Даний урок для найменших учнів - першокласників. Весело та цікаво вивчаємо довжину та ширину, порівнюємо смужки різної довжини, формуємо перші математичні поняття.
Тема: Числа 1, 2. Порівняння предметів за довжиною і шириною. Поняття довгий, короткий, однакові за довжиною.
Мета: ознайомити учнів із властивостями предметів "довший - коротший", "ширший", "однакової довжини"; закріплювати вміння зіставляти групи предметів і числа; формувати обчислювальні навички; виховувати інтерес до математики.
Обладнання: кольорові смужки, лічильний матеріал, картки для роботи в парах, цифри 1 і 2, казковий гість.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
(Стук в двері. Приходить лісовий гість із торбинкою завдань)
ІІ. Повторення вивченого матеріалу
1. Гра "Яке число загубилося?"
Називаю числа і навмисно пропускаю деякі з них.
1..345 123..5 ..2345 12..45
2. Гра на увагу
В лісі їжачок гуляє та грибочки все збирає.
Скільки грибів назбирав їжачок? Гриб називай, число вимовляй.
Зразок: перший - маслюк, друга - лисичка, третій - мухомор і т.п.
- Чи всі гриби можна покласти до кошика? Чому?
3. Робота з набірним полотном
В лісі білочка жила і грибок нам принесла
А за нею їжачок теж приніс один грибок.
- Як отримали число два?
4. Бесіда
— Число два — це пара. Подумайте, які предмети ми завжди купуємо по два? (Рукавички, черевики, шкарпетки.)
— Чого по двоє і в людини, і в кота, і в горобця? (Два ока, два вуха.)
— А по одному? (Одне серце, одна голова тощо.)
ІII. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Виконання завдань 1, 2, 3 на с. 14 підручника (усно).
Фронтальна робота. Гра "Мовчанка". На запитання вчителя "Скільки?" діти, дивлячись на малюнок у підручнику, мовчки рахують предмети і показують відповідну цифру на віялах.
Гімнастика для очей.
2. Вправа на зіставлення предметів за довжиною.
Катруся до свята вінок готувала.
До нього кольорові стрічки вплітала.
Скільки яскравих стрічок
Катруся вплела у вінок? (4)
- Але дівчинка була неуважна і причепила стрічки різної довжини.
- Розгляньте, які за довжиною стрічки.
РОБОТА ЗІ СМУЖКАМИ З ПАПЕРУ
- Порівняйте!
(У дітей 4 смужки: червона і синя - найдовші; зелена - середня; жовта - найкоротша)
- Скільки всього смужок? (4)
- Чим вони відрізняються? (Кольором, довжиною)
— Які стрічки найдовші? Накладіть їх одна на одну. Що ви можете сказати про їх довжину? (Червона і синя смужки мають однакову довжину)
— Візьміть жовту смужку і накладіть її на зелену смужку, потім - на червону або синю.
- Що ви можете сказати про жовту смужку? (Жовта смужка найкоротша)
3. Робота за малюнком (завдання 4)
- Полічіть риб на малюнку ліворуч.
- Покажіть, яка з них найдовша; найкоротша?
- Скільки риб на малюнку праворуч? Які вони за довжиною?
- Яка з них ширша?
4. Фізкультхвилинка "Глава-рамено"
5. Логічна вправа.
Хто подолав довший шлях, а хто — коротший?
Мурашка повзла від однієї ялинки до другої по стежці. Зайчик стрибав від пенька до пенька. (Зайчик не пропустив жодного пенька, отже подолав більший шлях.)
6. Виконання завдання 6 на с. 14 підручника.
- Чим схожі фігури? Чим вони різняться?
ІV. Робота в зошиті.
1. Відкрийте зошити на сторінці 10. Обведіть на малюнку ті предмети, яких по два (пари предметів).
2. Полічи кружечки. Зафарбуй другий зліва червоним кольором, а другий справа - синім.
3. Поділи предмети на дві групи. Обведи ці групи різними кольорами.
Пальчикова гімнастика.
Черепашки-костомашки в теплій хатці проживають.
То висовують голівку, то назад її ховають.
4. Пропиши рядок цифри 1.
V. Підсумок уроку
- Ми рахували? Ми писали? Ми предмети за довжиною порівнювали?
(На дошці намальовано 2 потяги. Один має 5 вагонів, а другий - 3)
- Скільки вагонів має перший потяг?
- Скільки вагонів має другий потяг?
- Який потяг довший? Який - коротший?
- Що треба зробити, щоб потяги стали однакової довжини?