До розіграшу
залишилось:
8 днів
Конкурс розробок «Вчительська десятка»
Розробки додавай – подарунки вигравай!

Числіівник: збірник вправ та завдань

Про матеріал

Посібник містить завдання з теми «Числівник» як практичні, так і тестового характеру. Дібрані вправи та тести допоможуть учителеві під час підготовки до уроків з даної теми і можуть бути використані учнями під час підготовки до зовнішнього незалежного оцінювання. У збірнику також подані завдання, що були вміщені в тестових зошитах 2006-2017 років.

Перегляд файлу

1

 

ДЕПАРТАМЕНТ  ОСВІТИ

ВІННИЦЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ

КУ «МІСЬКИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ»

КЗ «ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ №10

ВІННИЦЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ»

 

 

 

Числівник:

збірник вправ та завдань

 

 

номінація «Навчально – методичний посібник»

 

Черній Тетяна Анатоліївна,

учитель української мови та літератури

«спеціаліст вищої категорії, учитель-методист»

Картинки по запросу завдань збірник    тел. (067) 937 42 23.

 

 

 

 

 

 

 

 

м. Вінниця

2018

Автор  Черній Тетяна Анатоліївна, учитель української мови та літератури, КЗ «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №10 Вінницької міської ради»

Черній Т.А. Чилівник: збірник вправ та завдань. Методичний посібник / Черній Т.А. – Вінниця: ММК, 2018. 35с.

 

 

 

Рецензенти:

Максименюк О.М.,   заступник директора з навчально-виховної роботи комунального закладу «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №10  Вінницької міської ради»

 

Левиька Л.В., учитель української мови та літератури комунального закладу «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №10  Вінницької міської ради»

 

 

 

Рекомендовано методичною радою

КЗ «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №10

 Вінницької міської ради»

 (Протокол № 4 від 16.12.2018 р.)

 

 

Посібник містить завдання з теми «Числівник» як практичні, так і тестового характеру. Дібрані вправи та тести допоможуть учителеві під час підготовки до уроків з даної теми і можуть бути використані учнями під час підготовки до зовнішнього незалежного оцінювання. У збірнику також подані завдання, що були вміщені в тестових зошитах 2006-2017 років.

Збірник стане в нагоді вчителям, учням, абітурієнтам.

ЗМІСТ

 

Передмова        5

Практичні вправи      6

Тестові завдання       17

Відповіді до тестових завдань    31

Розробка уроку «Розряди числівників за    32

значенням та за будовою»

 Додаток до уроку А      42

Список використаних джерел    44

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПЕРЕДМОВА

 

 Вивчення числiвникiв в основнiй школi має свою специфiку, пов’язану i характером цiєї частини мови, i особливостями сполучуваностi цих слiв з iменниками. Пiд час опрацювання роздiлу «Числiвник» у 6-му класi учні відповідно до чинної програми мають усвідомлювати загальне значення числівника, його морфологічні ознаки, синтаксичну роль у реченні; знаходити числівники в тексті, розрізняти числівники й прислівники; визначати їх граматичні ознаки; утворювати й використовувати правильно відмінникові форми числівників; поєднувати правильно числівники з іменниками; пояснювати  правопис числівників; помічати й виправляти помилки на вивчені правила. Уживання кiлькiсних числiвникiв з iменниками в усiх вiдмiнках, уживання числiвникiв для позначення дат, часу (годин) становлять практичнi труднощi. Для формування навичок правильного вживання числівників у мові потрібно виконати якнайбільше завдань. Аби полегшити виконання практичних завдань, у посібнику подано коментарі,  у яких є роз’яснення щодо правильного використання числівників у мовленні з теоретичної точки зору.

Посібник містить завдання з теми «Числівник» як практичні, так і тестового характеру. Дібрані вправи та тести допоможуть учителеві під час підготовки до уроків з даної теми і можуть бути використані учнями під час підготовки до зовнішнього незалежного оцінювання. У збірнику також подані завдання, що були вміщені в тестових зошитах 2006-2017 років.

Збірник стане в нагоді вчителям, учням, абітурієнтам.

 

 

 

 

 

 

ПРАКТИЧНІ ВПРАВИ

 

  1. Відгадайте загадки. Підкресліть числівники як члени речення. Відгадайте загадки.

1. Два брати у воду дивляться, а повік не зійдуться. 2. Один ллє, другий п’є, третій підростає. 3. Батько тисячі синів має, кожному мисочку справляє. 4. Шкір має сім, а сльози пускає всім. 5. Одного батька і однієї матері дитина, а нікому з них не син. 8. Зранку ходить на чотирьох, удень на двох, увечері на трьох.

(Народна мудрість)

 Довідка: бицяул; надюил; ригебе; чакод; буд і лудоіж; дщо, мязел і рават.

 Коментар: числівник виступає членом речення у сполученні з іншими частинами мови [7, с.72].

 

  1. Прочитайте текст, знайдіть числівники, визначте їх розряд за значенням та синтаксичну роль.

Соціологи для простоти подали модель нашої планети у вигляді поселення, де живе сто чоловік, при цьому зберегли всі співвідношення між групами людей. Вийшло, що в поселенні Земля живуть п’ятдесят сім азіатів, двадцять один європеєць, чотирнадцятеро північних і південних американців та восьмеро африканців. З них – п’ятдесят дві жінки і сорок вісім чоловіків. Білі становлять одну третю всього населення, решта – дві третіх – інших кольорів. Шестеро зі ста володіють більше одної другої зі всіх багатств поселення і всі шестеро – янкі. Їжу в холодильникові, одяг і дах над головою має лише одна четверта від усіх жителів, а вищу освіту має тільки один, і має комп’ютер. Читати уміє кожен третій, а банківський рахунок мають лише семеро.

       (З газети)

 

  1. Прочитати. Указати відмінок кількісних числівників.

У двадцяти кілометрах від міста є фруктовий сад. Ми посадили біля школи більше ста кущів. Батько був у відрядженні десять днів. У гуртку нас було не менше п'ятнадцяти осіб.

 

  1. Відгадати загадки, записати їх (числівник прописом):
  1.               Стоїть дуб, на дубі 12 гнізд, у кожнім гнізді по 4 синиці. (Рік, місяці, тижні)
  2.               1 багаття усе світло зігріває. (Сонце)
  3.               77 одежинок і усі без застібок. (Капуста)
  4.               5 братів роками рівні, проте ростом різні. (Пальці)
  5.               У 2 матерів по 5 синів, 1 усім ім'я. (На руках по 5 пальців)
  6.               5 прикомірків, 1 двері. (Рукавичка)
  7.               4 братики 1 поясом підперезані, під 1 капелюхом стоять. (Стіл)
  8.               Два кінці, два кільця, посередині - цвях, та й той наскрізь. (Ножиці)
  9.               Нас отара - сім баранів - захищає від буранів. (Шуба)

 

  1. Провідміняйте числівники:12, 38, 479.

Коментар: у складених кількісних числівниках відмінюємо кожне слово [9, с.72].

 

  1. Провідміняти кількісні числівники один (одна, одне, одні) з іменниками парта, стіл, вікно, годинник.

Коментар: числівник один узгоджується з іменником у роді числі та відмінку [9, с.71].

 

7. Провідміняти кількісні числівники два, чотири, п'ять, чотирнадцять, двадцять п'ять, чотириста з іменниками книга, стіл, вікно.

