Числівник як частина мови

Про матеріал
Це конспект першого уроку з теми "Числівник" у 6 класі. Мета уроку:поглибити знання учнів про числівники, удосконалювати вміння відрізняти числівники від інших частин мови, знаходити їх у тексті; правильно визначати морфологічні ознаки, синтаксичну роль; розвивати творчі вміння використовувати числівники у власних висловлюваннях; розвивати логічне мислення, пам'ять, мовлення, увагу.
Перегляд файлу

Тема уроку.  Числівник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль

Мета уроку: :  поглибити знання учнів про числівники, удосконалювати вміння відрізняти числівники  від інших частин мови, знаходити їх у тексті; правильно визначати морфологічні ознаки, синтаксичну роль; розвивати творчі вміння використовувати числівники у власних висловлюваннях; розвивати логічне мислення, пам'ять, мовлення, увагу; виховувати любов до природи, розуміння необхідності зберігати навколишнє середовище.

 

ПЕРЕБІГ УРОКУ. І.

 

Скільки років землі –

      І мільярд,

           І мільйон,

а яка вона й досі ще гарна!

                                                                                                     Л.Костенко

І.    1. Привітання.

Сподіваюсь, ми плідно попрацюємо сьогодні. Налаштуватись на роботу нам допоможе аутотренінг «Настрій». Подивіться на дошку і прочитайте кожен для себе.

2.Психологічний аутотренінг «Настрій».


Я- творча особистість.

Я думаю, отже, я живу.

Я вчуся аналізувати, співставляти.

Я вмію висловлювати свої думки.

Я хочу знати!

 

Я – людина.

Я – шестикласник.

Я – творча особистість, дослідник.

Я досліджую, думаю, замислююся.

Я буду працювати на уроці.

Я хочу знати.


 

      Сьогодні ми працюємо під девізом:

«Твій успіх іде на користь мені, а мій - на користь тобі»

  

3. Дайте відповіді на запитання (відповіді запишіть цифрами)

  • А котре сьогодні число?
  • О котрій годині розпочинається урок?
  • Скільки вам років?
  • Скільки кольорів має райдуга?
  • Які числа ви записали?
  • На яких уроках ви особливо часто користуєтеся числами?
  • Чи є різниця між цифрою та числом? (Число – це кількість, а цифра – знак для позначення кількості /від 0 до 9, а 10 – це число/) (Відео «Експрес-уроки української мови О.Авраменка»)
  • Чи можете ви визначити тему сьогоднішнього уроку?

 

 

ІІ.

  1. На уроках мови нас цікавить, що означає числівник як частина мови, як поділяються числівники за значенням і будовою, як вони відмінюються та сполучаються з іншими словами в реченні, якими членами речення бувають.
  2. Повідомлення теми й мети уроку.  (Запис) 

Чи можемо ми обійтися без числівників?

  1. Як ви розумієте зміст епіграфа? Чи є в епіграфі числівники? (згадка про переглянуті вдома відео)

ІІІ.

  1. Дослідження-обґрунтування.

На початку двадцять першого століття в Україні збереглося лише тридцять п’ять відсотків природної рослинності. Кількість видів рослин і тварин, занесених до Червоної книги другого видання, збільшилася в чотири рази.

  • Над якою проблемою спонукає задуматися текст? (збереження природи)
  • Назвіть числівники в тексті. За якими ознаками ви їх визначили?
  • Які числівники означають кількість предметів, а які порядок при лічбі?
  • На які питання відповідають?
  • Зі скількох слів можуть складатися числівники?
  • Чи є щось спільне між прикметниками і числівниками? Покажіть це на прикладах слів природної та другого.  (деякі рід, число, відмінок)
  1. Синтаксичний розбір речень.

П'ятнадцять і п’ятьдвадцять.

Семеро одного не ждуть.

Третя група закінчила роботу.

Ми працювали три години.

Отже, …

 

  1. Робота з підручником. Прочитайте вголос теоретичний матеріал у підручнику. (Стор.164-165)
  • Шо нового дізналися з підручника?
  1. Прокоментуйте прочитане. Назвіть кількісні і порядкові, прості та складені числівники в тексті, який щойно розглядали.

Чи є в епіграфі числівники?

 

ІУ.  

  1. Вибіркова робота. Випишіть лише числівники.

Сотня, обоє, усьоме, третій, половина, багато, по-перше, двоє, подвійний, п’ятирічний, дванадцята, двічі, чотири, потроїти, решта.

 

  • Підкресліть у кожному числівнику другу літеру. Якщо ви правильно виконали завдання, то прочитаєте слово – оцінку виконаної роботи.

Ключ. Браво!

 

  1. Розподільна робота. Розподіліть подані слова у три колонки: іменники, прикметники, числівники. Поясніть написання слів з орфограмами.

Четвірка, сімдесятирічний, дев’яносто дев’ять, п’ятиденка, п’ятий, п’ятиповерховий, семеро, десятка, третій, двохсотий, трійка, тисячоліття, вісімдесятий, сорокалітній, шістнадцять, багато.

  • Чи є числівником слово багато? Обґрунтуйте. (багато книг, зробив багато)

 

  1. Хвилинка відпочинку. Математичні загадки. 

1.  П’ять картоплин у каструлі зварилися за 20 хвилин. За скільки зварилася одна картоплина? (Теж за двадцять хвилин.)

2.  У якому числі стільки ж цифр, як і букв? (Сто.) 

3.  П’ять копачів за 5 годин викопують 5 м канави. Скільки копачів за 100 годин викопають 100 м канави? (П’ять копачів.) 

 

  1. І хочеться(ф) часом у двадцять першому віці (одн., чол.р., М.в.) забитися в печеру й няньчить (ф) вогонь. (За Л.Костенко)

Дрейфує  пластик в Тихім океані. 
Сміттєвий острів.  Сьомий материк.(Наталя Карпенко)

Довжина язика в мурахоїда досягає шістдесяти сантиметрів. Своє єдине яйце альбатрос висиджує протягом вісімдесятьох днів. Довжина кроку страуса від чотирьох до п’яти метрів. Він може розвивати швидкість до п’ятдесяти кілометрів на годину. Подекуди швидкість бігу цього птаха перевищує сімдесят кілометрів на годину. Курка пробігає за годину чотирнадцять кілометрів. Анаконда виростає до одинадцяти метрів сорока трьох сантиметрів. З географічного календаря.

 

  1. Замість крапок поставити числівники, пояснити значення фразеологізмів:

Фразеологізми – стійкі сполучення слів, які за значенням дорівнюють одному слову.

І. Бути на сьомому небі – радіти, відчувати надзвичайне задоволення, відчувати безмежне щастя.

П’я́те ко́лесо до во́за ірон. -  зайвий, непотрібний.

Між двох вогнів - потра́пити, опини́тися  в такому скрутному становищі, коли небезпека або неприємність загрожує з обох боків

ІІ. Як дві кра́плі  води́ зі сл. схожий  - дуже, зовсім, абсолютно. 

Діло десяте – зовсім несуттєво.

На всі чотири сторони - куди завгодно, будь-куди.

ІІІ. За три-дев'ять земель -  дуже далеко.

Двома словами – дуже стисло.

Пам’ятати до сьомих віників – не забувати, дуже довго пам’ятати.

(Звіримо, чи правильно відновили числівники, з вправою 433).

  • Усно побудувати по одному реченню.
  1. Прослухайте. Чи є дана конструкція текстом? Яка тема? Головна думка? Доберіть заголовок. Випишіть числівники зі словами, до яких вони належать.

 

Уже багато років проблема забруднення навколишнього середовища стоїть на першому місці. Четверта частина водної поверхні океану покрита пластиковим сміттям. Понад сто громадських організацій з усього світу об’єднали свої зусилля в боротьбі з глобальним пластиковим забрудненням.

Чотири трильйони пакетів у рік використовується у світі. Вони вбивають один мільйон птахів; сто тисяч морських ссавців і незліченні косяки риб.

Шість мільйонів триста тисяч тонн сміття, більшу частину якого становить пластик, щорічно скидається у Світовий океан. Пластикові пакети є справжнім лихом нашого часу, шкідливість якого навіть важко оцінити. Удумайтеся тільки в кілька фактів: середній термін життя пакета — двадцять  хвилин, а розкладається він близько двохсот років.

  • За виписаними числівниками відтворіть текст (усно)
  • Який вихід із цієї ситуації ви бачите?

У.Оцінювання.

VI. Домашнє завдання: § 52 (стор. 164 – 167). Вправа 436. 

Переглянути відео  «Понад 20 тисяч кілометрів – сміттєвий острів в океані загрожує людству»               Написати твір-мініатюру «Урятуймо нашу планету» чи уявне інтерв’ю з представником  міжнародної природоохоронної організації Ґрінпіс, використовуючи числівники (підкреслити)*.

Переглянути відео «Експрес-уроки української мови О.Авраменка» (узгодження числівників із іменниками – урок 149)

 

Відео

  • ТОП 7 КРАСИВИХ МІСЦЬ В УКРАЇНІ, ДЕ ВИ ПОВИННІ ПОБУВАТИ
  • 10 Маловідомих мальовничих куточків України

 

 

1

 

docx
Додано
3 січня 2022
Переглядів
913
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку