хтось свисне, тьохне. Мине хвилина, друга, і поллється чудесна пісня солов'я.
9. Самостійна робота учнів. Детальний переказ письмово. (Для дітей середнього рівня-на столі у вчителя стоїть скринька допомоги).
10. Самоперевірка: виправлення помилок, удосконалення речень.
11. Інтерактивна вправа «Крісло автора».Читання переказу окремими учнями.
Картка самооцінювання
IV. Підсумок уроку. Рефлексія. (У вигляді казкових«чоловічків» ) Продовжи речення
На уроці я дізнався….
На уроці мені було цікаво…
Я пригадав…
Для мене стало новим…
Я навчився…
Підсумуйте оцінку на картці самооцінювання
V. Домашнє завдання.
Самостійним-знайти вірш про улюблену пташку.
Працьовитим-підготувати виразне читання вірша про пташку(на вибір).
Творчим-підготувати презентацію-опис пташки (на вибір)
Ось і уроку кінець!
Хто працював, той молодець!