Презентація "Читання як чинник соціалізації молодшого школяра
в умовах НУШ" містить матеріал для виступу на педраді або методоб'єднанні і висвітлює такі питання: поняття "Соціалізація" , зміна моделі читання, суть текстів "нової природи" , створення антибуків, надано інформацію про переваги читання щодня та ін.
Користь текстів «нової природи»:викликають емоціївикористовують різні джерела інформації, завдяки учні не втомлюютьсявідповідають принципу чанкінгу інформаціїпідходять для роботи у дистанційному режимікомплексний підхід (інформація запам’ятовується на зоровому, слуховому, емоційному рівнях)легше засвоюються, що особливо корисно для молодших школярів (діти здатні засвоювати тексти «нової природи» на 30% краще)
Антибук. Поняття «антибуки» походить від двох слів: «анти» – не, «бук» – книга. Іншими словами, НЕ-КНИГА! Різновид текстів «нової природи». Варіанти антибуків:фальшиві обкладинки (на книги, яких не існує)хуліганські паперові календарі на письмовий стіл (щоб не сумувати на роботі)оголошення. Взагалі – різні паперові предмети для створення бадьорого позитивного настрою. Як зробити антибук-оголошення?1. Роздрукувати шаблон.2. Придумати тему (з якого приводу запропонувати людям порадіти).3. Прикрасити оголошення наліпками (а якщо маєте талант художника – то власними малюнками).4. Розмістити на видному місці і спостерігати, як змінюється на краще настрій оточуючих.
Паралельний розвиток практик читання (на паперових та електронних носіях) спонукає до: переосмислення функціональної ролі і завдань дитячого читання в інформаційному суспільстві пошуку нових навчальних технологій смислового читання критичного осмислення інтерпретації текстової інформаціїрозвиток позитивної мотивації до читання посилення уваги до розвитку ціннісних орієнтирів читацької діяльності
Як виховати у дитини любов до читання? Поради американського психолога В. Вільямса• Читайте самі. Нехай дитина бачить, як ви читаєте. Цитуйте улюблені уривки, діліться враженнями про прочитане.• Демонструйте, що ви цінуєте книгу (купуйте книги, даруйте їх і радійте книгам як дарункам).• Дозвольте дитині самостійно вибирати собі книги і журнали.• Створіть удома «куточок читача», у якому відображайте прогрес дитини в читанні (скільки книг дитина прочитала, за який термін, яких авторів тощо).• Створіть вдома дитячу бібліотеку. Виділіть спеціальне затишне місце для читання.• Збирайте книги за темами, які цікавлять дитину (книги про динозаврів, про космічні подорожі тощо).• Запропонуйте дитині до або після перегляду фільму прочитати книгу, за якою зняли кінострічку.• Читайте один одному цікаві оповідання або смішні історії замість того, щоб дивитися телевізор.• Розгадуйте з дитиною кросворди, складайте їх разом.• Заохочуйте дитину читати вголос, щоб розвинути навички читання і впевненість у собі.• Запитуйте думку дитини про книги, які вона читає.• Заохочуйте до читання періодичних видань.• Спочатку пропонуйте дитині читати короткі оповідання (бажано з ілюстраціями).• Візьміть за правило щовечора читати перед сном.
Тексти творів (у контексті соціалізації особистості дитини засобами дитячого читання) – ціннісно-зорієнтовані і повинні:містити оцінні висловлювання (не моралізаторство) автора, героїв про ті чи інші явища, подіївідображати культурні стереотипи, що існують у суспільстві (наприклад, що є злом, а що – добром; у яких ситуаціях людину можна вважати сміливою, а в яких – боягузливою і т.д.) сприяти більш свідомому, активному, цілеспрямованому освоєнню культурних цінностейосмисленню соціальних норм
Основне призначення ціннісно-орієнтованих текстів – дати учням знання про цінності. Ціннісно-орієнтовані тексти: безпосередня ціннісна орієнтація в реальних об’єктах (оцінювання фактів, подій, вчинків людей) опосередкована, коли предметом оцінювання стають художні образи як уособлення типового, загального.
Комунікативна, кумулятивна функції дитячої літератури допомагають:зрозуміти читачам взаємозв‘язки з багатьма сферами життєдіяльності суспільства ознайомитись з культурними цінностями людей різних епохакумулюють, зберігають неоціненний людський досвід і важливі знання, створені людством, передають їх наступним поколінням
Значна частина молодших школярів сьогодніпрагне до самопізнання, саморозвитку, самовдосконалення розширює свій світоглядхоче стати у майбутньому знаменитими, успішними людьмиЇх вирізняє інтерес до пізнавальної літератури з різних галузей знань. Такі стремління учнів потрібно всіляко підтримувати.