Етика. 6 клас. Мелещенко.НУШ.Чому культура є мірою людяності.Етика. 6 клас. Мелещенко.НУШ.Чому культура є мірою людяності.Етика. 6 клас. Мелещенко.НУШ.Чому культура є мірою людяності.
Чому культура є мірою людяностіКлючові поняття: поведінка, культура, культура поведінки
Номер слайду 2
1. ЧОМУ ЛЮДИ НЕ МОЖУТЬ ЖИТИ БЕЗ МАТЕРІАЛЬНОЇ КУЛЬТУРИ?2. ЧОМУ ЕТИКА НАЛЕЖИТЬ ДО ДУХОВНОЇ КУЛЬТУРИ?3. ЩО ЗНАЧИТЬ БУТИ КУЛЬТУРНИМ/КУЛЬТУРНОЮ?План:
Номер слайду 3
ЧОМУ ЛЮДИ НЕ МОЖУТЬ ЖИТИ БЕЗ МАТЕРІАЛЬНОЇ КУЛЬТУРИЩоб з’ясувати, що таке «культура поведінки», потрібно розуміти суть понять «поведінка» і «культура». Пригадай, що таке «поведінка» і «культура»
Номер слайду 4
Поведінка - це спосіб, яким людина або інше жива істота взаємодіє з оточуючим середовищем, іншими істотами і ситуаціями. Культура — це сукупність матеріальних і духовних цінностей, створених і створюваних людством, а також сукупність усіх видів перетворювальної діяльності, за допомогоюякої формуються ці цінності
Номер слайду 5
знаряддя праці, зброю, начиння, техніку, прикраси, мистецтво, будівлі, пам’ятники,письмові записи, релігійні зображення, одяг і будь-які інші предмети, що виробляються або використовуються людьми. Матеріальна культура поєднує
Номер слайду 6
Розглянь малюнок. Як посуд використовується в етикеті?Прочитайте висловлювання відомих особистостей, поясніть їх зміст:«Культура — це приблизно все те, що робимо ми і чого не роблять мавпи» (лорд Раглан).«Нехай думки, укладені в книгах, будуть твоїм основним капіталом, а думки, які виникнуть у тебе самого, — відсотками з нього» (Фома Аквінський).«Культура — це не кількість прочитаних книг, а кількість зрозумілих» (Фазіль Іскандер).
Номер слайду 7
Різниця між культурою людей і поведінкою тварин полягає в тому, що люди не можуть вижити без культури. Все, що вони бачать, торкаються, використовують, виробляють, є культурним. Скажімо, люди не можуть пережити холодні зими без захисного одягу й укриття, які є продуктом матеріальної культури. Вони не зможуть добувати їжу, якщо їх не навчать.
Номер слайду 8
Культурна поведінка має передбачати використання артефактів. Найвідомішим прикладом цього у тваринному світі є термітна паличка. Деякі шимпанзе в Танзанії навчилися виловлювати термітів з їхніх гнізд за допомогою палички. Вони вибирають гілку й обробляють її, щоб вона підходила до отвору термітника. Потім вставляють її в отвір, ворушать нею й виймають, поїдаючи термітів, які напали на палицю та прилипли до неї. Факт, над яким варто замислитися. Такі дії відповідають критеріям культурної поведінки, вони не запрограмовані природою. Тварини мусили зробити кілька складних узагальнень, зокрема розуміння поведінки термітів і способів її використання. Крім того, вони розвинули навички створення знаряддя. Такі вміння передаються дітям від матерів-шимпанзе. Чому використання шимпанзе термітної палички належить до культурної поведінки?
Номер слайду 9
Якби всі люди у світі перестали існувати, зразки матеріальної культури зберігалися б доти, доки не розклалися. Однак разом з людьми перестала б існувати нематеріальна, духовна культура. До духовної культури належать звичаї, норми, цінності, знання, інформація. Мова є первинним і головним духовним артефактом, за допомогою якого твориться духовна культура. А без мови нереально створити складну матеріальну культуру: мало показати, набагато ефективніше пояснити. Саме тому передача більшості знань, ідей і цінностей, які складають людську культуру, здійснюється через мову. Крім того, мова — це те, чим люди відрізняються від тварин. ЧОМУ ЕТИКА НАЛЕЖИТЬ ДО ДУХОВНОЇ КУЛЬТУРИ?
Номер слайду 10
Найважливіші нематеріальні пам’ятки називають нематеріальною культурною спадщиною. Найпростіший спосіб зрозуміти поняття «нематеріальна культурна спадщина» — згадати значення кожного слова. Спадщина — це те, що передається від покоління до покоління. Культура стосується цінностей, традицій та ідентичності. А нематеріальне — те, до чого не можна торкнутися. Прикладами нематеріальної спадщини є усні традиції, мистецтво, місцеві знання та традиційні навички. Україна у списку представлена п’ятьма об’єктами.
Номер слайду 11
Щоб допомогти людям зрозуміти нематеріальну культурну спадщину, Конвенція ЮНЕСКО описує її за п’ятьма категоріями: Це невичерпний, виключний список. Різні країни можуть використовувати інші системи для визначення або класифікації нематеріальної культурної спадщини.
Номер слайду 12
ЩО ЗНАЧИТЬ БУТИ КУЛЬТУРНИМ/КУЛЬТУРНОЮ?КУЛЬТУРНИЙ, а, е. — з високим рівнем культури; освічений, вихований (одне зі значень слова з Академічного словника української мови). На основі поняття культури ґрунтується поняття «культурна поведінка» — поведінка, яку демонструють люди, і яка є навченою. Те, що дано від природи, скажімо здатність дихати, не є складовою культурної поведінки. Але що домінує? Поведінка керує культурою чи культура керує поведінкою? Насправді поведінка визначає культуру, а культура визначає поведінку. Бо на поведінку впливають як особисті фактори, так і чинники навколишнього середовища, зокрема культура. Однак своєю поведінкою люди також впливають на себе й довкілля. Якщо поведінка людини ґрунтується на нормах моралі, етики, естетики й культури, то говорять, що в неї сформувалася культура поведінки.
Номер слайду 13
Опрацювати § 24 стор.202-210 вміти відповідати на питання.І. Дія 4 завдання. II. Дія 2 завдання. Домашнє завдання