Конспект уроку з української мови для 6-го класу. Тема: Незмінювані іменники. Рід незмінюваних іменників

Про матеріал

Конспект уроку з української мови для 6-го класу. Тема: Незмінювані іменники. Рід незмінюваних іменників

Мета: поглибити знання учнів про незмінювані іменники, навчити визначати в них рід, розвивати вміння вживати незмінювані іменники у зв'язному мовленні, розвивати творче мислення, виховувати бажання збагачувати свій лексикон.


Перегляд файлу

Урок № 54

Тема: Незмінювані іменники. Рід незмінюваних іменників

Мета: поглибити знання учнів про незмінювані іменники, навчити визначати в них рід, розвивати вміння вживати незмінювані іменники у зв’язному мовленні, розвивати творче мислення, виховувати бажання збагачувати свій лексикон.

 Тип уроку: комбінований

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1. Лінгвістичний двобій

( Двоє учнів по черзі ставлять підготовлені вдома питання)

– Яка частина мови називається іменником?

– За чим змінюється іменник?

– Як визначити рід іменника?

– Які іменники належать до власних назв?

– Як пишуться власні назви?

– До якого роду належать назви осіб за професією чи посадою?

– У якому роді вживаються при таких іменниках означення-прикметники?

– Які іменники належать до спільного роду?

2. Словниковий диктант

Іменники ІІ відміни, які в Р.в. мають закінчення –а, (-я) : директор, лікар, олівець, рядок, документ, Чернігів, Дніпро, Дністр, перпендикуляр, предмет, косинус, садок, лісок, ніж, Харків, зошит, місяць, гараж, ромб

Іменники ІІ відміни, , які в Р.в. мають закінчення –у, (-ю) : цукор, кисень, мороз, тайфун, ярмарок, університет, ректорат, Донбас, жах, футбол, роман, монолог, ремонт, Єнісей, чай, клуб, Китай, хокей, рік

3. Дібрати до іменників прикметники і поставити утворені словосполучення у давальному відмінку.

Зразок: професор Корчагіна – відомому професору Корчагіній (Д. в)

Директор Олена Михайлівна Пасічникова, секретар Ольга Шевченко, касир Віра Павлова, лікар Василь Головенко.

 

- У чому переконались ми, виконавши це завдання?

 (Прикметники при іменниках на позначення осіб за професією чи посадою ставляться тільки у формі чоловічого роду)

 

4. Перекласти українською мовою, у дужках вказати рід

 

Зразок: песчаная насыпь ( ж. р ) – піщаний насип ( ч. р ).

Широкая степь, памятная запись, осенняя ярмарка, высокий тополь, новый филиал. (Зіставте рід іменників і зробіть висновок)

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми та мети уроку

 

- А зараз, діти, послухайте, що трапилось одного разу з вашим однолітком Миколкою.

В останній день тижня учителька Марія Іванівна порадила дітям відвідати зоопарк і про своє враження написати твір.

Настав понеділок. Миколка з нетерпінням чекав уроку, щоб прочитати свій твір. Діти уважно слухали хлопця.

 

Твір Миколки

Зоопарк. Яке це диво! Я так давно мріяв про зустріч із різними звірятками. Нарешті моя мрія здійснилась.

У неділю ми з татом поїхали до зоопарку. Спочатку автобус мчав нас шосем, а потім ми їхали метром. І ось довгождана зустріч. Перш за все ми побачили велике шимпанзе. Воно, здавалось, байдуже дивилось на нас, а коли я пригостив його смачним ескімом, то зразу зраділо і кумедно бігало по вольєру. Чубата какаду вражала своїми строкатими барвами. А якою чудовою була маленька колібра. Потім нашу увагу привернула незграбна кенгуру. Зачарований я був і рожевим фламінгом.

Стомлені, але щасливі ми повернулись додому, розповідали мамі про цікавих звірів, а вона пригощала нас смачною какавою.

 

- Діти сміялись разом з Марією Іванівною, а Миколка нічого не розумів: він же так старався.

 

Учитель.

- Чому ж сміялись діти? (Тому, що Миколка не знає, що є незмінювані іменники)

 

ІV. Усвідомлення нового матеріалу практично

 

  1. Робота в парах ( учні читають правила із підручника, аналізують, ставлячи один одному питання і наводячи приклади)

 

  1. Евристична бесіда

 - Які ж іменники належать до незмінюваних?

- До якого роду належать незмінювані іменники назви неістот?

- Назви людей?

- Назви тварин і птахів?

Додатковий коментар вчителя (за потребою)

Іменники, що не змінюють закінчень ні за відмінками, ні за числами, називаються незмінюваними. До них належать:

1. Жіночі прізвища на приголосний та – о: Лариса Лебідь, Ірина Косяченко, Ярослава Ступило.

2. Загальні та власні назви іншомовного походження з кінцевим – в(-є), – і(-ї), – о(-у): кашне, журі, депо, Марокко, кенгуру, але: пальто – пальта, пальту, у пальті.

3. Абревіатури: НВО (науково-виробниче об’єднання), СОТ (Світова Організація Торгівлі).

Запам’ятай правопис незмінюваних іменників!!!

  1. Рід незмінюваних іменників, які означають людей, розрізняють за статтю.

Наприклад, месьє – назва чоловіка ( знайомий месьє); леді, мадам, мадемуазель – тільки жінки (молода леді, висока мадам, привітна мадемуазель).

2. Це правило стосується і власних іншомовних імен: чорнявий Віллі, білява Катрін.

3. Незмінювані іменники – назви тварин належать до чоловічого роду (старий шимпанзе, молоденький какаду). Іменники жіночого роду становлять виняток (муха цеце)

4. Незмінювані іменники – назви неістот, основа яких закінчується на голосний звук, належать  до середнього роду (кольорове кіно, затишне купе, справжнє попурі).

5. У незмінюваних іменниках – власних географічних назвах, назвах газет, журналів – рід визначається за загальною назвою: Сочі (сер.роду, як місто), Борнео (чол.роду, як острів), Конго (жін.роду, як ріка)

 

Робота з підручником – вправи 237, 239

Самостійна робота

Замість крапок ввести слово таксі і визначити його відмінок у кожному з речень.

Таксі – найкращий вид міського транспорту.

… довелось чекати недовго. Біля стоянки … утворилась черга. У … було тепло та затишно.

 Висновок: відмінок незмінюваних іменників визначається за контекстом.

 

Робота біля дошки. Провідміняти: Ольга Коваленко, Олег Коваленко; Валентина Коваль, Валентин Коваль.

 

V.  Закріплення нового матеріалу

 

1. Гра «Найрозумніший».

Запишіть іменники-відповіді на запитання, додавши до кожного означення. Визначте рід іменників.

 Яке місто є столицею Грузії? (Тбілісі.)

 Як зветься поїздка за кордон? (Турне.)

 Як зветься стоянка-майстерня для тепловозів та вагонів? (Депо.)

 Як зветься автомобіль для проїзду за плату? (Таксі.)

 Як називаються окуляри без оправи? (Пенсне.)

 Як зветься перелік страв? (Меню.)

 Кольорові нитки для вишивання. (Муліне.)

 Яка пташка є найменшою? (Колібрі.)

 Як називається національне японське жіноче й чоловіче вбрання? (Кімоно.)

 Яке місто є столицею Японії? (Токіо.)

 Як звуть автора роману про Робінзона Крузо? (Даніель Дефо.)

 

  1.   Утворити й записати словосполучення, у яких головними словами були б подані незмінювані іменники, а залежними – дібрані до них прикметники. До якого роду належить кожен із незмінюваних іменників? Чому?

Ательє, монпансьє, пап’є – маше, фойє, турне, метро, сопрано, рагу, колібрі, попурі, кольрабі.

3. Творча робота «У кафе»

Складаємо асоціативний кущ.

Створюємо матрицю – добираємо до цих іменників прикметники.

 Наприклад:

* Меню – багате, бідне, обмежене.

* Ситро – свіже, солодке, газоване.

* Какао – смачне, гаряче, солодке.

* Рагу – овочеве, м ясне, свіже.

* Пюре – рідке, густе, гаряче, смачне.

* Олів є – запашне, дороге.

 

4. Робота в парах

Складіть діалог на вільну тему, використовуючи незмінювані іменники.

  5. Утворити словосполучення, дібравши до поданих іменників прикметники (подаємо їх у дужках). Значення іншомовних слів з’ясувати за допомогою словника.

(Швидке) болеро; (молодий) кюре; (популярне) ватерполо;  (свіжа) Боржомі; (австралійський) ему; (піщана) Гобі; (сонячний) Капрі; (гостинне) Палермо; (зелене) Сухумі; (матові або матове) жалюзі;  (елегантна) мадам; (шановний) мосьє;  (удосконалене) морзе; (гарячий) сироко; (барвисте) конфеті; (смачна) івасі; (затишне) кабаре.

 

VІ. Підсумок уроку

1. Що сподобалось на уроці?

2. Що нового дізнались?

3. Де можна знайти лексичне значення незнайомого слова?

4. Якими вміннями і навичками оволоділи?

 

VІІ. Домашнє завдання

Вивчити теоретичний матеріал с. 102

Виконати письмово вправи 238, 240

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Губар Алла Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Коржова Наталія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Кропивницька Любов Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
15 лютого 2018
Переглядів
27977
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку