Урок з української мови "Корінь слова. Спільнокореневі слова."

Про матеріал
Формування в учнів уявлення про істотні ознаки спільнокореневих слів. Удосконалювати вміння добирати спільнокореневі слова. Вчити виділяти корінь у спільнокореневих словах, збагачувати словниковий запас учнів. Розвивати вміння спостерігати, аналізувати, зіставляти, узагальнювати. Виховувати пізнавальні інтереси, повагу до історичного минулого Батьківщини.
Перегляд файлу

Урок української мови

(3клас)

Тема.  Корінь слова. Спільнокореневі слова.

Мета. Формування в учнів уявлення про істотні ознаки  спільнокореневих слів.   Удосконалювати вміння добирати спільнокореневі слова. Вчити виділяти корінь у спільнокореневих словах, збагачувати словниковий запас учнів. Розвивати вміння спостерігати, аналізувати, зіставляти, узагальнювати. Виховувати пізнавальні інтереси, повагу до історичного минулого Батьківщини.

Обладнання: підручник, таблиця, малюнки із зображенням козаків, малюнок дерева, таблиця з віршем «Корінь», відеозапис з танцювальною музикою, мультимедійна презентація.

Інтерактивні технології: робота в парах, робота в групах, вправа «Мікрофон», метод « Асоціативний кущ».  

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.                         

Хід уроку

І. Організація класу. ( Психологічне налаштування уроку).

                            Любі діти, добрий день!

                            Зичу праці і пісень.

                            А ще друзі, вам бажаю

                            Сил, натхнення на весь день!

  •          Який у вас настрій? Сядьте зручно. Усміхніться. Заплющить очі. Тихо промовте: « Я вчуся. Я хочу вчитися. Я працюю. Я готовий до праці.»

Девіз уроку: Сьогодні у нас незвичайний урок

                      Сьогодні ми зробимо ще один крок

                      В країну відому, в країну чудову,

                      Що так нас чекає й збагачує мову! 

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  •          Послухайте вірш і скажіть про кого в ньому йдеться.

За шляхами, за дорогами,

За Дніпровськими порогами,

За лісами за високими

Наші прадіди жили.

Мали Січ козацьку вільную,

Цінували волю сильную

Й Україну свою рідную

Як зіницю берегли.

  •          Козаки! Хто це такі?

Учень зачитує пояснення з тлумачного словника.

Козак – тюркськомовне слово. Воно означає «вільна людина».

  •          Що ви знаєте про козаків?

Сьогодні до нас завітали незвичайні гості – герої улюблених мультфільмів про завзятих козаків. Вони подорожують по Україні і сьогодні зупинилися у нашому місті. Але прийшли вони до нас не з порожніми руками. Вони привезли нам багато цікавих завдань, які ми повинні виконати, щоб наші гості переконалися, що ви – справжні знавці рідної мови.

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.

  1. Каліграфічна хвилинка.

Утворити із складів слова і записати.

  •          Перш за все, козаки хотіли б побачити як ми вміємо писати.

ко  за  ко  за

цький зак кувати

(козак, козацький, козакувати)

  •          Поясніть, що означають ці слова.
  •          А тепер прочитайте слова, записані на дошці.

роду    переводу  нема  козацькому ( Козацькому роду нема переводу).

  •          Складіть з них речення.
  •          Як ви розумієте це прислів’я ?                                           
  •          Зробіть звуко-буквений аналіз слова козак.
  1. Повідомлення теми уроку.
  •          Ще раз прочитайте слова, які ми склали і записали.
  •          Що ви помітили?
  •          Сьогодні на уроці ми дізнаємось як називаються такі слова, будемо самі утворювати низки таких слів і з’ясуємо причину їх об’єднання. А також навчимося знаходити в них спільну частину.
  •          Починаємо працювати:

Не страшно, коли не знаєш, страшно, коли знати не хочеться.

 

ІV. Робота над вивченням нового матеріалу.

  1. Робота з підручником (Вправа 152)
  •          Наступне завдання від козаків: розгляньте малюнки і прочитайте підписи до них.
  •          Давайте запишемо слова  від найкоротшого до найдовшого.

(Дуб, дубок, дубняк, дубова, дубовий).

  •          Що означає кожне зі слів?
  •          Чи є в цих словах спільна частина?
  •          Як ми можемо назвати ці слова?
  •          Чи можна вважати ці слова родичами?

(Так, бо дубок– це маленький дуб, дубовий листок – це листок з дуба).

  •          Такі слова – родичі  ще називають спорідненими.
  •          А як ви думаєте, чому?
  •          Знайдіть у записаних словах (однакову) спільну частину.
  •          Давайте позначимо її дужкою зверху.

 

  •          Так от, спільна частина  дуб і робить ці слова спорідненими, або спільнокореневими.
  •          А чи знаєте ви, що козаки будували човни з дуба і називали їх дубами?
  •          Дуби – це велике бойове або вантажне  вітрильне судно прибережного  плавання. Вони сягали довжини до 20 метрів.

 

  1. Засвоєння поняття «корінь».
  •          Діти, а не знаєте ви як називається частинка споріднених слів, яку ми визначили дужкою?
  •          Тоді послухайте казку, яку привезли нам козаки на своїх човнах-дубах. Багато тисяч років назад жив-був склад «сад». Знайшли його люди і почали думати, що з ним робити. А він і каже:
  •          Посадіть мене і виросте велике красиве дерево. Посадили люди склад «сад» і став він рости. Спочатку один паросток пустив, потім другий, третій… Багато паростків з’явилось. Всі вони подібні на склад «сад», і своє щось в кожному є. Ось яке дерево виросло.

 

 

                                              

http://drevo.uaportal.com/embed/2400?w=400&h=400 

  

 

    

 

 

                                                        

 

 

                                      САД

Подивились люди, порівняли паростки і побачили, що у всіх одна спільна частина – «сад». І з того часу спільну частину споріднених слів почали називати коренем.

  •          Чому, як гадаєте?
  •          Від кореня дерева виростає нова рослина. А від кореня слова – нові споріднені слова.
  •          Давайте визначимо, що ж таке корінь слова?

Житель підземний лісів і полів

І спільна частина споріднених слів.

  •          Слово корінь має кілька значень. – Які саме?

Гра « Перекладач»

Корінь –ец внасоно назчуащ стичана васло.   ( … це основна значуща частина слова).                                            

   Корінь –ец рагон  линирос. (… це орган рослини).

Зуб жет аєм ріконь.      ( … теж має корінь).                                                                                     3.Первинне закріплення вивченого матеріалу  .                                          Робота в парах.

  •          Наші браві козаки хочуть почути, як ви вмієте швидко промовляти  і запам’ятовувати скоромовки. Покажіть на що ви здатні. Позмагайтеся з сусідом по парті у вимові.

(Вивчення скоромовки і промовляння у швидкому темпі.)

                     Босий хлопець сіно косить,

                     Роса росить ноги босі.

  •          Знайдіть у скоромовці спільнокореневі слова, запишіть їх і визначте корінь. ( Взаємоперевірка виконання завдання в парах).

4.           Фізкультхвилинка.

Ой любили козаки

В різні ігри грати,

А ще вміли  вони

Гарно танцювати.

Виконання під музику танцювальних рухів.(«Козачата» муз.  Ведмедергі, сл.Яворської)

5.Робота з підручником (Вправа 153).

  •          Молодці! Козаки задоволені вашою роботою.
  •          Переходимо до наступного завдання. Робота в групах.

«Сміливі» - дібрати споріднені слова до слова мова, записати їх, визначити корінь.

«Кмітливі»- дібрати споріднені слова до слова козак , записати, визначити корінь .

6.Слухання учнями казки « Родичі»

Йшли якось стежкою гусак, гуска й гусенята, а назустріч їм повзла гусінь.

 - Ви хто такі? – запитала гусінь

- Я гусак, це гуска, а то наші гусенята,- ввічливо відповів гусак. – А ти хто?

- А я ваша тітка, - похвалилася гусінь.

Гуси ображено  заґелґотали.

-Чи зрозуміли ви чому образилися гуси?

-Чи є слово гусінь спорідненим до слів гусак, гуска, гусенята? Чому?

V. Закріплення вивченого матеріалу.

1.Гра «Мовні дослідження»                                                                               

 - Спишіть слова, визначте в них спільну частину – корінь. Знайдіть «шпигуна»  ( зайве слово), яке не є спорідненим до інших. Поясніть свою думку.

Літо, літати, переліт, вертоліт, літак.

Малинка, малина, малюк, малинник, малиновий.

Мак, маківка, макарони, маковий.

Висновок: корені звучать однаково, але мають різне значення.

  1. Гра «Утвори ланцюжок».

(Робота в групах)

  •          Наші гості хочуть подивитися, як ви можете змагатися і хто з вас самий кмітливий.
  •          Кожна група отримує слово, до якого треба дібрати споріднені слова. Виграє та група, яка набере найбільшу кількість слів.

                      Вода, повітря, сонце, хліб, земля. 

