Числівник .Вправи та завдання для самоконтролю.

Про матеріал
Посібник містить теоретичний та практичний матеріал. Ці вправи та завдання можна використовувати як для самостійної роботи, так і для роботи на уроках. Матеріал стане у пригоді учителям та здобувачам освіти.
Перегляд файлу

C:\Documents and Settings\Марійка\Мои документы\Юля\12.jpgОзерська  філія

Сварицевицького  опорного закладу

загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів

Дубровицької районної ради

 Рівненської області

 

 

Номінація « Українська мова та література»

 

 

 

 

 

 

Числівник

Вправи та завдання для самоконтролю

 

 

 

 

 

 

 Серко Наталія Василівна

 вчитель української мови та літератури

 

 

 

 

 

 

 

 

Озерськ-2020

 

 

                                          

 

Упорядник:

Серко Н.В., учитель української мови та літератури вищої категорії  Озерської філії Сварицевицького опорного закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів

 

 

 

Схвалено методичною радою Сварицевицького опорного закладу загальної середньої освіти  І-ІІІ ступенів   (протокол  № _3_ від 13.01.2020 року)                                           

 

 

Числівник. Вправи та завдання для самоконтролю.  / Серко Н.В. . – Озерськ: 2020. – 44 с.

 

 

 

 

Посібник містить теоретичний та практичний матеріал. Ці вправи та завдання можна використовувати як для самостійної роботи, так і для роботи на уроках. Матеріал стане у пригоді учителям та здобувачам освіти.

 

 

 

 

 

 

ЗМІСТ

Вступ

1.Числівник.Синтаксичні та морфологічні ознаки числівників ---------5

2 .Розряди числівників  ----------------------------------------------------------7

3. Відмінювання числівників та морфологічний розбір ------10

4.Вправи та завдання для самоконтролю-------------------------17

5.Загадки. Загадки-жарти --------------------------------------------26

6.Ребуси . Кросворди -------------------------------------------------29 

7.Тести для самоперевірки -------------------------------------------30

Висновок -----------------------------------------------------------------43

Список використаних джерел   --------------------------------------44

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вступ

Чи змогли б ви обійтися без числівників у повсякденному житті? Без них ні годину не визначиш, ні пиріжків не порахуєш, ні за покупку не розрахуєшся! Усюди ж треба використовувати назви чисел: десятків, сотень, тисяч. Деколи використовуємо дробові числівники, часом — збірні чи неозначено-кількісні. Тому усі типи числівників треба знати і правильно вживати. Тому пригадаємо всі правила, які допоможуть уникати помилок, а також розглянемо цікаві завдання, які можна використати вчителю для підготовки до уроків. Цей матеріал дає змогу налагодити оперативний зв’язок між учителем та учнем, виявити та ліквідувати  певні прогалини в знаннях, налагодити самоконтроль при перевірці знань з даної теми та стане доцільним помічником для вчителя та учня в роботі.

 

        

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Числівник

  Числівник – чи не найменша за кількістю слів частина мови, яка нараховує їх усього кілька десятків.

    На шляхах історії числівники «загубили» категорії роду, числа і виокремились в особливий клас слів. У середині XVIII століття Михайло Ломоносов у своїй граматиці вперше назвав числівники особовою частиною мови. Такими вони є і досі. За частотою вживання серед інших мов числівник займає у нашому мовленні восьме місце.         

Я, відомо, дуже знатний,

Кількість можу означати,

І порядок при лічбі

Підкажу мерщій тобі.

Чи який, чи котрий, скільки –

Запитай мене лиш тільки.

Щоб не буть багатослівним,

Називаюсь я -   ( Числівник)

Числівник- це частина мови, що позначає кількість предметів або їх порядок при лічбі і відповідає на питання скільки? котрий? (сьомий, тисяча п’ятсот, півтори).

СИНТАКСИЧНІ ОЗНАКИ ЧИСЛІВНИКІВ

У реченні числівники можуть бути різними членами речення (Одна ластівка погоди не робить (означення); І один у полі не воїн (підмет).

Якщо кількісний числівник поєднується з іменником, то разом із ним входить до складу підмета, присудка, означення, додатка, обставини (Два ведмеді зустрілися у одному лісі; Три пари йшли берегом ріки; А глибина тут сягає дванадцяти тисячі метрів

МОРФОЛОГІЧНІ ОЗНАКИ ЧИСЛІВНИКІВ

Кількісні числівники не мають граматичних ознак роду та числа і змінюються лише за відмінками (три- трьох- трьом- три- трьома- (на) трьох).

Виняток становлять числівники один (одна, одне), одні; два, дві; обидва, обидві; півтора, півтори.

Порядкові числівники, як і прикметники, мають такі морфологічні ознаки:

рід:

чоловічий жіночий

середній

перший, тринадцятий

перша, тринадцята

перше, тринадцяте

число:

однина

множина

дванадцятий

дванадцяті

відмінок:

називний

родовий

давальний

знахідний

орудний

місцевий

четвертий

четвертого

четвертому

четвертий (четвертого)

четвертим

(на) четвертому

 

 

 

РОЗРЯДИ ЧИСЛІВНИКІВ ЗА ЗНАЧЕННЯМ

Числівники поділяються на:

1

кількісно - порядкові

 

у складі кількісних:

  • власне кількісні;
  • збірні;
  • дробові;
  • неозначено- кількісні

2

прості - складні - складені

 

КІЛЬКІСНІ ТА ПОРЯДКОВІ ЧИСЛІВНИКИ

Числівники за значенням і граматичними ознаками поділяються на кількісні та порядкові:

числівники

приклади

кількісні

сто п'ятнадцять, чотири, один

порядкові

дванадцятий, мільйонний

 

КІЛЬКІСНІ ЧИСЛІВНИКИ

Кількісні числівники позначають кількість предметів і відповідають на питання скільки? Виділяються власне кількісні, дробові, збірні, неозначено- кількісні числівники:

числівники

приклади

власне кількісні

тридцять шість, один, сімнадцять

дробові

шість сьомих, три цілих шість десятих

збірні

дев’ятеро, шестеро, сімнадцятеро

неозначено-кількісні

кільканадцять, чимало, багато

 

Власне кількісні числівники називають ціле число або визначену кількість предметів, що не поділені на частини:

 

числівники

приклади

власне кількісні

десять, три, два, двадцять, сто

 

Власне кількісні числівники поєднуються у словосполученнях з іменниками, які називають предмети, що піддаються лічбі (п'ять моряків, шістнадцять кроликів).

Дробові числівники називають дробове число або певну кількість як частину від цілого:

 

 

 

числівники

приклади

дробові

шість восьмих, дві третіх,

сім цілих і сім десятих

Дробовим числівником називається також числівник, який називає дробову величину в сполученні з цілим числом (три цілих і дві десятих, дванадцять дві цілих і одна третя).

До дробових числівників також належать числівники півтора і півтораста.

Збірні числівники визначають кількість предметів як сукупність:

числівники

приклади

збірні

двоє, четверо, одинадцятеро

Кількість збірних числівників обмежена- це слова від двоє до десятеро, від одинадцятеро до двадцятеро, а також тридцятеро, обоє, обидва, двійко, трійко, четвірко, п'ятірко. Збірні числівники не можуть бути складеними.

Неозначено- кількісні числівники називають точно не визначену кількість предметів:

числівники

приклади

неозначено- кількісні

кільканадцять, чимало, багато, декілька, мало, кількасот

Неозначено-кількісні числівники можуть поєднуватися із словосполученнями, що піддаються лічбі, а слова багато, небагато, мало, чимало, немало також з речовинними і абстрактними іменниками (багато років, чимало води).

ПОРЯДКОВІ ЧИСЛІВНИКИ

Порядкові числівники позначають порядок предметів при лічбі і відповідають на питання котрий? (котра? котре? котрі?: шостий, шоста, шосте, шості).

ПРОСТІ, СКЛАДНІ І СКЛАДЕНІ ЧИСЛІВНИКИ

За будовою числівники поділяються на прості, складні і складені:

прості

нуль, вісім, один, шість, дев’ять

складні

дванадцять, триста, одинадцятеро

складені

сто двадцять шість, чотири тисячі один

Прості числівники мають один корінь.

Складні числівники мають два корені.

Складені числівники містять в собі два і більше простих чи складних числівників.

 

ВІДМІНЮВАННЯ ЧИСЛІВНИКІВ

Змінювання кількісних числівників за відмінками відзначається різноманітністю. Виділяються такі типи відмінювань:

1. Числівник один (одна, одне (-о), одні) змінюється як займенник той:

чоловічий рід

жіночий рід

один

одного

одному

один (одного)

одн-им

(на) одному

одна

одної (однієї)

одній

одну

одною (однією)

(на) одній

 

середній рід

множина

Одне

одного

одному

одне (одно)

одним

(на) одному

одні

одних

одним

одні (одних)

одними

(на) одних

2. Відмінювання числівників два, три, чотири.

Числівник два змінюється за родами (чол. і середній- два; жіночий- дві):

чол. і сер.рід

жіночий рід

Два

двох

двом

два (двох)

двома

(на) двох

дві

двох

двом

дві (двох)

двома

(на) двох

Числівники три і чотири за родами не змінюються:

три

трьох

трьом

три (трьох)

трьома

(на) трьох

чотири

чотирьох

чотирьом

чотири (чотирьох)

чотирма

(на) чотирьох

3. Відмінювання числівників від п‘яти до десяти та числівників на -дцять і -десят:

 

Шість

шести (шістьох)

шести (шістьом)

шість (шістьох)

шістьма (шістьома)

(на) шести (шістьох)

 

.

чотирнадцять

чотирнадцяти (чотирнадцятьох)

чотирнадцяти (чотирнадцятьом)

чотирнадцять (чотирнадцятьох)

чотирнадцятьма (чотирнадцятьома)

(на)чотирнадцяти (чотирнадцятьох)

 

 

Шістдесят

шістдесяти (шістдесятьох)

шістдесяти (шістдесятьом)

шістдесят (шістдесятьох)

шістдесятма (шістдесятьома)

(на) шістдесяти (шістдесятьох)

4. Відмінювання числівників сорок, дев’яносто, сто.

Ці числівники мають дві неоднакові відмінкові форми:

сорок

сорока

сорока

сорок

сорока

(на)сорока

дев’яносто

дев’яноста

дев’яноста

дев’яносто

дев’яноста

(на)дев’яноста

сто

ста

ста

сто

ста

(на)ста

5. Відмінювання числівників двісті-, чотириста та числівників на -сот.

У цих числівників при відмінюванні змінюються обидві складові частини:

двісті

двохсот

двомст-ам

двісті

двомастами

(на) двохстах

триста

трьохсот

трьомстам

триста

трьомастами

(на) трьохстах

 

п’ятсот

п’ятисот

п’ятистам

п’ятсот

п’ятьмастами (п’ятьомастами)

(на) п’ятистах

6. Числівники тисяча, мільйон, мільярд, нуль відмінюються як іменники, що належать до відповідних відмін.

7. Відмінювання збірних числівників у непрямих відмінках збігається з відмінюванням відповідних кількісних числівників, але тільки з їх вторинними формами:

п’ятеро

п’ятьох

п’ятьом

п’ятеро  

(п’ятьох)

п’ятьома

(на) п’ятьох

8. При збірних числівниках обидва, обидві вживаються іменники у називному відмінку множини, як і при числівниках два, дві (обидва плуги, обидві книжки), але при числівнику обоє іменник ставиться у родовому відмінку множини (обоє хлоп’ят):

обоє

обох

обом

обоє (обох)

обома

(на) обох

обидва (обидві)

обох

обом

обидва-обидві (обох)

обома

(на) обох

9. При відмінюванні дробових числівників перша частина змінюється як кількісний числівник, а друга- як порядковий:

одна друга

однієї (одної) другої

одній другій

одну другу

однією (одною) другою

(на) одній другій

10. У складених порядкових числівників відмінюється лише останній компонент:

сто п”ятдесят сьомий

сто п”ятдесят сьомого

сто п’ятдесят сьомому

сто п’ятдесят сьомий (сто п’ятдесят сьомого)

сто п’ятдесят сьомим

(на)сто п’ятдесят сьомому

 

МОРФОЛОГІЧНИЙ РОЗБІР ЧИСЛІВНИКІВ

1. Запишіть слово. Визначте частину мови цього слова.
2. Знайдіть початкову форму (для кількісних- називний відмінок; для порядкових- називний відмінок однини чоловічого роду).
3. Визначте розряд за значенням: кількісний чи порядковий (якщо кількісний, то який).

4.Визначте морфологічні ознаки: рід, число (якщо є), відмінок.
5.Група за будовою (простий, складний чи складений).
6.Визначте синтаксичну роль слова.

7. Розберіться у правописі слова (як воно пишеться).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                       

Числівник

Завдання та вправи для самоконтролю

  1.                   Згрупуйте подані словосполучення у три колонки залежно від значення числівників.

Четверо хлоп’ят, одна третя кілометра, дванадцятеро поросят, вісімнадцять зошитів, дві шостих кілограма, двадцять сім учнів.

2. Запишіть числа словами так, щоб у першому випадку вони означали кількість, у другому – порядок при лічбі. Поставте до них питання. Визначте прості й складені числівники.

5, 7, 10, 15, 148, 576, 1000, 2149.

3. Запишіть цифри словами й розкрийте дужки.

Поясніть зв’язок числівників з іменниками.

1 (слива), 1 (яблуко), 1 (сестра), 1 (м’яч), 2 (стіл),

2 (дівчина), 2 (перо), 2 (хлопець), 3 (учень),

3 (брат), 3 (груша), 3 (вікно), 4 (товариш), 4 (книга), 4 (море), 4 (стілець).

4. Перепишіть, розкриваючи дужки.

1. Лівий берег кипів, клекотав, ревів, скреготав тисячами (мотор, гусениця, колесо) (Л. Дмитерко). 2. Поміж небом і землею рухались і рухались два живі (вогник) (М. Стельмах). 3. Високо в небі плавали два (яструб) (О. Десняк). 4. Три (день) минуло, а лелеки не з’являлись (Ю. Збанацький).5. Наше село нараховує п’ятдесят одну (хата) (Ю. Яновський). 6. Ой у полі два (явір), ще й третій маленький (Народна творчість). 7. Старий озирнувся на чотири (бік): степ лежав німий і принишклий (Гр. Тютюнник).

5. Перепишіть прислів’я та загадки. Випишіть числівники, вкажіть їхні відмінки, поясніть правопис.

Влітку один тиждень рік годує. Одна бджола мало меду наносить. Два коти в одному мішку не помиряться. Обіцяного три роки ждуть. Хто два зайці гонить, той жодного не зловить. Один за одного стій – виграєш бій. Одна головешка в печі гасне, а дві й у полі горять. Аж на третій яр чути ваш базар. Намолов сім мішків гречаної вовни. П’ять днів нічого не робимо, а на шостий відпочиваємо. Одному не страшно, а двом веселіше. Семеро одного не ждуть. У нього сім п’ятниць на тиждень. Хто вранці ходить на чотирьох ногах, вдень на двох, а ввечері на трьох? Між двома дубами зав’язло теля зубами. Два брати втікають, а два доганяють. Трьома зубами сіно їсть. Тисяча овець, а між ними один баранець.

6. Провідміняйте дробові числівники:

 Дві цілих одна друга кілометра, дев’ять цілих сім десятих процента, чотири цілих три сьомих метра та збірні: П’ятеро вікон, четверо дверей.

7. Самостійно провідміняйте числівники 340, 770, 1800, 4/10. Особливу увагу зверніть на орудний відмінок.

8. Перепишіть. Числа й скорочення запишіть словами, поставивши числівники в потрібному відмінку.

1. Найбільшим морем, що омиває Україну, є Чорне море, яке має площу близько 350 тис. км. Особливістю моря є зараженість його вод, починаючи з глибини 150-200 м, сірководнем. 2. Унаслідок виверження морського грязевого вулкану в Темрюцькій затоці Азовського моря в серпні 1988 р. на відстані 240 м від берега утворився острів площею близько 2700 м2 та заввишки в південній частині 2,8 м над рівнем моря. 3. На Оболоні виявлено залишки ранньослов’янських поселень 1 ст. до н. е. – 2ст. н. е. та 6-7ст. н. е. На площі 25 тис. м досліджено залишки 66 заглиблених жител і 918 господарських ям (Україна в цікавих фактах).

9. Перепишіть. Числівники запищіть словами.

1. Хоч було вже пізно, величезний 16-поверховий будинок гудів, як вокзал або аеропорт (П. Загребельний). 2. Передові польські поети перекладали Шевченка ще з початку 60-х років минулого століття (М. Рильський). 3. Не впізнаю себе сьогодні: чому мені, 60-річному дідові, стало враз жаль себе самого (Р. Іваничук). 4. Як хороше жити, мій друже, мій брате, коли тобі йде 19-й рік! (І. Нехода) 5. Під липою, над самим джерелом, стояв 4-гранний камінь (І. Франко). 6. Попритрушувані пилом, стомлені 3-денною дорогою, вони сиділи мовчки (В. Гжицький).

10. Подані цифрами числівники запишіть у називному, давальному та орудному відмінках. Якщо в деяких відмінках існують паралельні форми, наведіть їх.

18, 21, 2, 4, 39, 3, 5, 7, 9, 11, 16, 400, 569, 2005, 13 500, 2/5, кільканадцять.

11. Прочитайте. Напишіть речення, записуючи цифри словами.

1. До 783 додати 53.

2. Від 637 відняти 298.

3. Скласти 4893638 з 256375.

4. Визначити добуток від множення 23 на 68.

5. Скільки разів 18 міститься в 1206?

12. Відредагуйте речення.

1. Через пару днів 1 Травня. 2. “Петре Івановичу, – звернувся головуючий до вчителя, – скажіть, будь ласка, пару слів”. 3. У ліс по дрова приїхало двадцять три саней. 4. У читальний зал принесли двадцять дев’ятеро газет.

13. Перекладіть українською мовою.

1. Это было в семидесятых годах (Л. Толстой). 2. Мать с четырехлетним мальчиком переходила улицу (Л. Павленко). 3. Двухмачтовая фелюга лениво покачивается с боку на бок (А. Куприн). 4. Лагуна отделена от моря двухъярусным валом (А. Арсеньев). 5. Сечь состояла из шестидесяти с лишним куреней (Н. Гоголь). 6. В саженях пятидесяти от нас, там, где ухабы и ямы, ямы и кучи сливались в сплошную с ночной мглой, мигал тусклый огонек (А. Чехов). 7. Гроза продолжалась около двух часов (А. Пушкин). 8. Живет Балда в поповом доме, спит себе на соломе, ест за четверых, работает за семерых (А. Пушкин).

14. Перепишіть. Числа й скорочення запишіть повними словами, поставивши числівники в потрібному відмінку.

Земля разом із 8 іншими планетами рухається навколо Сонця. Відстань її до Сонця змінюється від 147,1 млн кілометрів на початку січня до 152,1 млн кілометрів на початку липня. Період обертання Землі навколо нашого світила дорівнює 365,242 доби, а навколо своєї осі – 23 годинам 56 хвилинам 5 секундам. Довжина земного екватора вимірюється 40075704 метрами. Уся поверх: ня Землі становить 510 млн квадратних кілометрів, причому на 361,1 млн квадратних кілометрів її, тобто на 71 відсоток, розіллявся Світовий океан.

15. Випишіть числівники, зробіть їхній морфологічний розбір.

1. Уперше зворотний бік Місяця було сфотографовано в жовтні тисяча дев’ятсот п’ятдесят дев’ятого року. 2. Кілограмова гиря на Місяці важила б усього шістдесят шість грамів. 3. Місяць мчить навколо Землі зі швидкістю три тисячі шістсот вісімдесят один кілометр на годину. 4. У шістдесятих роках в українську літературу прийшли такі видатні поети, як Василь Симоненко, Борис Олійник, Ліна Костенко, Іван Драч. 5. У битві під Берестечком тисяча шістсот п’ятдесят першого року менш ніж двохсоттисячне військо Богдана Хмельницького протистояло трьохсоттисячній армії польського короля.

16. Прочитайте, поясніть прислів'я, визначте числівники, поставте питання до них, поясніть орфограми.

1. Влітку один день рік годує.

2. Сім літ мак не родив, і голоду не було.

3. Три пани, два отамани, а один підданий.

4. Біда біду перебуде — одна мине, десять буде.

5.   День гуляє, три слабий, а на п’ятий — вихідний.

6. П’ять днів не робили, а два відпочиваємо.

17. Впишіть у фразеологізми потрібні числівники. Визначте їх відмінок та розряд .   Фразеологізми введіть у речення .

 

1… п’ятниць на тиждень ; 2 До … півнів; 3 Як свої … пальців; 4 … оком глянути ; 5 За … зайцями ; 6 Сидіти в …стінах ; 7 Без … хвилин ; 8 Дерти … шкур ; 9 Як … дві краплі води ; 10 … чоботи пара.

Відповіді: 1 Сім.2 Перших.3  П’ять. 4 Одним ; 5 Двома. 6 Чотирьох . 7 П’яти.  8 Сім. 9 Дві . 10 Два.

 

18. Знайдіть помилки у текстах реклам. Запишіть правильно.

 

   - Тільки шостого січня у магазині «Зима» знижки на шуби до п’ятидесяти відсотків.

   - Тисячу вісімсот шістдесят перший рік. Біолог Луї Пастер пропонує новий спосіб зберігання продуктів.

 

19. Доберіть фразеологізми

   Доберіть стійкі сполучення слів, які містять:

   1) Кількісні числівники (Тисяча і одна ніч; два хитрих мудрого не переважать; у семи няньок дитина без ока; сім раз відміряй, а один раз відріж)

   2) Порядкові числівники (Перше слово найдорожче; на сьомому небі…)

   3) Дробові числівники (Один син – ще не син, два сини – половина, три сини – оце син) 

  

20. Диктант – вікторина

  Назвіть літературні твори та їх авторів . укажіть числівники . Зробіть морфологічний розбір .

  1.                 Року 1814, з 26 на 27 лютого  старого стилю в селі Моринцях блиснув єдиний вогник ( С. Васильченко «Дитинство Шевченка»).
  2.                   Полягло наших чимало, а татар утроє (« Ой Морозе, Морозенку»).
  3.                   Суддями були: якіїсь два Осли , одна нікчемна Шкапа та два стареньких Цапа ( Л.Глібов « Щука»).
  4.                   Мені тринадцятий минало, я пас ягнята за селом ( Т.Шевченко  Мені тринадцятий минало») .

 

21. Побудуйте речення, використовуючи дані групи слів.


Діти, збиратися, вистава, починатися, о 14 годині. Змагання, брати участь, троє учнів, четвертий клас. Діти, годувати, білочка, п`ять горішків, парк. Уроки, початися, школа, восьма година, ранок. Циркова, вистава, цікава, тривала, година, дві.


22. Запишіть математичні приклади словами.
З8-16=
42+31=
40+90=
Використовуйте  слова від, до.


23. Запишіть , поєднавши правильно числівники з іменниками.


П`ятеро, діти; шість, година; три, друзів; двісті, метр; дванадцять, година; вісім гривня.

 

 24. Запишіть  цифри словами

До 478 додати 16; від 5309 відняти 372;  від 65 відняти суму чисел 24 і 7; сума чисел дорівнює 256;  скільки разів 15 міститься в 949.
 

25.     Провідміняйте числівники разом з іменниками в орудному та місцевому відмінках. З трьома словосполученнями скласти  речення.
200 учнів, 131 тонна, 42 літри, 275 глядачів, 943 грами, 347 кілограмів,253 дні.
   

 26. Відредагуйте подані словосполучення.
        Дві дівчата, три  кури, два селяни, чотири очі, сто тридцять три телята, чотири коней.


27.    Запишіть подані приклади словами (двома способами).
85,7 + 12,4;  825-405;  126, 7-16,9; 40-26;  3/5+1/3; 68+15.

28.    Відредагуйте подані речення.

Микола приніс двоє відер води. У класі знаходиться двадцять три дівчат. Я купив троє книжок. На початку двадцяте століття з’явився український переклад Біблії. Треба поспішати, вже дві години. Музей зачиняється в шість годин. Вони пробігли дві десятих кілометрів. Три брата зустрілися після довгої розлуки.

 

29. Кодовий диктант. 

  Потрібно вставити в фразеологізми пропущені числа.
Сидіти в     стінах  (4)
  колесо до   воза      (5)
   чоботи - пара   (2)
В    … дуги  зігнувся  (3)
    дорогою  обійти   (10)
… разів відмір, а  … раз відріж (7 і 1)
Код: 4, 5, 2, 3,  10, 7 і 1

30. Знайдіть  числівника серед інших частин мови.

Два, двоякий, подвоїти, двоє, двоїтися, другий, другорядний, двійка, двочлен, двійник, три, потрійний, трійка, трикутник, потроїти, троє, чотири, чотиризначний, четвірка, чверть, четверо, четвертий, п’ять, п’ятихвилинний, п’ятий, п’ятірка, п’ятеро.

31.Виписати з речень числівники, указати їх значення.

1) Скарбниця нашої мови дуже багата – в ній понад двохсот тисяч народних пісень. 2) Десята стаття розділу Конституції України зазначає: «Державною мовою в Україні є українська мова». 3) Цього року в Україні відбувся другий світовий з’їзд Гуртків плекання української мови.

(Числівники: двохсот тисяч – кількісний, десята – порядковий, першого – порядковий, другий – порядковий.)

32. Розподільний диктант. Запишіть словосполучення у два стовпчики:

1) ті, в яких немає числівника; 2) ті, в яких є числівники.

Перша усмішка, трійця охоронців, троє слоненят, трійка коней, подвійний клопіт, п’ятдесят робітників, сотня козаків, сімдесятирічна вдова, сімдесят квадратів, десяток снігурів, стометрова дистанція, сотий човен, п’ята смерека, п’ятірка сміливців.

Якщо правильно виконали завдання з других букв записаних іменників складеться початок прислів’я …….. серця не запалиш. (Холодним словом … )

33.Розподілити числівники за значенням

(власне кількісні, дробові, збірні, порядкові).

Третій, сім, восьмеро, три четвертих, п’ятеро, дванадцятий, сто, дві третіх, сімнадцятий, шістдесятий, одна друга, двоє, один, тридцятеро, сорок, сім восьмих.

34.Охарактеризувати числівники в поданих реченнях за значенням і будовою.

1 група. Десятеро учнів брали участь в обласних олімпіадах.

2 група. П’ятеро учнів закінчили школу із золотою медаллю.

  1. група. До першої десятки шахістів світу входять і українські спортсмени.

 

35. Записати речення, замінивши числа словами. Визначити відмінок числівників.

Космічний корабель «Восток» з людиною на борту знявся в небо з космодрому Байконур  12 квітня 1961 року  о 9 год. 7 хв.

 

36. Від поданих кількісних числівників утворіть порядкові числівники. Виділіть у них закінчення.

1. Три, п'ять, шість, десять, двадцять, сорок, дев'яносто, п'ятнадцять.
        2. П'ятсот, двісті, триста, дев'ятсот.

3. Тридцять два, сорок вісім, двісті тридцять сім.

Які числівники творяться від основи називного відмінка? Які числівники творяться від основи родового відмінка?

37. Провідміняйте числівники одинадцять, двадцять, п'ятдесят. Порівняйте їх відмінювання з відмінюванням числівника п'ять. Однаково чи по-різному вони відмінюються?

38. Провідміняйте числівники п'ятнадцять, тридцять, шістдесят. Ці числівники відмінюються, як числівники одинадцять, двадцять, п'ятдесят. Назвіть особливості відмінювання числівників від одинадцяти до двадцяти.

39. Зробіть фонетичний розбір числівників шістнадцятеро, восьмеро. Поясніть написання цих числівників. Чому в числівнику восьмеро пишеться м'який знак?

40. Від поданих кількісних числівників утворіть порядкові числівники. Виділіть у них закінчення.

1. Три, п'ять, шість, десять, двадцять, сорок, дев'яносто, п'ятнадцять.
        2. П'ятсот, двісті, триста, дев'ятсот.

3. Тридцять два, сорок вісім, двісті тридцять сім.

Які числівники творяться від основи називного відмінка? Які числівники творяться від основи родового відмінка?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Загадки. Загадки-жарти.

Числівник

 

Це — Чудовий мандрівник.

Рахувати все він звик:

Скільки двійок у студента,

Скільки справ у Президента.

Все потрібно рахувати

І усьому ціну знати.

А чудовий мандрівник,

Зветься він-Числівник.

Прочитайте, відгадайте, визначте числівники, поставте питання до них.

 

  1.                   Реве віл на сто гір, на сто кроків, на сто потоків. ( Грім).
  2.                   Сидить баба серед літа, в сто сорочок одіта.( Капуста).
  3.      Головата, дженджуриста, сорочок наділа триста, а нога одна.

( Капуста).

4.       Стоїть пані, чепуриться, бо одягла сорочок триста.(Капуста).

  1.                 Під одним ковпаком сімсот козаків.( Мак).
  2.                 Сімсот соколят на одній подушці сплять.( Соняшник).
  3.                 Має шкір сім, витискає сльози всім.( Цибуля).
  4.                 Було собі два брати і обидва Кіндрати, через доріжку живуть й один одного не бачать.( Очі).

9. Сто один брат — всі в один ряд зв’язані стоять.( Паркан).

10. Нас сім братів, літами всі рівні, а іменами різні. Відгадай, хто ми?( Дні тижня).

11. Чи може дощ іти два дні підряд?( Ні ,бо  між ними є ніч).

12. Скільки кроків зробить горобець за сім років?( 0- бо горобчик кроків не робить)

13.Шість ніг і два роги, в садок не пита дороги.( Жук –олень)

 14. У кожного в домі така дивина: 

    братів аж чотири, а шапка — одна.( Стіл).

 15. Що за птах на 8 ногах?  ( Комар).

16. Виходило 12 молодців, випускало 52 соколи та 365 лебедів. (Місяці, тижні, дні ).

17. Коли сьогодні о 24 годині йде дощ, то чи можна сподіватися, що через 72 години буде сонячно? (Ні, бо буде ніч ).

18. Прочитайте загадки-жарти, відгадайте їх. Знайдіть у них числівники.

1. У назві якої річки є три ноти? 2. Яке місто має назву з одного чоловічого імені і ста жіночих? 3. Яке слово складається з семи однакових літер? 4. У якої птиці назва складається з 40 а?

Для довідок: 1. Мі-сі-сі-пі. 2. Сева-сто-поль. 3. Сім'я. 4. Сорок-а.

19. Слід визначити, якими є числівники-відгадки: кількісними чи порядковими; простими, складними чи складеними.

· Скільки було: баба, дві матері, дві дочки й онука? (Троє.)

· П’ять, п’ятнадцять,

без двох двадцять,

Семеро, троє,

Ще й малих двоє. Скільки?

(П’ятдесят.)

20. Сиділа старенька в дев’яти кожушках; хто побачить,той заплаче.

( Цибуля).

21. Живе батько і тисячі синів має,всім шапки справляє,а собі не має.

( Дуб і жолуді).

22. Котиться клубочок, зовсім без ниточок. Замість ниточок-триста голочок. (Їжак).

23. Плету хлівець на четверо овець, а на п’яту окремо. (Рукавичка).

24.У двох матерів по п’ятеро синів. (Руки і пальці).

25. Відгадайте загадки:

          1. Один баранець пасе тисячі овець.

          2. Два ряди сорочок, а між ними фартушок.

          3. Барилко без обручів, без дна, а в нім два сорти вина.

4. Під одним козирком чотири козаки. 14. Двадцять п’ять на одній лавці сидять.

5. Чотири брати, усі Кіндрати, один до одного не ходять гуляти.

6. Шість ніг, дві голови, четверо, очей, один хвіст.

7. Сто кіп собак, скільки в них лап?

   8. Ішло дві матері, дві дочки і одна внука. Скільки всього йшло людей?

   9. У двох матерів по п’ятеро синів, і всі на одне ім’я.

       10. Один говорить, двоє дивляться, двоє слухають.

       11. Два братики-вусатики, з обох жовтенькі сорочки;

       стоять в кутку два братики, повисували.

       12. Один ллє, другий п’є, третій росте.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ребуси. Кросворди.

Розгадайте ребуси.

100 лиця  3 буна   ві 3 ла

7 я   100 ляр   3 < ник

мі 100   ві 3 на   с 3 бав

о 3 мав   пі 2 л   ви 3

жор 100 кий      г 1 а

Відгадайте, словами-відгадками заповніть чарівні клітинки, одержите по вертикалі слово "Числівник".

1. І не сани, і не віз, — їхать добре, аби віз.

2. Назвіть голосний у словах: сир — рис. Позначте його буквою.

3. Висить шапличок, а в тім шапличку сімсот козачків.

4. І в огні не горить, і в воді не тоне.

5. Біле, а не цукор, м’яке, а не вата, без ніг, а йде.

6. Червоний колір, а винний смак, кам'яне серце, чому це так?

7. Високо стоїть, одне око має, всюди заглядає.

8. Восени не в’яне, а взимку не вмирає. 

9. На городі молода пишні коси розпліта. У зеленії хустини золоті хова зернини.             

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Прочитайте ребуси, Які за значенням числівники тут використані? Утворіть від них порядкові. Визначте групи за складом.

         р1а          пі2л         с3ж

        Родина                         Підвал                         Стриж

 

Числівник. Тести

Варіант 1

1. Вкажіть числівник.

а) двійка; б) вдвох;

в) два; г) подвоєння.

2. На які розряди за значенням поділяються числівники?

а) якісні, відносні та присвійні;

б) власні та загальні;

в) кількісні та порядкові;

г) прості та складені.

3. Виділіть числівник який означає ціле число.

а) дві п’ятих; б) сім десятих;

в) сім; г) три цілих і одна друга

4. Позначте збірний числівник.

а) три; б) тринадцять;

в) троє; г) тридцять.

5. Визначте дробовий числівник.

а) дев’яносто; б) дев’ятеро;

в) дев’ять цілих і шість десятих; г) дев’ятнадцять;

6. Вкажіть порядковий числівник.

а) вісім; б) восьмеро;

в) одна восьма; г) восьмий.

7. Виділіть рядок, у якому всі числівники кількісні.

а) шість, шестеро, шостий;

б) п’ять, п’ятеро, одна п’ята;

в) перший, другий, сто;

г) двадцять, двадцять один, двадцятий.

8. Позначте простий числівник.

а) сто десять; б) одна третя;

в) третій; г) сорок два.

9. Знайдіть форму орудного відмінка числівника три.

а) три; б) трьох;

в) трьом; г) трьома.

10. Знайдіть форму давального відмінка числівника сорок.

а) сорок (дівчат); б) сорока (дівчат);

в) сорока (дівчатами); г) сорока (дівчатам);

11. Вкажіть розряди за значенням числівника шістнадцять.

а) ціле число; б) збірний;

в) дробовий; г) порядковий.

12. Вкажіть правильну форму орудного відмінка числівника сто.

а) стома; б) стами;

в) ста; г) сто.

 

Числівник. Тести

Варіант 2

1. Вкажіть числівник.

а) тричі; б) трійня;

в) п’ять; г) трійка.

2. Які числівники означають кількість, що складається з певного числа частин цілого?

а) цілі числа; б) дробові;

в) збірні; г) порядкові.

3. Виділіть числівник який означає ціле число.

а) п’ять шостих; б) вісім цілих і одна друга;

в) нуль цілих і п’ять десятих; г) десять.

4. Позначте збірний числівник.

а) три; б) тридцять дев’ять;

в) триста; г) тринадцятеро.

5. Визначте дробовий числівник.

а) семеро; б) три сьомих;

в) сімдесят три; г) сімсот тридцять.

6. Вкажіть порядковий числівник.

а) п’ятнадцятеро; б) одна п’ята;

в) п’ятнадцятий; г) п’ятнадцять.

7. Виділіть рядок, у якому всі числівники кількісні.

а) один, одна друга, другий;

б) двоє, двадцять, дві третіх;

в) вісім, восьмеро, восьмий;

г) сім, сьомий, сімдесят.

8. Позначте складений числівник.

а) два; б) другий;

в) одна друга; г) двадцять.

9. Знайдіть форму родового відмінка числівника п’ять.

а) п’ять (друзів); б) п’яти (друзів);

в) п’яти (друзям); г) п’ятьма (друзями)

10. Знайдіть форму давального відмінка числівника сто.

а) сто (лікарів); б) ста (лікарям);

в) ста (лікарів); г) ста (лікарями).

11. Вкажіть розряди за значенням числівника семеро.

а) ціле число; б) збірний;

в) дробовий; г) порядковий

12. Вкажіть правильну форму орудного відмінка числівника сорок.

а) сороками; б) сорока;

в) сорокома; г) сорокма.

 

Числівник. Тести

Варіант 3

1. Вкажіть числівник.

а) п’ятак ; б) уп’яте;

в) три; г) п’ятірня.

2. Які числівники означають кількість предметів у цілих одиницях?

а) порядкові; б) збірні;

в) дробові; г) цілі числа.

3. Виділіть числівник який означає ціле число.

а) дві шостих; б) шістнадцять;

в) одна цілих і три десятих; г) одна четверта.

4. Позначте збірний числівник.

а) п’ятсот; б) п’ятнадцятеро;

в) п'ятнадцять; г) п’ятдесят.

5. Визначте дробовий числівник.

а) п’ятеро; б) сімнадцять;

в) сім цілих і п’ять десятих; г) п’ять.

6. Вкажіть порядковий числівник.

а) десять; б) дві десятих;

в) десятеро; г) десятий.

7. Виділіть рядок, у якому всі числівники кількісні.

а) тридцять, тридцять сім, сьомий;

б) сорок два, двоє, другий;

в) сто, сотий, семеро;

г) шість, одна шоста, шестеро.

8. Позначте простий числівник.

а) вісімсот три; б) три четвертих;

в) вісімнадцять; г) сорок один.

9. Знайдіть форму родового відмінка числівника п’ятдесят.

а) п’ятдесят (читачів ); б) п’ятдесятьма (читачами);

в) п’ятдесяти (читачам); г) п’ятдесяти (читачів).

10. Знайдіть форму давального відмінка числівника дев’ять.

а) дев’ятьма (друзями); б) дев’яти (друзям);

в) дев’яти (друзів); г) на дев’яти (друзях)

11. Вкажіть розряд за значенням числівника одна ціла і п’ять десятих .

а) ціле число; б) збірний;

в) дробовий; г) порядковий

12. Вкажіть правильну форму родового відмінка числівника шістсот.

а) шестиста; б) шістиста;

в) шестисот; г) шістисот.

 

Числівник. Тести

Варіант 4

1. Вкажіть числівник.

а) сімка; б) сьомий;

в) удвох; г) подвійний.

2. Які числівники означають порядок предметів при лічбі?

а) цілі числа; б) збірні;

в) дробові; г) порядкові.

3. Виділіть числівник який означає ціле число.

а) п’ять цілих і три четвертих б) одна дев’ята;

в) півтора; г) п’ятдесят дев’ять.

4. Позначте збірний числівник.

а) десять; б) вісімдесят;

в) сто десять; г) десятеро.

5. Визначте дробовий числівник.

а) восьмеро; б) вісімнадцять;

в) вісім цілих і дві п’ятих; г) вісімсот двадцять п’ять.

6. Вкажіть порядковий числівник.

а) одинадцять цілих і одна десята; б) одинадцятеро;

в) одинадцятий; г) одинадцять.

7. Виділіть рядок, у якому всі числівники кількісні.

а) другий, сім десятих, десятий;

б) вісім, вісімнадцять, восьмий;

в) шестеро, шістнадцятий, шість;

г) два, двоє, дві шостих.

8. Позначте простий числівник.

а) дванадцять; б) сорок два;

в) одна четверта; г) сто три.

9. Знайдіть форму родового відмінка числівника чотири.

а) на чотирьох; б) чотирма;

в) чотирьом; г) чотирьох.

10. Знайдіть порядковий числівник жіночого роду.

а) другий; б) одна друга;

в) друга; г) друге.

11. Вкажіть розряд за значенням числівника троє.

а) ціле число; б) збірний;

в) дробовий; г) порядковий

12. Вкажіть правильну форму орудного відмінка числівника тисяча.

а) тисячом; б) тисяччю;

в) тисячою; г) тисячею.

 

Числівник .Тести. 5 варіант

1. Укажіть речення, у якому вжито числівник. (1б.)

А Козацька сотня перемогла в бою.

Б Залишилося перевірити з десяток зошитів.

В Трійка коней тягла навантажений віз.

Г У нашому класі всього десять учнів.

 

 

2. Укажіть рядок числівників, які змінюються лише за відмін­ками.

А одинадцятий, чотири, дев’яносто два

Б триста вісім, сто другий, шістнадцять

В сорок один, двотисячний, дев’ятсот

Г сімдесят три, сорок чотири, сім тисяч триста

 

3. Укажіть неправильне твердження.

А Двадцять чотири — кількісний числівник.

Б Двотисячний — кількісний числівник.

В Нуль цілих і дві соті — дробовий числівник.

Г Четверо — збірний числівник.

 

4. Укажіть рядок, у якому всі відмінкові форми кількісних чис­лівників записано правильно.

А сьомистами тридцятьма шістьма гривнями, шестистам ві­сімдесяти трьом автомобілям

Б ста сімдесяти п’яти кораблям, двумстам п’ятдесяти дев’яти учням

В трьомастами сорока сьома кілограмами, двомастами вісім­десятьма чотирма сторінками

Г семистами дев’яноста вісьмома кілометрами, п’ятьмастами тридцятьма шістьма працівниками

 

5. Укажіть рядок, у якому всі відмінкові форми складених по­рядкових числівників записано правильно.

А сімдесят третім, чотирьохста двадцять сьомий                               

Б вісімдесятьма п’ятим, двумстам п’ятдесят дев’ятому       

В сімсот тридцять шостому, сорок п’ятим              

Г тридцять дев’ятому, на дев’ятиста вісімдесят шостому

 

6. Укажіть рядок, де в усіх випадках на місці пропуску слід пи­сати и(і).

А два комп’ютер.., три з половиною гектар..

Б нуль цілих і п’ять десятих відсотк.., три автомобіл..

В одна ціла і шість сотих кіловат.., сто чотири грам..

Г три кілограм.., півтора контейнер..

 

7. Укажіть рядок, у якому правильно записано дати та години.

А народився тридцятого вересня двох тисяч четвертого року, сім годин двадцять п’ять хвилин Б контракт від десятого травня двох тисяч чотирнадцятого року, сімнадцять годин двадцять хвилин

В дійсне до вісімнадцятого березня дві тисячі шістнадцятого року, зустрінемось о пів на сьому

Г опублікували чотирнадцятого травня двітисячного року, без двадцяти вісім

 

8. Укажіть рядок числівників, кожен з яких пишеться як одне СЛОВО.

А (шістсот)вісімдесятий, (три)мільярдний (вісімсот)десятий

Б (десяти)тисячний, (дво)мільйонний, (триста)двадцятий

В (чотирьох)сотий, (дванадцяти)тисячний, (сеМи)мільйонний

Г (двісті)сьомий, (п’ятсот)тисячний, (шести)сотий

  

  1.                   Установіть відповідність між числівником і його характе­ристикою. (2б.)

1) кількісний в орудному відмінку             А триста двадцятим

2) кількісний у давальному відмінку         Б вісімдесятого

3) порядковий у місцевому відмінку         В на п’ятсот сороковому

4) порядковий у давальному відмінку       Г шістдесятьом

                                                                       Д дев’ятнадцятому

Прочитайте текст. Виконайте завдання 10 і 11 до нього.

(1) Озеро Світязь посідає перше місце з-поміж найбільших прісно­водних озер України. (2) Довжина озера дев’ять кілометрів. (3) Ширина у найвужчому місці — чотири кілометри. (4) Глибина його різна, у се­редньому сім метрів. (5) Але на дні є окремі місця-«щілини», як їх тут називають, де глибина сягає п’ятдесяти і більше метрів. (6) Під час бурі вервечки хвиль заввишки два метри з ревінням накочуються на береги. (За О. Мурановим)

 

10. Порядковий числівник у формі знахідного відмінка є в реченні

А першому                                                                                                        

Б другому

В четвертому

Г п’ятому

 

11. Кількісний числівник у родовому відмінку є в реченні

Адругому 

Бтретьому                                                                                                                      В четвертому

Г п’ятому

 

Тести для самоперевірки. Числівник.

Варіант 1.
І РІВЕНЬ
1. Вкажіть числівник.
а) двійка; в) весло;
б) два; г) потроїти.
2. На які розряди за значенням поділяються числівники?
а) якісні, відносні, присвійні;
б) кількісні, порядкові;
в) прості, складені;
3. Виділіть числівник, який означає ціле число.
а) дві третіх; в) сім десятих;
б) сім; г) три цілих і одна друга.
4. Вкажіть правильну форму орудного відмінка числівника сто.
а) стома; в) стами;
б) ста; г) сто.
5. Позначте збірний числівник.
а) три; в) тринадцять;
б) троє; г) третій.
6. Позначте простий числівник.
а) сто десять; в) третій;
б) одна третя; г) сорок два.

ІІ РІВЕНЬ
1. Випишіть числівники.
Один, одиниця, перший, два, двоє, двійка, подвоєння, удвох, обидва.
2. Прочитайте речення. Випишіть в однин рядок кількісні числівники, а в другий – порядкові.
Радченко матері не знав, – вона померла в той день, як він, її перший син, побачив світ; через п’ять років помер і батько. Двоє нубійських невільників відхилило завісу. Кілька чоловік знали арабську мову.
1) Кількісні: ______________________________________________________________
2) Порядкові: ___________________________________________________________
3. Запишіть словами кількісні числівники.
12, 17, 50, 61, 137.

ІІІ РІВЕНЬ
1. Провідміняйте числівник 675
Н._____________________________________________________________
Р.______________________________________________________________
Д._____________________________________________________________
З._____________________________________________________________
О._____________________________________________________________
М._____________________________________________________________
2. Утворіть словосполучення, записавши числівники словами та поставивши іменники в потрібному відмінку.
2 (зошит), 4-еро (друг), 150 (гривня), 2/3 (гектар)

3. Знайдіть помилки в наведених словосполученнях іменників та числівників. Запишіть правильно.
У тисячі дев’ятсот дев’яноста восьмому році; чотири будинків; п’ятеро олівців; три четвертих кілометрів.

IV рівень
Напишіть твір-мініатюру «Мої улюблені свята». Використайте не менше 3-4 числівників, вкажіть їх розряд за значенням та відмінок

Варіант 2.
___________________________________
І РІВЕНЬ
1. Вкажіть числівник.
а) сонце, в) двійка,
б) шість, г) п’ятиповерховий.
2. Позначте збірний числівник
а) три, в) тридцять вісім,
б) триста, г) тринадцятеро.
3. Визначте дробовий числівник.
а) семеро, в) три сьомих,
б) сімдесят три, г) сімсот тридцять.
4. Вкажіть порядковий числівник.
а) шестеро, в) одна п’ята,
б) п’ятнадцятий, г) п’ятнадцять.
5. Виділіть рядок, у якому всі числівники кількісні.
а) один, одна друга, другий;
б) вісім, семеро, шостий;
в) двоє; двадцять, дві третіх.
6. Знайдіть форму родового відмінка числівника п’ять
а) п’ять (друзів); в) п’яти (друзів)
б) п’яти (друзям); г) п’ятьма (друзями)
ІІ РІВЕНЬ
1. Випишіть числівники
Три, трійка, тричі, троє, одна третя, утрьох, потроїти, третина, трійня, третій.

2.Прочитайте речення. Випишіть в один рядок порядкові , а в інший – кількісні числівники.
Незграбною ходою трударів йшли двоє вантажників і один каменяр. Слухаю першого грому удари, наче найкращу симфонію в світі. «Впало наших галицьких дружинників понад триста п’ятдесят людей, бо був бій завзятий,» – говорив воєвода.
Кількісні: _____________________________________________________________________________
Порядкові: __________________________________________________________________
3. Запишіть словами кількісні числівники – цілі числа.
4, 60, 19, 52, 180

ІІІ рівень
1. Провідміняйте числівник 796
Н._______________________________________________________________________
Р._______________________________________________________________________
Д._______________________________________________________________________
З._______________________________________________________________________
О.______________________________________________________________________
М._____________________________________________________________________
2. Утворіть словосполучення, записавши числівники словами та поставивши іменники в потрібному відмінку.
4/5 (кілометр), 540 (школа), 150 (гривня), 3 (клен), 7-еро (ягня).

3. Запишіть у даному тексті числівники словами, ставлячи їх у потрібній формі.
Найбільш різке зниження температури повітря було зафіксоване в американському місті Браунінгу. 24 (________________________________________) січня 1918 (____________________________________________________________________) року за одну добу температура впала з плюс 7 (_________________) до мінус 49 (______________
_________________) градусів, тобто на цілих 56 (___________________________________
_______________) градусів.
ІV РІВЕНЬ
Напишіть опис вашої класної кімнати, використавши 3-4 числівники. Позначте розряд та відмінок даних числівників.

 

 

 

 

                                        

                                      Висновок

 

 

В сучасній українській літературній мові виокремлюють десять частин мови. Їх вивченням займається окремий розділ науки про мову – морфологія. Частини мови поділяються на три групи. Самостійні, службові  та окрему групу винесено вигук та звуконаслідувальні слова. Значення кількості в українській мові здебільшого позначає числівник .Ця частина мови є однією з важливих самостійних частин мови, тому потрібно знати  його загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль, формувати в учнів загально пізнавальні вміння розпізнавати числівники в тексті, визначати їх морфологічні ознаки й синтаксичну роль у реченні, розвивати логічне мислення, соціокультурну, комунікативну та самоосвітню компетентності, виділяти головне, зв'язно висловлювати свою думку виховувати любов до рідної мови, зацікавленість скарбами народної мудрості. У посібнику подано матеріал, що  містить послідовний опис завдань, за допомогою яких можна перевірити рівень знань, умінь і навичок, здобутих учнями при вивченні теми., навчити їх застосовувати теоретичні знання на практиці, правильно вживати числівники у  мовленні, узгоджувати їх з іменниками, знаходити та пояснювати вивчені орфограми.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

              Список використаних джерел

 

1.Бабічева О. Числівник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль : 6 кл. : [конспект уроку] / О. Бабічева // Укр. мова та літ. (Шк. світ). – 2014. – № 5. – С. 19-20.

2.Валькевич Л. Числівник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль : 6 кл. : [конспект уроку] / Л. Валькевич // Укр. мова та літ. (Шк. світ). – 2013. – № 7. – С. 4-6.

3. Граматика української мови. Синтаксис. Вихованець І.Р. — К.: Либідь, 1993.

4. Забашта Л. Узагальнення і систематизація знань з української мови. –  К.: Освіта,1991.

 

5.Зубков М. Г. Сучасна українська ділова мова. - Торсінг, Харків, 2004. 6.Сучасна українська мова/За ред. О. Д. Пономарева. - Київ:Либідь, 2001.

7. Зоряна Мацюк, Ніна Станкевич Українська мова професійного спілкування: Навч. посібн. - К.: Каравела, 2005.

8.Копитіна В.І. Українська мова у визначеннях, таблицях ,схемах.

5-11 кл. Вид-во « Ранок»,2016.

     9.Левченко Т.Г. Васильєва Л.А. Цікаві  вправи та завдання на уроках укр.мови- К.,1997.

10. Саприкіна Л.Ю. Цікавий шлях до рідної мови : крилаті вислови кросворди чайнворди .Донецьк ВКФ «БАО», 1988

 

11.Ющук І. П. Практикум з правопису української мови. – 4-те вид. – К.: Освіта, 2000.

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Назаренко Інна
    Чудова розробка!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Kovalyova Kaleriya
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Малий Ирина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Серко Наталія
Додано
8 листопада 2021
Переглядів
34345
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку