Читання - одне із джерел мислення та розумового розвитку.

Про матеріал

«Людина, для якої книжка уже в дитинстві стала такою необхідністю, як скрипка для музиканта, як пензель для художника,ніколи не відчує себе обділеною, збіднілою, спустошеною»

В.Сухомлинський

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

Бібліотечний урок

 

 

 

 

 

 

 

                      Читання -  одне із джерел мислення та розумового розвитку.                                                                      

 

 

 

                                                       В.Сухомлинський

 

 

Тема. Довідковий апарат книги

 

Мета: закріпити знання про елементи книги; ознайомити

            дітей з   термі  нами «передмова», «післямова»,         

            «анотація; виховувати в дітей повагу до книги

             як джерела знань, дбайливе ставлення до неї.

 

Обладнання: виставка з новими надходженнями, підбір

             книг з невеликими цікавими анотаціями,

             передмовами та післямовами, вислови

             про книги,  презентація «Внутрішній світ книги»

 

Хід уроку

Ι. Організація класу

 «Людина, для якої книжка уже в дитинстві стала  такою необхідністю, як скрипка для музиканта, як пензель для художника,ніколи не відчує себе обділеною, збіднілою, спустошеною»

                                                  В.Сухомлинський

ΙΙ. Актуалізація опорних знань.

 Бібліотекар. Сьогодні ми з вами поринаємо у світ книги і подивимося на книгу з  іншої точки зору. Ви уважно читали оголошення, що запрошувало вас на сьогоднішній урок. Так, так не дивуйтеся. Ми з вами подивимося, що  ж книга має всередині. Але для того, щоб заглянути всередину книги і детально роздивитися кожен орган, давайте пригадаємо, з яких органів складається книга, а допоможуть нам у цьому «медичні консультанти»

 

PICT4668

 

   Консультант 1. (показує обкладинку) Обкладинка – це  одяг (сорочечка)  книги, це те, що ззовні вирізняє її з-поміж інших видань. Інколи на книжку одягають суперобкладинку. Нерідко саме завдяки обкладинці  читач вирішує – зацікавить його книга  чи ні.

  Консультант 2.  (показує форзац)Під обкладинкою  ми маємо форзац. Форзац – це слово запозичене з німецької мови. У перекладі означає „сторінки, які йдуть перед текстом ”. Форзаців – два. Часом це просто білий папір, буває  різнокольоровий, інколи з малюнками.

АНДРІЇВНІ 012

   Консультант 1.( демонструє титульний лист) Є в книзі титульний лист. Початковий книжковий лист видання, на якому розміщують основні вихідні відомості.

   Бібліотекар. Для того, щоб дізнатися, в якому стані знаходяться наші внутрішні органи, що ми робимо? Так, вірно, ми проходимо «флюорографію». Отже, ми несемо книгу на «флюорографію» .

Наш ерудований лікар   покаже і розповість, що входить до книги і чим корисний той чи інший елемент для нас, читачів.

( Учень  знайомить з презентацією «Внутрішній світ книги» )

 

АНДРІЇВНІ 001

 

1 слайд.

         Перед нами титульна сторінка. Роздивляємося уважно і  що ми бачимо? На титульній сторінці зазначено прізвище автора, назва книги, для якого віку вона призначена, коли вийшла з друку і в якому місті та яке видавництво її друкувало.

        Цей орган – титульна сторінка - ( або  елемент) дуже важливий, бо містить основні відомості про книгу.

 

2 слайд

       Інформація, яка здобувається при ознайомленні з титульною сторінкою книги, доповнюється анотацією, розміщеною на звороті титульного листа.

       Анотація – це коротка характеристика книги, яка дає коротку і вичерпну інформацію про зміст книги, а іноді  і  стислі  відомості про автора.

 

3 слайд.

   Упорядники, редактори або автори часом  пишуть передмови до книги. У них характеризують історичні обставини і факти особистого життя автора, причину написання твору.

 

  4 слайд.

   Буває так, що замість передмови в кінці книги розміщують післямову, яку пише упорядник, перекладач, редактор чи сам автор. Післямова за змістом схожа на  передмову, її завдання – дати відповіді на запитання, що виникають під час читання, доповнити й показати значення книги в нашому житті.

 

  5 слайд.

 Так, що ми ще побачили? В кінці книги вміщують коментарі. Це слово латинського походження .  Додаткові відомості про описані в книзі події, історичних діячів і митців.

 

 6 слайд

     Цінний довідковий матеріал – це авторські і редакційні примітки. Їх розміщують або в кінці твору, або внизу сторінок як висновки.

 

7 слайд

   Зорієнтуватись в матеріалах, вміщених у книзі та знаходити потрібні розділи найкраще допоможе «зміст». Зміст розташований у кінці, а іноді на її початку.  Зміст – це короткий(простий) план твору, він розкриває основну суть книги. Якщо це збірник творів, то він називає всі твори, що увійшли до збірки.

 

  8 слайд

 Деякі книги мають допоміжні покажчики, з їхньою допомогою легше зорієнтуватися у тексті книги. Є алфавітні, предметні, іменні покажчики. Ще бувають покажчики географічних назв, періодичних видань, ілюстрацій.

 

9 слайд

   В книгах велике значення відіграють ілюстрації, малюнки, фотографії, креслення та карти, вони добре доповнюють зміст.

Бібліотекар. Ми з вами переглянули всі внутрішні органи книги. Як же вони називаються? І яким чином вони нам допомагають? На ці питання нам дадуть відповідь наші  «консультанти».

 

  Консультант 1. Це  довідковий апарат книги. Склад апарату книги – це анотація, передмова,вступна частина, примітки й коментарі, словники, покажчики, зміст, ілюстрації, схеми, таблиці.

 

  Консультант 2.

Люди не мислять свого життя без книг. Адже книги – це знання, дружна бесіда, відпочинок. Чим дорослішими ви стаєте, тим ширше і серйозніше коло питань, які у вас виникають. Де знайти відповідь на всі ці запитання. Звичайно – в книгах. Як же відшукати найкращі з них і  найкорисніші для вас? Адже тепер на нашій планеті нараховується понад 100 млн. творів друку.

Книг стільки, що читаючи навіть все життя, не перечитаєш.

Проте засмучуватися не варто, адже читати абсолютно всі книги необов’язково і неможливо, головне зуміти вибрати те, що найбільш потрібне. А допоможе нам у цьому довідковий апарат книги.

 

ІІІ.  Закріплення вивченого  матеріалу:

  1. Де розміщена титульна сторінка і що на ній вказують?
  2. Що таке анотація?
  3. Для чого в книзі потрібні коментарі?
  4. Які покажчики ви запам’ятали?

 

PICT4666

ІV. Практична робота.

     Учні працюють в парах. Отримують книгу, використовуючи довідковий апарат, розповідають про неї.

PICT4677 

                                                                          

 

 

PICT4678

PICT4682

 

PICT4669 

 

 

 

PICT4690

V. Домашнє завдання

       Напишіть анотацію на щойно прочитану книгу.

 

Із книгою навіки поріднися,
Хай буде книга, як насущний хліб.
Криниця мудрості — черпни з тої криниці
Снаги, що в серці залишає слід.
Вона прекрасне вміє віщувати,
В житті відкриє обриси нові.
І спрагу думки може тамувати,
Як спрагу ниви краплі дощові.
Вона нас кличе в далеч яснозору,
Вона порадник, вірний мудрий друг.
І недарма в житті завжди йдуть поруч
І книга, й плуг...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PICT1761

 

 

 

 

   Читання – це ще нічого не означає: що читати та як розуміти те, що  читаєш, - ось у чому головна справа.

                        К.Ушинський

 

docx
Додано
28 березня 2018
Переглядів
955
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку