16.04.19
6 КЛАС
Урок української мови
з використанням технології зустрічних зусиль
ТЕМА. Узагальнення та систематизація вивченого з теми «Числівник».
Мета:
Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань.
Обладнання: мультимедійні засоби: презентація,,Числівник”, дидактичний матеріал.
ХІД УРОКУ
Епіграф уроку:
Мудрим ніхто не народився, а навчився.
Народна мудрість
I. Організаційний момент.
II.Ознайомлення шестикласників з темою, метою, завданнями уроку.
Тема нашого уроку Узагальнення та систематизація вивченого про «Числівник».
ІІІ. Відтворення та узагальнення понять з теми.
А зараз проведемо інтелектуальну розминку.
- Складемо ланцюжок питань для характеристики числівника. Я починаю, а ви ланцюжком ставите питання один одному та відповідаєте.
(«Розминка» створює необхідний емоційний та інтелектуальний настрій учителя та учнів).
Слайд 2
1. Яка частина мови називається числівником?
2. Які існують числівники за значенням?
3. Назвати групи числівників за будовою.
4. Які постійні й змінні ознаки має числівник?
5. Яку синтаксичну роль може виконувати числівник?
6. У якому стилі найчастіше вживають числівники?
7. Чи вживають числівники в розмовному стилі?
Розгорніть свої зошити, запишіть число, тему уроку.
Слайд 3
На 15 лютого припадає велике церковне свято – Стрітення. А ще цей день у народі вважають змаганням Зими й Весни. Якщо бабуся Зима переможе, то довго ще буде холодно, а якщо красуня Весна візьме гору, то поверне на тепло. Стрітення відзначали ще наші пращури. Ця зустріч була пишною і радісною. Це свято завершує зимовий цикл народних обрядів.
Складання діалогу про це релігійне свято.
- А зараз зосередьтеся. Уважно подивіться на екран і виправте помилки у правописі слів.
- Якщо ви побачите помилку, піднімаєте червону смужку, а якщо слово записано правильно – зелену.
Слайд 4
Чотирма; п’яти тисячний; тридцятилітній; семи десяти; девьяносто; шести денка; двома стами; сороквісім; на семиста; восьмидесятьом; одна третя.
- Попрацюємо редакторами й повторимо зв'язок числівників з іменниками.
Слайд 5
3 (зошит), 4 – еро (друг),1 (весни), ? ( гектар), 9 (травня), 7 – еро (ягня), 17 (дівчина), 1000 (дорога), 20 – еро (товариш).
Складіть і запишіть 2-3 речення з утвореними сполученнями слів.
Три явори посадила сестра при долині. (Т.Шевченко).
Виконаємо синтаксичний розбір речення. (біля дошки)
Пригадаємо послідовність морфологічного розбору числівника.
Розгорніть підручник на сторінці 158.
Зробимо морфологічний розбір.
Три – числ., три, кільк., ціле число., прост., Зн.в., додаток
— А зараз трохи відпочинемо. Сядьте прямо, обіпріться на спинку стільця. Заплющіть очі та уявіть, ніби ви поклали квиток «Добра і гарного настрою» на обидві долоні. Відчуйте, як він зігріває вас: ваші руки, ваше тіло, вашу душу. Від нього струменить дивне тепло й спокій. У думках помістіть усе добро й гарний настрій цього квитка всередину, у своє серце. У вас з’являються нові сили. У вас добрий настрій, який зігріває душу.
Запам’ятайте те, що зараз відчуваєте, візьміть із собою з уроку. Теплі почуття та гарний настрій будуть довго з вами...
Розплющіть очі. Подивіться навколо себе. Подаруйте одне одному добрі думки та посмішку.
Слайд 6
ІV. Співтворчість
Нам потрібно потренуватися в правильності написання числівників. Для цього виконаємо пошуковий диктант. Замість крапок, де потрібно, вставте м’який знак. Числівники спроектовані на дошці:
Шіст..ох, шіст..надцят.., двадцят..ма, дев’ят..ма, вісімнадцят..ма, чотир..ма, вос..меро, дев’ят..сот. п’ят..ома, дев’ят..мастами, п’ят..десяти, шіст..сот.
Взаємоперевірка виконаної роботи.
Обміняйтеся зошитами, візьміть олівець і перевірте правильність написаних слів, позначаючи знаком «+».
Скільки ж слів правильних?
-Ми результативніші й везучіші, коли намагаємося подолати якусь справу зі своїм другом, а не наодинці з самим собою. Лозунг обов’язкової перемоги у будь-яких справах досить простий: «Здійснюй усе як мінімум удвох!» Адже так уже традиційно склалося, що всерйоз одинака ніколи не сприймають до тих пір, коли в нього не з’явиться друг. Наявність друга – це не тільки додаткова точка зору, це ще й прикритий тил.
Це не тільки сила цієї людини, бо двоє – це ще й підсилювач. Лише наодинці з собою доводиться ламати стіни. Перед двома вони розступаються самі.
- Як ви розумієте сполуку ламати стіни?
Слайд 7
Ви отримали картки з незакінченим текстом. Необхідно віднайти свою пару (з’єднати ) та пояснити значення цих сполук. Яка пара швидко справиться із завданням, піднімає вгору зелені смужки, кому важко – червоні.
Потрібен, як …. |
за двома зайцями. |
Гнатися… |
десятою дорогою. |
Перебувати … |
п’яте колесо до воза. |
Обходити… |
на сьомому небі. |
Бути… |
між двох вогнів. |
Слайд 8
Перевірка виконаної роботи
- Як називаються утворені поєднання слів? (Фразеологізмами)
- Хто може їх пояснити?
Молодці, і з цим завданням ви впоралися.
Повідомлення учнів.
Чверть на восьму, п’ять по п’ятнадцятій, о пів на одинадцяту, за чверть сьома.
Прочитайте загадки-жарти. Знайдіть і випишіть числівники. Поставте до них питання. Визначте синтаксичну роль.
1. У назві якої річки є три ноти? 2. Яке місто має назву з одного чоловічого імені й ста жіночих? 3. Яке слово складається із семи однакових літер?
4. У якої пташки назва складається із сорока а?
Довідка: сім’я, Міссісіпі, сорока, Севастополь.
V. ПІДСУМКИ УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
Учитель.
Як каже народна мудрість: «Добре надбання — звітувати перед самим собою».
Запитай, чи вдалося відчути себе успішним на уроці? Покладіть у зошити відповідну сигнальну картку (як закріпив матеріал).
Мені сподобалося….
|
Я знаю правопис …
|
Я вмію…
|
Я досяг успіху, тому що…
|
Мені нічого не заважало…
|
Це важливо, тому що…
|
Слайд 9
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
-Отже, пригадаємо епіграф нашого уроку.
Ви навчилися мудрості, стали добрішими, а тому запам’ятайте таке:
Кодекс честі порядної людини
КАРТКИ
Замість крапок, де потрібно, вставте м’який знак.
Шіст..ох, шіст..надцят.., двадцят..ма, дев’ят..ма, вісімнадцят..ма, чотир..ма, вос..меро, дев’ят..сот. п’ят..ома, дев’ят..мастами, п’ят..десяти, шіст..сот.
Необхідно віднайти свою пару (з’єднати ) та пояснити значення цих сполук. Яка пара швидко справиться із завданням, піднімає вгору зелені смужки, кому важко – червоні.
Потрібен, як …. |
за двома зайцями. |
Гнатися… |
десятою дорогою. |
Перебувати … |
п’яте колесо до воза. |
Обходити… |
на сьомому небі. |
Бути… |
між двох вогнів. |