-   Чому  козаки дібрали для вас саме ці слова?

Так, бо без повітря і води, землі і хліба не може існувати жодна людина.                                                                                                            2.   Розвиток  зв’язного  мовлення.

  •          Козаки нам сьогодні привезли загадку. Давайте її відгадаємо.

                          І червона, й соковита,

                          Та гірка вона все літо.

                          Припече мороз – вона

                          Стала добра і смачна.  ( Калина).

  •          Діти, а що ви знаєте про калину? Яка вона?

Колективна робота ( метод « Асоціативний кущ»)

Робота в групах. Відтворення деформованих прислів’їв.

« Сміливі» - Гарна, як, Україна, рідна, калина, ненька. ( Гарна калина, як рідна ненька Україна.)

« Кмітливі» - Калинові, здоров’ю, пироги, не , вороги. ( Калинові пироги – здоров’ю не вороги.)

-Знайдіть у прислів’ях споріднені слова, назвіть їх і визначте в них корінь.

4.Самостійна робота ( Вправа 153)

Сам умію – сам роблю.

Виписати групами спільнокореневі слова. Визначити корінь.

( Калині – калинонькою; дзвіночки – дзвенять; солов’я – солов’їні, солов’ятко).                                                               

VІ. Підсумок уроку. Рефлексія.

  •          Які нові знання здобули на уроці?

Вправа « Мікрофон»  Продовжіть речення « Тепер я знаю:…»

-Що корінь – це ( спільна частина споріднених слів).

-Споріднені слова ще називають ( спільнокореневими).

-Щоб правильно визначити корінь, треба ( дібрати споріднені слова).

                  -    Молодці, діти! Гарно ви попрацювали,

Всі завдання ви здолали,

Нам свій розум показали.

Тож бажаємо вам щастя земного,

Неба голубого, хліба запашного,

І щоб  козацькому роду не було переводу.

VІІ.   Домашнє завдання.

 Вправа 155. За бажанням:

Із ряду поданих слів виписати групи споріднених і  і позначити в них закінчення, основу,  корінь.

Вода, земля, підводник, ходити, переходити,земельний, виходити, землянка, водичка, земляк, водяний.

 

 

Спільнокореневі слова. Корінь слова.

                       (урок – дослідження для учнів 3 класу)

Мета і завдання: формувати в учнів поняття про спільнокореневі слова на основі дослідження спорідненості слів; вчити визначати корінь у ряді спільнокореневих слів; працювати в групах, в парах; розвивати у дітей мовлення, мислення, вміння аналізувати, зіставляти; збагачувати словниковий запас; виховувати працьовитість.

Обладнання : екран, слайди, картки, таблиці, мульт - герой.

                                     Хід уроку

І. Організація класу до уроку.

1.Пролунав шкільний дзвінок,

Всіх покликав на урок!

Будем гарно працювати,

Щоб почути у кінці,

Що у вашім  третім класі

Діти просто молодці!

2. Девіз уроку.

Добре того навчати, хто хоче все знати.

3.Передбачення.

- Яким би ви хотіли бачити наш урок?

(Цікавим, розвиваючим, плідним,пізнавальним).

4. Оцінювання.

- Оцінюємо активність, творчість, точність, правильність, уважність,

каліграфію.

слова? ІІ. Актуалізація опорних знань.

1.Каліграфічна хвилинка

Дд  Ді  До  Ду  ду  ід  од

Дідусь директор дятел

Де руки й охота, там скора робота.

Визначте закінчення в словах охота, робота.

2. Словниковий диктант (зоровий)

Вересень, їжак, заєць, олівець.(Їжак)

Гра «Знайди «зайве» слово».

3. Робота над віршем.

О. Жуленко «Казка–бувальщина».

Не за синіми морями,

Не за дальніми лісами,

А в Мовляндії-країні

Проживали друзі щирі.

Корінь - сивий дідуган,

Префікс - брат молодший,

Суфікс - справжній молодець,

Закінчення - на кінець. 

Всі вони були сусіди, 

Жили в злагоді і мирі. 

Один одному служили 

І слова нові творили. 

Стануть дружно усі в ряд, 

Вмить до нас заговорять. 

І читаєм ми за-ряд-к-а, 

А, можливо, це за-гад-к-а. 

Як частини слова знаєш, 

То слова всі прочитаєш.

-  Про які частини слова ти дізнався?