Коментар: узгоджуючи числівники з іменниками у називному відмінку, слід враховувати, що числівники два, три, чотири вимагають від іменника форми називного відмінка множини, від п’яти і далі – родового відмінка множини; керування складених числівників визначається останнім словом: двадцять один учень, тридцять чотири учні, сто вісім учнів [1, с.84].

 

9. Прочитати речення, уставляючи замість слова п'ять числівники п'ятдесят, п'ятсот. Як змінилася форма іменника?

1. У залі сиділи п'ять учнів. 2. На зборах присутні п'ять школярів. 3. Алма прочитала п'ять сторінок. 4. Найближча станція знаходиться в п'ятьох кілометрах.

 

  1. Поставити числівники в родовому відмінку. (Зверніть увагу на місце "ь"): 8 карбованців, 80 аркушів, 800 місць.

 

12. Провідміняйте словосполучення: восьме березня, двадцять четверте жовтня.

Коментар: коли відмінюємо числівники на позначення дати, слід враховувати, що назва місяця завжди має форму родового відмінка [7, с.75].

 

  1. Ужити іменники вишня, дерево, дитина з числівниками два, три, чотири, другий, третій, четвертий.

 

  1.  Перепишіть текст,замінюючи числа й скорочення повними словами, поставивши числівники в потрібному відмінку.

Земля разом з 8 іншими планетами рухається навколо Сонця. Відстань її до Сонця змінюється від 147,1 млн. кілометрів на початку січня до 152,1 млн. кілометрів на початку липня. Період обертання Землі навколо нашого світила дорівнює 365,242 доби, а навколо своєї осі — 23 годинам 56 хвилинам 5 секундам. Довжина земного екватора вимірюється 40 075 704 метрами. Уся поверхня Землі становить близько 510 млн. квадратних кілометрів, причому на 361,1 млн. квадратних кілометрів її, тобто на 71 відсотку, розіллявся Світовий океан.

Коментар. Дробовi числiвники вiдповiдно до чинного українського правопису читають i записують так: 1/2 – одна друга; 3/4 – три четвертi; 2/5 – дві п’ятi, проте:  5/7 – п’ять сьомих; 8/10 – вісім десятих.

Вiдмiнкова й числова форма знаменника залежить вiд значення чисельника. Знаменник дробових числiвникiв з чисельником два, три, чотири треба вживати у формi називного вiдмiнка множини (три дев’ятi), а  знаменник з чисельником п’ять i далi – у формi родового вiдмiнка множини (сiм дев’ятих) [5].

 

  1. Прочитати вголос речення, звертаючи увагу на оформлення десяткових дробiв в усному мовленнi. Записати кiлькiсно-дробовi поняття, ужитi в реченнях, словами.

1. Мiсяць робить повний оберт навколо Землi за 29,5 земних дiб. 2. На екваторi величина одного градуса паралелi становить 111,3 км. 3. 3,6 % води планети припадає на води суходолу: рiчки, озера, болота, пiдземнi води, льодовики, багаторiчну мерзлоту. 4. За рiк найкаламутнiша рiчка у свiтi Хуанхе (Китай) виносить у море 1,3 млрд тонн зруйнованих гiрських порiд. 5. На екваторi рiчнi амплiтуди коливань температур становлять близько 1° С, на широтi Києва – 27,7° С. 6. За площею – 603,7 тис. км2 – Україна є найбiльшою державою Європи (З довiдника).

 

  1.  Перепишіть речення, записуючи числівники словами.

І. 1. Передові польські поети перекладали Шевченка ще з початку 60-х років минулого століття. (М. Рильський.) 2. Хоч було вже пізно, величезний 16-поверховий будинок гудів, як вокзал або аеропорт. (П. Загребельний.) 3. Як хороше жити, мій друже, мій брате, коли тобі йде 19-й рік! (І. Нехода.) 4. Килигей стояв перед строєм і з затаєною радістю слухав переклик: десятий... двадцятий... сотий... 2-сотий! (О. Гончар.)

ІІ. 1. Протягом доби немовля кита випиває до 400 літрів материнського молока. 2. Жайворонка не видно, коли він злітає на висоту 300 метрів, а його пісню чути навіть з висоти 600 метрів. 3. Довжина китів сягає 33 метрів, а вага - 120 тонн.4. У звичайного садового слимака 14 175 зубів. 5. Жук-носоріг важить усього 14 грамів, а може тягти вантаж 1580 грамів.

 

  1.  Перепишіть. Числа й скорочення запишіть словами, поставивши числівники в потрібному відмінку.

1. Найбільшим морем, що омиває Україну, є Чорне море, яке має площу близько 350 тис. км. Особливістю моря є зараженість його вод, починаючи з глибини 150-200 м, сірководнем. 2. Унаслідок виверження морського грязевого вулкану в Темрюцькій затоці Азовського моря в серпні 1988 р. на відстані 240 м від берега утворився острів площею близько 2700 м2 та заввишки в південній частині 2,8 м над рівнем моря. 3. На Оболоні виявлено залишки ранньослов'янських поселень 1 ст. до н. е. — 2ст. н.е. та 6-7ст. н. е. На площі 25 тис. м досліджено залишки 66 заглиблених жител і 918 господарських ям (Україна в цікавих фактах).

 

  1. Напишіть математичні вирази словами:

а) сума чисел дорівнює 657 473 128;

б) від 981 762 654 відняти 87;

в) скласти 24 із 483 271 679;

г) від 294 – 16;

д) до 657 + 11;

е) до 3621 + 999;

є) до 785 + 31;

ж) від 447 – 54;

з) від 72 - 14.

Коментар: числівники поставте у потрібному відмінку.

 

19.  Відредагуйте речення, уникаючи лексичних помилок щодо вживання числівників.

1. Через пару днів 1 Травня. 2. «Петре Івановичу, — звернувся головуючий до вчителя, — скажіть, будь ласка, пару слів». 3. У ліс по дрова приїхало двадцять три саней. 4. У читальний зал принесли двадцять дев'ятеро газет.

Коментар: збірні числівники утворюємо лише від власне кількісних 2-20 та 30. Такі числівники не сполучаються з іменниками жіночого роду (окрім числівника обидві) та з іменниками чоловічого роду назвами неістот [1, с.82].

 

20. Перекладіть українською мовою.

1. Это было в семидесятых годах (Л. Толстой). 2. Мать с четырехлетним мальчиком переходила улицу (Л. Павленко). 3. Двухмачтовая фелюга лениво покачивается с боку на бок (А. Куприн). 4. Лагуна отделена от моря двухъярусным валом (А. Арсеньев). 5. Сечь состояла из шестидесяти с лишним куреней (Н. Гоголь). 6. В саженях пятидесяти от нас, там, где ухабы и ямы, ямы и кучи сливались в сплошную с ночной мглой, мигал тусклый огонек (А. Чехов). 7. Гроза продолжалась около двух часов (А. Пушкин). 8. Живет Балда в поповом доме, спит себе на соломе, ест за четверых, работает за семерых (А. Пушкин).

Коментар: у складних числівниках, назвах десятків, змінюємо лише другу частину. Складені прикметники, перша частина яких є числівником, пишуться разом.

 

21. Уставити числівники 1, 2, 11, 30 у запропонованих реченнях і змінити відповідно форму іменника.

Я купила кулі. Написала вправу. Учитель розмовляв з учнями. У книзі є ілюстрація.

 

20. Прочитайте текст, уживаючи числівники у правильній відмінковій формі.

БЕЗСМЕРТНИЙ ПОДВИГ ДВАДЦЯТИ ВОСЬМИ ГЕРОЇВ

Це було 16 листопада 1941 року. Фашисти рвалися до Москви. Шлях їм перепинили гвардійці з дивізії генерала Панфілова. Їх було 28 чоловік. Серед них були росіяни, казахи, українці.

Прямо на них йшли 20 фашистських танків. Відважні воїни прийняли нерівний бій. Бій продовжувався кілька годин. Ворог рушив на них ще 30 танків.

28 героїв билися з ворогом до останньої краплі крові. Жодного танка вони не пропустили.

 

21. Перепишіть текст, замінивши цифри словами. Провідміняйте числівник сто сорок; визначте, до яких груп за значенням і за будовою належать числівники.

У Києві до війни функціонувало 150 середніх і початкових шкіл, 77 з них гітлерівці зайняли під казарми, 9 пристосували під склади та майстерні, у 2 базувалися військові штаби, 8 шкіл пристосували під стайні. Відступаючи, фашистські варвари зруйнували 140 шкільних будинків.

Збитки, заподіяні народній освіті України, становили понад 6 мільярдів карбованців.

        (З газети)

Коментар: числівники сорок, дев’яносто, сто мають лише дві форми: Н. та З.в. сорок, дев’яносто, сто, Р., Д., О. та М. в. – сорока, дев’яноста, ста.

 

22. Спишіть, замінюючи цифри словами.

1. Без 90 грамів, після 30 годин, протягом 6 днів, із 7 депутатами, у 8 державах, побачив 5 тигрів.

2. Без 100 кілограмів, після 40 днів, протягом 9 годин, із 8 учнями, у 12 квартирах, побачив 12 леопардів.

 

23. Відредагуйте речення. Поясніть допущені в них помилки.

1. Двадцять четверо учнів отримали відмінні оцінки. 2. Вітаємо вас із п’ятидесятим днем народження. 3. Четверо машин стояло на зупинці. 4. Ця подія трапилася в тисячі дев’ятсот вісімдесят п’ятому році. 5. Модрина живе до п’ятсот років. 6. Троє приятельок гаряче обговорювали останню серію кінофільму.

Коментар: збірні числівники утворюємо лише від власне кількісних 2-20 та 30. Такі числівники не сполучаються з іменниками жіночого роду (окрім числівника обидві) та з іменниками чоловічого роду назвами неістот [1, с.82].

 

24. Спишіть речення, замінюючи цифри словами. Зверніть увагу на правильність уживання складених числівників у непрямих відмінках.

1. Текст був на 294 сторінках. 2. Текст роздруковано на 88 сторінках. 3. Зустріч із 45 студентами відбулася у вівторок.4. У школі навчається понад 1000 учнів. 5. Щодня на роботу виходило від 87 до 126 чоловік.

 

25. Прочитайте текст. Запишіть цифри словами. Виконайте усно розбір числівників як частини мови.

Основна географічна особливість Землі - нерівномірний розподіл суші й моря. З 510 мільйонів квадратних кілометрів її площі суша займає 149 мільйонів квадратних кілометрів (29,2 %), а вода - 361 мільйон квадратних кілометрів (70,8 %).

 

  1. Розкриваючи дужки, запишіть словосполучення:

І. Півтора (зошит), два (раз), чотири (оберемок), півтори (зміна), півтора (день), три (місяць), три (рядно), два (училище), два (острів), перед першим (грудень), два (озеро), два  з половиною (вагон), три (цап), чотири (дерево), три (стілець), три з половиною (ящик), , два (комп’ютер), три (місяць), чотири (урок), два (кролик), шість (кролик), три (апельсин), дві п’яті (метр), два з половиною (кілограм), сорок з половиною (процент), п’ять десятих (відсоток), півтора (місяць), півтора (рік), двадцять чотири (трактор), чотири (планшет), три (сантиметр), два (коктейль), чотири (учень), одна (слива), п’ять (картина), два (кілометр), шість (автобус), три (ананас), вісім (ожина), п’ять (удав), два (килим), півтора (пиріг), десять (острів), чотири (светр), п’ятнадцяте (квітень), вісім (лящ), сім (стебло), три (колесо), два (смайлик), дев’ять (колір), чотири (будинок);

ІІ. ¼ (яблуко), 95,6 (відсоток), 3 (узвіз), , 74 (літр),  1/3 (група), 1/8 (шлях),     100 (день),   2/3 (склянка),     2 (велосипед),   3 (ліжко), 5  (телевізор),   0,12  (відсоток),   6,95   (сантиметр),   2/3    (метр), 2 (нетбук), 500 (метр), 4 (олівець), 7 (олівець);

ІІІ. 45 (журнал), 23 (рiк), 2 (висновок), 4 (графiк), 7 (ювiлей), 58 (номер), 34   (епiзод),  5   (мiкроскоп),  42 (доказ),  17  (аргумент),  6  (випадок),

22 (вершник), 8 (принцип), 3 (промiнь), 27 (дослiд), 63 (комп’ютер),

542 (приклад), 16 (астероїд), 4 (атом), 25 (фрагмент), 3 (коледж), 76 (пристрiй), 32 (спалах), 4 (метод), 6 (байт), 83 (предмет).

 Коментар. Числівники два, три, чотири сполучаються з іменниками у називному відмінку множини; від п’яти і далі – у родовому відмінку множини; дробові числівники сполучаються з іменниками у родовому відмінку однини [5].

 

  1. Розкрити дужки і написати числівники словами.

У мене 1 (сестра) і 2 (брата). У школі 12 (кабінет), 2 (майстерня), 1 (спортзал). У нас у класі 15 (хлопчик) і 12 (дівчинка). У магазині мама купила 5 (ручка), 4 (книга), 10 (олівець).

В огляді брали участь колективи 11 (школа). Понад 190 (учень) були відзначені грамотами, близько 100 (хлопці) стали спортсменами-розрядниками. У секціях з різних видів спорту займаються 150 (хлопці). У нашій школі працюють 4 (спортивна секція).

  1.  Вiдновіть висловлювання, записуючи числiвники словами й вибираючи потрiбну форму iменника з дужок.

ЗЕМЛЯ

Планета Сонячної системи

Маса: 5,976 x 10 (кiлограм, кiлограма, кiлограми, кiлограмiв).

Дiаметр планети: 12 756 (кiлометра, кiлометри, кiлометрiв).

Температура на поверхнi: вiд +58 (градуса, градуси, градусiв) до -67 (градуса, градуси, градусiв) за Цельсiєм.

Температура у центрi: 6 000 (градуса, градуси, градусiв) за Цельсiєм.

Тривалiсть доби: 23 (години, годин) 56 (хвилини, хвилин) 4,1 (секунди, секунд).

Вiдстань вiд Сонця: 150 000 000 (кiлометра, кiлометрiв).

Час обертання навколо Сонця: 1 рiк – 365,24219 (доби, дiб).

Площа поверхнi: 510,2 (мiльйона, мiльйони, мiльйонiв) (кiлометра, кiлометрiв).

Об’єм планети: 1,083 x 1012 (кiлометра, кiлометри, кiлометрiв).

Швидкiсть руху по орбiтi: 29,8 (кiлометра, кiлометри, кiлометрiв) за секунду. 

Прискорення швидкостi вiльного падiння на поверхню: 9,8 (метра, метри, метрiв) за 1 секунду.

Вiк: 4,5–5 (мiльярди, мiльярдiв) рокiв.

Зародження бiологiчного життя: 3–3,5 (мiльярди, мiльярдiв) рокiв.

Резерв життя планети: 10 (мiльярди, мiльярдiв) рокiв

(З енциклопедії).

  1.  Утворіть складні слова від наступних слів і запишіть їх:

4 метри, 8 градусів, 25 карбованців, 33 тисячі, 55 мільйонів.

Коментар: такі слова пишуться разом.

 

  1. Запишіть час словами: зустрінемось о 15.30; чекатиму до 19 год.; поїзд прибуває о 21.45; фільм закінчиться о 16.10.

Коментар. На позначення часу використовуємо лише порядкові числівники. На позначення   часу з вказівкою до половини години використовуємо прийменник на  : чверть на третю; з прийменниками на або до, коли буде половина години: пiв на сьому, пiв до сьомої; з прийменниками до або за, коли перейшло вже за половину години:  за чверть сьома, чверть до сьомої  (тобто: чверть години залишилось до сьомої або за чверть години буде сьома) [7, с.76].

 

 

31. Відредагуйте записку хлопчика, яку він передав своєю сестричкою мамі.

Мама! Я сьогодні буду піздніше – десь в вісім годин. Уроки в мене закончаця в час двадцять. Потом занятя в кружках – десь до пяти годин. На начало шостого у мене здибанка з братом Віталика. він обіцяв пренести мині на обмєн шіснадцять нових вкладишів. Якраз після цього я вспіну попасти на автобус що відправляєця в сім двадцять. Пока!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ

 

  1. Числівник є в реченні

А Тричі крига замерзала, тричі розтавала.

Б Козацький полк ділився на сотні.

В На репетицію прийшло п’ятеро хлопців.

Г Раптово вдарив двадцятиградусний мороз.

  1. Числівник є в реченні

А Лінивий двічі ходить, скупий двічі платить.

Б Майнули в повітрі десятки крил – і голубина зграя знялась у блакить.

В Дуб уже ріс кількадесят років.

Г Стокілометрову відстань подолали дуже швидко.

  1. Числівниками  є  всі слова  рядка

А три,  третій, третина,  троє

Б десять, десяток, десятеро, десята

В два,  двійко,  двоє, обидва

Г семеро,  сімка,  сьомий,  сім

Д четверо,  чотири,  чверть,  четверті

  1. Позначте рядок, у якому в усіх числівниках відмінюється тільки друга частина:

А триста, п’ятсот, шістсот, вісімсот

Б п’ятдесят, шістдесят, сімдесят, вісімдесят

В двісті, шістдесят, сімсот, тридцять

Г чотириста, дев’яносто, вісімдесят, сімсот

Д п’ятсот, шістдесят, вісімсот, вісімдесят

  1. Норму відмінювання числівників ПОРУШЕНО в рядку

 А трьохсот, трьомстам, на трьохстах

 Б п’ятисот, п’ятистам, п’ятистами

 В семисот, сімомастами, на семистах

 Г дев’ятисот, дев’ятистам, дев’ятьмастами

 Д двохсот, двомастами, на двохстах

  1. Форму орудного відмінка числівника в рядку записано ПРАВИЛЬНО

А п’ятьмастами шістдесятьма сьома

Б п’ятистами шестидесятьма сімома

В п’ятистами шестдесятьма семи

Г п’ятистами шістдесяти сімома

Д п’ятистами шестидесяти сьома

  1. Усі відмінкові форми числівників є ПРАВИЛЬНИМИ

 А сто вісімдесят сьомого, двомастами п'ятидесяти двома

 Б шістдесяти семи, чотирма, шестиста, дванадцятий

 В трьомастами дев'яноста шістьма, сімох, одна третя

 Г сімдесятьма двома, дві тисячі другий, дев'яноста шостого

  1. ПОМИЛКУ в утворенні відмінкової форми числівника допущено в рядку

А шість, шести, шістьом, шістьома

Б п' ятнадцять, п' ятнадцяти, п' ятнадцятьом, п' ятнадцятьма

В вісім тисяч, восьми тисяч, вісьмом тисячам, вісьмома тисячами

Г сімсот, семисот, семистам, сімомастами

Д шістдесят, шестидесяти, шістдесятьом, шістдесятьма

  1. ПРАВИЛЬНУ відмінкову форму числівника сто вісімдесят сім наведено у рядку

А Р.в. ста вісімдесяти семи

Б Д.в. сто вісімдесяти семи

В З.в. ста вісімдесят сім

Г О.в. ста вісімдесятьма сіма

Д М.в. (у) сто вісімдесяти семи

  1.  ПРАВИЛЬНУ відмінкову форму числівника шістсот дев’яносто вісім наведено в рядку

А Р. в. шестиста дев’яноста восьми

Б Д. в. шестисот дев’яноста вісьмом

В Зн. в. шістсот дев’яноста вісім

Г Ор. в. шестистами дев’яноста вісьмома

Д М. в. (на) шестистах дев’яноста вісьмох

  1.  ПРАВИЛЬНУ відмінкову форму числівника сімсот дев’яносто вісім наведено в рядку

А Р. в. семи сотень дев’яноста восьми

Б Д. в. сімсот дев’яноста вісьмом

В Зн. в. семисот дев’яноста вісім

Г Ор. в. сьомастами дев’яноста вісьма

Д М. в. (на) семисот дев’яноста вісьмох

  1. У реченні «Зміни до Конституції ухвалюються голосами … народних депутатів» замість пропуску має бути слово

А триста

Б трьохста

В трьохсот

Г трьохстох

Д трьомастами

  1.  Відмінкова форма числівника є НЕПРАВИЛЬНОЮ

А Р. в. трьохсот п’ятдесяти шести

Б Д. в. трьомстам п’ятдесяти шести

В Зн. в. триста п’ятдесят шість

Г Ор. в. трьомастами п’ятдесятьма шістьма

Д М. в. (на) трьохсот п’ятдесяти шести

  1.  Числівник з іменником ПРАВИЛЬНО узгоджено в реченні

А Квартет утворюють чотири виконавці.

Б До редакції надійшло два сценарія.

В Концерт тривав майже півтора години.

Г Для вистави слід використати чотирьох прожекторів.

Д Батальні сцени фільму знімали два з половиною місяців.

  1.  Норму відмінювання числівника ПОРУШЕНО в реченні

А На змаганнях директор нагородив п’ятьох учнів.

Б Швидкість бігу гепарда — від сто двадцяти до сто сорока кілометрів за годину.

В Серед восьмисот сорока семи приток Дніпра є велика річка Прип’ять.

Г Прийшовши на спортмайданчик, він зустрів там сімох однокласників.

Д Запорозька чайка вміщала від п’ятдесяти до сімдесяти козаків.

  1.  НЕПРАВИЛЬНО утворено відмінкову форму числівника в реченні

А Українці дуже талановиті: до дев’яносто відсотків з них музикальні, здатні до музикування.

