Ознайомити учнів з частиною мови – числівником;дати початкове поняття про числівник, його функцію в мовленні; вчити застосовувати знання про числівник на практиці і правильно вживати у мовленні; розвивати інтерес до вивчення мови; виховувати потяг до пізнання навколишнього світу..
Тема: Числівник як частина мови. Кількісні і порядкові числівники.
Мета: Ознайомити учнів з частиною мови – числівником;дати початкове поняття про числівник, його функцію в мовленні; вчити застосовувати знання про числівник на практиці і правильно вживати у мовленні; розвивати інтерес до вивчення мови; виховувати потяг до пізнання навколишнього світу..
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: мультімедіа підтримка,індивідуальні завдання, схеми, музика.
Хід уроку:
I. Оргмомент.
Сонце на небі,
Сонце в тобі,
Сонце навкруги
І сонце в мені.
2. Сьогодні я пропоную вам подорож, під час якої сподіваюся на вашу співпрацю і допомогу.
II. Актуалізація опорних знань та мотивація навчання.
III. Оголошення теми і мети уроку.
(Числівник) Слайд 1
Слайд 2
Давайте запишемо посеред рядка назву теми дуже красиво, каліграфічно (Діти записують).
Добре. А чи потрібні нам ці знання?
Ми сьогодні вивчатимемо нову частину мови – числівник. Ми повинні навчитися розпізнавати числівники в тексті, правильно вживати їх у мовленні.
IY. Робота над темою уроку.
Слайд 3
1. - Діти, допоможіть, будь ласка мені прочитати віршик.
Число числівник назове,
У світ лічби він поведе,
Ми навчимося рахувати,
Додавати й віднімати.
Земля – одна, планет – багато,
На небі – тисячі зірок.
Шість біднів тижня – одне свято,
І безліч у полях квіток.
Л.Лужецька
Вчитель читає вірш разом з дітьми.
Слайд 4 – 17
(перелистуємо)
2. «Чи доводилося вам милуватися зоряним небом? Світло далеких зірок вабить до себе, приховує ніким не розгадані таємниці.
Казковий зореліт мчить нас у безмежний Всесвіт уявіть собі шлях від Землі до Місяця. Ясної ночі здається: до супутника нашого рукою подати. А пішки, якби щодня проходити 50 кілометрів, добиралися би туди 7700 діб (21 рік). А коли набратися безмежної сміливості і почимчикувати аж до Сонця? Для цього потрібно було б жити 8666 років.”
Дев’ять планет Сонячної системи мчать своїм зоряним шляхом…
Дамо уяві ще більший простір: спробуємо помандрувати до найдальшої планети Сонячної системи – Плутона. До нього 5 мільярдів 909 мільйонів кілометрів. Тут числа взагалі астрономічні. З’ясовується, що ця мандрівка тривала би 324 876 років.»
- Скільки часу ми вже подорожуємо? Відповісти може тільки Числівник, бо саме він, Числівник, взявся перераховувати зорі в небі і тепер десь мандрує у зоряному безмежжі за кілька квадрильйонів чи квінтильйонів, чи може зважує щось на шальках сузір’я Терезів…
3. Словникова робота
- Які числівники ви розпізнали у моїй розповіді?
- Добре. Ви вже навчилися розпізнавати числівники.
- Є дуже складні для написання числівники. Ці слова є словниковими. Давайте запишемо їх у зошит. Будьте особливо уважними при написанні цих слів.
Шістнадцять, шістдесят, шістсот, п’ятдесят, п’ятсот, сімдесят.
Ще раз перевірте написання цих числівників. Слайд 18
4. Робота з підручником. Мозковий штурм.
- А ви самі можете назвати приклади слів-числівників? (Відповіді дітей).
Давайте спробуємо визначити - що це за частина мови, як ви розумієте її. (Відповіді дітей.)
Давайте перевіримо за підручником, чи правильно дали ми визначення числівника. Давайте прочитаємо правило на- с.10.
(Діти відкривають підручник і мовчки читають правило)
- Поверніться один до одного і спробуйте відтворити прочитане.
- Хто може сам проговорити визначення числівника?
Слайд 19
- А ви знаєте, що наші предки – давні слав’яни, вклонялися числам. Навіть, був такий бог - Числобог (слайд). Люди вважали, що він веде облік усьому і підказує богам чи бути дню, чи бути ночі.
Слайд 20
Слайд 21
Дуже давня історія у числа.
6. Вибіркова робота.
Я хочу розповісти вам, - що значили числа для наших предків, а, може, й для нас… (Ви виписуєте тільки числівники)
Слайд 22
1 – символ єдності, цілості, Бог, Всесвіт;
2 - символ парності, протилежності: життя і смерть, добро і зло, ніч і день;
3 - основа життя і мислення. Це число досконале, бо воно виражає початок, середину і кінець;
4 - символ сталості на Землі: чотири пори року, чотири торони світу;
7 - символ святості, вважається, що воно освячене самим Богом, бо благословив він сьомий день. Сім кольорів у веселці, сім днів у тижні, навіть на небі є семизір’я, сім чудес світу…
- Перевірте, чи правильно ви виконали завдання (взаємоперевірка).обміняйтеся зошитами і допоможіть товаришеві знайти помилки, якщо вони є, але працюйте дуже охайно, обережно.
Слайд 23
Правильно. І я можу показати вам сім чудес світу.
Слайд 24 – 30
Слайд море, (музика) 31
Фізкультхвилинка.
Слайд 32
7. Логічні завдання.
- Наступна сторінка Інтернету – народна мудрість. Прошу звернути особливу увагу на це завдання, тому що додому ви отримаєте таку ж роботу.
*Один говорить, два – дивляться, два – слухають.
*Один ллє, другий п’є – третій росте.
* Одна голова – добре, а дві – краще.
* Знати, як свої п’ять пальців.
* П’яте колесо до воза.
Числівники вже виписані на дошці.
Виходить, що числівники ми можемо поділити на дві групи: кількісні і порядкові. Слайд 34.
8. Фронтальна робота.
- Наведіть приклади кількісних і порядкових числівників і запишіть їх у два стовпчики.
Ті діти, які називають слова, записують їх на дошці, всі записують у зошити.
Y. Закріплення здобутих знань.
Слайд 35
- Не всі слова ви змогли правильно написати. Давайте розберемось, чому так сталося. Знадобляться знання з математики. Розкладіть число 16 на розрядні доданки. (розбираємо итуацію).
3. Дослідницька робота.
Давайте поставимо наголос. Зверніть увагу – наголос акцентує нашу увагу на частині слова. Яка вказує на його значимість: це вже не два, а дванадцять, не три. А тринадцять, тобто, три - на десяти, більше десяти.
А скажіть, будь ласка, де буде стояти наголос в числах 11 ,14?
В який стовпчик запишемо ці слова? А як зробити, щоб ці слова стали порядковими?
Ця тенденція просліджується й далі: п’ятдесят, шістдесят, п’ятсот, шістсот…
(Читаємо написані слова всі разом.)
Відкрийте підручники на сторінці 10. Ви бачите годинники. Дуже часто приходиться нам визначати час, та не завжди ми промовляємо правильно.
(За цей час висвітлюю на екрані наступний слайд – годинники.)
Пропоную дітям знову подивитися на екран.
Зайдіть по підручнику, котру годину показує кожний годинник.
Слайд 38
Проговорюємо час. Пропоную записати на вибір ті числівники, які запам’яталися найбільше.
YІ. Домашнє завдання:
- Хто найбільше знайде прислів’їв і загадок, в яких використовується числівник.
- А може хтось знайде казки, де зустрічаються магічні числа 3,7,13?…
За вашими матеріалами ми створимо книжечку.
YІІ. Підсумок:
Давайте пригадаємо – що ж таке числівник?
Які бувають числівники? На які питання відповідають порядкові числівники, кількісні?
Сюрприз вчителя:
Кількісні
Скільки?
Порядкові
Котрий?
1