Чистомовки розвивають фонематичний слух, артикуляційний апарат, поліпшують мовлення. Вони нагадують дитячі лічилочки. Ритмічні, римовані. Діти працюють з ними залюбки. Використання їх різноманітне і залежить від поставленої мети. Особливо ефективні чистомовки при навчанні читати склади – злиття. Вони дають можливість диференціювати завдання, розвивати мовлення, увагу, відчуття ритму. Під чистомовку можна використовувати танцювальні рухи.
Бу - бу - бу - чистомовки про вербу.
Ба - ба - ба - на долині верба.
Бі - бі - бі - ростуть дині на вербі?
Бе - бе - бе - до верби баран іде.
Би - би - би - дині падали з верби.
Ва - ва - ва - зеленіє трава.
Ву - ву - ву - косить вуйко траву.
Ві - ві - ві - росли перли на траві.
Ве - ве - ве - тихо човен пливе.
Во - во - во - намальовано криво.
Га - га - га - земля рідна дорога.
Гі - гі - гі - тато й ненька дорогі.
Ге - ге - ге - місто наше дороге.
Гу - гу - гу - люблю школу дорогу.
Ги - ги - ги - любе все навкруги.
Го - го - го - коштує все дорого.
До - до - до - мостить пташка гніздо.
Ді - ді - ді -пташенята у гніздо.
Да - да - да - лізе кіт до гнізда.
Ду - ду - ду - жовтороте вкраду.
Де - де - де - ой, рятуйте, вкраде!
Ди - ди - ди - пташенят не кради!
За - за - за - була в баби коза.
Зу - зу - зу - пасла баба козу.
Зі - зі - зі - дам водиці козі.
Зе - зе - зе - коза верби гризе.
Зи - зи - зи - я іду до кози.
3о – зо – зо - йди до мене, козо.
Кі - кі - кі - козачата стрункі.
Ке - ке - ке - це хлоп'ятко струнке.
Ки - ки - ки - ростуть гарні козаки.
Ка - ка - ка - затанцюйте гопака.
Ку - ку - ку - танцювали на току.
Ко - ко - ко - пийте, діти, молоко.
Ла - ла - ла - бігла край села.
Ло - ло - ло - намалюй-но коло.
Лі - лі - лі - коники малі.
Ле - ле - ле - стерня ноги коле.
Ли - ли - ли - підлогу мели.
Лу - лу - лу - забери мітлу.
Ма - ма - ма - холодна зима.
Му - му - му - молока кому?
Мо - мо - мо - до школи йдемо.
Ми - ми - ми - нові килими.
Ме - ме - ме - хто книжку візьме?
Мі - мі - мі - козенята самі.
Но - но - но - подивись у вікно.
На - на - на - йде чарівна весна.
Ни - ни - ни - дочекались весни.
Ну - ну - ну - зустрічаєм весну.
Ні - ні - ні - залунали пісні.
Не - не - не - вже зима не верне.
Па - па - па - розсипана крупа.
Пе - пе - пе -кошеня сліпе.
По - по - по - річка Лімпопо.
Пу - пу - пу - по широкому степу.
Пи - пи - пи - золотаві столи.
Ра - ра - ра - висока гора.
Ро - ро - ро - гостре перо.
Рі - рі - рі - сонце угорі.
Ру - ру- ру - не здирай кору.
Ри - ри - ри - книжку бери.
Ре - ре - ре - зошит бере.
Жа - жа - жа - висока вежа,
Же - же - же - цуцик м'ячик стереже,
Жу - жу - жу - книжку бережу.
Жи - жи - жи - неправди не кажи.
Жо - жо - жо - діти сіли у "Пежо"
Жі - жі - жі - ой, смачні коржі.
Сі - сі - сі - ідіть сюди усі.
Со - со - со - розсипали просо.
Су - су - су - заплести косу.
Са - са - са - вранішня роса.
Си - си - си - зошит неси.
Се - се - се - прочитали все.
Та - та - та - біжить мишка до кота.
Ті - ті - ті - в миші віник на хвості.
Ти - ти - ти - Мишко, хату замети.
Те - те - те - мишка хату мете.
То - то - то - друзі грали в лото.
Ту - ту - ту - не щастило кроту.
Фа - фа - фа - новенька софа.
Фе - фе - фе - красиве кафе.
Фи - фи - фи - цікаві міфи.
Фі - фі - фі - гроші у сейфі.
Фу - фу - фу - ми побачили дрофу.
Фо - фо - фо - йди сюди, жирафо.
Ха - ха - ха - спіймали ховраха.
Ху - ху - ху - закляк від жаху.
Хо - хо - хо - подивись на вухо.
Хи - хи - хи - капає із стріхи.
Це - це - це - тепле сонце.
Ца - ца - ца – смачна піца.
Цу - цу - цу - дорога до палацу.
Ці - ці - ці - міль у муці.
Ци - ци - ци - військові плаци.
Цо - цо - цо - чудове кольцо.
Ча - ча - ча - жовтеньке курча.
Чи - чи - чи - дружніше кричи.
Че - че - че - річенька тече.
Чу - чу - чу - обруча кручу.
Чо - чо - чо - допоможи, кручо.
Чі - чі - чі - віднайди ключі.
Ша - ша - ша - сіренька миша.
Шу - шу - шу - не порушуй тишу.
Ше - ше - ше - говоріть тихіше.
Ші - ші - ші - шумлять комиші.
Ши - ши - ши - гарно пиши.
Ща - ща - ща - прадавня пуща.
Щу - щу - щу - ложка до борщу.
Щі - щі - щі - нові плащі.
Ще - ще - ще - лізем на горище.
Щи - щи - щи - тихіше пищи.
Що - що - що - а більше ніщо.
Самих дітей можна привчати римувати: одні учні називають склади, інші придумують римовані рядки, причому різних змістів і цікавих варіантів.
1