5 жовтня о 18:00Вебінар: Використання дитячого фольклору на уроках іноземної мови

Чергування голосних. Чергування і зміни приголосних при збігові їх у процесі словотворення. Спрощення приголосних

Про матеріал
Запропонований матеріал допоможе поглибити знання про чергування голосних і приголосних звуків в українській мові; пригадати правила спрощення в українській мові; сформувати вміння знаходити слова з поданими орфограмами в текстах; розвинути вміння вживати такі слова в нашому мовленні; збагатити практичний словниковий запас ; розширити світогляд
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Чергування голосних. Чергування і зміни приголосних при збігові їх у процесі словотворення. Спрощення приголосних

Номер слайду 2

Цілі уроку:поглибити знання про чергування голосних і приголосних звуків в українській мові; пригадати правила спрощення в українській мові сформувати вміння знаходити слова з поданими орфограмами в текстах; розвинути вміння вживати такі слова в нашому мовленні;збагатити практичний словниковий запас ; розширити світогляд

Номер слайду 3

Експрес-опитування. Усно дайте відповіді на запитання: Чи можуть чергуватись літери? Яка відмінність між спільнокореневими словами та формами слова?Чи може в одному слові чергуватись і голосний, і приголосний звук? Чергування голосних може відбуватися в усіх частинах слова чи тільки в префіксі, корені й суфіксі?Які голосні звуки не чергуються?

Номер слайду 4

Дослідження-конструювання (робота за варіантами). За зразком запишіть по пам'яті фразеологізми так, щоб у поданих словах відбувалося чергування голосних звуків. У разі потреби скористайтеся словником фразеологізмів української мови або довідковими онлайн-ресурсами. Зразок. На короткій нозі – без задніх ніг. Варіант 1. Ніч, хвіст, чоботи. Варіант 2. Вилітати, втирати, задирати. Поясніть характер чергування в поданих словах. Поясніть значення фразеологізмів.

Номер слайду 5

Побудова висновків на основі доведення. Як правильно: торговельний чи торгівельний центр? Приміром, пошукова система Google на запит “торговельний” пропонує понад 1 млн. покликань, а на запит “торгівельний” – майже 2 млн. покликань. До того ж текстовий редактор Microsoft Word написання цих двох слів розпізнає як правильні. Водночас, сучасний орфографічний словник української мови пропонує лише один варіант – торговельний. Сформулюйте висновки щодо написання прикметника, утвореного від іменника торгівля, застосувавши принцип мовної закономірності (зокрема особливостей чергування голосних звуків)

Номер слайду 6

Побудова висновків на основі аудіювання. На каналі Youtube уважно подивіться відеоурок “Згідний чи згодний” у виконанні Олександра Авраменка. Обґрунтуйте, коли доречно вживати обидва слова, коли – лише згідний, а коли – лише згодний.

Номер слайду 7

Дослідження-порівнянння. Проаналізуйте пари дієслів. Дослідіть, чи змінюється їхнє лексичне значеннявід зміни літер на позначення голосних звуків о, а в корені. Чи можна вважати це чергуванням? Обмощувати – обмащувати. Викапаний – викопаний. Викраювати – викроювати. Висмалювати - висмолювати

Номер слайду 8

Дослідження-розпізнавання. Прочитатайте рекламні гасла. Випишіть слова, у яких відбувається чергування і спрощення приголосних. Доберіть до них спільнокореневі слова або форму слова. Назвіть звуки, що чергуються Завжди в русі. Збережи свою знижку. Людям з великим серцем. Купуй, смакуй, вигравай. Купуй якісне! Переваги чистої води. Смачні відсотки щомісяця. Siemens знаходить шлях до кожногокуточка. Чесні ціни

Номер слайду 9

Дослідження-конструювання. Наведіть приклади і запишіть назви населених пунктів, у яких відбувається чергування голосних і приголосних звуків. За зразком складіть із ними словосполучення. Зразок: промисловий Харків – підприємства Харкова; завітати до Острога – побувати в Острозі

Номер слайду 10

Логічний диктант. Прослухайте і запам'ятайте пари слів, що перебувають у логічних зв'язках. Запишіть лише другі слова кожної пари. Назвіть орфограму. Виплеканий – пестливий, нескромний – хвастливий, протилежний – контрастний,передовий - форпостний

Номер слайду 11

Дослідження пошук з елементами гри “знайди приклад”. У вкладеному текстовому документі на ст. 9-10 прочитайте текст мовчки. Визначте тип мовлення. Доберіть заголовок.

Номер слайду 12

Самостійно знайдіть у тексті приклади слів на подані завдання. Перемагає той учень, хто швидше і правильно виконає всі завдання: Двоє спільнокореневих слів (іменник і прикметник), у яких відбувається чергування г//ж. Іменник, у якому відбувається чергування х//ш. Дві географічні назви, у яких за додавання суфікса –ин- відбуваються зміни приголосних. Два прикметника, у яких від додавання суфікса -ськ- змін приголосних не відбувається. Іменник, що виступає твірною основою для прикметника, у якому відбуваються спрощення приголосних

Номер слайду 13

Побудова висновків. Користуючись “Українським правописом” або довідковими онлайн-ресурсами, поясніть, чому в іменнику Словаччина відбувається подвоєння літер, а в іменнику Галичина – ні.

Номер слайду 14

Завдання для самостійного опрацювання. Дослідіть, чому помилково названий горіх грецьким треба називати волоським. Оформте доведення як пост і розмістіть його на власній сторінці в одній із соціальних мереж.

pptx
До підручника
Українська мова (академічний рівень) 10 клас (Глазова О.П., Кузнєцов Ю.Б.)
Додано
24 лютого
Переглядів
552
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку