Урок 41
Тема. Чергування приголосних звуків [г, к, х] — [з, ц, с] — [ж, ч, ш] у коренях слів
Мета: формувати вміння учнів писати і вимовляти слова, в яких відбувається чергування голосних в корені слова; знайомити з чер- гуванням приголосних звуків у коренях слів; розвивати вміння чергувати приголосні звуки в коренях слів, вміння аналізувати зіставляти, узагальнювати; виховувати товариськість.
ХІД УРОКУ
Організація класу до уроку
Актуалізація опорних знань
Перевірка домашнього завдання (Впр. 187)
Прочитайте слова парами. Чергування яких звуків відбулося?
Самостійна робота за варіантами
Змініть подані слова або доберіть спільнокореневі, щоб відбу- лося чергування голосних у корені слова.
Лід — корова — захід — гордість — піч — ведмідь — осінь —
колір — Харків — ворота — радість — летіти — схід —
Перевірка виконання завдання
Коментований диктант
Знайдіть слова, в яких відбулося чергування. Позначте в них корінь, підкресліть чергування.
Мальовниче село розкинулось перед очима. Таких сіл в Україні ба- гато.
Рання осінь забарвила усі дерева та кущі. Такої осені ще не було.
III. Вивчення нового матеріалу
Оголошення теми й мети уроку
На попередньому уроці ми ознайомились з чергуванням го- лосних звуків. В українській мові є випадки чергувань і приго- лосних у коренях слів.
Сьогодні ми будемо вчитися писати й вимовляти слова з такими випадками чергування, зіставляти, аналізувати.
Пояснення нового матеріалу
1) Спостереження над чергуванням приголосних звуків. (Впр. 188)
Прочитайте слова. Які звуки чергуються в коренях?
Якими буквами вони позначені?
2) Робота над прислів'ями. (Впр. 189)
Прочитайте прислів'я. Поясніть їх зміст.
Чого вони вчать?
Спишіть каліграфічно прислів'я, підкресліть спільнокореневі слова. Позначте в них корінь.
Які звуки чергуються? Якими буквами позначено? (Друга — друзі — дружніші)
Закріплення вивченого матеріалу Робота над віршем (Впр. 190).
Прочитайте вірш. Чого він навчає?
Робота в парах
Випишіть слова, споріднені зі словами мурахи, вага. (Мурахи — мурашка, вага — в'ажко)
Позначте корінь, підкресліть букви, що позначають звуки, які чергуються.
Складання схеми речення
Запишіть виділене речення. Складіть його схему.
Встановіть зв'язок слів (усно).
Зверніть увагу на звукову модель слова бджоли.
Узагальнення й систематизація вивченого
Робота над віршем (Впр. 191)
Плуг — плужок — у плузі;
луг — лужок — на лузі;
дім — дому;
нім — ньому;
плоди — плід;
дружба — друзі — друг.
Вибіркове списування (самостійно)
Виберіть пари слів, в яких змінюються голосні або приголосні звуки.
Запишіть ці пари слів, позначте в них корені, підкресліть букви, що позначають звуки, які змінюються.
Віз, кінь, гусінь, муха, комаха, пасіка, пух, пасіці, коня, комасі, вози, мусі, гусені, пушок. Перевірка виконання.
Підсумок уроку
Що ви запам'ятали з уроку?
Домашнє завдання Вправа 192, С. 82.