Тема:Число і цифра 0. Місце 0 у ряді чисел. Написання цифри 0. Віднімання рівних частин.
Мета: На основі практичних дій з предметами розкрити сутність утворення нуля, визначити його місце у ряді чисел. Формувати в учнів обчислювальні навички. Розвивати логічне мислення.
Обладнання: предметні малюнки, ряд чисел, цеглинки лего, демонстраційний матеріал, презентація до уроку.
Хід уроку
І. Ранкова зустріч
Діти сідають у ранкове коло
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Бесіда
- Діти, сьогодні в нас незвичайний урок, сьогодні ми відправляємося до чарівного світу Лего
- Допомагати нам буде Цеглинка.
- Щоб вирушити нам потрібні білети, щоб їх отримати Цеглинка пропонує, щоб ми виконали завдання.
2. Усний рахунок
1) - Я Вам буду задавати запитання, а ви показуєте результат за допомогою цеглинок, що лежать на партах.
Яке число на один більше від числа 5?
2) - Але це ще не всі завдання, Цеглинка дуже хоче дізнатися як ми засвоїли склад деяких його улюблених чисел. ( склад чисел 4 і 6)
(діти показують варіанти за допомогою цеглинок Лего)
- Які ви всі молодці! Цеглинка дуже задоволена та дарує нам квитки.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
3.1. Практичні вправи.
- Діти, нам час вирушати в дорогу(слайд6), щоб ми не втомилися я пропоную подорожувати на потязі, а для того щоб він їхав швидко, нам треба розв’язати приклади, які він везе. (Усне розв’язання рівностей, у вагончиках потягу приклади виду 2+4=6-2=4+5=9-7=3-3=0 ) (на останньому вагончику приклад 2-2 у вигляді Лего цеглинок)
- Якщо ми заберемо одну цеглинку, скільки у нас залишиться цеглинок? Якщо ще одну заберемо? (нічого)
- В математиці поняття «нічого» позначається числом 0.
Без нього не можна обійтися в математиці.
3.2 Місце нуля у ряді чисел.
Щоб це перевірити ми потрапили до Казкоцентру. Ось послухайте казку «Пригоди Нулика».
Слухання казки. (цифри зроблені з конструктора)
У країні ЛЕГОляндії жили не тужили цифри: 1,2,3,4,5,6,7,8,9 і 0. Жили не тужили, бо усі дружили. Щодня виходили цифри на майданчик і весело гралися в «додаванки» або «відніманки». Ось так: дві цифрочки ставали поруч, між ними ставав знак Плюс або Мінус, а потім вибігала і ставала перед ними ще одна цифрочка – Сума або Різниця.
Але одного разу в гру вступив Нулик. І з якою б цифрочкою він не починав грати, їй самій доводилось закінчувати гру. Це було дуже не цікаво, і цифри сердито сказали:
- Це ти винен, Нулику ! З тобою гратись нецікаво! Йди від нас геть!
Замислився Нулик і пішов геть. Іде й думає:
- Який я невдаха! Я - ніщо, я - порожнє місце! Нічого не значу! Я нікому не потрібний…Якби я зовсім зник, ніхто б і не помітив…
Аж чує: на дереві хтось розмовляє. То була пані Сорока. Вона десь дістала два смачненьких бублики і частувала ними своїх синочків:
- Це тобі один, ти розумний син!
Це тобі один, ти слухняний син!
Третій сину, розбишако, ледацюго, забіяко!
Ти одержиш нулика - дірочку від бублика!
- От, от,- схлипнув Нулик,- я- дірочка від бублика! Порожнє місце…- і гірко-гірко заплакав.
А тим часом цифри продовжували весело гратися в « додаванки» . Коли доданками стали Сімка і Трійка, цифри раптом притихли, бо зрозуміли, що їм не виставити Суми.
Одиничка вийшла на майданчик, розгублено озирнулася навколо.
-А де ж Нулик ? Я без нього тільки одиничка, а треба – десять…
І тут всі зрозуміли, що без Нулика ніяк не можна! Отже він потрібний, дуже потрібний!
І цифрочки побігли шукати Нулика. Вони вибачилися за те, що образили свого друга, і тепер знову живуть дружно.
- Отже, діти, потрібний нам Нулик в математиці чи ні?
- Вирушаємо далі.
- Як ви гадаєте, де повинно стояти число 0?
- Число 0 знаходиться перед 1.
- А хто назве мені сусідів числа 1?
3.3. Написання цифри 0 у зошитах.
- Ми потрапили до центру «Написайко»
- Давайте спробуємо прописати цифру 0 у наших зошитах, а нам допоможе Цеглинка.
(Ознайомлення з письмом цифри 0, самостійне письмо цифри у зошитах)
Цифра 0 – великий лівий овал.
Починаємо писати трохи нижче верхнього правого кута клітинки,заокруглюємо ліворуч. пишемо до середини нижньої сторони клітинки і піднімаємося вгору до початку написання цифри.
- Давайте всі разом напишемо в повітрі. (Написання в повітрі під рахунок)
- Дякуємо Цеглинці за знайомство з новим для нас числом. Тепер ми знаємо, що найменше число 0 та вирушаємо в дорогу.
3.4. Фізкультхвилинка
- Наступна наша зупинка – Піратська карусель. Тут ми з вами трохи спочинемо і покружляємо.
Діти стоять біля парт, тримаючи у руці цеглинку 2х4.
3.5. Робота з демонстраційним матеріалом.
Наступний центр - «Політ фантазії».
- Цеглинка нам пропонує детальніше роздивитися цифру 0, на що вона схожа? ( бублик, рятувальний круг, годинник )
- Давайте спробуємо скласти цифру нуль з конструктора Лего.
(вчитель показує зразок)
IV. Формування умінь та навичок.
2. «Порівняти»
- Молодці! І Цеглинка запрошує нас до «Математичних гірок».
- Гірки у нас дуже високі. Вони теж приготували для нас своє випробування: треба вірно визначити найбільше і найменше число у поданих башточках з використанням знаків «більше» та «менше»:
2….. 1 4 ….. 5
6…... 5 6 ….. 1
1….. 3 5 ….. 2
V. Підсумок уроку
Рефлексія
Ну ось і закінчилась наша подорож.
- Скажіть, що нового ми сьогодні дізнались?
Давайте оцінимо нашу роботу. Якщо вам урок сподобався та все зрозуміло з теми, то піднімаємо помаранчеву цеглинку, якщо ні – зелену цеглинку.
- Діти, я також задоволена вашою роботою. Дякую за урок. До побачення.