Мета: повторити й поглибити знання учнів про іменник як частину мови, сприяти зміцненню навичок визначення роду іменників, сформувати поняття про іменники спільного роду; розвивати вміння знаходити іменники чоловічого, жіночого, середнього і спільного роду у висловлюванні, визначати їх роль у реченнях; виховувати повагу і любов до рідного краю.
Обладнання: підручник, презентація, друкований зошит.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Мотивація навчання школярів. Організаційний момент
Сподіваюся, що всі вже прокинулися і мають гарний настрій.
«Малюнкове вітання»
Зараз пропоную вам обрати «Смайл (слово запозичене з англійської мови) або посмішку уроку», який би відображав ваш настрій, і намалювати його в зошит на полі олівцем. Зверніть увагу, що сьогодні ми попрацюємо дещо в незвичному зошиті. Він набагато легший за ваш, тому мені потрібно буде витратити менше сили, щоб донести їх до учительської на перевірку.
II. Актуалізація опорних знань учнів
Загадка про ім'я
Що це: тобі дане, а люди ним користуються? (Ім'я)
А яку частину мови ми зараз вивчаємо? Як іменник пов'язаний з ім'ям? Ваше ім'я називає вас, а іменник дає назву предмету.
Назву іменник почали вживати з 1873 року. Її першим використав мовознавець Омелян Партицький. Правопис 1926 року іменник називав речівником.
-Що нам вже відомо про іменник?
Гра «Так, ні»
ІІ Оголошення теми, мети і завдань уроку.
-Іменник має три роди: чоловічий, жіночий, середній. Так. Але неповна відповідь. Сьогодні ми з вами і дізнаємося, скільки ж родів у іменника.
У зошитах запишіть дату і тему уроку.
III. Сприйняття й розуміння учнями навчального матеріалу
Бесіда. Що ми вже знаємо про рід іменників? Скільки родів? Як їх визначити?
Можна дібрати займенник
Він – чоловічий рід
Вона – жіночий рід
Воно – середній рід
Терміни „чоловічий”, „жіночий”, „середній” рід дісталися нам у спадок ще з часів V ст. до н. е. Давньогрецький філософ Протагор запропонував поділити всі імена на 3 роди: чоловічий, жіночий та речовий. Пізніше Арістотель запропонував замінити останній термін – „середній рід”.
Робота з епіграфом уроку. Кожному мила своя сторона – говорив колись Григорій Сковорода. Як ви думаєте, чому?
Отже, для нас милою є наша сторона – Україна. Пригадайте державні та народні символи. Запишіть їх в свої зошити, визначивши рід.
калина верба лялька-мотанка вишиванка хата мальва, ружа волошка пісня |
сало насіння колосся жито
|
прапор герб гімн рушник віночок барвінок журавель соловейко |
Зверніть увагу, що рід можна визначити за закінченням.
Так, в Н.В. однини
на -а(я) закінчуються переважно іменники жін. роду,
на -о – переважно чоловічого,
на-о,-е - середньго.
VI. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК
Запишіть речення.
Лелека з лелечихою і лелеченятами живуть на старому в'язі. (В.Чухліб)
Майже всі іменники, за невеликим винятком, належать до певного роду: чоловічого, жіночого чи середнього; деякі іменники можуть вживатися як у чоловічому, так і в жіночому роді. Це слово ЛЕЛЕКА: і чоловічий, і жіночий (за тлумачним словником)
В'язом називали здавна, бо гнучка лозина використовувалася для зв’язування. Дерево росте до 300 років. Відвар має лікувальні властивості, корою дерева фарбували тканини.
Ще називають це дерево берест. В Україні, нашій милій стороні, на Волинщині є місто Берестечко, саме там росло багато таких дерев. Пригадайте твір, який ми вивчали в 5 класі про подорож родини Руснаків (тато, мама, Наталочка і машина Машка) територією України в пошуках загубленої шаблі (Зірка Мензатюк «Таємниця козацької шаблі», пригодницька повість)
Робота з текстом легенди: прочитайте, визначте головну думку
Легенда – це поетична оповідь про яку-небудь історичну подію, усне народне оповідання про чудесну пригоду, котра сприймається як достовірна.
Головна думка тексту – те, заради чого створено текст, те, до чого він закликає, що схвалює що запречує, від чого застерігає, тобто висновок, який випливає зі сказаного або написаного.
ЛЕЛЕКА
На селі знайшли лелеку з поламаним крилом, виходили його, а потім випустили.
Одного разу у людей загорілася хата, а в ній було двоє маленьких хлоп’ят. На цю пору пролітав повз хату врятований лелека. Він кинувся у відчинене вікно і врятував хлопчиків, але вельми попік ноги і дзьоб, які стали кривавими.
Відтоді у лелеки червоні ноги і дзьоб, а крила – чорні. Господарі віддячили птахові, прилаштували на ясені колесо від воза, щоб він завжди був поруч з ними і виводив малят. Отже, якщо на хаті звиває гніздо лелека, то вірять, що в ній буде лад.
Фізкультхвилинка
Робота з підручником: ст.86, правила про іменники спільного роду.
Іменники спільного роду:
Слово вчителя . Крім жіночого, чоловічого, середнього роду, іменники можуть належати до спільного роду. Наприклад: бідолаха, нероба, сирота, базіка, лівша. Іменники, що означають осіб як чоловічого, так і жіночого роду, називаються іменниками спільного роду. Їх рід визначається в контексті.
Визначте рід іменника лівша в обох реченнях.
Лівша закинув м’яч у сітку. Лівша гарно вишивала.
Складіть і запишіть два речення, в яких іменник Женя було б спочатку жіночого роду, потім чоловічого роду.
Прочитйте. З'єднайте словосполучення і речення з іменниками спільного роду.
1) Роботяща, працьовита людина – |
недоріка. |
2) Людина, яка говорить багато і беззмістовно – |
листоноша. |
3) Неуважна людина – |
самоучка. |
4) Людина з дефектом мови, що полягає у невмінні правильно й чітко вимовляти деякі слова чи звуки – |
трудяга. |
5) Той, хто навчився чого-небудь самостійно, без учителя – |
базікало. |
6) Той, хто мешкає поруч, поблизу кого-небудь – |
роззява. |
7) Службовець пошти, який розносить кореспонденцію адресатам – |
сусіда. |
Підготовка до ЗНО. УВАГА! Запам’ятайте рід іменників. Зверни увагу!!!
Чоловічий рід |
Жіночий рід |
Паралельні форми роду |
||
степ біль полин рояль дріб насип нежить тюль |
пил рукопис накип шампунь собака Сибір ступінь |
путь емаль нехворощ (рослина) мігрень філія бешамель антресоль |
вуаль адреса бязь розкіш ваніль бандероль (поштове відправлення) |
зал-зала жираф-жирафа птах-птаха плацкарт-плацкарта |
6.
Фемінітиви. Є іменники чоловічого роду, які можуть позначати осіб і жіночої статі. Це назви професій, наукових звань, посад. Наприклад, педагог,професор, інженер.
АЛЕ за новою редакцією Українського правопису закладено вживання фемінітивів!!!
Підсумок уроку
Як визначити рід іменника? Прийом «фішбоун»
Домашнє завдання. Опрацювати теоретичний матеріал, виписати по 5 героїв українських народних казок кожного роду