Конспект уроку з української мови для 6-го класу. Тема: Незмінювані іменники. Рід незмінюваних іменників
Мета: поглибити знання учнів про незмінювані іменники, навчити визначати в них рід, розвивати вміння вживати незмінювані іменники у зв'язному мовленні, розвивати творче мислення, виховувати бажання збагачувати свій лексикон.
Урок № 54
Тема: Незмінювані іменники. Рід незмінюваних іменників
Мета: поглибити знання учнів про незмінювані іменники, навчити визначати в них рід, розвивати вміння вживати незмінювані іменники у зв’язному мовленні, розвивати творче мислення, виховувати бажання збагачувати свій лексикон.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1. Лінгвістичний двобій
( Двоє учнів по черзі ставлять підготовлені вдома питання)
– Яка частина мови називається іменником?
– За чим змінюється іменник?
– Як визначити рід іменника?
– Які іменники належать до власних назв?
– Як пишуться власні назви?
– До якого роду належать назви осіб за професією чи посадою?
– У якому роді вживаються при таких іменниках означення-прикметники?
– Які іменники належать до спільного роду?
2. Словниковий диктант
Іменники ІІ відміни, які в Р.в. мають закінчення –а, (-я) : директор, лікар, олівець, рядок, документ, Чернігів, Дніпро, Дністр, перпендикуляр, предмет, косинус, садок, лісок, ніж, Харків, зошит, місяць, гараж, ромб
Іменники ІІ відміни, , які в Р.в. мають закінчення –у, (-ю) : цукор, кисень, мороз, тайфун, ярмарок, університет, ректорат, Донбас, жах, футбол, роман, монолог, ремонт, Єнісей, чай, клуб, Китай, хокей, рік
3. Дібрати до іменників прикметники і поставити утворені словосполучення у давальному відмінку.
Зразок: професор Корчагіна – відомому професору Корчагіній (Д. в)
Директор Олена Михайлівна Пасічникова, секретар Ольга Шевченко, касир Віра Павлова, лікар Василь Головенко.
- У чому переконались ми, виконавши це завдання?
(Прикметники при іменниках на позначення осіб за професією чи посадою ставляться тільки у формі чоловічого роду)
4. Перекласти українською мовою, у дужках вказати рід
Зразок: песчаная насыпь ( ж. р ) – піщаний насип ( ч. р ).
Широкая степь, памятная запись, осенняя ярмарка, высокий тополь, новый филиал. (Зіставте рід іменників і зробіть висновок)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми та мети уроку
- А зараз, діти, послухайте, що трапилось одного разу з вашим однолітком Миколкою.
В останній день тижня учителька Марія Іванівна порадила дітям відвідати зоопарк і про своє враження написати твір.
Настав понеділок. Миколка з нетерпінням чекав уроку, щоб прочитати свій твір. Діти уважно слухали хлопця.
Твір Миколки
Зоопарк. Яке це диво! Я так давно мріяв про зустріч із різними звірятками. Нарешті моя мрія здійснилась.
У неділю ми з татом поїхали до зоопарку. Спочатку автобус мчав нас шосем, а потім ми їхали метром. І ось довгождана зустріч. Перш за все ми побачили велике шимпанзе. Воно, здавалось, байдуже дивилось на нас, а коли я пригостив його смачним ескімом, то зразу зраділо і кумедно бігало по вольєру. Чубата какаду вражала своїми строкатими барвами. А якою чудовою була маленька колібра. Потім нашу увагу привернула незграбна кенгуру. Зачарований я був і рожевим фламінгом.
Стомлені, але щасливі ми повернулись додому, розповідали мамі про цікавих звірів, а вона пригощала нас смачною какавою.
- Діти сміялись разом з Марією Іванівною, а Миколка нічого не розумів: він же так старався.
Учитель.
- Чому ж сміялись діти? (Тому, що Миколка не знає, що є незмінювані іменники)
ІV. Усвідомлення нового матеріалу практично
- Які ж іменники належать до незмінюваних?
- До якого роду належать незмінювані іменники назви неістот?
- Назви людей?
- Назви тварин і птахів?
Додатковий коментар вчителя (за потребою)
Іменники, що не змінюють закінчень ні за відмінками, ні за числами, називаються незмінюваними. До них належать:
1. Жіночі прізвища на приголосний та – о: Лариса Лебідь, Ірина Косяченко, Ярослава Ступило.
2. Загальні та власні назви іншомовного походження з кінцевим – в(-є), – і(-ї), – о(-у): кашне, журі, депо, Марокко, кенгуру, але: пальто – пальта, пальту, у пальті.
3. Абревіатури: НВО (науково-виробниче об’єднання), СОТ (Світова Організація Торгівлі).
Запам’ятай правопис незмінюваних іменників!!!
Наприклад, месьє – назва чоловіка ( знайомий месьє); леді, мадам, мадемуазель – тільки жінки (молода леді, висока мадам, привітна мадемуазель).
2. Це правило стосується і власних іншомовних імен: чорнявий Віллі, білява Катрін.
3. Незмінювані іменники – назви тварин належать до чоловічого роду (старий шимпанзе, молоденький какаду). Іменники жіночого роду становлять виняток (муха цеце)
4. Незмінювані іменники – назви неістот, основа яких закінчується на голосний звук, належать до середнього роду (кольорове кіно, затишне купе, справжнє попурі).
5. У незмінюваних іменниках – власних географічних назвах, назвах газет, журналів – рід визначається за загальною назвою: Сочі (сер.роду, як місто), Борнео (чол.роду, як острів), Конго (жін.роду, як ріка)
Робота з підручником – вправи 237, 239
Самостійна робота
Замість крапок ввести слово таксі і визначити його відмінок у кожному з речень.
Таксі – найкращий вид міського транспорту.
… довелось чекати недовго. Біля стоянки … утворилась черга. У … було тепло та затишно.
Висновок: відмінок незмінюваних іменників визначається за контекстом.
Робота біля дошки. Провідміняти: Ольга Коваленко, Олег Коваленко; Валентина Коваль, Валентин Коваль.
V. Закріплення нового матеріалу
1. Гра «Найрозумніший».
Запишіть іменники-відповіді на запитання, додавши до кожного означення. Визначте рід іменників.
— Яке місто є столицею Грузії? (Тбілісі.)
— Як зветься поїздка за кордон? (Турне.)
— Як зветься стоянка-майстерня для тепловозів та вагонів? (Депо.)
— Як зветься автомобіль для проїзду за плату? (Таксі.)
— Як називаються окуляри без оправи? (Пенсне.)
— Як зветься перелік страв? (Меню.)
— Кольорові нитки для вишивання. (Муліне.)
— Яка пташка є найменшою? (Колібрі.)
— Як називається національне японське жіноче й чоловіче вбрання? (Кімоно.)
— Яке місто є столицею Японії? (Токіо.)
— Як звуть автора роману про Робінзона Крузо? (Даніель Дефо.)
Ательє, монпансьє, пап’є – маше, фойє, турне, метро, сопрано, рагу, колібрі, попурі, кольрабі.
3. Творча робота «У кафе»
Складаємо асоціативний кущ.
Створюємо матрицю – добираємо до цих іменників прикметники.
Наприклад:
* Меню – багате, бідне, обмежене.
* Ситро – свіже, солодке, газоване.
* Какао – смачне, гаряче, солодке.
* Рагу – овочеве, м ясне, свіже.
* Пюре – рідке, густе, гаряче, смачне.
* Олів є – запашне, дороге.
4. Робота в парах
Складіть діалог на вільну тему, використовуючи незмінювані іменники.
5. Утворити словосполучення, дібравши до поданих іменників прикметники (подаємо їх у дужках). Значення іншомовних слів з’ясувати за допомогою словника.
(Швидке) болеро; (молодий) кюре; (популярне) ватерполо; (свіжа) Боржомі; (австралійський) ему; (піщана) Гобі; (сонячний) Капрі; (гостинне) Палермо; (зелене) Сухумі; (матові або матове) жалюзі; (елегантна) мадам; (шановний) мосьє; (удосконалене) морзе; (гарячий) сироко; (барвисте) конфеті; (смачна) івасі; (затишне) кабаре.
VІ. Підсумок уроку
1. Що сподобалось на уроці?
2. Що нового дізнались?
3. Де можна знайти лексичне значення незнайомого слова?
4. Якими вміннями і навичками оволоділи?
VІІ. Домашнє завдання
Вивчити теоретичний матеріал с. 102
Виконати письмово вправи 238, 240