Тема уроку. Числівник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль
Мета уроку: : поглибити знання учнів про числівники, удосконалювати вміння відрізняти числівники від інших частин мови, знаходити їх у тексті; правильно визначати морфологічні ознаки, синтаксичну роль; розвивати творчі вміння використовувати числівники у власних висловлюваннях; розвивати логічне мислення, пам'ять, мовлення, увагу; виховувати любов до природи, розуміння необхідності зберігати навколишнє середовище.
ПЕРЕБІГ УРОКУ. І.
Скільки років землі –
І мільярд,
І мільйон,
а яка вона й досі ще гарна!
Л.Костенко
І. 1. Привітання.
Сподіваюсь, ми плідно попрацюємо сьогодні. Налаштуватись на роботу нам допоможе аутотренінг «Настрій». Подивіться на дошку і прочитайте кожен для себе.
2.Психологічний аутотренінг «Настрій».
Я- творча особистість.
Я думаю, отже, я живу.
Я вчуся аналізувати, співставляти.
Я вмію висловлювати свої думки.
Я хочу знати!
Я – людина.
Я – шестикласник.
Я – творча особистість, дослідник.
Я досліджую, думаю, замислююся.
Я буду працювати на уроці.
Я хочу знати.
Сьогодні ми працюємо під девізом:
«Твій успіх іде на користь мені, а мій - на користь тобі»
3. Дайте відповіді на запитання (відповіді запишіть цифрами)
ІІ.
Чи можемо ми обійтися без числівників?
ІІІ.
На початку двадцять першого століття в Україні збереглося лише тридцять п’ять відсотків природної рослинності. Кількість видів рослин і тварин, занесених до Червоної книги другого видання, збільшилася в чотири рази.
П'ятнадцять і п’ять – двадцять.
Семеро одного не ждуть.
Третя група закінчила роботу.
Ми працювали три години.
Отже, …
Чи є в епіграфі числівники?
ІУ.
Сотня, обоє, усьоме, третій, половина, багато, по-перше, двоє, подвійний, п’ятирічний, дванадцята, двічі, чотири, потроїти, решта.
Ключ. Браво!
Четвірка, сімдесятирічний, дев’яносто дев’ять, п’ятиденка, п’ятий, п’ятиповерховий, семеро, десятка, третій, двохсотий, трійка, тисячоліття, вісімдесятий, сорокалітній, шістнадцять, багато.
1. П’ять картоплин у каструлі зварилися за 20 хвилин. За скільки зварилася одна картоплина? (Теж за двадцять хвилин.)
2. У якому числі стільки ж цифр, як і букв? (Сто.)
3. П’ять копачів за 5 годин викопують 5 м канави. Скільки копачів за 100 годин викопають 100 м канави? (П’ять копачів.)
Дрейфує пластик в Тихім океані.
Сміттєвий острів. Сьомий материк.(Наталя Карпенко)
Довжина язика в мурахоїда досягає шістдесяти сантиметрів. Своє єдине яйце альбатрос висиджує протягом вісімдесятьох днів. Довжина кроку страуса від чотирьох до п’яти метрів. Він може розвивати швидкість до п’ятдесяти кілометрів на годину. Подекуди швидкість бігу цього птаха перевищує сімдесят кілометрів на годину. Курка пробігає за годину чотирнадцять кілометрів. Анаконда виростає до одинадцяти метрів сорока трьох сантиметрів. З географічного календаря.
Фразеологізми – стійкі сполучення слів, які за значенням дорівнюють одному слову.
І. Бути на сьомому небі – радіти, відчувати надзвичайне задоволення, відчувати безмежне щастя.
П’я́те ко́лесо до во́за ірон. - зайвий, непотрібний.
Між двох вогнів - потра́пити, опини́тися в такому скрутному становищі, коли небезпека або неприємність загрожує з обох боків
ІІ. Як дві кра́плі води́ зі сл. схожий - дуже, зовсім, абсолютно.
Діло десяте – зовсім несуттєво.
На всі чотири сторони - куди завгодно, будь-куди.
ІІІ. За три-дев'ять земель - дуже далеко.
Двома словами – дуже стисло.
Пам’ятати до сьомих віників – не забувати, дуже довго пам’ятати.
(Звіримо, чи правильно відновили числівники, з вправою 433).
Уже багато років проблема забруднення навколишнього середовища стоїть на першому місці. Четверта частина водної поверхні океану покрита пластиковим сміттям. Понад сто громадських організацій з усього світу об’єднали свої зусилля в боротьбі з глобальним пластиковим забрудненням.
Чотири трильйони пакетів у рік використовується у світі. Вони вбивають один мільйон птахів; сто тисяч морських ссавців і незліченні косяки риб.
Шість мільйонів триста тисяч тонн сміття, більшу частину якого становить пластик, щорічно скидається у Світовий океан. Пластикові пакети є справжнім лихом нашого часу, шкідливість якого навіть важко оцінити. Удумайтеся тільки в кілька фактів: середній термін життя пакета — двадцять хвилин, а розкладається він близько двохсот років.
У.Оцінювання.
VI. Домашнє завдання: § 52 (стор. 164 – 167). Вправа 436.
Переглянути відео «Понад 20 тисяч кілометрів – сміттєвий острів в океані загрожує людству» Написати твір-мініатюру «Урятуймо нашу планету» чи уявне інтерв’ю з представником міжнародної природоохоронної організації Ґрінпіс, використовуючи числівники (підкреслити)*.
Переглянути відео «Експрес-уроки української мови О.Авраменка» (узгодження числівників із іменниками – урок 149)
Відео
1