Урок. Дидактичний матеріал до теми "Іменник" для учнів 6 класу (за романом В.Рутківського "Джури козака Швайки" ("На козацьких островах")

Про матеріал

Запропонований дидактичний матеріал допоможе повторити й узагальнити вивчене про іменник, удосконалювати вміння правильно й доречно використовувати іменники в мовленні, виконувати морфологічний розбір іменників, визначати синтаксичну роль їх; розвивати усне й писемне мовлення, логічне мислення, пам'ять, увагу; розвивати прагнення якнайкраще виконати завдання; зацікавити вивченням рідної мови, роботою з текстом; виховувати старанність, наполегливість у здобутті знань.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

Дидактичний матеріал

до теми «Іменник»

 

(за романом Володимира Рутківського

«Джури козака Швайки»

(«На козацьких островах»)

 

 

 

 

6 клас

 

Мета: повторити й узагальнити вивчене про іменник, удосконалювати вміння правильно й доречно використовувати іменники в мовленні, виконувати морфологічний розбір іменників, визначати синтаксичну роль їх; розвивати усне й писемне мовлення, логічне мислення, пам'ять, увагу; розвивати прагнення якнайкраще виконати завдання; зацікавити вивченням рідної мови, роботою з текстом; виховувати старанність, наполегливість у здобутті знань.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПРИГОДИ ДУРНОЇ СИЛИ

 

1. Проте Демко Дурна Сила і не мислив собі канути у воду. 2. Ні, він спочивав неподалік від воронівського Сторожового дуба, на поваленій межи очеретів вільсі. 3. Звідсіля було не так далеко видно, як зі Сторожового дуба, та все ж Демко бачив і закрут лісової дороги, що в’юнилася на Воронівку, і присульський луг, і частинку Вовкулацького кута. 4. Власне, на острішші цього кута він і спочивав. 5. Демко чекав повернення пана Тишкевича.

  6. Зрештою, йому кортілося махнути на все рукою і гайнути в село до діда. 7. Проте він дав слово Тишкевичу, що чекатиме його саме тут, на умовленому місці.

 

Завдання 1.

  1. Прочитайте текст.
  2. Визначте, що означають іменники, якими членами речення вони виступають.
  3. Виконайте синтаксичний розбір 1 і 3 речень (письмово).

 

Завдання 2.

  1. Знайдіть у тексті фразеологізми.
  2. Доберіть до них синоніми.
  3. Визначте, до якого стилю належить поданий текст. Відповідь обґрунтуйте.

 

Завдання 3.

1.Пояснить лексичне значення і правопис поданих іменників: острішшя, закрут, повернення.

 

Завдання 4.

  1. Списати речення. Підкреслити назви істот однією лінією, а назви неістот – двома.
  2. У якому реченні всі іменники належать до назв істот?

 

Завдання 5.

1.Розділіть іменники за родами, визначивши лексичне значення їх.

2. З виділеними словами складіть речення

3. Поясніть орфограми.

 

Завдання 6.

1. Провідміняйте іменники в однині й множині (6 речення).

2. Виділіть закінчення.

 

Завдання 7.

1. Спишіть текст.

2. Визначте рід, число, відмінок іменників.

3. З’ясуйте, яким членом речення є іменник, відповідно підкресліть.

4. Поясніть орфограми у тексті.

 

 

Завдання 8.

«На змагання викликає відмінок!»

  1. За визначений час поставте іменники у Р.в. однини.

Дуб, очерет, закрут, луг.

 

Завдання 9.

Лінгвістична задача.

1.Побудуйте граматичне доведення, підтвердивши чи спростувавши гіпотезу: «Іменник дуб в Р.в. одн. має закінчення –а».

 

Завдання 10.

1. Поставити іменники жіночого роду в називному, родовому і знахідному відмінках множини.

2. Виділити закінчення.

3. Відповісти на запитання: «Чому в одних іменниках закінчення З.в. збігається з Р.в., а в інших – з Н.в.?».

 

Завдання 11.

1.Провідміняйте іменники в однині й множині.

2. Виділіть закінчення.

3. Складіть речення з поданими іменниками в усіх відмінкових формах однини.

 

Завдання 12.

  1. Виписати іменники І та ІІ відмін.
  2. Виділити у них закінчення.
  3. Прокоментуйте їх.

 

Завдання 13.

«Я знаю як!»

  1. Виписати іменники.
  2. Визначити їхню відміну і групу (якщо є).

 

Завдання 14.

1. З’ясуйте лексичне значення  іменників, поставте їх у формі Р.в. однини.

2. Запишіть у відповідну колонку таблиці залежно від закінчення.

Закінчення –а (-я)

Закінчення –у (-ю)

 

 

Завдання 15.

Лінгвістична задача.

1.Підтвердіть або спростуйте твердження: «Іменник Тишкевич належить до ІІ відміни».

 

Завдання 16.

  1. Записати імена і прізвища в алфавітному порядку.
  2. Два з них (на вибір) провідміняти.

 

Завдання 17.

1. Прочитати текст.

2. Визначити іменники, що означають власні назви.

3. Чим вони відрізняються від загальних назв?

 

Завдання 18.

1. Поставити імена і прізвища у Кличному відмінку однини.

 

Завдання 19.

1.Знайти і виписати іменник із значенням пестливості або згрубілості.

2. Скласти з ним речення.

3. Пояснити спосіб словотвору.

 

Завдання 20.

1.Виписати іменники, розподіливши їх за способом творення.

2. Зробити розбір за будовою і словотвірний розбір 2-ох іменників (на вибір).

 

Завдання 21.

1.Дібрати спільнокореневі слова, щоб відбулося чергування приголосних у корені слова.

2. Уведіть їх у самостійно складене речення.

 

Завдання 22.

1.Знайти речення, які ускладнені другорядними членами речення, вставними словами.

2. Пояснити розстановку (вживання) розділових знаків.

 

Завдання 23.

«Я вмію це!».

1.За визначений час розберіть усі іменники в другому реченні як частину мови.

 

Завдання 24.

«Розумне перо».

  1. Переписати текст.
  2. Виправити орфографічні помилки.
  3. Пояснити правопис слів.

Про те Димко дурна сила і немислив собі кинути у воду. Ні, він спочивав не подалік від Воронівського Сторожевого дуба, на поваленій межи очеретів вільхі. Звідсілля була не так далеко видно, як зі Сторожевого дуба, та все ж Димко бачив і за крут лісової дороги, шчо в’юнилася на Воронівку, і присульський луг, і частинку Вовкулацького кута. Власне на остіші цого кута він і зпочивав. Димко чикав поверненя пана Тишкевича.

 Зрештою, йому кортілося махнути на все рукою і гайнути в сило до діда. Про те він дав слово Тишкевичу, що чикатиме його саме тут, на умовленому місті.

 

doc
Додано
14 лютого 2018
Переглядів
332
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку