«Ніжна мелодія весни» Підготовка до написання твору-опису природи на основі особистих вражень в художньому стилі

Про матеріал
Дана розробка допоможе вчителю-початківцю навчити учнів писати твори-описи природи в художньому стилі на основі особистих вражень, що сприятиме розвитку творчості та комунікативних здібностей здобувачів освіти, формувати культурологічну компетентність, сприяти вихованню бережливого ставлення до природи рідного міста, шани до творчості митців.
Перегляд файлу

Уроки літератури рідного краю (6 клас)

«Ніжна мелодія весни»
Підготовка до написання твору-опису природи
на основі особистих вражень в художньому стилі

Мета:

 -  удосконалювати мовленнєво-мислительні вміння, усвідомлювати  тему й основну   думку, логіку викладу, тип і стиль мовлення;

- розвивати мовленнєво-комунікативні вміння,  здійснювати змістово- композиційний аналіз художнього тексту з елементами опису, створювати власні твори-описи природи в художньому стилі на основі особистих вражень;

-  розвивати творчі та комунікативні здібності  шестикласників, формувати культурологічну компетентність;

-  сприяти вихованню бережливого ставлення до природи рідного міста, шани до творчості митців.

Тип уроку:  розвиток комунікативних умінь і навичок

Обладнання: ноутбук, мультимедійна дошка, роздатковий матеріал для 
                              груп, картки зі словами-опорами, колаж, виставка збірок
                              поезій А.Кондратюка, П.Білоуса, М.Пасічника

 

ПЕРЕБІГ УРОКУ:

 

Природу не можна застати неохайною та неодягненою,
вона завжди прекрасна

Р. Емерсон

  1.   Організаційний момент

Діти, погляньте у вікно. Там ви бачите сонце. Яка краса навколо: тепло, сонячно, оновлення в природі.

Сьогодні у нас теж урок-сонця, урок – радості. Від нас з вами залежить, який ми будемо мати настрій. Тож створимо його собі. Хай радістю повняться ваші серця.

Усміхніться один одному і подаруйте гарний настрій. Хай вам на душі буде сонячно!

  1.    Розвиток неперервної пошукової пізнавальної активності учнів

-Як змінюється настрій із приходом весни?

-З чого починається весна?


-З чим вона у вас асоціюється? Зараз ви будете називати слова, а я буду їх записувати на дошці. Але називаємо лише іменники.                      

То про що піде мова на нашому уроці?

Сьогодні ми з вами спробуємо стати художниками слова і прокласти стежину розуміння себе і природи. А в цьому нам допоможуть поезії наших земляків та уявна подорож нашим містом.

НІ. Ознайомлення учнів із темою, метою й завданнями роботи

(Учні записують число, тему в зошити).

-Що ми з вами маємо навчитися на уроці? Яка ваша думка?

  1.                 Навчатися складати твір-опис природи, формувати вміння будувати висловлювання в повній формі.
  2.                 Систематизувати зібраний матеріал для написання твору-опису.
  3.                 Розвивати спостережливість, творчі здібності.

(Чіпляється на дошку)

  •                     -Давайте пригадаємо, які типи мовлення ви знаєте?

Слайд № 1. Розповідь, опис, роздум

-Що називається описом?

-На яке питання дається відповідь в описах? (який?)

-Що можна описувати? (все, що ми бачимо навколо, з чим зустрічаємося у житті, предмети, тварин, людей, різні процеси, явища, природу)

Типи мовленняРозповідьце висловлювання про події, щовідбувалися(відбуваються чи відбуватимуться) впевній послідовності. До тексту-розповіді можнапоставити загальне питаннящо сталося?Описце висловлювання про певні ознаки,властивості предмета, особи чи явища. До тексту-опису можна поставити загальне питанняякий?Роздум-це висловлювання, у якому доводитьсяправильність чи неправильність певного твердженняшляхом міркування та за допомогою аргументів.До тексту-роздуму можна поставити загальне питаннячому? Стилі мовленняРозмовний(у колі близьких людей, неофіційніобставини)Науковий(у науці, освіті, техніці )Художній(у художній літературі, усній народнійтворчості )Публіцистичний(у суспільному житті, вгазетах, журналах )Офіційно-діловий(у стосунках міждержавами, мова документів )Конфесійний-(у церкві, релігійній громаді )

Слайд (на форзаці є)

  •                     -Які особливості художнього стилю? (учні зачитують)

-Ви, певно, вже зрозуміли, що ми свою увагу зосередимо на художньому стилі.

-То як по-іншому ми називаємо опис природи? (пейзаж)

  •                     -Де ми з вами зустрічали пейзажі? (в літературі). Наведіть приклади. («Федько- халамидник», «Тореодори з Васюківки», «Митькозавр із Юрківки»),
  •                     -Чим різняться пейзажі наукового і художнього стилів?

Слайд. (Учні зачитують)

Послухайте тексти і скажіть, в якому стилі вони написані.

F:\колаж2\98a9ae0313ee320759fd224b6c4f7b43ff3641da.jpegЗразу після зими приходить весна. Морози спадають, повітря прогрівається, сніг тане. Перший місяць весни - березень, він має 31 день. За ним іде квітень. Це тепліший місяць, і триває він 30 днів. Травень має таку ж кількість днів, як і березень - 31. Це останній місяць весни, і він найтепліший.

Моє місто, коли настає весна, стає по-справжньому чарівним. Заквітають та зеленіють дерева та кущі. Усе вкривається зеленим серпанком, а дерева хтось ніби молоком облив. Біло-рожево всміхаються садки. А понад дорогою стоять у молочному шумовинні розлогі каштани.

-Що знайшли ви в художньому стилі? З яких частин складається опис?

Слайд.

Опис

Назва предмета Головні ознаки Власне враження

(вступ) (основна частина) (висновок)

Випереджувальне завдання.

-Ви поділилися на групи і кожна група виконувала своє завдання.

Колаж «Весняний Бердичів»

-Це наше прекрасне місто, яким ми пишаємося. (Яке воно гарне навесні, ошатне, привітне, чисте)

 

 

 

F:\колаж2\29495278.jpgF:\колаж2\3444.jpg-А це Бердичів, яким він не повинен бути. (Щороку проводяться суботники. А без нього не можна?)

-Що для цього ми можемо зробити?

 

 

 

 

 

 

Які ви знаєте художні засоби? У вас на партах є роздатковий матеріал і тексти поезій. Пригадайте такі частини мови, як прикметники та дієслова. Епітети у нас - це найчастіше прикметники, а дієслова - метафори.

 

Звучить вірш А.Кондратюка «Мій Бульвар» у виконанні учня

Засвітили каштани
Білий цвіт на бульварі,
Віти-руки з'єднали
У терпкій вишині.


І ведуть їх тополі,

Як маленьких, по парі,
Погуляти по місту,

Порадіти весні.


Теплий вітер зустрів їх
І цілує у щоки,

І милується ними,

        І дорогу дає Виростайте, каштани,

На півнеба широкі,

Хай прекраснішим з вами
Мій Бердичів стає.


Нехай висохнуть сльози,

Хай загояться рани,

І роки хай по світу
Всю журбу рознесуть.

Більш ніколи, ніколи
Не рубайте каштанів,

Майте Бога у серці -
Не губіте красу.

 

І здалека і зблизька
Я спішу під каштани:
Спочиваю душею,
Забуваю біду.


Ви любіть свій
Париж, Дорогі парижани,

Я ж довіку в Бердичів
Свою стежку веду.

 

  1.                  Кожна із груп отримує завдання:
  1.                   виписати епітети;
  2.                виписати метафори;
  3.              виписати порівняння;
  4.              ваше враження від поезії;


(Кожна група звітує, що виписала в зошити)

  1.    Актуалізація знань, умінь і навичок

- Тепер ми з вами приступаємо до практичної сторони нашого уроку.

- Отже, беріть до рук пензлики (тобто ручки) і починаємо малювати (тобто писати).

Мов чарівниця вступила в свої права весела, яскрава весна

I Як пісня, звучать всюди ніжні, чарівні звуки ...

II Чарують нас свіжі, чисті кольори ...

III Мов грайливі діти, метушаться збуджені, веселі птахи ...

IV Неначе вродливі наречені, запишалися ошатні, святкові дерева 

Творча майстерня

  1. Дібрати епітети до ключових слів:
  1.                   Небо...
  2.                Повітря ...
  3.              Квіти...
  4.              Сонце...

Творча майстерня

  1. Продовжити речення
  1.                   Дерева стоять, мов ...
  2.                Сонце усміхається, неначе ...
  3.              Ліс стоїть, мовби ...
  4.              Сади потонули в ...
  1.  Щоб у нас вийшов справжній твір-опис природи у художньому стилі, нам треба ще дібрати до кожного з наших іменників порівняння. Розпочнемо роботу разом, а продовжите ви її самостійно. Починаємо справа-наліво, тобто до кожного іменника добираємо 2 прикметники, 1 дієслово та порівняння.
  2. - Молодці, ви всі підібрали гарні епітети, метафори, порівняння.

У людини змінюється настрій - і природа теж може мати гарний чи поганий настрій. Ми хочемо, щоб нас розуміли - і природа потребує захисту і підтримки від нас, людей.

Одинадцятикласник підготував нам презентацію.

Ми називали багато речей, які символізують весну, але нічого не сказали про життєдайний дощ.


  Дощ «очима» песимістів й оптимістів
(звучить вірш М.Пасічника «Дощ»)

Весняний дощ “очима”песиміста оптиміста

Дощ іде - і має рацію.

Б'є морзянкою об дах.

Дощ зливає інформацію
Про життя на небесах.


Дощ і тішить, і печалить,

І снує письмо косе
І води найкраща пам'ять
Пам’ята вона усе .
Я стою, дощем вмиваюся,

 Я тамую в грудях дрож:

Зрозуміти намагаюся,

Що ж сказати хоче дощ ..

 

 

Послухайте музику Шопена*

Що ви уявили, слухаючи музику? (я уявив/ла/, відчув/ла/)

  •                   дзюрчання струмка;
  •                   спів птахів і шум вітру;
  •                   переплетіння звуків природи;
  •                   радісний настрій, з яким прокидається природа;
  •                   буяння фарб у природі;
  •                   веселу круговерть.

               Знову повертаємось до творчої майстерні.
     

- На партах у вас лежать пам’ятки «Як писати твір». Це пам’ятка не закінчена. Вам слід ЇЇ завершити.

1. Придумайте назву твору.

2. Глибоко і послідовно розкрийте тему.

3. Дотримуйтесь правил написання твору-опису (вступ, основна   
    частина,висновок).

4. Дотримуйтесь абзаців, не пишіть зайвого.

5. Дотримуйтесь художнього стилю.

6. Пишіть охайно.

7. Бажано, щоб був підібраний епіграф.

 

Твір - це системна розповідь. Щоб зберегти послідовність у викладенні теми, треба дотримуватися певного плану.

План твору

  1. Прийшла весна.
  2. Зміни в природі.
  3. Небо, хмари, повітря весною.
  4. Весняні квіти й дерева.
  5. Краса весняної зелені.
  6. Птахи готують свої гнізда.
  7. Весняні настрої.

 

-Яку весну ви любите більше - ранню, коли тільки починає оживати природа?  -Чи, можливо, пору квітування, коли весна, наче наречена, стоїть ошатна і святкова?

Колаж «Весна іде, красу несе»

(Звучить вірші у виконанні учня  А.Кондратюка. Збірка «Чотири дороги»)
 

*******************

А яблуні ... А яблуні цвітуть!

Злітаючи у щасті на вершину ...

Буяє яблунева заметіль.

http://myod66.ru/wp-content/uploads/2016/07/d0b0d0bad0b0d186d0b8d18f.jpeg
Кипить, буяє, вруниться весна
Прокльовується кільчик із зерна
До сонця прагне - ніжно, обережно.

 

*******************

Цвіла весна ...

І бджоли на акаціях,

П'яніючи, затримували лет ...

********************

Лелеки, веснами посватані

http://www.playcast.ru/uploads/2016/08/09/19532638.jpgКрило торкається крила.

Кипить, буяє, вруниться весна
Прокльовується кільчик із зерна
До сонця прагне - ніжно, обережно.

 

********************
Лелеки, веснами посватані.
Крило торкається крила.
 

 


*********************
«Іде весна!»
Висвистують синиці,

«Іде весна!» - Радіють горобці...
 

 

Учитель:
Приступаємо до практичного блоку нашого уроку. Давайте ще раз згадаємо, що потрібно для вашої роботи.

Структура твору

  1. Загальне враження
  2. Опис природи
  3. Узагальнення-висновок

 

-Про що будемо писати у вступі? (про те, що настала весна, що це улюблена пора року у більшості із нас).

-Давайте спробуємо кілька речень, якими почнемо наш І пункт плану (діти записують).

-Яка основна ідея нашого твору? (показати красу весни, зміни в природі, відчути звуки та кроки весни)

-В основній частині будемо писати про фарби весни, її звуки.

-У висновку про що будемо говорити? Це хоч і невеличка частина, але дуже важлива.

 

Природа в очікуванні нового художника. Не забарилася красуня весна. Прилетіла на барвистому килимі. Раптово увірвалася.

Висновки

1.Як хороше, як гарно навкруги! Спасибі тобі, весно, за цю красу!

2.Усе навкруги видається незвичайним. Милуюся цією красою.

3.Весна - це надія, сподівання на нове відродження. Почався справжній пелюсткопад. Ніби перехоплюючи естафету, квітками вкрилися груша, яблуня, слива.


Давайте прослухаємо, що у вас вийшло (зачитують 3-4 твори).
А як про весну говорять справжні митці слова? (звучить поезія М.Пасічника).

  1.    Підсумок уроку

Бесіда:

  •                   Що цінного ви винесли з уроку? Метод «Незакінчене речення»
  1. Сьогодні я дізнався(лася) ...
  2. Для мене відкриттям стало ...
  3. Я впевнений(а) ...
  1.    Оцінювання учнів

Здайте оцінюючі листи

  1.    Домашнє завдання

Закінчити роботу над твором-описом весни на основі особистих вражень.

За вибором: створити презентацію з анімаційним ефектом розвитку природи, додавши музичний супровід.

 

 

docx
Додано
5 січня 2022
Переглядів
1419
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку