6 клас
Тема: Відмінювання іменників
II відміни
Мета: повторити й закріпити матеріал про поділ іменників на відімни, навчити учнів відмінювати іменники II відміни, доречно вживати їх у власному мовленні в різних відмінкових формах; розвивати увагу, спостережливість та логічне мислення; збагачувати словниковий запас школярів.
Тип уроку: комбінований.
Підручник: Заболотний, 2014.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань учнів
Круча, мати, мороз, каченя, золото, свист, кубло, сміливість, качка, ім’я, свобода, капітан.
Буквар, стеля, розкіш, сородина, молодець, каменяр, ківш.
ІІI. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку.
IV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.
Спостереження над мовним матеріалом.
Вправа 251, с. 100.
Слово вчителя.
1) Групи іменників II відміни.
2) Іменники II відміни твердої, м’якої, мішаної груп.
Робота з підручником.
1) Опрацювання теоретичного матеріалу (с.101-102)
2) Виконання вправ і завдань
V. Закріплення знань, умінь і навичок
Тренувальна вправа
Поставте іменники в Д.в.
Куліш, жупан, село, вінець, Ілля, долото (столярний інструмент), кущ, учень, явище, школяр, писар.
Гра “Спіймай помилку”
Кущом, корабльом, товаришом, інійом, циркачом, ячміньом.
Кещем, кораблем, товаришем, інеєм, циркачем, ячмінем.
Робота в парах.
Розподіліть між собою сполучення слів. Прочитайте їх один одному, ставлячи подані в дужках іменники у формі давального відмінка однини.
Для першого учасника. Подарувати (добродій Василь - добродієві Василю), надіслати повідомлення (друг Андрій - другові Андрію), допомогти (учитель Назар Федорович - учителеві Назару Федоровичу).
Для другого учасника. Привітання (Герой України Володимир Кличко - Героєві України Володимиру Кличку), подякувати (брат Сергій - братові Сергію), зателефонувати (Василь Олександрович - Василеві(-ю) Олександровичу).
Розподільний диктант
Запишіть слова у дві колонки: 1) ті, що мають паралельні форми в О.в. множини; 2)ті, що мають тільки 1 форму О.в. множини.
Кінь, обличчя, чобіт, плече, очі, крило, кості, сльози, ворота.
Конями/кіньми Обличчя
чоботами/чобітьми плечима
Крилами/крильми очима
Сльозами/слізьми кістьми
Воротами/ворітьми.
Творчий практикум
Складіть по 2 речення: 1 в. - зі словом батько, 2 в. - брат у М.в.,уживаючи паралельні форми (батькові/батьку, братові/брату).
Гра “Кореспондент”
Уявіть, що вам потрібно взяти інтерв’ю у великої кількості людей. Запишіть до них звертання в Кл.в.
Пан Коваль, друг Андрій, добродій, Василь, Павло, Матвій, Олександр, Данііл, Ростислав, Артем, Сергій. (Пане Ковалю, Андрію, добродію, Василю, Павле, Матвію, Олександре, Данііле, Ростиславе, Артеме, Сергію).
Хвилинка синтаксису.
Запишіть речення. Знайдіть іменники, зробіть їх розбір як частини мови.
Іван Франко - одвічний Каменяр.
VІ. Підбиття підсумків. Рефлексія.
Новим для мене було...
Цікова було дізнатися...
Я запам’ятав...
VІІ. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
1) Вивчити правила з параграфа 30, повторити 28-29
2) Виконати вправу 258, *провідміняти слово кобзар.