4. Гра «Запитання – відповідь»

  • Що таке закінчення?
  • Як його знайти? 
  • Що називається основою?
  • Як її визначити?
  • З яких частин може складатися основа слова?
  •  Без якої частини основи не буває

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

- Сьогодні ми будемо дослідниками і навчимося визначати корінь у ряді спільнокореневих слів. А допоможе нам у  цьому казковий герой. А який ви здогадаєтесь почувши та відповівши на питання .(звучить заставка мультфільму губка боб)

- Діти ,чи здогадалися ви хто цей герой?

- То де ж живе цей герой?А яких ще морських мешканців ви знаєте ?

Сьогодні я хочу вас познайомити ще з одним мешканцем морським це краб.  В бійці з іншими особинами чи в результаті нападів хижаків краби можуть втратити клешню або ногу, але з часом втрачена кінцівка відростає Краби досить тривалий час можуть перебувати на суші, головне щоб їх зябра залишались вологими, оскільки вони, як і риби отримують кисень з води..(на дошці малюнок)

- Їхало на крабі крабеня,а на крабеняті  - крабенятко,а на крабеняткові -  крабеняточко. Краб поволеньки повзе на собі сім'ю везе.

- Про кого говориться в реченні? (краб, крабеня, крабенятко, крабеняточко). Як їх можна назвати одним словом?(сім'я). Сім'я  – це родина,родичі,люди одного роду .У мові є також слова родичі. Називаються вони однорідні ,споріднені. Записані слова і є споріднені. Давайте визначимо частину, що повторюється у всіх споріднених словах.(краб) Це і є корінь слова. Позначається він так….

 ІV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу

1. Робота за малюнками (вправа 152, с.70)

 - Розгляньте малюнки і прочитай підписи до них.

- Дайте відповіді на запитання.

  • Що означає кожне зі слів?
  • Як можна назвати всі ці слова?
  • Чи є в них спільна частина? Як вона називається?

2. Довідкове бюро

ДУБНЯ́К - дубовий ліс, гай; дубова памолодь.

Зеленокосі берези й густий дубняк не пускали сюди вітру .

Спільнокореневі слова — це слова зі спільним(однаковим) коренем.

Алгоритм визначення кореня

  • Прочитай слово.
  • Добери спільнокореневі  слова.
  • Порівняй їх. Визнач спільну частину. Це – корінь.
  • Виділи корінь умовною позначкою.

- Запишіть усі слова. Позначте у них спільну частину – корінь.

 

Гра «Фотограф»

Спишіть речення (сфотографуйте).

Весела руханка під музику

                3. Робота в групах

  •   Підберіть спільнокореневі слова до слів:

1 група – вода,

2 група – ліс,

3 група – сад.

  •   Доведіть, що це - групи спільнокореневих слів.
  •   Поясніть значення кожного слова.

4. Словниковий калейдоскоп(робота в парах)

 Із групи слів, записаних на дошці, виберіть:

1 ряд - слова з коренем «спів»;

2 ряд - слова з коренем «вод»;

3 ряд - слова з коренем «муз».

Співати, підводний, музика, водичка, спів, вода, музикант, наспівувати, співак, музичний, водяний.

V. Узагальнення й систематизація отриманих знань

Вибіркове списування (вправа154, с.71)

- Прочитайте вірш.

 - Випишіть групами спільнокореневі слова.

 - Дослідіть, скільки різних рядів спільнокореневих слів ви дібрали.

VІ. Підсумок уроку

  • Які цінні думки запам'ятали?
  • Я дослідив…
  • Я вмію…
  • Я можу…
  • Я знаю…
  • Я дізнався…

Діти Губка Боб дякує вам за такий цікавий і пізнавальний урок.

VІІ. Домашнє завдання

Вправа 155, с. 71. (23 слайд)

 

Список використаних джерел

 

  1. Навчальна програма для 1 – 4 класів загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням українською мовою. Видавничий дім «Освіта» Наказ МОН молодь спорт №664 від 06. 06. 2012р.
  2. Українська мова: підруч. для 3 класу загальноосвіт. навч. закл. з навчанням українською мовою / М.С. Вашуленко, О.І. Мельничайко, Н.А. Васильківська / за ред.. М.С. Вашуленка.- К : Видавничий дім «Освіта», 2013.- 192 с. : іл.
  3. Українська мова. 3 клас. І семестр( за підручником  М.С. Вашуленко, О.І. Мельничайко, Н.А. Васильківська. / М.О. Володарська, А.І. Настенко, О.М. Пілаєва. - Х: Вид. група «Основа», 2014.- 141 с. – (Серія «Початкова школа. Мій конспект»).

 

 

docx
Додано
21 жовтня
Переглядів
609
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку