Уроки літератури рідного краю (6 клас)
«Ніжна мелодія весни»
Підготовка до написання твору-опису природи
на основі особистих вражень в художньому стилі
Мета:
- удосконалювати мовленнєво-мислительні вміння, усвідомлювати тему й основну думку, логіку викладу, тип і стиль мовлення;
- розвивати мовленнєво-комунікативні вміння, здійснювати змістово- композиційний аналіз художнього тексту з елементами опису, створювати власні твори-описи природи в художньому стилі на основі особистих вражень;
- розвивати творчі та комунікативні здібності шестикласників, формувати культурологічну компетентність;
- сприяти вихованню бережливого ставлення до природи рідного міста, шани до творчості митців.
Тип уроку: розвиток комунікативних умінь і навичок
Обладнання: ноутбук, мультимедійна дошка, роздатковий матеріал для
груп, картки зі словами-опорами, колаж, виставка збірок
поезій А.Кондратюка, П.Білоуса, М.Пасічника
ПЕРЕБІГ УРОКУ:
Природу не можна застати неохайною та неодягненою,
вона завжди прекрасна
Р. Емерсон
Діти, погляньте у вікно. Там ви бачите сонце. Яка краса навколо: тепло, сонячно, оновлення в природі.
Сьогодні у нас теж урок-сонця, урок – радості. Від нас з вами залежить, який ми будемо мати настрій. Тож створимо його собі. Хай радістю повняться ваші серця.
Усміхніться один одному і подаруйте гарний настрій. Хай вам на душі буде сонячно!
-Як змінюється настрій із приходом весни?
-З чого починається весна?
-З чим вона у вас асоціюється? Зараз ви будете називати слова, а я буду їх записувати на дошці. Але називаємо лише іменники.
То про що піде мова на нашому уроці?
Сьогодні ми з вами спробуємо стати художниками слова і прокласти стежину розуміння себе і природи. А в цьому нам допоможуть поезії наших земляків та уявна подорож нашим містом.
НІ. Ознайомлення учнів із темою, метою й завданнями роботи
(Учні записують число, тему в зошити).
-Що ми з вами маємо навчитися на уроці? Яка ваша думка?
(Чіпляється на дошку)
Слайд № 1. Розповідь, опис, роздум
-Що називається описом?
-На яке питання дається відповідь в описах? (який?)
-Що можна описувати? (все, що ми бачимо навколо, з чим зустрічаємося у житті, предмети, тварин, людей, різні процеси, явища, природу)
Слайд (на форзаці є)
-Ви, певно, вже зрозуміли, що ми свою увагу зосередимо на художньому стилі.
-То як по-іншому ми називаємо опис природи? (пейзаж)
Слайд. (Учні зачитують)
Послухайте тексти і скажіть, в якому стилі вони написані.
Зразу після зими приходить весна. Морози спадають, повітря прогрівається, сніг тане. Перший місяць весни - березень, він має 31 день. За ним іде квітень. Це тепліший місяць, і триває він 30 днів. Травень має таку ж кількість днів, як і березень - 31. Це останній місяць весни, і він найтепліший.
Моє місто, коли настає весна, стає по-справжньому чарівним. Заквітають та зеленіють дерева та кущі. Усе вкривається зеленим серпанком, а дерева хтось ніби молоком облив. Біло-рожево всміхаються садки. А понад дорогою стоять у молочному шумовинні розлогі каштани.
-Що знайшли ви в художньому стилі? З яких частин складається опис?
Слайд.
Опис
Назва предмета Головні ознаки Власне враження
(вступ) (основна частина) (висновок)
Випереджувальне завдання.
-Ви поділилися на групи і кожна група виконувала своє завдання.
Колаж «Весняний Бердичів»
-Це наше прекрасне місто, яким ми пишаємося. (Яке воно гарне навесні, ошатне, привітне, чисте)
-А це Бердичів, яким він не повинен бути. (Щороку проводяться суботники. А без нього не можна?)
-Що для цього ми можемо зробити?
Які ви знаєте художні засоби? У вас на партах є роздатковий матеріал і тексти поезій. Пригадайте такі частини мови, як прикметники та дієслова. Епітети у нас - це найчастіше прикметники, а дієслова - метафори.
Звучить вірш А.Кондратюка «Мій Бульвар» у виконанні учня
Засвітили каштани
Білий цвіт на бульварі,
Віти-руки з'єднали
У терпкій вишині.
І ведуть їх тополі,
Як маленьких, по парі,
Погуляти по місту,
Порадіти весні.
Теплий вітер зустрів їх
І цілує у щоки,
І милується ними,
І дорогу дає Виростайте, каштани,
На півнеба широкі,
Хай прекраснішим з вами
Мій Бердичів стає.
Нехай висохнуть сльози,
Хай загояться рани,
І роки хай по світу
Всю журбу рознесуть.
Більш ніколи, ніколи
Не рубайте каштанів,
Майте Бога у серці -
Не губіте красу.
І здалека і зблизька
Я спішу під каштани:
Спочиваю душею,
Забуваю біду.
Ви любіть свій
Париж, Дорогі парижани,
Я ж довіку в Бердичів
Свою стежку веду.
(Кожна група звітує, що виписала в зошити)
- Тепер ми з вами приступаємо до практичної сторони нашого уроку.
- Отже, беріть до рук пензлики (тобто ручки) і починаємо малювати (тобто писати).
Мов чарівниця вступила в свої права весела, яскрава весна
I Як пісня, звучать всюди ніжні, чарівні звуки ...
II Чарують нас свіжі, чисті кольори ...
III Мов грайливі діти, метушаться збуджені, веселі птахи ...
IV Неначе вродливі наречені, запишалися ошатні, святкові дерева
Творча майстерня
Творча майстерня
У людини змінюється настрій - і природа теж може мати гарний чи поганий настрій. Ми хочемо, щоб нас розуміли - і природа потребує захисту і підтримки від нас, людей.
Одинадцятикласник підготував нам презентацію.
Ми називали багато речей, які символізують весну, але нічого не сказали про життєдайний дощ.
Дощ «очима» песимістів й оптимістів
(звучить вірш М.Пасічника «Дощ»)
Дощ іде - і має рацію.
Б'є морзянкою об дах.
Дощ зливає інформацію
Про життя на небесах.
Дощ і тішить, і печалить,
І снує письмо косе
І води найкраща пам'ять
Пам’ята вона усе .
Я стою, дощем вмиваюся,
Я тамую в грудях дрож:
Зрозуміти намагаюся,
Що ж сказати хоче дощ ..
Послухайте музику Шопена*
Що ви уявили, слухаючи музику? (я уявив/ла/, відчув/ла/)
- На партах у вас лежать пам’ятки «Як писати твір». Це пам’ятка не закінчена. Вам слід ЇЇ завершити.
1. Придумайте назву твору.
2. Глибоко і послідовно розкрийте тему.
3. Дотримуйтесь правил написання твору-опису (вступ, основна
частина,висновок).
4. Дотримуйтесь абзаців, не пишіть зайвого.
5. Дотримуйтесь художнього стилю.
6. Пишіть охайно.
7. Бажано, щоб був підібраний епіграф.
Твір - це системна розповідь. Щоб зберегти послідовність у викладенні теми, треба дотримуватися певного плану.
План твору
-Яку весну ви любите більше - ранню, коли тільки починає оживати природа? -Чи, можливо, пору квітування, коли весна, наче наречена, стоїть ошатна і святкова?
Колаж «Весна іде, красу несе»
(Звучить вірші у виконанні учня А.Кондратюка. Збірка «Чотири дороги»)
*******************
А яблуні ... А яблуні цвітуть!
Злітаючи у щасті на вершину ...
Буяє яблунева заметіль.
Кипить, буяє, вруниться весна
Прокльовується кільчик із зерна
До сонця прагне - ніжно, обережно.
*******************
Цвіла весна ...
І бджоли на акаціях,
П'яніючи, затримували лет ...
********************
Лелеки, веснами посватані
Крило торкається крила.
Кипить, буяє, вруниться весна
Прокльовується кільчик із зерна
До сонця прагне - ніжно, обережно.
********************
Лелеки, веснами посватані.
Крило торкається крила.
*********************
«Іде весна!»
Висвистують синиці,
«Іде весна!» - Радіють горобці...
Учитель:
Приступаємо до практичного блоку нашого уроку. Давайте ще раз згадаємо, що потрібно для вашої роботи.
-Про що будемо писати у вступі? (про те, що настала весна, що це улюблена пора року у більшості із нас).
-Давайте спробуємо кілька речень, якими почнемо наш І пункт плану (діти записують).
-Яка основна ідея нашого твору? (показати красу весни, зміни в природі, відчути звуки та кроки весни)
-В основній частині будемо писати про фарби весни, її звуки.
-У висновку про що будемо говорити? Це хоч і невеличка частина, але дуже важлива.
Природа в очікуванні нового художника. Не забарилася красуня весна. Прилетіла на барвистому килимі. Раптово увірвалася.
1.Як хороше, як гарно навкруги! Спасибі тобі, весно, за цю красу!
2.Усе навкруги видається незвичайним. Милуюся цією красою.
3.Весна - це надія, сподівання на нове відродження. Почався справжній пелюсткопад. Ніби перехоплюючи естафету, квітками вкрилися груша, яблуня, слива.
Давайте прослухаємо, що у вас вийшло (зачитують 3-4 твори).
А як про весну говорять справжні митці слова? (звучить поезія М.Пасічника).
Бесіда:
Здайте оцінюючі листи
Закінчити роботу над твором-описом весни на основі особистих вражень.
За вибором: створити презентацію з анімаційним ефектом розвитку природи, додавши музичний супровід.