Б Понад двісті років тому на території Лівобережної України з’явилося це мальовниче село.

В Місяць мчить навколо Землі зі швидкістю три тисячі шістсот вісімдесят один кілометр за годину.

Г Молоко містить близько ста різних речовин, має високі споживні властивості, зумовлені його хімічним складом.

Д Деревоподібні кактуси виростають розгалуженими або зімкнутими і в діаметрі сягають двадцяти п’яти сантиметрів.

  1.  Допущено  помилку  у  відмінюванні  числівника

А п'ятдесяти  двох

Б дев'яноста  сьома

В на  сімдесяти  шести

Г двадцятьма  чотирьома

Д дев'ятьомастами  сорока

  1.   Допущено помилку у відмінюванні числівника

А шестидесяти  семи

Б сорока  вісьмома

В на  двохстах  п'яти

Г вісімдесятьма  одним

Д чотириста  дві

  1.   Відмінкова  форма  числівника є ПРАВИЛЬНОЮ

А п'ятидесяти  шести

Б семистами  трьома

В дев'яноста  чотирьома

Г шістдесяти  шести

Д (на)  сороках  п'ятьох

  1.  Відмінкова  форма  числівника є ПРАВИЛЬНОЮ

А сімдесяти  трьох

Б п'ятьохсот  сорока

В двадцяти  двум

Г шестистами  десятьма

Д трьохстам  дев'яноста

  1.  Відмінкова  форма  числівника є ПРАВИЛЬНОЮ

А двумстам  тридцяти

Б тридцятьма  вісьма

В стома  десятьма

Г восьмидесятьом  дев'ятьом

Д (на)  чотиристах  двадцятьох

  1.  Відмінкова  форма  числівника є ПРАВИЛЬНОЮ

А ста  сорока  п'ятьма

Б сто  сорок  п'яти

В стам  сорокам  п'ятьом

Г стома  сороками  п'ятьома

Д (у)  стах  сорока  п'ятьох

  1.  Відмінкова  форма  числівника є ПРАВИЛЬНОЮ

А двохстам  п'ятдесяти  шести

Б двомастами  п'ятдесятьома  шістьома

В двохсот  п'ятидесяти  шести

Г (у) двохстах  п'ятдесятьох  шестьох

Д  двохста  п'ятдесяти  шести

  1.  Відмінкова  форма  числівника є ПРАВИЛЬНОЮ

А ста  сімдесяти  чотирьом

Б ста  семидесяти  чотирьох

В ста  сімдесятьома  чотирьома

Г стома  сімдесятьма  чотирма

Д (у)  стах  сімдесятьох  чотирьох

  1.  Відмінкова  форма  числівника є ПРАВИЛЬНОЮ

А трьохста  шістдесяти  двох

Б трьохсот  шестидесяти  двох

В трьомстам  шістдесяти  двом

Г  трьомастома  шістдесятьома  двома

Д трьохстах  шестидесятьох  двох

  1.   Відмінкова  форма  числівника є ПРАВИЛЬНОЮ

А чотириста  вісімдесятьох  п'яти

Б чотирьохсот  восьмидесяти  двох

В чотирьомстам  сіммидесяти  двом

Г  чотирьомастами  вісімдесятьома  двома

Д (у) чотирьохстах  вісімдесяти двох

  1.  Відмінкова  форма  числівника є ПРАВИЛЬНОЮ

А п'ятиста  дев'яноста семи

Б п'ятистам  дев'яностам  сімом

В п'ятьмастами  дев'яноста  сьома

Г п'ятьомастами  дев'яностами  сімома

Д п'ятьохстах  дев'яноста  сімох

  1.  Відмінкова  форма  числівника є ПРАВИЛЬНОЮ

 А семистами  сорока  п'ятьма

Б семистам  сорокам  п'ятьом

В сімохсот  сорока  п'яти

Г  (у) семистах  сорока  п'яти

Д сімомстам  сорока  п'ятьом

  1.  Відмінкова  форма  числівника є ПРАВИЛЬНОЮ

А вісімсот п'ятдесяти  трьох

Б вісьмастами  п'ятдесятьма  трьома

В восьмисот  п'ятидесяти  ·трьох

Г  вісьмомстам  п'ятдесятьом  трьом

Д восьмистах  п'ятидесятьох  трьох

  1.  Відмінкова  форма  числівника є ПРАВИЛЬНОЮ

А дев'ятисот  дев'яносто  дев'ять

Б дев'ятьохсот  дев'яноста  дев'яти

В дев'ятистам  дев'яностам  дев'ятьом

Г  дев'ятьмастами  дев'яноста  дев'ятьма

Д дев'ятьомстам  дев'яноста  дев'ятьом

  1.  Відмінкова  форма  числівника є ПРАВИЛЬНОЮ

А Певніші й докладніші відомості про козаків ми знаходимо коло року тисяча п’ятисот п’ятидесятого.

Б Якось у тисяча шістсот сорок сьомому році Чаплинський напав зі своїми гайдуками на Суботів.

В Найперші відомості про козаків записані в хроніках і літописах уже в тисяча чотирьохсот дев’яносто другому році.

Г. Богун виявив талант полководця під час Берестецької битви в червні тисяча шестисот п’ятдесят першого року.

Д Запорозька Січ до останніх днів свого існування, тобто до тисячу семисот сімдесят п’ятого року, залишалася острівцем волі.

  1.  Граматично ПРАВИЛЬНА відповідь на запитання «Котра година?»

А дванадцять тридцять

Б половина дев’ятої

В десять хвилин першої

Г без двадцяти десять

Д за п’ять одинадцята

  1.  НЕПРАВИЛЬНО побудовано словосполучення на позначення часу

А десять (хвилин) на десяту

Б чверть на одинадцяту

В без п’ятнадцяти десять

Г пів на дванадцяту

Д за п’ять (хвилин) шоста

  1.  Іменники з числівниками ПРАВИЛЬНО поєднано в рядку

А двадцять три тижня

Б півтораста року

В п’ять цілих і шість восьмих тонн

Г півтора місяця

Д сім з половиною кілограм

  1.  НЕПРАВИЛЬНО побудовано словосполучення

А десять (хвилин) на шосту

Б чверть на шосту

В без п’ятнадцяти шість

Г пів на шосту

Д за десять (хвилин) шоста

  1.  Іменники з числівниками ПРАВИЛЬНО поєднано в рядку

А півтори центнера

Б два з половиною року

В одна десята кілометрів

Г кількадесят учасників

Д двадцять чотири відсотка

  1.  Граматичну норму на позначення часу ПОРУШЕНО у рядку

А рівно о першій;

Б десять хвилин по шостій;

В пів на десяту;

Г сім годин двадцять хвилин;

Д за двадцять п’ята.

  1.  Граматично ПРАВИЛЬНА відповідь на запитання «Котра година?»

А дванадцять тридцять

Б половина дев’ятої

В десять хвилин першої

Г без двадцяти десять

Д за п’ять одинадцята

  1.  НЕПРАВИЛЬНО побудовано словосполучення на позначення часу

А п’ятнадцять хвилин десятого

Б зараз одинадцята

В за п’ять хвилин сьома

Г пів на першу

Д буду після дев’ятої

  1.  НЕПРАВИЛЬНО побудовано словосполучення на позначення часу

А десять (хвилин) на десяту

Б чверть по одинадцятій

В третя година десять хвилин

Г за п’ять (хвилин) шоста

Д без п’ятнадцяти шість

  1.  Граматично  ПРАВИЛЬНА  відповідь  на  запитання  «Котра  година?»

А рівно  дванадцять

Б десять  хвилин  шостої

В без  двадцяти  десять

Г  три  години  п'ять  хвилин

Д десять  хвилин  по  восьмій

  1.  Граматично ПРАВИЛЬНА відповідь на запитання  «Котра  година?»

А шість  годин  десять  хвилин

Б за  десять  сьома

В одинадцять  двадцять

Г  без  двадцяти  перша .

Д початок  десятої

  1.  Граматично ПРАВИЛЬНА відповідь на  запитання  «Котра  година?»

А дві години  п'ятнадцять  хвилин

Б п'ятнадцять  хвилин  п'ятої

В шістнадцять  п'ятнадцять

Г четверта  година  п'ятнадцять  хвилин

Д п'ятнадцять  хвилин  після  чотирьох

  1.   Граматичну  норму  на  позначення  часу  ПОРУШЕНО в  рядку

А без п'ятнадцяти  шоста

Б п'ятнадцять  хвилин на сьому

В п'ятнадцять  хвилин  до  шостої

Г чверть  до  шостої

Д сімнадцята  година  сорок  п'ять  хвилин

  1.  Граматичну  норму  на  позначення  часу  ПОРУШЕНО в  рядку

А п'ять  хвилин  до  восьмої

Б десять  хвилин  на  дев'яту

В десять  по  восьмій

Г пів на  восьму

Д п’ять  годин  тридцять  хвилин

  1.  Граматичну  норму  на  позначення  часу  ПОРУШЕНО в  рядку

А рівно  одинадцята

Б п'ять  хвилин  після  трьох

В за  двадцять  сьома

Г чверть  на  третю

Д десять  по  першій

  1.  Граматичну  норму  на  позначення  часу  ПОРУШЕНО в  рядку

А пів на  першу

Б третя  година  десять  хвилин

В двадцять  хвилин  сьомої

Г  двадцять  на  десяту

Д п'ять  хвилин  по  другій

  1.  Граматичну  норму  на  позначення  часу  ПОРУШЕНО в  рядку

А третя юдина  п'ять  хвилин

Б рівно  шістнадцять

В чверть  по  п'ятій

Г за  двадцять  третя

Д десять  по  четвертій

  1.  Граматичну  норму  на  позначення  часу  ПОРУШЕНО в  рядку

А за  двадцять  десята

Б двадцять  до  десятої

В двадцять  на  десяту

Г  без  двадцяти  десята

Д чверть на шосту

  1.  Іменники з числівниками ПРАВИЛЬНО поєднано в рядку

А обидва хлопця

Б чотири поверха

В три десятих метри

Г три випускники

Д сто два клена

  1.  Іменники з числівниками ПРАВИЛЬНО поєднано в рядку

А два кошеня

Б три мільйона

В вісім кілограм

Г чотири лимони

Д двоє комп’ютерів

  1.  Закінчення має іменник у рядку

А обидві дівчин..

Б півтора тижн..

В три лікар..

Г два муляр..

Д чотири секунд..

  1.  Закінчення -а  має  іменник  у  рядку

А 2 квартал  ..

Б З товариш  ..

В 1,5 доб  ..

Г  0,5 ящик  ..

Д 4 район  ..

  1.  ПОМИЛКОВО  узгоджено  числівник  з  іменником  у  словосполученні

А двадцять  шість  апельсинів

Б три  з  половиною  апельсина

В двадцять  чотири  апельсини

Г дві треті  апельсина

Д двадцять  один  апельсин

  1.  ПОМИЛКОВО  узгоджено  числівник  з  іменником  у  словосполученні

А двадцять  два  абрикоси

Б чотири  помідори

В півтора  огірка

Г чотири  з  половиною  банана

Д одна  ціла  і  одна  друга  лимона

  1.  ПОМИЛКОВО  узгоджено  числівник  з  іменником  у  словосполученні

А п'ятеро  друзів

Б півтора  аркуша

В півтораста  гривень

Г вісім кілограмів

Д два  професора

  1.  ПОМИЛКОВО  узгоджено  числівник  з іменником  у  словосполученні

А троє  разів

Б півтори  доби

В одна  третя  сторінки

Г п'ять  з  половиною  тонн

Д дві цілі і  одна  сьома  метра

  1.  Граматично ПРАВИЛЬНЕ речення утвориться, якщо до частини «Вітаємо зі святом …» додати частину, наведену в рядку

А Першим вереснем

Б Першим вересням

В Першого вересня

Г Першим вересня

  1.  Прочитайте речення.

У теплицях … вирощують близько … сортів … помідорів.

Граматично ПРАВИЛЬНИМ є варіант послідовного заповнення пропусків

А Дмитра Білоусько, двадцяти, щонайбільш смачних

Б Дмитра Білоуська, двадцять, найбільш смачних

В Дмитра Білоуська, двадцяти, найбільш смачніших

Г Дмитра Білоусько, двадцять, якнайсмачніших

Д Дмитра Білоуська, двадцяти, найсмачніших

  1.  Прочитайте речення.

Демонстрація … нової колекції … відбудеться через …

Граматично ПРАВИЛЬНИМ є варіант послідовного заповнення пропусків

А пальт, Віктора Ткаченка, півтора місяця

Б пальто, Віктора Ткаченка, півтора місяця

В пальт, Віктора Ткаченко, півтора місяця

Г пальт, Віктора Ткаченка, півтора місяці

Д пальт, Віктора Ткаченка, півтори місяця

  1.  Прочитайте фрагмент учнівського твору, у якому пропущено окремі слова.

Невдовзі Сергій з … виїхали на заміську трасу. До … залишалося два … . Хлопці провели в дорозі майже добу, але це аж ніяк не робило менш … їхню подорож.

Граматично ПРАВИЛЬНИМ є варіант послідовного заповнення пропусків

А Ігором, Львову, кілометра, цікавою

Б Ігорем, Львова, кілометри, цікавою

В Ігорем, Львова, кілометри, цікавішою

Г Ігорем, Львову, кілометра, цікавою

Д Ігором, Львову, кілометри, цікавішою

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відповіді до тестових завдань

 

№ завдання

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Відповідь

В

В

В

Б

Б

А

В

Д

А

Д

№ завдання

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

Відповідь

Г

В

Д

А

Б

А

Г

А

Г

А

№ завдання

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

Відповідь

Б

А

Б

А

В

Д

В

Г

Б

Г

№ завдання

31

32

33

34

35

36

37

38

39

40

Відповідь

Б

Д

В

Г

В

Г

Г

Д

А

Д

№ завдання

41

42

43

44

45

46

47

48

49

50

Відповідь

Д

Б

Г

А

Д

Б

В

Б

Г

Г

№ завдання

51

52

53

54

55

56

57

58

59

60

Відповідь

Г

В

Г

В

Г

Д

А

В

Д

А

№ завдання

61

 

Відповідь

Б

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розробка уроку з української мови

6 клас

Тема:  Розряди числівників за значенням та за будовою

Мета: ознайомити учнів із розрядами числівників за значенням: кількісними та порядковими – та за будовою: простими, складними та складеними; розвивати самостійність, логічне мислення і мовлення, пам’ять; виховувати естетичні почуття, зацікавленість скарбами народної мудрості.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Обладнання: підручники, мультимедійна презентація, схеми, картки

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя.

У нас незвичайний сьогодні урок.

Сьогодні ми зробимо ще один крок

В країну прекрасну, країну чудову,

Що нас так чекає й збагачує мову.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Гра «Зірви яблуко»

(Кожне яблуко на яблуні - це питання. Необхідно «зірвати» яблуко і відповісти на питання)

  1. Що називається числівником? Слайд 1
  2. Яким членом речення виступають числівники? Слайд 2
  3. На які питання відповідає числівник? Слайд 3
  4. Чи змінюється числівник за відмінками? Слайд  4
  5. Навести приклади числівників? Слайд 5
  6. На які групи за значенням поділяються числівники? Слайд 6

 ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку Слайд 7

ІV. Сприймання, усвідомлення нових знань

Пояснення вчителя.

Числівники за значенням поділяються на кількісні та порядкові

 Слайд 8

 

 

 

Розгляньте подану схему і з’ясуйте, що можуть означати кількісні числівники

Слайд 9

       Цілі числа                 Дробові числа         Кількість предметів як одне  ціле

 

     три                              одна третя                        троє

 

(Висновок: кількісні числівникми можуть означати цілі числа, дробові числа, кількість предметів як одне ціле.)

Робота з підручником

Розгляньте в підручнику на с. 195 таблицю і вкажіть, який розряд кількісних числівників ми не назвали.

(Неозначено-кількісні, що означають загальну, точно не визначену кількість.)

V. Закріплення вивченого матеріалу

 

  1.        Робота з сигнальними картками. Слайд 10

  Візьміть у руки сигнальні картки. Я називатиму вам числівники. Ваше завдання: якщо ви вважаєте, що числівник кількісний, піднімайте рожеву картку, а якщо порядковий – зелену.

 Сто, перший, вісім, двадцять, сороковий, двадцять сьомий, чотири, шостий, десята, п’ятдесят, шістсот, п’ятнадцяте, дві третіх, четверо, сімдесятий, багато.

  1.        Запишіть загадки, визначте числівники. Слайд 11

 Вкажіть до яких розрядів належать.

 

Дванадцять братів один за одним ходять, один від другого не відстає.

                                                                                                               (місяці року)

Є деревце – не полінце, шість дірочок має, весело співає             

 (сопілка)

Плету олівець на четверо овець, а пятий окремо.    

                         (рукавиця)

Один кінь тягне двадцять бричок.

(потяг)

Один батько дев’ятсот сорок синів має, всім шапки справляє, а собі не має.

(дуб і жолуді)

  1.        Хвилинка-веселинка
  • Чого, брате, так збілів? Що з тобою сталось?
  • Ах, за мною через став аж сто вовків гналось!
  • Бог з тобою! Сто вовків! Та село б почуло...
  • Та воно так і не сто, а пятдесят було.
  • Та й пятдесят диво в нас... Де б їх стільки взялось?
  • Ну, Іванцю! Нехай так, але десять гналось.
  • Так і десять не було! Знать, один усього?
  • Як один? Аби і вовк! Страшно і одного...
  • А може, то і не вовк!
  • А що ж то ходило?
  • Таке сіре та мале, а хвостик як мило

                                                                    (С. Руданський)

5.4 «Мозковий штурм» Слайд 12

(мета в тому, щоб зібрати ідеї щодо проблеми, яка вирішується).

  • Скажіть чим відрізняються слова сім, сімнадцять, сімдесят сім?

(Слово сім складається тільки з кореня. Слово сімнадцять створене з двох коренів. Числівник сімдесят сім утворений з двох слів).

  • Який висновок ми зробимо про те, які ж є числівники за будовою і як вони пишуться?

Порівняємо висновки, зроблені нами, з матеріалом підручника (с. 196).

 

Слайд 13 Підсумок вчителя: числівники поділяються на прості, складні та складені. Прості мають один корінь, складні утворені поєднанням двох коренів, а складені складаються  з двох і більше простих і складених числівників.

 Складні пишемо разом; складені окремо.

 

  1.        Розподільчий диктант

Вправа 460

  1.        Фізкультхвилинка слайд 14

Якщо я називаю простий числівник, ви піднімаєте руки вгору; складний  - розводите в сторони; складений витягуєте вперед.

Девяносто, три, сорок чотири, сім, двадцять пять, сімсот, пятий, сто три, шістдесят, багато, чотирнадцять, перший, чотириста тридцять один, девяносто.

  1.  Дослідження-аналіз (робота в парах). Слайд 15

 

                                                                     Зібратися разом – це початок.

Триматися разом – це прогрес.

                                                                     Працювати разом – це успіх.

                                            Генрі Форд

Кожній парі роздається картка з завданням.

Прочитати речення, визначити розряди числівників за значенням та за будовою.                                      

Дитинство Тараса


         Дев’ятого  березня тисяча вісімсот чотирнадцятого року в сім’ї Шевченків народилася третя дитина  – Тарас.

Вже у  дев’ять років він був розсудливим, як дорослий. Любив природу: квіти, бджоли, дерева, небо…

   В дванадцять років Тарас став круглим сиротою.

 

  1.        «Музичний вернісаж» Слайд 16

Лунають уривки пісень, в яких вживаються числівники. Завдання: виписати числівники, вказати розряд за значенням.

Сім, безліч, два, оба, п’ять, три, чотири, мільйони, дев’яте, сімнадцята, одне, сорок третя.

 

 

  1.   Гра «Третій зайвий» Слайд 17

Вправа 461

  1.   Творче конструювання Слайд 18

Завдання побудувати вислови, дібравши початок з лівої, а продовження – з правої колонки. Числівники підкреслити.

 

Де сім господинь,                                          а один відріж.

Одна голова добре,              жодного не спіймаєш.

Сім разів відмір,                                           там хата не метена.

За двома зайцями поженешся -                    а дві краще.

Два б’ється  -          а скупий два рази платить.

Лінивий двічі робить,                                   третій не мішай.

 

  1.   Кодоване письмо Слайд 19

Вибрати й записати тільки цифри потрібних речень: у першу колонку з кількісними числівниками, у другу з порядковими.

  1. П’ять разів засумнівайся, а тоді до діла збирайся.
  2. Розумна голова прогодує краще, ніж п’ятдесят лінивих рук.
  3. Живи, працюй до сьомого поту.
  4. Хай вишня викидає цвіт і двісті літ, і триста літ.
  5. Ще треті півні не співали...
  6. Сідай швидко на коня: ще сто миль махнем до дня!
  7. Слухаю першого грому удари, наче найкращу симфонію в світі.
  8. Всі зайці вовків бояться, йде один, а бачать – двадцять.
  9. Хто ловить, той двох навчить.
  10. Сім разів відмір, а один відріж.
  11. Десята вода на киселі.
  12.  Семеро одного не ждуть.

Перевірку роботи здійснити за зразком

 

кількісні

порядкові

1; 2; 4; 6; 8; 9; 10; 12

3; 5; 7; 11

Вид перевірки – самоперевірка.

VI. Підбиття підсумків роботи на уроці.

 Проводиться з використанням прийому «Ланцюжок»

 Один учень задає питаня з щойно вивченої теми, а сусід по парті повинен відповісти на нього.

  • Які є розряди числівників за значенням?
  • Що означають порядкові числівники?
  • Що означають кількісні числівники?
  • На які групи поділяються кількісні числівники?
  • Які є розряди числівників за будовою?
  • Як пишуться складні та складені числівники?
  • Чи потрібні числівники в нашому мовленні?

(Потрібно нам числівник вчити,

Бо й дня без нього не прожити.

Дату, кількість, час, число

Він нам передасть. Любімо його!)

Домашнє завдання Слайд 20

Вивчити матеріал §55, завдання на картках.

За бажанням учнів: виписати фразеологізми або загадки з числівниками

 

VII.Рефлексія

Вправа «Відгадай числівник»

(Запитання проектуються на дошку.)

— Скільки нот у нотному стані?

— Скільки місяців у році мають 31 день?

— Скільки є чудес світу?

— Скільки днів має тиждень?

— Скільки кольорів має райдуга?

—Який числівник сховався за цими запитаннями? (Числівник сім.)

Слайд 21

Повідомлення учнів

А чи знаєте ви, чому число сім вважається магічним?

У давнину особливу увагу людей привертало небо, а на ньому — сім яскравих світил: Сонце, Місяць, Венера, Меркурій, Марс, Юпітер і Сатурн (стародавні люди відносили Сонце і Місяць до планет). Вони вважали, що всі земні події якось визначаються рухом семи планет, тому за небом треба пильно стежити.

 

Астрологія визначила семиденний тиждень, кожен день якого присвячувався одній із семи планет, що «оптимально діяла» саме в цей день. Звідси бере початок «священне» число семи планет, яке зустрічається в численних міфах, застосовується в культових діях. Ці назви частково збереглись і в деяких сучасних мовах: іспанській, італійській, англійській, німецькій.

 

Іншим фактором популярності сімки був місячний календар і культ Місяця, поширені у багатьох народів Сходу. Протягом 28 днів нічне світило проходить чотири фази, які змінюються через кожні 7 днів. При цьому кожного сьомого дня воно перебуває ніби в стані спокою. Тому у деяких народів сьомий день присвячувався богині Місяця і, оскільки він був днем її відпочинку, вважався небезпечним для всякої роботи.

 

Здавна славилися сім витворів стародавнього мистецтва: єгипетські піраміди, «висячі сади» Семіраміди, храм Артеміди в Ефесі, Зевс Олімпійський, мавзолей у Галікарнасі, Колосе Родоський та Фароський маяк, які називають сімома чудесами світу.

Вважалося, що такі великі міста, як Рим, Бейрут, Вавилон, Київ, Москва тощо збудовані на семи пагорбах.

 

У 2007 році було проведено загальнонаціональну акцію «7 Чудес України». За результатами акції країна визначила «7 історико-архітектурних чудес України», якими стали: Національний історико-архітектурний заповідник «Кам’янець», Києво-Печерська Лавра, Державний історико-архітектурний заповідник «Хотинська фортеця», Національний дендрологічний парк «Софіївка», Херсонес Таврійський, Софія Київська та Національний заповідник-острів «Хортиця».

 

У міфах, легендах, прикметах, загадках, приказках, прислів'ях і казках багатьох народів світу згадується число 7. Фольклор українців теж багатий на це число: сім раз відміряй, а один раз відріж; сім п'ятниць на тиждень; сім баб — сім рад, а дитя безпутне; семеро одного не ждуть і т. д.

 

VIII.Оцінювання навчальних досягнень учнів

Заключне слово вчителя. Слайд 22

 Погляньте на це диво природи — веселку. (Малюнок проектується на дошку.) У ній схований числівник 7. Кожен із її кольорів має певну символіку. Червоний означає закоханість, жовтогарячий — радість, жовтий — щедрість, зелений — надію, блакитний — щастя, синій — умиротворення природних сил, а фіолетовий — велич.

Нехай у ваших душах райдуга сяє всіма своїми барвами!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток до уроку А

1.

 

2.     Цілі числа                 Дробові числа         Кількість предметів як одне  ціле

                                                                                                                                                         (збірні)

 

     три                              одна третя                        троє

 

3. Прочитати речення, визначити розряди числівників за значенням та за будовою.                                      

Дитинство Тараса

 

          Дев’ятого  березня тисяча вісімсот чотирнадцятого року в сім’ї Шевченків народилася третя дитина  –Тарас.

Вже у  дев’ять років він був розсудливим, як дорослий. Любив природу: квіти, бджоли, дерева, небо…

   В дванадцять років Тарас став круглим сиротою.

 

4.  Вибрати й записати тільки цифри потрібних речень: у першу колонку з кількісними числівниками, у другу з порядковими.

1. П’ять разів засумнівайся, а тоді до діла збирайся.

2. Розумна голова прогодує краще, ніж п’ятдесят лінивих рук.

3. Живи, працюй до сьомого поту.

4. Хай вишня викидає цвіт і двісті літ, і триста літ.

5. Ще треті півні не співали...

6. Сідай швидко на коня: ще сто миль махнем до дня!

7. Слухаю першого грому удари, наче найкращу симфонію в світі.

8. Всі зайці вовків бояться, йде один, а бачать – двадцять.

9. Хто ловить, той двох навчить.

10. Сім разів відмір, а один відріж.

11. Десята вода на киселі.

12.  Семеро одного не ждуть.

 

Кількісні

Порядкові

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Авраменко О.М. українська мова та література: Довідник. Завдання в тестовій формі: І ч. – 7-е видання; змінене й доповнене. – К.: Грамота, 2017
  2. Єрмоленко С.Я., Сичова В.Т., Жук М.Г. Українська мова: підручник. – Грамота, 2014
  3. Житар І. Українська мова. Репетитор: навч. посібник для підготовки до ЗНО/ І. Житар, Т. Матвійчук. – Тернопіль: Підручники і посібники, 2013
  4. Заболотний О.В., Заболотний В.В.Українська мова: підручник для загальноосвіт. навч. закладів. 6 клас. – Генеза, 2014
  5. Омельчук С. Вивчення функційних особливостей числівника на засадах дослідницького підходу // dyvoslovo. com.ua
  6. Ткачук Т.П. Рідна мова. Робочий зошит. 6 клас. –Тернопіль: Навчальна книга. – Богдан, 2015
  7. Ткачук Т.П. Українська мова: комплексне видання для підготовки до ЗНО і ДПА: Ч.1: довідник. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2018
  8. Українська мова. Збірник завдань для підготовки до зовнішнього незалежного оцінювання. – Львів:  ЛРЦОЯО, 2007
  9. Український правопис / Ін-т мовознавства iм. О.О.Потебнi НАН України, Ін-т укр. мови НАН України. – К. : Наук. думка, 2010.
  10. Ющук І.П. Грамотність без репетитора: підготовка до зовнішнього незалежного оцінювання з української мови / І.П.Ющук. – Тернопіль: Навчальна книга. – Богдан, 2016
  11. Ющук І.П. Практикум з правопису української мови. – 3-тє видання. : Освіта, 1997
  12. Тести ЗНО онлайн з предмета «Українська мова і література» // zno.osvita.ua

 

Залишити відгук до розробки

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Балій Людмила Леонідівна
    готую "перевернутий урок". завдання дуже допомогли. дякую
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
docx
Додано
14 лютого
Переглядів
1349
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку