Числівник як частина мови

Про матеріал
Конспект уроку української мови на тему "Числівник як частина мови" 4 клас.
Перегляд файлу

Тема: Числівник як частина мови.

Мета: ознайомити учнів з частиною мови — числівником, дати початкове уявлення про числівник, його роль у мовленні; вчити впізнавати серед слів числівники, ставити до них питання скільки?, який?, котрий?, котра?, котре?, котрі?, правильно вживати у мовленні та застосовувати набуті знання про числівник на практиці; розвивати зв’язне мовлення учнів; виховувати бажання краще знати українську мову.

Обладнання: картки з загадкою, картки з диференційованими завданнями, презентація «Числівник»,  . Частина мови – числівник», девіз уроку: “ Я буду…”, шкала оцінювання : смайлики, кольорові картки для груп, завдання уроку, ребуси, роздатковий матеріал,  плакати.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань з використанням інноваційних технологій

 

Хід уроку

І. Організація класу до уроку

 

 Правила нашого уроку:

-Я буду на уроці АКТИВНИМ

- Я буду на уроці УВАЖНОЮ

- Я буду на уроці правильно ВІДПОВІДАТИ

-Я буду на уроці охайно  писати

Учитель.    Сьогодні у нас незвичайний урок! До нас на гостину поспішає казка. Це казка не звична, а мовна. З ким саме ми пори­немо в урок-казку, ви скажете, відгадавши загадку.

На городі виростала, 
Сили набирала, 
Непомітно, дуже швидко, 
Великою стала.
Став тут дід усіх гукати
Та красуню рвати. 
А цю казку, діти, ви 
Встигли відгадати? 

 II. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми уроку

Ми сьогодні відтворимо казку «Ріпка » на свій лад і водночас дізнаємось,  про нову частину мови.   Отже, казка починається!

Перш ніж посадити ріпку треба підготувати грунт. Тож допоможемо діду.

 Запис числа

Хвилинка каліграфії (Слайд №1)

Два  на  дцять дванадцять (наголос)

Фронтальне опитування

 

 Продовжіть правило Іменник –це……

 

Іменники змінюються за……..

Бувають істоти і неістоти, власні і загальні

Прикметник це-………

З якою частиною пов'язаний прикметник?

Молодці! Ви показали ґрунтовні знання і підготували грунт.

Прийшов дід на город, кинув зернятко у землю і посадив ріпку.

(ілюстрація діда і ріпки).

СЛАЙД  №2

Росте і росте ріпка. А поки виросте ріпка ми відгадаємо РЕБУС про  нову тему нашого уроку

 ЧИСЛІВНИК (запис теми) Завдання уроку СЛАЙДИ № 3,4

 

 

 

 

 Виросла ріпка велика-превелика.

Тячгне-потягне, а витягнути не може. І заговорила до нього ріпка людським голосом. Дідуню, дідуню, ти прожив довге життя; багато на своєму віку бачив, а я хоч і виросла велика, але не обізнана у світі  про цю частину мови. Тож розкажи мені і учням 4 класу що таке  числівник.  Ви бачите, що дідусь вже старенький, тож я йому допоможу і розкажу вам про числівник. Тож тема нашого уроку  « Числівник». 

Момент передбачення

- Яке ключове слово у слові числівник?

-На якому уроці ми найбільше працюємо з числами?

 Де у класі є числа?

Спить у ліжку біла сплюшка, в неї аж чотири вушка ( Подушка)

 Два брати у воду дивляться, а довіку не зійдуться ( Береги)

 Сім братів віком рівні, але іменем різні  ( Дні тижня )

 Сімсот невісток на одній подушці сплять ( Соняшник )ЗАПИС

Числівники, які вказують на кількість предметів і відповідають на питання скільки?називають кількісними.

 (плакат)

 

 

КІЛЬКІСНІ

СКІЛЬКИ?

ОДИН

ПЯТЬ

СТО

ВІСІМСОТ

 

Тягне-потягне дід ріпку, а вирвати не може. Покликав  бабу.

Пішов дід кликати бабусю на допомогу.

 

СЛАЙД №5

Тягнуть – потягнуть витягти на можуть. Говорить ріпка «Цікаво!. А що ж буде далі?»

                   

 

                    Годі вже вам дармувати -

  Будем разом додавати

  Добре слово вимовляти,

  Наголосом проставляти:

  Шість та шість то є....,

  Шість та сім то є...,

  Шість та п 'ять  - то є...,

  Сім та сім - є...,

  Вісім й вісім - є.... (Запис шістнадцять)

Дідусь і бабуся старенькі, тож вони втомилися. А ви втомилися?

 

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

 

                                         Раз! Два! Всі присіли,

    Потім вгору підлетіли.

    Три! Чотири! Нахилились,

    Із струмочка гарно вмились.

    П'ять! Шість! Всі веселі

    Летимо на каруселі.

    Сім! Вісім! В поїзд сіли,

    Ніжками затупотіли.

    Дев'ять! Десять! Відпочили

    І за парти дружно сіли!

 

 

Пішла бабка звати на допомогу внучку.

СЛАЙД №6

Внучка дівчинка непосидюча тому  прийнялася зразу рахувати.

Числівники, які вказують на порядковий номер предмета  і відповідають на питання який? котрий? називають порядковими

 Порядкові числівники  можна утворити від кількісних. Іноді вони утворюються від різних коренів, наприклад: один - перший, два - другий.

 

Таблиця (ПОРЯДКОВІ)

                                                            ПОРЯДКОВІ

ЯКИЙ?

КОТРИЙ?

ДРУГИЙ

ДЕСЯТИЙ

СОТИЙ

 

Тягнуть-потягнуть, а витягти не можуть. Покликала внучка собачку Жучку.

СЛАЙД №7

Слухайте яке завдання пропонує Жучка

Непосида Вася

 Непосида Вася на стільці гойдався

 Перший раз гойднувся і перевернувся,

 Другий раз гойднувся, - знов перевернувся,

 Третій раз гойднувся - теж перевернувся.

 З того часу Вася  більше не гойдався.

 

Запис слів (Перший, другий, третій—письмо по памяті)

 Тягнуть-потягнуть, а витягти не можуть. Покликала Жучка кицю Варварку. Йде киця муркоче, ріпку вирвати хоче. Киця Варварка мудра кішка, вона пропонує погратися трішки.

ГРА  «Упорядник» за групами (Розподіл числівників на порядкові і кількісні

 

РОБОТА З ПІДРУЧНИКОМ (ПРАВИЛО, вправа №111)

Всі втомилися рвати Ріпку. Покликала кішка мишку. Прибігла мишка на допомогу.

  Вона не спішить хапатися за Варварку. Зараз мишка всім підніме настрій і прогонить геть втому.

СЛАЙД №8

ПИСЬМО З КОМЕНТУВАННЯМ

РЕБУСИ (Запис під диктовку) Пі2л, 40а, мі100, 7΄я, смор1а, і100рія)

  Взялися одне за одного. В якому порядку? Хто мені нагадає?......Потягли і витягли ріпку. (Показ Ріпки)

 

-Діти, чому герої казки «Ріпка» змогли витягнути ріпку?
-Але, діти, без вашої допомоги вони б цього зробити не змогли.
Хто з вас працював на уроці плідно? (діти піднімають смайлики)
      -     Кому ще треба попрацювати більше над собою?
 

Д\З  правило, придумати по 5 числівників кількісних і порядкових і записати у зошити. (Орех С.  по 3 числівники)

ДОДАТОК

Сіра мухоловка прилітає з кормом до гнізда 300-400 разів на день.

 Морські птахи щодня з'їдають корму в 10 разів більше за власну вагу

  Бджола за день запилює 7000 квіток.

 

 

 

 

doc
До підручника
Українська мова 4 клас (Волкотруб Г. Й.)
Додано
2 лютого
Переглядів
153
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку