30 вересня о 18:00Вебінар: Використання нестандартних завдань у навчанні природничих дисциплін

Числівник як частина мови. Кількісні і порядкові числівники.

Про матеріал

Ознайомити учнів з частиною мови – числівником;дати початкове поняття про числівник, його функцію в мовленні; вчити застосовувати знання про числівник на практиці і правильно вживати у мовленні; розвивати інтерес до вивчення мови; виховувати потяг до пізнання навколишнього світу..

Перегляд файлу

Тема: Числівник як частина мови. Кількісні і порядкові числівники.

Мета: Ознайомити учнів з частиною мови – числівником;дати початкове поняття про числівник, його функцію в мовленні; вчити застосовувати знання про числівник на практиці і правильно вживати у мовленні; розвивати інтерес до вивчення мови; виховувати потяг до пізнання навколишнього світу..

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: мультімедіа підтримка,індивідуальні завдання, схеми, музика.

Хід уроку:

I.   Оргмомент.

  1. Доброго дня, любі діти. Подаруємо часточки сонячного тепла один одному:

Сонце на небі,

Сонце в тобі,

Сонце навкруги

І сонце в мені.

2. Сьогодні я пропоную вам подорож, під час якої сподіваюся на вашу співпрацю і допомогу.

II. Актуалізація опорних знань та мотивація навчання.

  • Згадайте, які частини мови ви знаєте. (Діти називають іменник, прикметник, дієслово, сполучник).
  • Хочете дізнатися, які ще існують частини мови?

 

III. Оголошення теми і мети уроку.

  1. -  У пошуках нових знань ми будемо подорожувати Інтернетом. Щоб розпочати роботу комп’ютеру, треба ввести пароль.
  2.       Розшифровка криптограми.
    • На вашій парті є міні-комп’ютер, будь ласка, допоможіть мені знайти пароль.

      

                 (Числівник)                                                                                  Слайд 1

                                                                                     Слайд 2

  1. -  Виявляється, що пароль  співпадає з темою уроку: «Числівник»  (слайд).

 Давайте запишемо посеред рядка назву теми дуже красиво, каліграфічно (Діти записують).

  1. -     Прочитайте уважно слово.  Як ви думаєте – що ми будемо сьогодні вивчати?

Добре. А чи потрібні нам ці знання?

Ми сьогодні вивчатимемо нову частину мови – числівник. Ми повинні навчитися розпізнавати числівники в тексті, правильно вживати їх у мовленні.

IY. Робота над темою уроку.

                                                                                       Слайд 3

   1.    - Діти, допоможіть, будь ласка мені прочитати віршик.

                               Число числівник назове,

У світ лічби він поведе,

Ми навчимося рахувати,

Додавати й віднімати.

 

Земля – одна, планет – багато,

На небі – тисячі зірок.

Шість біднів тижня – одне свято,

І безліч у полях квіток.

                                             Л.Лужецька

Вчитель читає вірш разом з дітьми.

                                                        Слайд 4 – 17

                                                       (перелистуємо)

 

2. «Чи доводилося вам милуватися зоряним небом? Світло далеких зірок вабить до себе, приховує ніким не розгадані таємниці.

       Казковий зореліт мчить нас у безмежний Всесвіт уявіть собі шлях від Землі до Місяця. Ясної ночі здається: до супутника нашого рукою подати. А пішки, якби щодня проходити 50 кілометрів, добиралися би туди 7700 діб (21 рік). А коли набратися безмежної сміливості і почимчикувати аж до Сонця? Для цього потрібно було б жити 8666 років.

        Девять планет Сонячної системи мчать своїм зоряним шляхом…                                               

Дамо уяві ще більший простір: спробуємо помандрувати до найдальшої планети Сонячної системи – Плутона. До нього 5 мільярдів 909 мільйонів кілометрів. Тут числа взагалі астрономічні. Зясовується, що ця мандрівка тривала би 324 876 років.»  

- Скільки часу ми вже подорожуємо? Відповісти може тільки Числівник, бо саме він, Числівник, взявся перераховувати зорі в небі і тепер десь мандрує у зоряному безмежжі за кілька квадрильйонів чи квінтильйонів, чи може зважує щось на шальках сузір’я Терезів…

3. Словникова робота                     

- Які числівники ви розпізнали у моїй розповіді?

- Добре. Ви вже навчилися розпізнавати числівники.

- Є дуже складні для написання числівники. Ці слова є словниковими. Давайте запишемо їх у зошит. Будьте особливо уважними при написанні цих слів.

 

Шістнадцять, шістдесят, шістсот, п’ятдесят, п’ятсот, сімдесят.

Ще раз перевірте написання цих числівників. Слайд 18

 

4. Робота з підручником. Мозковий штурм.

- А ви самі можете назвати приклади слів-числівників? (Відповіді дітей).

Давайте спробуємо визначити -  що це за частина мови, як ви розумієте її. (Відповіді дітей.)

Давайте перевіримо за підручником, чи правильно дали ми визначення числівника. Давайте прочитаємо правило на- с.10.

(Діти відкривають підручник і мовчки читають правило)

- Поверніться один до одного і спробуйте відтворити прочитане.

- Хто може сам проговорити визначення числівника?

                                                                           Слайд 19

 

  1. Хвилинка-цікавинка.

-  А ви знаєте, що наші предки – давні славяни, вклонялися числам. Навіть, був такий бог  - Числобог (слайд). Люди вважали, що він веде облік усьому і підказує богам чи бути дню, чи бути ночі.

                                                                                                 Слайд 20

  •                  А тепер ми у Древній Греції в школі Піфагора. Він придавав особливе значення числам, вважаючи, що Всесвіт будується на  числі. Він говорив: «Світ побудовано на силі чисел» (слайд).

                                                                                      Слайд 21

Дуже давня історія у числа.

 

6. Вибіркова робота.

Я хочу розповісти вам, - що значили числа для наших предків, а, може, й для нас… (Ви виписуєте тільки числівники)

                                                                           Слайд 22

1    символ єдності, цілості, Бог, Всесвіт;

2   -  символ парності, протилежності: життя і смерть, добро і зло, ніч і день;

3   -    основа життя і мислення. Це число досконале, бо воно виражає початок, середину і кінець;

4     -      символ сталості на Землі: чотири пори року, чотири торони світу;

7     -       символ святості, вважається, що воно освячене самим Богом, бо благословив він сьомий день. Сім кольорів у веселці, сім днів у тижні, навіть на небі є семизір’я, сім чудес світу…

-     Перевірте, чи правильно ви виконали завдання (взаємоперевірка).обміняйтеся зошитами і допоможіть товаришеві знайти помилки, якщо вони є, але працюйте дуже охайно, обережно.  

                                                                                 Слайд 23

Правильно. І я можу показати вам сім чудес світу.

                                                                            Слайд  24 – 30

                                                        Слайд море, (музика) 31

                                                                                            Фізкультхвилинка.

                                                                                             Слайд 32

7. Логічні завдання.

-   Наступна сторінка Інтернету – народна мудрість. Прошу звернути особливу увагу на це завдання, тому що додому ви отримаєте таку ж роботу.

*Один говорить, два – дивляться, два – слухають.

*Один  ллє, другий п’є – третій росте.

* Одна голова – добре, а дві – краще.

* Знати, як свої п’ять пальців.

*  П’яте колесо до воза.

                                   Числівники вже виписані на дошці.

  • Чи є в цих реченнях числівники? Чим вони різняться? Які питання можна поставити до цих числівників?
  • Давайте знову повернемося до підручника. Прочитайте, на яке питання відповідає числівник. На яке друге питання відповідає числівник?

    Виходить, що числівники ми можемо поділити на дві групи: кількісні і порядкові.                                                            Слайд 34.

 

8. Фронтальна робота.

- Наведіть приклади кількісних і порядкових числівників і запишіть їх у два стовпчики.

Ті діти, які називають слова, записують їх на дошці, всі записують у зошити.

Y.  Закріплення здобутих знань.

  1. Давайте подивимося, що у нас на наступній сторінці Інтернету. Ой, та тут попрацював вірус-буквоїд! Будь ласка, допоможіть мені очистити програму від вірусів. .(Робота в парах).

                                                                                  Слайд 35

- Не всі слова ви змогли правильно написати. Давайте розберемось, чому так сталося. Знадобляться знання з математики. Розкладіть число 16 на розрядні доданки. (розбираємо итуацію).

3.   Дослідницька робота.

  • Що цікавого помітили ви в написанні слів?
  • два          дванадцять         двадцять
  •  шість      шістнадцять        шістдесят        шістсот
  • Три          тринадцять        тридцять
  •  один      одинадцять       десять
  • Пять       пятнадцять      пятдесят    пятсот
  • чотири            чотирнадцять

Давайте поставимо наголос. Зверніть увагу – наголос акцентує нашу увагу на частині слова. Яка вказує на його значимість: це вже не два, а дванадцять, не три. А тринадцять, тобто, три - на десяти, більше десяти.

А скажіть, будь ласка, де буде стояти наголос в числах 11 ,14?

В який стовпчик запишемо ці слова? А як зробити, щоб ці слова стали порядковими?

    Ця тенденція просліджується й далі: п’ятдесят, шістдесят, п’ятсот, шістсот…

(Читаємо написані слова всі разом.)

  1. Робота з підручником.

Відкрийте підручники на сторінці 10. Ви бачите годинники. Дуже часто приходиться нам визначати час, та не завжди ми промовляємо правильно.

(За цей час висвітлюю на екрані наступний слайд – годинники.)

Пропоную дітям знову подивитися на екран.

   Зайдіть по підручнику, котру годину показує кожний годинник. 

                                                                                             Слайд 38

Проговорюємо час. Пропоную записати на вибір ті числівники, які запам’яталися найбільше.

YІ.     Домашнє завдання:

- Хто найбільше знайде прислів’їв і загадок, в яких використовується числівник.

- А може хтось знайде казки, де зустрічаються магічні числа 3,7,13?…

За вашими матеріалами ми створимо книжечку.

YІІ.     Підсумок:

Давайте пригадаємо – що ж таке числівник?

Які бувають числівники? На які питання відповідають порядкові числівники, кількісні?

Сюрприз вчителя:

  • Ти та я, та ми з тобою – скільки нас всього?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    Кількісні

    Скільки?

 

 

   Порядкові

     Котрий?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
7 липня 2018
Переглядів
1241
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку