ТЕМА. ЧИСЛІВНИК ЯК ЧАСТИНА МОВИ, МОРФОЛОГІЧНІ ОЗНАКИ, СИНТАКСИЧНА РОЛЬ. ЧИСЛІВНИКИ КІЛЬКІСНІ Й ПОРЯДКОВІ.
МЕТА:
навчальна : дати поняття про числівник як частину мови, зокрема про його загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль; навчити учнів розрізняти кількісні й порядкові числівники;
розвиваюча: розвивати в дітей логічне мислення, висловлювати наукову думку, за допомогою інтерактивних технологій розвивати у дітей навички спілкування, спонукати до роздумів;
виховна: розширювати знання учнів про світ, у якому ми живемо; ознайомити дітей з історично відомими місцями світу; виховувати естетичний смак учнів; повагу один до одного.
ТИП УРОК: урок засвоєння нових знань
МІЖПРЕДМЕТНІ ЗВ’ЯЗКИ: математика, всесвітня історія, географія, англійська мова.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
Проговорювання речівки (вчитель починає, а учні продовжують .)
Лунає дзвіночок, до праці мерщій.
Ти всі перешкоди здолати зумій!
Працюєм наполегливо, швидко, старанно,
Щоб кожна хвилинка не втратилась марно!
- Добрий день, діти! Я пропоную вам пригадати правила роботи на уроці:
• Ми поважаємо права власні й інших.
• Ми не сміємося над чужими помилками.
• Ми маємо право на помилку, бо вчимося.
• Ми ділимося напрацьованими матеріалами та думками.
• Ми завжди допомагаємо один одному.
• Ми слухаємо, що нам хочуть сказати інші, якщо треба, запитуємо.
• Ми цінуємо здобутки інших.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Я вас запрошую сьогодні на уроці здійснити дуже цікаву подорож, але яку саме, ви дізнаєтесь після того, як дасте відповіді на запитання:
— Скільки нот у нотному стані?
— Скільки місяців у році мають 31 день?
— Яке число є магічним у фольклорі?
— Скільки кольорів має веселка
— Скільки днів у тижні?
— А скільки є чудес світу?
Саме по семи чудесам світу ми сьогодні і будемо подорожувати. Але особливість нашої подорожі полягає у тому, що ми не просто відвідаємо визначні місця, а подорожуючи, будемо вивчати дуже цікаву частину мови. Зверніть увагу на екран. Давайте з’ясуємо, якими частинами мови є всі слова у цьому реченні «сім неймовірних чудес світу».
ІІ. Оголошення теми уроку, мети, завдання.
Відкрийте зошити та запишіть число, класна робота та тему нашого уроку:
«Числівник як частина мови, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Числівники кількісні та порядкові»
Протягом уроку ви навчитесь: знаходити числівники у тексті, визначати їх морфологічні ознаки та синтаксичну роль, з’ясовувати, чим відрізняється числівник від інших частин мови, навчитесь відрізняти кількісні числівники від порядкових.
IV. Актуалізація опорних знань учнів.
«Так» - «Ні»
Перед тим як розпочати вивчати числівник, ми повинні пригадати деякі правила. Вам необхідно підтвердити, або спростувати моє твердження за допомогою слів «ТАК», або «НІ».
IV. Сприйняття навчального матеріалу.
Для того щоб ми змогли відправитись у подорож, я пропоную вам скласти опорний конспект за темою «Числівник»
Числівник
(Самостійна частина мови, що вказує на число, кількість предметів або порядок їх при лічбі й відповідає на питання скільки? котрий? У реченні може виступати у ролі підмета, присудка, додатка та означення)
кількісні (скільки?) порядкові (котрий?)
змінюються за відмінками змінюються за родами,
числами, відмінками
Розряди кількісних числівників
власне кількісні дробові збірні неозначено-кількісні
(цілі числа) (частина від цілого) (певна кількість (приблизна кількість)
одне як ціле)
Діти, скажіть, що за своєю формою нагадує вам наш конспект? (піраміду)
Так, звичайно, піраміду, тож перше з чудес світу, до якого ми потрапляємо – це єгипетські піраміди. Піраміда Хеопса (Хуфу) — найбільша з-поміж єгипетських пірамід, єдине з «Семи чудес світу», яке збереглося до наших днів. Піраміда знаходиться на західному березі Нілу.
V. Закріплення вивченого матеріалу
Гра «Вправний перекладач»
Перекладіть словосполучення українською мовою з англійської.
Three teams – Five lessons – Seven flowers – Eleven days –
І яка ж може бути подорож без відпочинку. Я відпочивати ми будемо, виконуючи лінгвістичну фізкультхвилинку. Чуємо числівник – ми стрибаємо, а іменник – присідаємо.
Два, двійка, двійня, двоє, п’ятак, п’ятий, п’ятка, п’ятим, сім восьмих, семеро, сім’я, вісімка, восьме, двадцять три.
А тепер давайте дамо відпочити нашим очам.
Розподільна робота
Для того, щоб познайомитись з наступним дивом світу, вам необхідно виконати завдання: Записати числівники у дві колонки: кількісні та порядкові.
Двадцять п’ять, п’ять восьмих, сімнадцятий, шестеро, четвертого, три дев’ятих, дев’ятий, вісімдесят, семисотий, чотириста, тринадцятий, другий.
Лінгвістична гра «Латка на прислів'ї»
(Учням на екран проектуються прислів'я та фразеологізми із закритими «латками» числівниками. Учні переписують, уставляючи потрібний числівник. Під час перевірки, коли називається правильна відповідь, латка знімається.)
1. Один за всіх і всі за одного.
2. Знаю, як свої п'ять пальців.
3. Семеро одного не ждуть.
4. П'ять днів нічого не робимо, а на шостий
відпочиваємо.
5. Сім раз відмір, а один відріж.
6. Десята вода на киселі.
А тепер давайте з'ясуємо які саме числівники використані у цих фразеологізмах.
Мавзолей — храм-гробниця і надгробний пам'ятник царя Мавсола, споруджений у середині IV століття до н. е. за наказом його дружини Артемісії III в Галікарнасі (сучасна Туреччина), одне з античних чудес світу. Майже неушкодженим Мавзолей простояв 1800 років. Та через вісімнадцять століть землетрус зруйнував його до основи.
Лінгвістична гра «Знайди зайве»
- Щоб потрапити до скульптури Фідіїва Зевса Олімпійського, вам потрібно виконати таке завдання: у кожному рядку слів сховалися «зайві». Знайдіть їх, підкресліть, обґрунтуйте свою думку. До якої частини мови належать ці слова?
1) Чотири, один, п’ятірка, шостий.
2) Ходять, п’ять, сидять, стояти.
3) Восьмий, далекий, восьмиповерховий, давній.
4) Два, двійня, двійка, дворіччя.
5) Сорока, рушниця, мішок, сорок.
6) Бігти, червоніти, їсти, п’ятий.
7) Дев’яносто, сто, двадцять, другий.
Конкурс математиків.
15+17=32 95-16=79 39-21=18
VІ. Підведення підсумків.
Ми з вами здійснили подорож до семи чудес світу, а для того, щоб повернутись додому, нам потрібно пройти тестування.
Тестування
Варіант 1
1. Вкажіть числівник. а) двійка; б) вдвох; в) два; г) подвоєння.
2. Виділіть числівник який означає ціле число. а) дві п’ятих; б) сім десятих; в) сім; г) три цілих і одна друга
3. Позначте збірний числівник. а) три; б) тринадцять; в) троє; г) тридцять.
4. Визначте дробовий числівник. а) дев’яносто; б) дев’ятеро; в) дев’ять цілих і шість десятих; г) дев’ятнадцять;
5. Вкажіть порядковий числівник. а) вісім; б) восьмеро; в) одна восьма; г) восьмий.
6. Виділіть рядок, у якому всі числівники кількісні. а) шість, шестеро, шостий; б) п’ять, п’ятеро, одна п’ята; в) перший, другий, сто; г) двадцять, двадцять один, двадцятий.
Варіант 2
1. Вкажіть числівник. а) тричі; б) трійня; в) п’ять; г) трійка.
2. Виділіть числівник який означає ціле число. а) п’ять шостих; б) вісім цілих і одна друга; в) нуль цілих і п’ять десятих; г) десять.
3. Позначте збірний числівник. а) три; б) тридцять дев’ять; в) триста; г) тринадцятеро.
4. Визначте дробовий числівник. а) семеро; б) три сьомих; в) сімдесят три; г) сімсот тридцять.
5. Вкажіть порядковий числівник. а) п’ятнадцятеро; б) одна п’ята; в) п’ятнадцятий; г) п’ятнадцять.
6. Виділіть рядок, у якому всі числівники кількісні. а) один, одна друга, другий; б) двоє, двадцять, дві третіх; в) вісім, восьмеро, восьмий; г) сім, сьомий, сімдесят.
VІІ. Оцінювання.
VІІІ. Домашнє завдання.
Підготувати повідомлення про одне з чудес світу (учні самі наосліп обирають картку з зображеннями місць)
З кожного місця, у якому ми сьогодні побували, я привезла вам побажання: