Тема. Ділення трицифрових чисел на двоцифрові. Мета: навчати учнів застосовувати алгоритм ділення трицифрових чисел на двоцифрове число способом випробовування під час розв'язування прикладів і задач; закріплювати вміння розв'язувати задачі вивчених видів; розвивати вміння думати, спостерігати, класифікувати, узагальнювати; виховувати інтерес до математики.
Тема. Ділення трицифрових чисел на двоцифрові.
Мета: навчати учнів застосовувати алгоритм ділення трицифрових чисел на двоцифрове число способом випробовування під час розв'язування прикладів і задач; закріплювати вміння розв'язувати задачі вивчених видів; розвивати вміння думати, спостерігати, класифікувати, узагальнювати; виховувати інтерес до математики.
Обладнання : картки для усних обчислень, короткі записи до задач.
Тип уроку: комбінований
Форма проведення: урок – ярмарок.
Хід уроку
Встаньте, друзі, усміхніться
До гостей всі поверніться
Привітайтесь –
А тепер усі сідаймо
і урок розпочинаймо.
Учень 1 Учень 2
Увага! Увага! Спішіть – поспішайте! На ярмарку нашім веселім , багатім
Господарі й гості, глядіть не минайте Є чим дивуватись і є що придбати,
На ярмарок прошу гуртом, поодинці, Тут щедрі дарунки із саду – городу,
Чекають на вас там чудові гостинці. Тут пісні і жарти – усім в нагороду.
Учень 3 Учень 4
Тут речі умільців ні з чим незрівнянні – Мерщій всі на ярмарок ви поспішайте,
Барвисті стрічки, рушники вишивані. Купуйте, милуйтесь, танцюйте і грайте.
Поливяний посуд – тарелі, горнятка,
Сопілки – хлопчаткам, намисто – дівчаткам.
Тлумачний словничок. Ярмарок. Слово прийшло з німецької мови й означає щорічний базар. Це - торг, що відбувався регулярно на певному місці й у певний час. Ярмарок завжди приваблював багатьох людей.
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Перевірка домашнього завдання ( С 155, завдання 1024; 1025)
а) Перевірка завдання.
1) Скільки днів у 10 тижнях?
Розв'язання:
Оскільки 1 тиждень має 7 днів, тоді 10 • 7 = 70 (д.) - днів у тижні.
2) Скільки годин становить 1/4 доби?
Розв'язання:
Оскільки доба має 24 години, тоді 24 : 4 • 1 = 6 (год).
3) Скільки хвилин становить 1/6 години?
Розв'язання:
Оскільки година має 60 хв, тоді 60 : 6 • 1 = 10 (хв).
- У кого не так?
Роблю висновок про виконання домашнього завдання
б) Перевірка задачі.
- Подивіться як роз’язано задачу. Із записаних на дошці виразів
вибрати той, який є розв’язком саме цієї задачі.
80 + 80 : 4 80 — 80 : 4 80 : 4 · 80
- Про що дізналися в першій дії?
- Про що дізналися в другій дії? (Скільки троянд залишилося в саду)
1. Робота в парах. Приклади «Жердина».
- Найулюбленішою забавою є ярмаркова жердина – це високий стовп, на вершечку якого знаходиться приз. Хто дістанеться до вершечка математичної жердини першим, той і переможе. А для цього розв’яжіть приклади.
42 : 7
· 3
· 1
– 1
3. Хвилинка каліграфії
Якщо сядемо рівненько, то напишемо гарненько.
50 10 25 1 2 5 50 10 25 1 2 5
4. Математичний диктант.
- Ось що розповів ярмарок про себе. Слухайте розповідь та будьте уважні: запишіть всі числа, які я називатиму під час розповіді.
Традиції ярмарку давні. Кажуть: де двоє – там ринок, троє – це базар, а семеро – вже ярмарок. Саме з Х століття в Європі стали називатися міста з’їздів торговців привозу товарів. Традиція проведення ярмарку в Україні розпочалася в ХVІ столітті. На ярмарках продавалися шкіри, вовна, овочі і фрукти, гончарні вироби, зерно, мед. Більшість ярмарок тривали лише 1 день, і всього 5 % значно довше – до 30 днів. В цьому році Національний Сорочинський ярмарок відбувся з 17 по 22 серпня традиційно в селі Великі Сорочинці Полтавської області.
2, 3, 7, 10, 16, 1, 5, 30, 17, 22.
- Скільки чисел ви записали? (10). Ви були уважні. Назвіть їх.
- Підкресліть найбільше число. Назвіть його. (30)
- Назвіть двоцифрові числа. Одноцифрові. Молодці!
IІІ. Повідомлення теми та завдань уроку
— Сьогодні на уроці ми продовжимо вивчати ділення трицифрових чисел на двоцифрове число. Протягом уроку ми відвідаємо декілька лавок, де ви виконаєте певні завдання. Ось видніється перша лавка. Ну ж бо, підійдемо ближче!
IV. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу
Лавка «Банк знань»
Прикидка: шукаємо таке число, яке при множенні на одиниці дільника, 5, дає результат, що закінчується одиницями діленого, 5. При множенні 3 на 5 у результаті отримаємо число 15, воно закінчується 5. Чи є інші такі числа? (Так.)
-При множенні 5 на 5 у результаті отримаємо число 25, воно закінчується 5.
- Отже потрібно випробовувати лише ці два числа.
Випробуємо число 3: 3 • 25 = 75. Висновок: число 3 не підходить.
Випробуємо число 5: 5 • 25 = 125. Висновок: число 5 є часткою чисел 125 та 25
Пам'ятка
Ділення трицифрового числа на двоцифрове число (Спосіб випробування з прикидкою)
Це число знаходитимемо випробуванням, застосовуючи прикидку:
— шукаю таке число, яке при множенні на одиниці дільника дає одиниці діленого; записую його; розмірковую, чи є ще такі числа; записую їх; випробовую множенням усі записані числа.
Лавка «Хлібна»
Коментоване розв'язування прикладів (с. 755, завдання 1026)
72 : 12 = 6 ( випробовуємо 6) 45 : 15 = 3 (випробовуємо 1, 3)
42 : 14 = 3 ( випробовуємо 3 ) 105 : 15 = 7 (випробовуємо 3; 5; 7)
128 : 16 = 8 (випробовуємо 3; 8) 81 : 27 = 3 (випробовуємо 3 )
Лавка «Солодощі»
Виконання завдання (с 155,завдання 1031)
Завдання 1031.
1 м : 4 = 100 см : 4 = 25 см 1 м : 2 = 100 см : 2 = 50 см
1 год : 3 = 60 хв : 3 = 20 хв 1 год : 4 = 60 хв : 4 = 15 хв
Лавка «Відпочинку»
Фізкультхвилинка
Український танок
Ми почнемо танцювати (руки на поясі, навприсід).
Український наш танок (праве плече вперед, навприсід, ліве плече вперед, навприсід).
Ліву ніжку ми поставим (ліву ногу вперед на п’ятку, назад на носок).
Хутко з п’ятки на носок.
Потім праву ніжку ставим (праву ногу вперед на п’ятку, назад на носок).
Знову з п’ятки на носок
Навприсід уліво, вправо (навприсід, з поворотом тулуба і підняттям рук по черзі).
Повернемося разок (руки перед грудьми).
Руки ми розводимо ( руки розвести в сторони, прийняти вихідне положення).
І швиденько зводимо, Український наш танок (поплескати в долоні).
Знову ми заводимо.
V. Узагальнення та систематизація отриманих знань
- Ярмарку не буває без жартів сміху, на кожному ярмарку були скоморохи. Скоморóхи - професійні мандрівні співці й актори (лицедії), учасники свят, обрядів, ігор. І один скоморох купував кома в мішку. А що таке кіт у мішку? Коли ми не знаємо що ми купимо. Спробуємо і ми купити кота в мішку і розв’яжемо задачу.
1. Колективне розв’язування задачі(с. 155, завдання 1030)
Короткий запис
|
Тканини на один виріб ( м) |
Кількість |
Всього ( м) |
Х. |
4 м |
13 |
76 м |
С. |
3 м |
? |
— Що означає число 76? (Скільки було всього тканини)
— Що означає число 4 м? (Скільки пішло тканини на один халат)
— Що означає число 3 м? (Скільки пішло тканини на одну сукню)
— Що означає число 13 ? (Скільки пошили халатів)
— Що потрібно дізнатися в задачі? (Скільки пошили суконь?)
— Ми можемо відразу відповісти на це питання? (Ні)
— Як дізнатися скільки пошили суконь? ( Потрібно спочатку дізнатися скільки тканини пішло на сукні)
- А як дізнатися скільки тканини пішло на сукні? ( Потрібно знати усю кількість тканини та кількість яка пішла на халати)
- А якою дізнаємося? ( Дією віднімання)
- Чи відомо скільки тканини пішло на халати?
- Як знайти? ( Потрібно тканину, яка пішла на один виріб помножити на кількість усіх виробів)
Розв'язання
1) 4 • 13 = 52 (м) — пішло на 13 халатів;
2) 76 - 52 = 24 (м) — пішло на сукні;
3) 24 : 3 = 8 (суконь)
Відповідь: 8 суконь пошили.
2. Колективна робота над задачею (с. 755, завдання 1029)
— Що означає число 25? (Продуктивність праці стригаля ножицями.)
— Що означає число 150? (Продуктивність праці стригаля електричною машинкою.)
— Що потрібно дізнатися в задачі? (У скільки разів підвищується продуктивність праці стригаля, коли він працює електричною машинкою?)
— Ми можемо відразу відповісти на це питання? (Так)
— Як дізнатися, у скільки одне число більше за інше? (Потрібно більше число поділити на менше число.)
Розв'язання:
150 : 25 = (100 + 50) : 25 = 4 + 2 = 6 (р.) - підвищується продуктивність праці у стільки разів.
Відповідь: у 6 разів.
Лавка «Рушничок»
Лавка « Фокуси»
Завдання 1032
Частка двох чисел а. Якщо ділене збільшити в 2 рази, а дільник зменшити в 3 рази, то чому дорівнюватиме частка одержаних чисел? ( а • 2 • З = а • 6) Якщо ділене збільшити у 2 рази, частка збільшиться у 2 рази, якщо дільник зменшити у 3 рази, частка збільшиться у 3 рази. Отже частка збільшиться у 6 разів.
Завдання 1033*. Спиши, заповнюючи пропуски:
березень має 31 день,
4 тижні = 4 • 7 днів =28 днів, 3 доби = 3 • 24 год = 72 год,
1/3 доби = 24 год : 3 • 1 = 8 год 1/5 год = 60 хв : 5 • 1 = 12 хв
Знайди 1/4 чисел: 12, 64, 120, 400.
Розв'язання:
12 : 4 • 1 = 3 64 : 4 • 1 = 16 120 : 4 • 1 = 30 400 : 4 • 1 = 100
5. Розв'язування нерівності (о 755, завдання 1028)
— У нерівності х • 33 < 100 замість х доберіть такі числа, щоб вона була істинною.
0 • 33 <100 1 • 33 < 100
2•33 <100 3•33 <100
Відповідь: х = 0; 1; 2; 8.
VI. Підсумок уроку
На доброму ярмарку ми побували, Одні продавали, інші – купували,
Співали, сміялись, та й жартували, А тепер вже й додому час.
Я бажаю вам, щоб завжди на ваших столах був достаток, щоб було що продавати, за що купувати.
- Діти, чи сподобався вам урок?
- Чи справдились ваші очікування? Зараз кожен висловить свою думку.
МЕТОД „МІКРОФОН"
- Я зрозумів...
- Мене здивувало...
- Я збагатився інформацією про...
- Мене зацікавило повідомлення про..
VIІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С 156, завдання 1034; 1035.
Конспект відкритого уроку з математики на тему:
«Ділення трицифрових чисел на двоцифрові»
Підготувала
класний керівник 3 класу
Філеш М.В.