Чергування голосних о, е з і в коренях слів

Про матеріал
Мета: ознайомити дітей з чергуванням голосних в коренях слів, формувати вміння використовувати це мовне явище при зміні слів або доборі спільнокореневих. Вчити знаходити серед групи спільнокореневих слів зайве, розвивати логічне мислення, вміння працювати творчо, збагачувати словниковий запас, розвивати каліграфічні навички. Обладнання: підручник «Українська мова», 3 клас, картки, презентація, фішки, колби, Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Перегляд файлу

 

Тема: Чергування голосних о, е з і в коренях слів

 

Мета: ознайомити дітей з чергуванням голосних в коренях слів, формувати вміння використовувати це мовне явище при зміні слів або доборі спільнокореневих. Вчити знаходити серед групи спільнокореневих слів зайве, розвивати логічне мислення, вміння працювати творчо, збагачувати словниковий запас, розвивати каліграфічні навички.

Обладнання: підручник «Українська мова», 3 клас, картки, презентація, фішки, колби,

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

 

Хід уроку

І. Організація учнів до початку уроку

 Якщо посміхнутися перехожому – він посміхнеться у відповідь

Якщо посміхнутись небу, сонцю – розійдуться хмари

Якщо посміхнутись всесвіту – трапиться щось казкове

Тож давайте посміхнемось губами, долоньками, очима, серцем.

 

  1.        - Сьогодні у нас не просто урок української мови. Ми на сьогоднішньому уроці будемо працювати у науково-дослідницькій лабораторії. Я, науковий співробітник лабораторії 3- Б класу, а ви спробуєте себе у ролі юних лаборантів-дослідників української мови. Але наша лабораторія незвична, бо досліди в ній ви будете проводити над словами, аналізи виконувати мовні. До речі, що таке лабораторія? (Спеціально обладнане  приладами, пристроями, приміщення для наукових досліджень, навчальних робіт, контрольних аналізів та випробувань.

 –Діти, а яка може бути лабораторія?

(хімічна, фізична, біологічна)

А піддослідним об’єктом у вас будуть слова, звуки. Отже, у нас сьогодні урок – дослідження.

- Досліджувати означає виясняти, пізнавати, розглядати, знайомитись.

- Сьогодні на уроці я бажаю вам бути впевненими, творчими, активними, спостережливими.

-Для того, щоб правильно проводити досліди, робити аналізи слід знати, що з чим можна зєднувати, а що ні в якому разі не потрібно. Для цього нам потрібно дещо пригадати.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів. Мозкова атака «Запитання-відповідь»

(я задаю перше запитання, хто дасть правильну відповідь, той задає питання на повторення вивченого матеріалу будь-кому з класу; той, хто на нього відповів, задає запитання наступній дитині і т.д.) 

Орієнтовані запитання: 

- З чого складається наше мовлення?

- З чого складаються речення

- Які частини слова ви знаєте?

- Що таке закінчення?

- Які слова називаються спільнокореневими?

- На яке запитання відповідають назви істот?

- На яке запитання відповідають назви неістот?

 

 

 - Який член речення називається підметом?

- Який член речення називається присудком?

 

- Отже, ми з’ясували, що вже знаємо. Сьогодні ми продовжимо здобувати нові знання в лабораторії знань.

І зараз нам слід відмітити якого  числа здійснюється наше дослідження, місяця.

Та де ми проводимо його. А РЕЗУЛЬТАТИ НАШИХ ДОСЛІДЖЕНЬ БУДЕМО ЗАПИСУВАТИ У ЗОШИТАХ.

  •          Науковці кажуть, що у всіх геніальних людей-поганий почерк.
  •          Ми геніальні, але писатимемо-каліграфічно
  •          Тож назвіть мені яка перша літера у слові лабораторія?(ел)

Який звук позначає ? Охарактеризуйте його. Отже, запишемо каліграфічно буквосполучення з літерою ел

Лл лб лр ло ла лт

Лабораторія

 

А зараз я пропоную вам скласти речення із цим словом.

 

(Дослідники працюють у лабораторії). Самостійно запишіть речення в зошити. Визначте головні члени речення.

(Перевірка. )

Хто знайшов у реченні підмет, як підкреслили,чим виражений у реченні?

Хто знайшов у реченні присудок, на яке питання відповідає, чим виражений?

Ось і успішно ми провели свій дослід., а результат його слід позначити на колбі, яка знаходиться у вас на парті. Хто правильно виконав завдання, прикріпіть зелену фішку, у кого є помилки – жовту.

А чи знаєте ви діти коли приходять ученим найгеніальніші ідеї ?

Для того, щоб переконатися в цьому, коли саме, слід провести наступне дослідження.

Робота в групах.

Ніч, ночівля, заночувати.

Осінь, осені, восени.

Позначте корінь.

Вправа «Мікрофон»

Чи є однаковими корені ніч-, ноч? Осінь – осен?

Визначте літери, які неоднакові.

А що відбувається у коренях слів?

Висновок. Отже, досліджуючи спільнокореневі слова, ми дійшли висновку у коренях слів змінюються голосні і на о і навпаки.

Таке мовне явище, яке ми щойно досліджували називається чергуванням.

 

V. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

 Сьогодні ми прослідкуємо за зміною голосних  - чергуванням голосних у коренях слів.

Індивідуальні картки.

Ви маєте визначити корінь у слові та підкреслити чергування голосних у словах.

 

 

Ведмідь – ведмедя,

Чобіт – чобота

Річ – речі

Рік  - роки

Ножі – ніж.

( виводимо правильну відповідь на екран, а діти перевіряють правльність слів. Позначають фішками.)

 

Фізкультхвилинка

 

Робота з підручником.

Дослідники використовують наукову літературу. Сьогодні науковою літературою у нас буде наш підручник. Отже, відкриваємо наш підручник на ст.57 , вправа 120.

Хто з вас може прочитати завдання.

(викликаю до дошки по одному учневі, разом з дітьми виконуємо завдання в зошиті.)

Коні – кінь, двори – двір, коти – кіт, пироги – пиріг, солити – сіль, возити – віз, печі – піч, речі – річ, лебеді – лебідь, папери – папір , летіти – літати, мести – замітати.

Висновок. Чергування відбувається у коренях слів о – і , е –і.

 

Для кого це завдання було зрозумілим і легким – клеємо – зелені фішки. Кому ще треба попрацювати – позначте жовтим кольором.

 

 

Робота із словниковим словом.

 

Коли проводять будь який дослід , то витрачають багато енергії та сил. А щоб їх відновити, можна зїсти що  небудь смачненьке.  І сьогодні на десерт у нас пиріг.

Отже, словникове слово пиріг, вам варто його запамятати.

- Діти, ми з вами закінчили наше дослідження, тепер слід його оцінити, тобто відправити на ексертизу.

- Зараз ми будемо експертами.

- Я вам показую предмет.

-Що це?

-Утворіть слово, нема кого? Чого?

- Яке відбулось чергування?                         

Піч – печі, лебідь – лебедя, ведмідь – ведмедя, кіт – кота, ніж – ножа, стіл – стола, сіль – солі, чобіт – чобота, віл – вола.

 

VI. Підсумок уроку.

-Отже, шановні дослідники, сьогодні ви дослідити важливе явище у мовознавстві, -це явище-чергування.

Загадки.

Під вікном моїм калюжа

Уночі замерзла дуже,

узялася склом твердим,

 

 

Добре ковзатись на нім. (Лід.)

 

Лід – вода – випаровування.

 

Запишіть речення в зошити.

Лід – це вода у твердому стані.

Діти каталися на льоду.

Визначити слово, в якому відбувається чергування. (Лід – льоду)

 

 

 

Рефлексія.

 Продовжіть речення:

Сьогодні на  уроці я навчився…

Я запамятав….

Я зрозумів….

отже, як чергуються  о ,и  з і в корені слова

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
20 жовтня
Переглядів
109
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку