Число іменників. Іменники, що мають форми тільки однини або тільки множини

Про матеріал
Урок-квест з української мови для 6 класу. Мета: поглиблення знання про іменники, числа іменників, про іменники, що вживаються тільки в однині чи множині, уміння визначати іменники в реченні
Зміст архіву
Перегляд файлу

Конспект уроку з української мови у 6 класі

Тема: Число іменників. Іменники, що мають форми тільки однини або тільки множини.

Мета (формувати компетентності): предметні: поглиблення знання про іменники, числа іменників, про іменники, що вживаються тільки в однині чи множині, уміння визначати іменники в реченні;

ключові:  розвивати логічне мислення, уміння зіставляти, порівнювати, робити висновки, уміти працювати в групах;

інформаційні: робота з джерелами інформації;

загальнокультурні: прищеплювати інтерес до вивчення рідної мови, любов до рідної країни, свого краю.

Тип уроку: квест.

Обладнання: картки, аудіо запис фонової музики, мультимедійна дошка.

Епіграф уроку

Єдиний скарб у тебе – рідна мова.

П.Куліш

Хід уроку

І. Організаційний момент

Аутотренінг

  1. Візьміться за руки.
  2. Відчуйте тепло долонь один одного.
  3. Подумки подаруйте один одному добро, щирі побажання.
  4. Посміхніться.
  5. Починаємо урок.

- Сьогодні у нас, діти, незвичайний урок,

До знань ми зробимо ще один крок.

Запрошую вас подорожувати,

Знання свої мені показати.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності та актуалізації опорних знань учнів.

  • Подивись на мультимедійну дошку.

Метод  передбачення

  • Прочитаймо загадку, яка підкаже вам частину мови, якій присвячено наш урок.

Всі на світі добре знають,

Що предмет я означаю.

Хто чи що? – ви запитайте

І про мене все дізнайтесь.

Я істота й неістота:

Парта, зайчик, дошка,котик.

Маю рід, число, відмінок.

Хто я? Знайте достеменно.

Називаюсь я … (іменник).

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.

  • Наш урок ми проведемо у формі гри. Тип уроку: квест, що з англійської мови означає «пошук», «пошуки пригод». На уроці ми будемо подорожувати.
  • Послухайте незвичайне повідомлення. Після копіткої роботи і тривалих пошуків вчені-лінгвісти нарешті віднайшли на мовній карті Країну чудес. Як здорово! Адже там вірші миттєво запам’ятовуються, домашні завдання виконуються за щучим велінням, ручки пишуть безпомилково всі види творчих робіт. Швидше туди потрапити. Але на шляху до Країни чудес є перешкоди, які необхідно подолати. Для цього ми об’єднаємося у 2 команди і отримаєте свій маршрут. Перша команда – «Знавці слова», друга команда – «Мовознавці». Всі завдання стосуватимуться теми «Іменник». Ми будемо подорожувати до станції і одержувати там завдання.

Повторимо правила роботи в групах.

Ми поважаємо права власні й інших,

Ми не сміємося з чужих помилок.

Ми маємо право на помилку, бо вчимося.

Ми завжди допомагаємо одне одному.

Ми слухаємо, що нам хочуть сказати інші, якщо треба – запитуємо.

Ми цінуємо здобутки інших.

Ми намагаємося виконати роботу якнайкраще.

Отже, 1 станція «Теоретична»

Незакінчене речення

  1. Іменником називається ... яка частина мови?
  2. Іменник означає …
  3. Іменник відповідає на питання …
  4. Іменник означає назви істот і …
  5. Іменник змінюються за …
  6. Іменник має роди …
  7. Іменником називається ... яка частина мови?
  8. Іменник означає …
  9. Іменник відповідає на питання …
  10. Іменник означає назви істот і …
  11. Іменник змінюються за …
  12. Іменник має роди …

Самооцінювання (1 бал)

Рухаємося далі. Станція «Розподільна»

Готель «Однина і множина»

  • Щоб потрапити на цю станцію і оселитися в готелі «Однина і множина» ми повинні  повторити правила.

Розподіли слова:

  1. слова, що вживаються тільки в однині (команда «Знавці слова»);
  2. слова, що вживаються тільки у множині (команда «Мовознавці»).

Слова: чесність, Київ, гордощі, любов, Карпати, Чернівці, Черкаси,  дітвора, Случ, сміливість, канікули, радощі, вершки, малювання.

На мультимедійній дошці фото Києва.

Київ – столиця України.

  • Назвіть іменники у цьому реченні, поставте їх у однині та множині.

Самооцінювання (2 бали)

Станція №3 «Поетична»

Тут працюють поважні люди. Ми повинні утворити імена і по батькові, щоб правильно звернутися до цих працівників.

  1. Дмитро,син Василя.
  2. Олена, сестра Дмитра.
  3. Данило, син Сергія.
  4. Маша, дочка Олексія.
  5. Брат Маші Вадим.
  6. Тетянка, дочка дяді Саші.

Друге завдання. Прочитайте поезію. Підкресліть іменники. Визначіть відмінок і число.

Рідна мова

Українська мова – мов трава шовкова,

Мов калини цвіт.

Не соромся, доню, нею говорить.

Від Карпат до Дону мова ця дзвенить,

Не соромся, сину, мовонька твоя,

Як під небом синім пісня соловя.

Олесь Лупій

«Знавці слова» переписують 3 перших рядки.

«Мовознавці» - з останні рядки.

Самооцінювання (3 бали).

Станція «Озеро Назв»

Щоб потрапити на цю станцію ми повинні збудувати місточок, поєднавши «дощечки» загальних і власних назв.


Країна

Кінотеатр

Гори

Річка

Місто

Газета

Готель

Озеро

Планета

Завод

Острів

Фабрика

Світязь

Марс

«Зірка»

Суми

«Жовтень»

Україна

Карпати

Случ

«Черкаси»

«Арсенал»

«Чернівчанка»

Хортиця


Само оцінювання – 1 бал.

Станція «Спостережлива»

  1. Запис речення на дошці. (Визначити рід, число, відмінок)

Справжня любов до своєї країни немислима без любові до своєї мови.

  1. Робота по картках.

Картка команди «Знавці слова»

  1. Українська мова є державною мовою України.
  2. Кожна справжня людина вивчає і шанує рідну мову  - дорогоцінний скарб.
  3. У Чернівцях відбувся Міжнародний конкурс знавців української мови.
  4. Із слова починається людина, із мови починається мій сад.
  5. Народ кожної хвилини охороняється честь своєї рідної мови.
  6. Землю красить сонце, а людину праця.

 

Картка команди «Мовознавці»

  1. Українську мову вважають однією з найбагатших мов світу.
  2. Розум дає мові точність, а душа красу.
  3. Карпати – чарівний куточок України.
  4. Українська мова є для кожного українця рідною.
  5. Мова – духовне багатство народу.
  6. Хто людям добра бажає, той і сам собі має.

Самооцінювання – 3 бали.

Станція «Будівельна»

Ігрове дослідження-моделювання.

Знайти продовження народних висловів.


Рідна мова – не полова…

Із двох однаково розумних той спритніший, …

Цементом нації є …

Рідна мова та …

…якою говорили предки.

… її за вітром не розвієш.

…хто вживає рідне слово.

…рідна мова.


 Визначити іменники – назви істот і неістот.

Підсумок уроку

Рефлексія

  • На уроці я дізнався (дізналась) …
  • Найцікавішим на уроці було …
  • Найлегшим завданням було …
  • Найскладнішою вправою виявилося …

Домашнє завдання

Написати твір-мініатюру  «Єдиний скарб у тебе – рідна мова»

П. Куліш


Додаток до уроку

Картка самооцінювання

Назва станції

Бал учня

Бал вчителя

Середній бал

  1. «Теоретична»

 

 

 

  1. «Розподільна»

 

 

 

  1. «Поетична»

 

 

 

  1. «Спостережлива»

 

 

 

  1. «Озеро Назв»

 

 

 

  1. «Будівельна»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Всі на світі добре знають,Що предмет я означаю. Хто чи що? – ви запитайтеІ про мене все дізнайтесь. Я істота й неістота: Парта, зайчик, дошка,котик. Маю рід, число, відмінок. Хто я? Знайте достеменно. Називаюсь я …Іменник

Номер слайду 2

Тема: Число іменників. Іменники, що мають форми тільки однини або тільки множини. Мета: Поглибити знання про іменники, числа іменників, про іменники, що вживаються тільки в однині чи множині, уміти визначати іменники в реченні, зіставляти, порівнювати, робити висновки, уміти працювати в групах.

Номер слайду 3

Завдання. Знаходити іменники в реченніРозрізняти іменники, що мають форми тільки однини або тільки множини. Знати загальні і власні іменники, назви істот і неістот. Доречно використовувати в мовленні іменники всіх числових форм

Номер слайду 4

Очікувані результати. Учень визначає належність іменника до певного роду; відмінкову форму та число іменників;Класифікує іменники за родами;Визначає відмінки іменників, назви істот і неістот.

Номер слайду 5

Ми поважаємо права власні й інших,Ми не сміємося з чужих помилок. Ми маємо право на помилку, бо вчимося. Ми завжди допомагаємо одне одному. Ми слухаємо, що нам хочуть сказати інші, якщо треба – запитуємо. Ми цінуємо здобутки інших. Ми намагаємося виконати роботу якнайкраще.

Номер слайду 6

Станція «Теоретична»

Номер слайду 7

Незакінчене реченняІменником називається ... яка частина мови?Іменник означає …Іменник відповідає на питання …Іменник означає назви істот і …Іменник змінюються за …Іменник має роди …

Номер слайду 8

Яку категорію числа має іменник?В іменниках, що мають форму тільки множини, рід … Деякі іменники мають форми тільки однини або тільки …Іменник має … скільки відмінків?У реченні іменник виступає … яким членом речення?Іменники спільного роду можуть мати то чоловічий, то …

Номер слайду 9

Станція «Розподільна»

Номер слайду 10

Готель «Однина і множина»Розподіли слова:слова, що вживаються тільки в однині (команда «Знавці слова»);слова, що вживаються тільки у множині (команда «Мовознавці»).

Номер слайду 11

Київ – столиця України.

Номер слайду 12

Станція «Поетична»

Номер слайду 13

Завдання 1 Дмитро,син Василя. Олена, сестра Дмитра. Данило, син Сергія. Маша, дочка Олексія. Брат Маші Вадим. Тетянка, дочка дяді Саші. Дмитро Васильович. Олена Василівна. Данило Сергійович. Марія Олексіївна. Вадим Олексійович. Тетяна Олександрівна

Номер слайду 14

Завдання2 Прочитай поезію. Спишіть, підкресліть іменники, визначіть відмінки і число. Назвіть іменники, що вживаються тільки в однині або в множині. Рідна мова. Українська мова – мов трава шовкова,Мов калини цвіт. Не соромся, доню, нею говорить. Від Карпат до Дону мова ця дзвенить,Не соромся, сину, мовонька твоя,Як під небом синім пісня солов’я. Олесь Лупій

Номер слайду 15

Станція «Спостережлива»

Номер слайду 16

Городниця – мій рідний край.

Номер слайду 17

Станція «Озеро Назв»

Номер слайду 18

Світязь«Зірка»«Жовтень»Карпати«Черкаси»«Чернівчанка»Марс. Суми. Україна. Случ«Арсенал»Збудуйте місточок, поєднавши «дощечки» загальних і власних назв. Країнакінотеатргорирічкамістогазетаготельозеропланетазаводострівфабрика. Хортиця

Номер слайду 19

Тихо тече по нашій городницькій землі річка Случ.

Номер слайду 20

Станція «Будівельна»

Номер слайду 21

Ігрове дослідження-моделювання. Знайти продовження народних висловів. Визначити іменники – назви істот і неістот. Рідна мова не полова …Із двох однаково розумних той спритний … Цементом нації є …Рідна мова та, …… якою говорили наші предки.… її за вітром не розвієш.… хто вживає рідне слово.… рідна мова.

Номер слайду 22

Завдання. Знаходити іменники в реченніРозрізняти іменники, що мають форми тільки однини або тільки множини. Знати загальні і власні іменники, назви істот і неістот. Доречно використовувати в мовленні іменники всіх числових форм

Номер слайду 23

Рефлексія. На уроці я дізнався (дізналась) …Найцікавішим на уроці було …Найлегшим завданням було … Найскладнішою вправою виявилося …

Номер слайду 24

Домашнє завдання. Написати твір-мініатюру «Єдиний скарб у тебе – рідна мова»П. Куліш

zip
Додано
22 березня 2020
Переглядів
1857
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку