Тема. Ділення трицифрових чисел на двоцифрові.

Про матеріал

Тема. Ділення трицифрових чисел на двоцифрові. Мета: навчати учнів застосовувати алгоритм ділення трицифрових чисел на двоцифрове число способом випробовування під час розв'язування прикладів і задач; закріплювати вміння розв'язувати задачі вивчених видів; розвивати вміння думати, спостерігати, класифікувати, узагальнювати; виховувати інтерес до математики.

Перегляд файлу

Тема.  Ділення трицифрових чисел на двоцифрові.

Мета:  навчати учнів застосовувати алгоритм ділення трицифрових чисел на двоцифрове число способом випробовування під час розв'язування прикладів і задач; закріплювати вміння розв'язувати задачі вивчених видів; розвивати вміння думати, спостерігати, класифікувати, узагальнювати; виховувати інтерес до математики.

Обладнання :  картки для усних обчислень, короткі записи до задач.

Тип уроку: комбінований

Форма проведення: урок – ярмарок.

                                                                           Хід уроку

  1. Організація учнів до уроку

Встаньте, друзі, усміхніться

До гостей всі поверніться

Привітайтесь –

А тепер усі сідаймо

і урок розпочинаймо.

  1. Інтерактивна вправа «Очікування»
  • Чого кожен з вас очікує від уроку?

 Учень 1                                                                                                       Учень 2

Увага! Увага! Спішіть – поспішайте!                           На ярмарку нашім веселім , багатім
Господарі й гості, глядіть не минайте                          Є чим дивуватись і є що придбати,
На ярмарок прошу гуртом, поодинці,                          Тут щедрі дарунки із саду – городу,
Чекають на вас там чудові гостинці.                            Тут пісні і жарти – усім в нагороду.
           Учень 3                                                                                                       Учень 4

Тут речі умільців ні з чим незрівнянні –                 Мерщій всі на ярмарок ви поспішайте,

Барвисті стрічки, рушники вишивані.                      Купуйте, милуйтесь, танцюйте і грайте.

Поливяний посуд – тарелі, горнятка,

Сопілки – хлопчаткам, намисто – дівчаткам.

  • Отож, ви вже зрозуміли, що ми з вами йдемо на ярмарок!. 
  • Чи знаєте ви, що таке ярмарок? (те місце, куди з’їжджаються, щоб поторгувати і скупитись)

 Тлумачний словничок.  Ярмарок. Слово прийшло з німецької мови й означає щорічний базар. Це - торг, що відбувався регулярно на певному місці й у певний час. Ярмарок завжди приваблював багатьох людей.

  • А хто з вас бував на справжньому ярмарку? Який ярмарок відомий не тільки на Полтавщині, але й за її межами? (Сорочинський ярмарок)
  • На ярмарку цінувалося все найкраще, тому  мені хотілося б, щоб девіз нашого уроку звучав так: «Не намагайся бути першим, а намагайся бути кращим». На нашому ярмарку все можна купити тільки за знання.

 

 ІІ.       Актуалізація опорних знань

  • Ось і підійшли ми до ярмаркових воріт. Але, щоб потрапити на свято нам треба виконати завдання, тобто отримати перепустку. А своєрідною перепусткою безпосередньо на ярмарок буде таке завдання.

1. Перевірка домашнього завдання  ( С 155, завдання 1024; 1025)

а) Перевірка завдання.

1) Скільки днів у 10 тижнях?

Розв'язання:

Оскільки 1 тиждень має 7 днів, тоді 10 • 7 = 70 (д.) - днів у тижні.

2) Скільки годин становить 1/4 доби?

Розв'язання:

Оскільки доба має 24 години, тоді 24 : 4 • 1 = 6 (год).

3) Скільки хвилин становить 1/6 години?

Розв'язання:

Оскільки година має 60 хв, тоді 60 : 6 • 1 = 10 (хв).

- У кого не так?

Роблю висновок про виконання домашнього завдання

б) Перевірка задачі.

-         Подивіться як  роз’язано задачу. Із записаних на дошці виразів

вибрати той, який є розв’язком саме цієї задачі.

              80 + 80 : 4                  80 — 80 : 4                   80 : 4 · 80

-         Про що дізналися в першій дії? 

-         Про що дізналися в другій дії? (Скільки троянд залишилося в саду)

 

  1. Усні обчислення

1. Робота в парах. Приклади «Жердина».

- Найулюбленішою забавою є ярмаркова жердина – це високий стовп, на вершечку якого знаходиться приз. Хто дістанеться до вершечка математичної жердини першим, той і переможе. А для цього розв’яжіть  приклади. 

42 : 7

     · 3

     · 1

     1

  • Ви добре справилися із завданнями, тож ворота ярмарку для вас відкриті. 

3. Хвилинка каліграфії

  • Ви знаєте, що на ярмарку кожен щось купує, або продає. А щоб купувати, треба мати гроші. Відкриваємо зошити , записуємо сьогоднішню дату, класна робота. 

   Якщо сядемо рівненько, то напишемо гарненько.

50  10  25  1  2  5  50  10  25  1  2  5 

4.  Математичний  диктант.

-  Ось що розповів ярмарок про себе. Слухайте розповідь та будьте уважні: запишіть всі числа, які я називатиму під час розповіді.

         Традиції ярмарку давні. Кажуть: де двоє – там ринок, троє – це базар, а семеро – вже ярмарок. Саме з Х століття в Європі стали називатися міста з’їздів торговців привозу товарів. Традиція проведення ярмарку в Україні розпочалася в ХVІ столітті. На ярмарках продавалися шкіри, вовна, овочі і фрукти, гончарні вироби, зерно, мед. Більшість ярмарок тривали лише 1 день, і всього 5 %  значно довше – до 30 днів. В цьому році Національний Сорочинський ярмарок відбувся з 17 по 22 серпня традиційно в селі  Великі Сорочинці Полтавської області.

                                    2, 3, 7, 10, 16, 1, 5, 30, 17, 22.

- Скільки чисел ви записали? (10). Ви були уважні. Назвіть їх.

- Підкресліть найбільше число. Назвіть його. (30)

- Назвіть двоцифрові числа. Одноцифрові. Молодці!

 

IІІ. Повідомлення теми  та завдань уроку 

 Сьогодні на уроці ми продовжимо вивчати ділення трицифрових чисел на двоцифрове число. Протягом уроку ми відвідаємо декілька лавок, де ви виконаєте певні завдання. Ось видніється перша лавка. Ну ж бо, підійдемо ближче!

 

IV. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу

Лавка «Банк знань»

  1. Пояснення способу обчислень
     Розгляньте, як знаходили частку 125 : 25 способом випробовування.
    - Як ми міркували? (125 поділити на 25 означає знайти таке число, яке при множенні на 25 дає 125. Це число будемо шукати випробуванням.

Прикидка: шукаємо таке число, яке при множенні на одиниці дільника, 5, дає результат, що закінчується одиницями діленого, 5. При множенні 3 на 5 у результаті отримаємо число 15, воно закінчується 5. Чи є інші такі числа? (Так.) 

-При множенні 5  на 5 у результаті отримаємо число 25, воно закінчується 5.

- Отже потрібно випробовувати лише ці два числа.

Випробуємо число 3:     3 • 25 =  75. Висновок: число 3 не підходить.

Випробуємо число 5:      5 • 25 =  125. Висновок: число 5 є часткою чисел 125 та 25
                                                                      Пам'ятка
Ділення трицифрового  числа на двоцифрове число (Спосіб випробування з прикидкою)
Це число знаходитимемо випробуванням, застосовуючи прикидку:
 шукаю таке число, яке при множенні на одиниці дільника дає одиниці діленого; записую його; розмірковую, чи є  ще такі числа; записую їх; випробовую множенням усі записані числа.
 

Лавка «Хлібна»

Коментоване розв'язування прикладів (с.  755, завдання 1026)

72 : 12 =  6 ( випробовуємо  6)                   45 : 15 =  3 (випробовуємо 1, 3)

42 : 14 =  3 ( випробовуємо 3 )                   105 : 15 = 7 (випробовуємо 3; 5; 7)

         128 : 16 = 8 (випробовуємо 3; 8)                81 : 27   = 3  (випробовуємо  3 )

Лавка «Солодощі»

Виконання завдання (с 155,завдання 1031)

Завдання 1031.

     1 м : 4 = 100 см : 4 = 25 см                    1 м : 2 = 100 см : 2 = 50 см

     1 год : 3 = 60 хв : 3 = 20 хв                    1 год : 4 = 60 хв : 4 = 15 хв

Лавка «Відпочинку»

Фізкультхвилинка

                                                   Український танок

Ми почнемо танцювати (руки на поясі, навприсід).

Український наш танок (праве плече вперед, навприсід, ліве плече вперед, навприсід).

Ліву ніжку ми поставим (ліву ногу вперед на п’ятку, назад на носок).

Хутко з п’ятки на носок.

Потім праву ніжку ставим (праву ногу вперед на п’ятку, назад на носок).

Знову з п’ятки на носок

Навприсід уліво, вправо (навприсід, з поворотом тулуба і підняттям рук по черзі).

Повернемося разок (руки перед грудьми).

Руки ми розводимо ( руки розвести в сторони, прийняти вихідне положення).

І швиденько зводимо, Український наш танок (поплескати в долоні).

Знову ми заводимо.

 

V. Узагальнення та систематизація отриманих знань

- Ярмарку не буває без  жартів сміху, на кожному ярмарку були скоморохи. Скоморóхи - професійні мандрівні співці й актори (лицедії), учасники свят, обрядів, ігор. І один скоморох купував кома в мішку. А що таке кіт у мішку? Коли ми не знаємо що ми купимо. Спробуємо і ми купити кота в мішку і розв’яжемо задачу.

1.    Колективне розв’язування задачі(с. 155, завдання 1030)

Короткий запис

 

Тканини на один виріб  ( м)

Кількість

Всього ( м)

Х.

4 м

13

76 м

С.

3 м

?

 Що означає число 76? (Скільки було всього тканини)
 Що означає число 4 м? (Скільки пішло тканини на один халат)

 Що означає число 3 м? (Скільки пішло тканини на одну сукню)

 Що означає число 13 ? (Скільки пошили халатів)
 Що потрібно дізнатися в задачі? (Скільки пошили суконь?)
 Ми можемо відразу відповісти на це питання? (Ні)
 Як дізнатися скільки пошили суконь? ( Потрібно спочатку дізнатися скільки тканини пішло на сукні)

-  А як дізнатися скільки тканини пішло на сукні?  ( Потрібно знати усю кількість тканини та кількість яка пішла на халати)

- А якою дізнаємося? ( Дією віднімання)

- Чи відомо скільки тканини пішло на халати?

 - Як знайти? ( Потрібно тканину, яка пішла на один виріб помножити на кількість усіх виробів)

Розв'язання 
1) 4 • 13 = 52 (м) — пішло на 13 халатів; 
2) 76 - 52 = 24 (м) — пішло на сукні; 
3) 24 : 3 = 8 (суконь)
Відповідь: 8 суконь пошили.

2.     Колективна робота над задачею (с. 755, завдання 1029)

 Що означає число 25? (Продуктивність праці стригаля ножицями.)
 Що означає число 150? (Продуктивність праці стригаля електричною машинкою.)
 Що потрібно дізнатися в задачі? (У скільки разів підвищується продуктивність праці стригаля, коли він працює електричною машинкою?)
 Ми можемо відразу відповісти на це питання? (Так)
 Як дізнатися, у скільки одне число більше за інше? (Потрібно більше число поділити на менше число.)

Розв'язання:

150 : 25 = (100 + 50) : 25 = 4 + 2 = 6 (р.) - підвищується продуктивність праці у стільки разів.

Відповідь: у 6 разів. 

 

Лавка «Рушничок»

  • На кожному ярмарку продають багато рушників. Вважалося що рушник оберігав людину від зла, нагадував про тепло рідної домівки, кликав з далеких доріг до батьківського порогу. Рушники були найнеобхіднішими атрибутами у всіх обрядах.
  1. Робота з геометричним матеріалом.
  • У кожного на парті лежать ось такі рушнички.  Пропоную вам теж придбати собі рушничок, а для цього потрібно виміряти  всі сторони нашого рушничка, і знайти його периметр.

Лавка « Фокуси»

  • На кожному ярмарку, були цигани.  Можна було подивитися на їхні запальні танці, почути їхній сміх, на їхні таємниці ворожіння і фокуси. Я теж хочу показати вам фокус. Але фокус цей буде математичний. Хочете його побачити?
  • Для цього вам знадобляться ваші зошити.
  • Задумайте число будь яке -  менше 10 . Але не нуль.
  • Додайте до нього 29
  • Останню цифру результату відкиньте
  • Що залишилося помножте на 10.
  • До результату додайте 4.
  • Отримане помножити на 3.
  • У вас 100.
  1. Колективне виконання завдань (с.  156)

Завдання 1032
Частка двох чисел а. Якщо ділене збільшити в 2 рази, а дільник зменшити в 3 рази, то чому дорівнюватиме частка одержаних чисел? ( а • 2 • З = а • 6) Якщо ділене збільшити у 2 рази, частка збільшиться у 2 рази, якщо дільник зменшити у 3 рази, частка збільшиться у 3 рази. Отже частка збільшиться у 6 разів. 

Завдання 1033*. Спиши, заповнюючи пропуски:

березень має 31 день,

4 тижні = 4 • 7 днів =28 днів,                                        3 доби = 3 • 24 год = 72 год,

1/3 доби = 24 год : 3 • 1 = 8 год                                     1/5 год = 60 хв : 5 • 1 = 12 хв

Знайди 1/4 чисел: 12, 64, 120, 400.

Розв'язання:

12 : 4 • 1 = 3           64 : 4 • 1 = 16           120 : 4 • 1 = 30        400 : 4 • 1 = 100
5.     Розв'язування нерівності (о 755, завдання 1028)
 У нерівності х • 33 < 100 замість х доберіть такі числа, щоб вона була істинною.
0 • 33 <100            1 • 33 < 100            

2•33 <100              3•33 <100
Відповідь: х = 0; 1; 2; 8.


VI.   Підсумок уроку

  • Молодці! Ви виконали всі завдання.

На доброму ярмарку ми побували,                         Одні продавали, інші – купували,

Співали, сміялись, та й жартували,                      А тепер вже й додому час.

  • Ось і закінчилася наша подорож українським ярмарком. Ми зробили багато покупок. І це тому, що ви дуже старалися, застосовували свої знання. Молодці!

Я бажаю вам, щоб завжди на ваших столах був достаток, щоб було що продавати, за що купувати.             

- Діти, чи сподобався вам урок?

- Чи справдились ваші очікування? Зараз кожен висловить свою думку. 

МЕТОД „МІКРОФОН"

-        Я зрозумів...

-        Мене здивувало...

-        Я збагатився інформацією про...

-        Мене зацікавило повідомлення про..

  • Усе, що ми придбали на ярмарку, -  ваші знання - такий товар, який завжди знадобиться в житті. І як наш мудрий народ говорить : „ Учити - за плечима не носити "


VIІ.  ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С 156, завдання 1034; 1035.

 

 

                                               

 

 

 

 

Конспект відкритого уроку з математики на тему:

 «Ділення трицифрових чисел на двоцифрові»

 

 

 

 

                               

 

 

                                        

 

Підготувала

класний керівник  3 класу

      Філеш М.В.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Вовканич Тетяна Михайлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Математика, Розробки уроків
Додано
28 березня 2020
Переглядів
2117
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку