Урок для учнів 7 класу
Тема: «Чисті речовини і суміші. Способи розділення сумішей»
Мета: Сформувати уявлення про чисті речовини і суміші, ознайомити з основними способами розділення сумішей; класифікувати їх та сформувати навички розділення їх методами: відстоювання, фільтрування, випаровування, розділення магнітом; уміти будувати логічні ланцюжки і висновки зі спостережень, прогнозувати рішення деяких проблем; формувати вміння працювати в групі, удосконалювати комунікативні вміння в ході колективного обговорення, продовжувати формувати переконання учнів у необхідності залучення знань хімії до розуміння й опису процесів, що відбуваються в навколишньому світі, виховувати любов до предмета
Обладнання: Інтерактивна дошка, проектор, доступ до мережі інтернет для перегляду навчальних відеоматеріалів; завдання з навчальних сервісів (https://learningapps.org/;)
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
Доброго дня! Тема нашого сьогоднішнього уроку: «Чисті речовини і суміші. Способи розділення сумішей». Зараз ми з вами швидко перевіримо, як ви засвоїли попередню тему, а потім перейдемо до вивчення нового матеріалу, та проведення лабораторних дослідів.
Тестові завдання:
А) все, що входить до складу тіл живої природи;
Б) все, що входить до складу тіл неживої природи;
В) все, що входить до складу тіл живої та неживої природи.
2. Виберіть властивість речовини, яка Не належить до фізичних:
А) запах; Б) смак; В) горіння; Г) прозорість.
3. Із заданого переліку виберіть лише назву тіла: А) вода; Б) сніжинка; В) парафін; Г) алюміній.
4. Із заданого переліку виберіть лише назву речовини: А) крига; Б) крапля роси; В) вода; Г) цвях.
5. Вода може перебувати у такому стані: А) рідкому; Б) рідкому і твердому; В) твердому і газуватому; Г) рідкому, твердому і газуватому.
6. Якщо температура води становить +1000 С, то агрегатний стан води змінюється із: А) твердого на рідкий; Б) рідкого на газуватий; В) газуватого на рідкий; Г) рідкого на твердий.
7. Агрегатний стан речовин зумовлений:
А) фізичними властивостями речовини;
Б) здатністю розчинятися у воді;
В) вагою тіл;
Г) різною відстанню між частинками речовини.
8. Кисень перебуває у такому агрегатному стані: А) твердому; Б) рідкому; В) газуватому; Г) твердому, рідкому, газуватому.
9. Вставте пропущені слова:
Тіла живої і неживої природи складаються з ____________. Речовини можуть перебувати у ____________, _____________, ___________ станах.
Із запропонованих варіантів відповідей виберіть декілька правильних:
10. Вкажіть фізичні властивості цукру:
А) без запаху;
Б) нерозчинний у воді;
В) непрозорий;
Г) речовина білого кольору;
Д) без смаку.
Завдання на встановлення відповідності:
11. Встанови відповідність між агрегатним станом та розташуванням частин речовини у ньому.
|
|
|
|
|
|
12. Встановіть відповідність між речовиною та її фізичними властивостями.
Речовина |
Фізичні властивості |
|
А. Речовина сріблясто-сірого кольору, непрозора, має блиск. За звичайних умов тверда, але стає рідкою при нагріванні + 15400С. Не розчинна у воді. |
|
Б. Речовина прозора, безбарвна, без запаху і смаку. Існує у трьох агрегатних станах. Набирає форми тіл у яких перебуває |
|
В. Речовина білого кольору, тверда, без запаху, розчинна у воді, солона на смак |
|
Г. Речовина світло-жовтого кольору, рідка, не розчинна у воді, має приємний смак і запах. |
«Лови помилку»
Необхідно спростувати або підтвердити твердження вчителя.
Вода може перебувати у трьох агрегатних станах: твердому, рідкому, кислому. Вода має яскраве забарвлення, без запаху, солонувата на смак. При температурі + 500С закипає і стає газоподібною, при температурі нижче 00С – тверда, а при температурі вище + 100С ця речовина рідка.
Для кращого засвоєння нового матеріалу, (за наявності мультимедійної дошки) перегляньте відео за посиланням:
Поняття «чистий» у хімії і в побуті різняться. Наприклад, коли ми навіть кажемо: «Яке чисте повітря!», усе одно насправді вдихаємо складну суміш кількох газоподібних речовин. Абсолютно чисту речовину, яка не містить домішок інших молекул, отримати надзвичайно складно. Тому на практиці чистою називають речовину, яка складається з молекул одного виду і в якій інших молекул настільки мало, що вони не впливають на загальні властивості сполуки.
Чисті речовини – це речовини, що не містять домішок інших речовин, а лише ті частинки (атоми, молекули), з яких вони утворились. Речовина вважається чистою, якщо вона містить не більше однієї молекули домішок на 1000 – 10 000 молекул основної речовини.
Суміші – це сукупність молекул або чистих індивідуальних речовин. Вони складаються з різних частинок (атомів, молекул) і різних речовин (двох, трьох і більше). У складі будь-яких сумішей речовини зберігають свої властивості.
Речовини
Чисті Складаються з частинок одного виду (атомів, молекул, йонів) і мають сталі фізичні властивості. |
Суміші речовин Складаються з двох або кількох чистих речовин (компонентів), кожна з яких зберігає свої властивості. |
Приклади: Дистильована вода, алмаз, кисень, вуглекислий газ, гірський кришталь, крейда, сода, цукор, сірка, кухонна сіль. |
Приклади: Повітря, молоко, граніт, річкова та морська вода, грунт, нафта, чай, газована вода,дим, природний газ. |
|
|
Суміші
Однорідні Суміші, в яких частинки речовин дуже дрібні і їх не можна виявити спостереженням за допомогою оптичних приладів (мікроскоп) |
Неоднорідні Суміші, в яких частинки речовин можна виявити спостереженням, побачити неозброєним оком або через мікроскоп. |
Приклади: Повітря, розчин цукру у воді, сплав золота з міддю, розчин спирту, оцет |
Приклади: Молоко, суміш води і крейди, грунт, граніт, вода і пісок. |
Методи розділення сумішей
Існує багато методів розділення сумішей. У сумішах речовини зберігають свої властивості. На цьому ґрунтується можливість розділення суміші речовин на чисті речовини. Для розділення сумішей використовують найчастіше фільтрування, відстоювання, випарювання, перегонку та дію магнітом.
Мета: розділити суміш дерев’яних ошурок, піску і кухонної солі; навчитись працювати з лабораторним посудом, нагрівальними приладами.
Обладнання: суміш дерев’яних ошурок, піску і кухонної солі, свічка, хімічний стакан, скляна паличка, спиртівка, пробіркотримач, сірники, вода, шпатель, конічна колба, лійка, фільтрувальний папір, порцелянова чашка.
Перед виконанням досліду, перегляньте відео з техніки безпеки за посиланням : https://youtu.be/BiuvThAaO18
Хід роботи
№ з/п |
Що робили? |
Що спостерігали? |
Висновки |
1 |
|
|
|
2 |
|
|
|
3 |
|
|
|
4 |
|
|
|
Виконання роботи проводиться під керівництвом вчителя за інструкцією. |
|
1. Висипати суміш у стакан з водою. |
3. Профільтрувати каламутний розчин.
|
2. Зібрати тирсу шпателем.
|
4.Випарити профільтрований розчин.
|
Інструкцію по проведенню досліду можна переглянути за посиланням: https://www.youtube.com/watch?v=w21kTk1efGk.
Оформлення роботи, та формулювання загального висновку
|
Що робили? |
Що спостерігали? |
Висновки |
1 |
Суміш дерев’яних ошурок, піску і кухонної солі висипали у хімічний стакан, залили водою. |
Тирса сплила на поверхню, пісок осів на дно, сіль розчинилася. |
Компоненти суміші мають різну розчинність у воді та густину. |
2 |
Тирсу зібрали шпателем. |
|
Таку неоднорідну суміш розділили відстоюванням. |
3 |
Виготовили фільтр. Каламутний розчин пропустили через фільтр. |
Частинки піску осіли на стінках фільтру-вального паперу. |
Неоднорідну суміш розділили фільтруванням. |
4 |
Фільтрат перелили у порцелянову чашку, нагріли у полум’ї спиртівки |
Вода випарувалась, на стінках чашки утвори-лись кристалики солі. |
Однорідну суміш розділили випарюванням. |
Для перевірки набутих знань, скористаємось онлайн – сервісом LearningApps, за посиланням: https://learningapps.org/5703107
Використаємо прийом: «Групове інтерв’ю»
Вчитель оцінює учнів та коментує оцінки.
За підручником Г.А. Лашевська, А.А. Лашевська опрацювати параграф 7;
Запропонуйте способи розділення таких сумішей:
№ |
Назва суміші |
Спосіб розділення |
1. |
Пісок + тирса; |
|
2. |
Олія + вода; |
|
3. |
Залізні ошурки + тирса |
|
4. |
Крейда + вода |
|
5. |
Спирт + вода |
|